Ja maar stroom gaat niet alleen de weg van de minste weerstand, de minste weerstand krijgt de meeste stroom, de meeste weerstand krijgt de minste stroom. Anders zou mijn tv uit gaan op het moment dat de buurman zijn waterkoker aan zet.
Dus ik kan mij best voorstellen, dat als je de massaklem net op een ongelukkige plaats neer zet, er toch een heel klein deel van die stroom via een andere weg loopt. En dat dit hele kleine deel toch genoeg is om een component te frituren?

verder om de geruchten nog wat aan te vullen:
wat als je klem slecht contact maakt,
volgens mij hingen die oude lastrafo's aan aarde, dan gaat je toorts dus via andere wegen in de auto aarde zoeken

Ik heb inderdaad ook dingen gehoord over massa klemmen die niet goed zitten en problemen zouden veroorzaken. Nu weet ik niet hoe dit met oude lastrafo's zit, maar mijn lasinverter heeft geen noemenswaardig potentiaal ten opzichte van de aarde.
Als hij gekoppeld was met de aarde dan kan ik me wel voorstellen dat dit problemen geeft inderdaad.

Ik sluit mij aan bij Paul Welther, klemmen los, accu voor de zekerheid er uit ( knalgas is ook leuk...)
En de klemmen kortsluiten.
Het is al lang geleden dat ik aan auto's heb gelast, maar zo deed ik dat toen ook op aanraden van een oude automonteur.

Maar nergens echt gesproken of geschreven wordt over wát er precies gebeurt, behalve: Piekspanning

Maar dat was je vraag ook niet. ;).

Het maakt al wel verschil met welke type lasapparaat dus ook lasproces je gaat lassen.

Met elektrodes las je met wisselspanning en dus wisselstroom. Die wisselstroom werkt op de bedrading als een transformator. Om dat de de auto gemaakt is voor gelijkspanning zal de wisselspanning relatief weinig weerstand ondervinden en kan denk soms ergens schade veroorzaken. Wisselstroom door een accu is niet goed voor de accu.

Lassen met een mig/mag of ook wel een co2-lasapparaat genoemd is lassen met gelijkspanning. Ik denk dat dat minder schadelijk is voor accu of elektronica.

Maar vergis je daarin ook niet snelle veranderlijk gelijkstroom is eigenlijk ook gewoon wisselstroom.

Op maandag 12 augustus 2024 18:27:09 schreef SparkyGSX:
Volgens mij zijn er een paar verschillende dingen die we beter uit elkaar kunnen houden:

- schade aan de accu
- schade aan elektronica
- schade aan de auto door fouten in de elektronica

Die laatste is, denk ik, voornamelijk het onterecht aansturen van de airbags. Dat zou je kunnen voorkomen door de accu los te nemen.

Schade aan de accu kun je voorkomen door de accu los te nemen.

Dan blijft de vraag wat voor de elektronica het beste zou zijn. Eigenlijk zie ik niet direct hoe het losnemen van de accu daar verschil in zou moeten maken. In plaats van alleen losnemen zou je de accuklemmen ook (met de accu los) kunnen kortsluiten, dat voorkomt ook dat er een te hoge spanning over de 12V zou komen te staan, maar de elektronica kan nog op 1001 andere manieren kapot, dus ik weet ook niet of dat echt zinnig is.

Er dan is nog een mogelijke fout die ik niemand hier hoor zeggen. Het plaatsen van de massa lasklem op een dusdanige vervelende plaats (Een as, motorblok ofzo) en dan gaan lassen aan het chassis. De lassstroom loopt dan via een tandwieloverbrenging of lager naar de massaklem van het lasapparaat. Gevolg is pitting op de kogels van je lagers. De lagers zijn meteen geruïneerd. Dat merk je pas als je wiellagers of de mainbeurings in je versnellingsbak of motorblok heet of er uitlopen.

In dit hele verhaal is het denk ik belangrijk dat je er over nadenkt hoe je wil dat de las stroom naar de massa terug gaat lopen. En daar tref je dan de juiste maatregelen voor. Boord electronica waar mogelijk en accu gewoon helemaal loskoppelen. Een goede vind ik de plus min van de auto kortsluiten om de boord electronica die niet losgekoppeld kan worden te beschermen.

Met elektrodes las je met wisselspanning en dus wisselstroom

Dat is wel echt old school hoor, elektrode worden nu vaak gewoon met een inverter (DC) gelast.
Mag MIG wordt met argon als gas gelast :)

Maar dat was je vraag ook niet

Oke bij deze: wat gebeurt er elektrotechnisch gezien precies wanneer het fout gaat, hoe loopt de (fout)stroom door het onderdeel wat kapot gaat en hoe zou het precies helpen om:
1. Alleen minpool loskoppelen
2. Accu laten zitten, want is een piekspanningsdemper
3. Accu helemaal los en min plus klemmen verbinen
4. Accu laten zitten en overspanningsbebeiliging parallel over de accu.

Biedt geen beveiliging voor de bedrading van sensoren naar de ECU of andere boord electronica.

Het meest logisch lijkt het me om de minpool te laten zitten, en de pluspool losnemen en die kabel bij de minpool klemmen.
Op die manier kunnen er nergens potentiaalverschillen (van enige betekenis) ontstaan.

En zoals gezegd massa lasklem zo dicht mogelijk bij het werkstuk.

Mag wordt met argon als gas gelast

Toch niet helemaal. CO2 + argon voor staal en 100% argon voor RVS. Maar in de volksmond heet het nog steeds CO2 lassen.

Dat is wel echt old school hoor, elektrode worden nu vaak gewoon met een inverter (DC) gelast.

Ja maar dat maakt toch niets uit. En bovendien worden voor de grote elektrodes nog merendeel trafo's gebruikt.

Uit eindelijk is het las proces niet geheel continu en zit er variaties in de stroom. En die variaties maakt het dus eigenlijk een wisselstroom. En wisselstroom kan dan in nabij gelegen draden een spanning en stroom opwekken. Omdat auto's zijn gemaakt voor DC en niet voor AC is die AC spanning op zijn minst ongewenst.

Ik bedoelde MIG.
Maar goed het maakt inderdaad allemaal niets uit.
Ik ben gewoon benieuwd wát er precies mis gaat.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (60%)]

Vaak gaat het goed.

Ik heb alles Al mis zien gaan:

Klappende accu's omdat de spanning en stroom van het lasapparaat te Groot is en op 1 of andere manier bij de Accu komt.

Defecte electronica : vaak prinbaantjes die wegbranden.

Gewoon het risico niet nemen en afkoppelen

Is het aan elkaar knopen van de losse accupolen wel een goed idee bij nieuwere auto's?

Op dinsdag 13 augustus 2024 00:38:20 schreef theove:
Is het aan elkaar knopen van de losse accupolen wel een goed idee bij nieuwere auto's?

Waarom zou dat anders zijn als met een 'oude' auto?

Mogelijk vindt dat de backup accu van een alarm systeem niet zo prettig.

Die backup hangt niet zonder meer aan de hoofdaccu...
Accukabels losnemen of kortsluiten zou geen verschil mogen maken.

Sommige oude nieuwe auto's hebben wel eens problemen na spanningsuitval, heb dat met een Rover an een Citroen C5 van rond de eeuwwisseling meegemaakt.
(bij de Rover raakte alles van slag, de C5 raakte de deurzendercodes kwijt of hij schoot spontaan in de 'limp home' mode...)

ik heb al veeeeeeeeeel aan autos gelast en eigenlijk nergens last van gehad. natuurlijk meestal wel autos zonder ECU's.
ik heb ook zo een electronisch ding dat je over de accu klemt om 'pieken' tegen te gaan.
dat is hier al eens ter sprake gekomen in een oud topic. dat ding kan maar 1 keer een piek verwerken en is dan intern stuk. als je dan verder last, weet je niet dat het ding kapot is.

2jaar geleden nog zitten lassen aan mijn prius (uitlaat). hoe moet ik daar de boel afkoppelen? zit een 12V accu in, maar ook een grote DC accu (+200V).
en waarschijnlijk zitten er ook nog backup batterijtjes in autos enzo. dus de link tussen + en - zal nog wel blijven bestaan

Op dinsdag 13 augustus 2024 01:02:49 schreef Arco:
[...]
Waarom zou dat anders zijn als met een 'oude' auto?

Je K.A.M geheugen kan volledig eruit zijn waardoor de auto zelfzelf opnieuw moet leren.

Waardoor auto's niet meer stationair willen blijven lopen of juist hoog stationair.

Dit kan soms fors lang duren.

Verder zeg ik altijd voordat je de accupool lostrekt of je de pincode van de radio hebt je zal niet de eerste zijn waarvan de radio niet meer speelt.

Ik heb in een vorig leven zat aan auto's gelast (professioneel) en -nooit- de accu losgehaald.
Dit ivm radio's die in de stress schoten en dergelijke.
Les 1
Altijd de massaklem zo dicht mogelijk bij het te lassen object brengen.
Les 2
Brandblusser bij de hand ivm de mogelijkheid tot in brand schieten van isolatie. (anekdote, ooit een werkgever gezien die kans zag om de plastic benzineleiding van een Simca 1307 (ja zo oud ben ik inmiddels wel) door te smelten waardoor er een straal brandende benzine op de vloer liep, opgelost met een griptang op de voedende straal)

Ergo, bij het lassen aan auto's zijn er wel meer zaken die eerder fout kunnen gaan dan wat autoelectronica.

In de ruiten van de auto vastgebakken metaalspetters is bij lassen ook iets wat je regelmatig ziet... (staat men gewoon niet bij stil...)

Op dinsdag 13 augustus 2024 23:39:53 schreef Jinny:

Brandblusser bij de hand ivm de mogelijkheid tot in brand schieten van isolatie. (anekdote, ooit een werkgever gezien die kans zag om de plastic benzineleiding van een Simca 1307 (ja zo oud ben ik inmiddels wel) door te smelten waardoor er een straal brandende benzine op de vloer liep, opgelost met een griptang op de voedende straal)

dat heb ik ook voorgehad.
binnenin aan de auto aan het lassen (zetelbevesting doorgeroest) en niet gezien dat achter de dorpelrand de plastic benzineleiding liep.

het was heeeeeeeeeeel warm toen ik aan het lassen was, tot ik mijn kap omhoog deed en zag dat de hele vloer in brand stond...

http://www.fordcapri.be/fcapri/capri2/gallery/uiterlijk/640/brand.jpg

accu's afkoppelen doe ik ook niet. zowieso ellende met radiocodes tegenwoordig.
een ecu of radio die kapot is door het lassen, neem ik er met plezier bij (als mijn toestel de pulsen niet heeft afgeschermd).

het zou niet de eerste auto zijn die uitbrand door laswerken. denk zelf dat er meer schade hebben daardoor, dan electrische problemen.
ook op onze prius al gelast (uitlaatbevestiging) en niks afgekoppeld. ding doet het nog gewoon. ik las ook altijd op lage stand. nutteloos op 300A te zitten, voor wat carosserieplaatwerk. denk dat dit vooral het probleem is. VEEEL te grote stromen voor wat nodig is, en grote stroom door slechte geleider (staalplaat) zal wel wat spanningen veroorzaken

Op maandag 12 augustus 2024 20:35:08 schreef Arco:

En zoals gezegd massa lasklem zo dicht mogelijk bij het werkstuk.

Massa(las)klem zo dicht mogelijk bij de lasplek zul je bedoelen, het werkstuk is de hele auto. :)

Op woensdag 14 augustus 2024 13:07:28 schreef vergeten:
[...]
Massa(las)klem zo dicht mogelijk bij de lasplek zul je bedoelen, het werkstuk is de hele auto. :)

Ach, beetje taalnazi....
En de plaat die ik aan het vehikel las is toch echt het werkstuk.
Daar is in de regel best wel eea aan verbogen, omgezet, gaatjes in geponst....

Op woensdag 14 augustus 2024 13:22:27 schreef Jinny:
[...]
Ach, beetje taalnazi....
En de plaat die ik aan het vehikel las is toch echt het werkstuk.
Daar is in de regel best wel eea aan verbogen, omgezet, gaatjes in geponst....

[smiley gemist] Niks taalnazi gewoon duidelijk.
De plaat is het halve werkstuk...
Ga je lassen dan maak je 2 dingen aan elkaar, die zijn samen het werkstuk.

Ah, smiley, ik was gisteren niet op z'n best.