Anoniem
De Victron multiplus 3000 heeft een vermogen van 3000VA. In de beschrijving staat dat dit overeen komt met 2400W.
Maar gaan zij nu uit van een cos phi van 0,8? Met andere woorden, kan ik wel 3000W afnemen als de belasting ohms zou zijn?
Of moet ik dit anders zien?
mvdk
Golden Member
Gewoon proberen, toch? Een beetje de jonge onderzoeker. 
Is het ding van jezelf, of van de baas? Dat maakt ook een verschil met wat je besluit te doen.
Klopt inderdaad, Victron houdt een relatief lage Cos Phi aan, mogelijk om hiermee een gemiddelde te nemen waarbij de 3000VA=2400W breder van toepassing is. Tegenwoordig zijn er bijna geen ohmse belastingen meer.
Anoniem
Duidelijk thnx.
En stel als ik inderdaad een belasting aansluit met een cos phi van 0,8.
Ik neem 2400W af, dus 3000VA.
Wordt de bedrading nu belast met een stroom van 2400/230=10,4A of 3000/230=13A? Dat is mij nou nooit helemaal duidelijk bij het werkelijk vermogen en schijnbaar vermogen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
VA is Volt x Ampere.
De inductieve stroom gaat door de kabel, je meter en komt uit het net.
Bij jou dus 13 Ampere.
De netbeheerder is er eigenlijk niet blij mee.
Je meter registreert 10,4 Ampere, die moet je ook betalen.
Maar je netbeheerder levert echt wel 13 Ampere en krijgt voor 2,6 Ampere niet betaald.
Anoniem
Dus de warmte die ontwikkelt wordt in een x lengte kabel van 0,1ohm bij mijn voorbeeld, is dus echt 13A² × 0,1ohm = 16,9W.
En geen 10,4A² x 0,1ohm = 10,8W?
Anoniem
Het blindvermogen dus?
Maar blindvermoven wordt toch opgeslagen in inductieve of capacitieve elementen in het circuit?
Deze veroorzaken zelf toch geen warmte?
benleentje
Golden Member
In de condensator of spoel word inderdaad nagenoeg geen vermogen ontwikkelt dat zou waar zijn als deze ideale componenten waren.
Een spoel en condensator hebben ook een reële weerstand. De stroom die door een spoel gaat is dan wel uit fase met spanning maar diezelfde stroom gaat dan ook door de reele weerstand. De fase spanningsval over de weerstand is dan gelijk aan de stroom door de weerstand en er is dus sprake van vermogen.
Als er dus 13A uit de Victron omvormer komt dan gaat er 13A door elk stukje weerstand.
Anoniem
Thnx, dus even voor de zekerheid of ik het goed begrepen heb:
Als een apparaat een cos phi van 0,5 zou hebben en 2300W verbruikt bij 230V dan is de stroom die door de kabel gaat dus geen 10A maar 20A.
En bijvoorbeeld een B16 zekerings automaat zou na een x tijd dus uit kunnen slaan omdat deze wel de 20A te verduren krijgt?
benleentje
Golden Member
Dat klopt helemaal. Daarom kijk je voor de zekering niet naar het vermogen in kW maar naar de kVA's.
Oudere en hele grote lastrafo's hebben zo een slechte cosφ leerden wij vroeger op school.