Op dinsdag 13 augustus 2024 01:02:49 schreef Arco:
[...]
Waarom zou dat anders zijn als met een 'oude' auto?
Je K.A.M geheugen kan volledig eruit zijn waardoor de auto zelfzelf opnieuw moet leren.
Waardoor auto's niet meer stationair willen blijven lopen of juist hoog stationair.
Dit kan soms fors lang duren.
Verder zeg ik altijd voordat je de accupool lostrekt of je de pincode van de radio hebt je zal niet de eerste zijn waarvan de radio niet meer speelt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb in een vorig leven zat aan auto's gelast (professioneel) en -nooit- de accu losgehaald.
Dit ivm radio's die in de stress schoten en dergelijke.
Les 1
Altijd de massaklem zo dicht mogelijk bij het te lassen object brengen.
Les 2
Brandblusser bij de hand ivm de mogelijkheid tot in brand schieten van isolatie. (anekdote, ooit een werkgever gezien die kans zag om de plastic benzineleiding van een Simca 1307 (ja zo oud ben ik inmiddels wel) door te smelten waardoor er een straal brandende benzine op de vloer liep, opgelost met een griptang op de voedende straal)
Ergo, bij het lassen aan auto's zijn er wel meer zaken die eerder fout kunnen gaan dan wat autoelectronica.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In de ruiten van de auto vastgebakken metaalspetters is bij lassen ook iets wat je regelmatig ziet... (staat men gewoon niet bij stil...)
Op dinsdag 13 augustus 2024 23:39:53 schreef Jinny:
Brandblusser bij de hand ivm de mogelijkheid tot in brand schieten van isolatie. (anekdote, ooit een werkgever gezien die kans zag om de plastic benzineleiding van een Simca 1307 (ja zo oud ben ik inmiddels wel) door te smelten waardoor er een straal brandende benzine op de vloer liep, opgelost met een griptang op de voedende straal)
dat heb ik ook voorgehad.
binnenin aan de auto aan het lassen (zetelbevesting doorgeroest) en niet gezien dat achter de dorpelrand de plastic benzineleiding liep.
het was heeeeeeeeeeel warm toen ik aan het lassen was, tot ik mijn kap omhoog deed en zag dat de hele vloer in brand stond...
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
accu's afkoppelen doe ik ook niet. zowieso ellende met radiocodes tegenwoordig.
een ecu of radio die kapot is door het lassen, neem ik er met plezier bij (als mijn toestel de pulsen niet heeft afgeschermd).
het zou niet de eerste auto zijn die uitbrand door laswerken. denk zelf dat er meer schade hebben daardoor, dan electrische problemen.
ook op onze prius al gelast (uitlaatbevestiging) en niks afgekoppeld. ding doet het nog gewoon. ik las ook altijd op lage stand. nutteloos op 300A te zitten, voor wat carosserieplaatwerk. denk dat dit vooral het probleem is. VEEEL te grote stromen voor wat nodig is, en grote stroom door slechte geleider (staalplaat) zal wel wat spanningen veroorzaken
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 12 augustus 2024 20:35:08 schreef Arco:
En zoals gezegd massa lasklem zo dicht mogelijk bij het werkstuk.
Massa(las)klem zo dicht mogelijk bij de lasplek zul je bedoelen, het werkstuk is de hele auto. 
Jinny
Golden Member
Op woensdag 14 augustus 2024 13:07:28 schreef vergeten:
[...]
Massa(las)klem zo dicht mogelijk bij de lasplek zul je bedoelen, het werkstuk is de hele auto.
Ach, beetje taalnazi....
En de plaat die ik aan het vehikel las is toch echt het werkstuk.
Daar is in de regel best wel eea aan verbogen, omgezet, gaatjes in geponst....
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 14 augustus 2024 13:22:27 schreef Jinny:
[...]
Ach, beetje taalnazi....
En de plaat die ik aan het vehikel las is toch echt het werkstuk.
Daar is in de regel best wel eea aan verbogen, omgezet, gaatjes in geponst....
[smiley gemist] Niks taalnazi gewoon duidelijk.
De plaat is het halve werkstuk...
Ga je lassen dan maak je 2 dingen aan elkaar, die zijn samen het werkstuk.
Jinny
Golden Member