Het kan zijn dat de bedrijfscondensator van de motor na jaren van dienst de geest heeft gegeven waardoor de motor niet meer aanloopt.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op dinsdag 13 augustus 2024 23:48:48 schreef Geert111:
Ik heb met een ijzeren staafje geprobeerd om de schroef aan de motor te bewegen maar die beweegt heel stroef.
Zou ik die met bvb.WD40 los kunnen loskrijgen of is er meer aan de hand?
Bedankt voor een reactie.
Mvg/Geert
Die motor drijft een HD pomp aan die werkt tegen, dus daarom draait hij niet gemakkelijk zoals bijvoorbeeld bij een ventilator.
Niet klooien met WD40.
Op woensdag 14 augustus 2024 09:14:17 schreef Geert111:
Wanneer ik de 'hendel' van de spuit indruk, komt er een kleine straal uit
Dat komt door alleen de waterleidingdruk.
Mogelijk is de druk-detectie-sensor defect?
Komt de netspanning wel aan bij de motor?
Plaats een foto van het typeplaatje, K5 is de consumenten handelsnaam.
Karcher gebruikt andere aanduidingen voor technische informatie exploded view en onderdelen, die staat er ook op.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die draaischakelaar wil ook wel eens stuk gaan op het apparaat zelf. Met een multimeter kan je snel uitmeten zonder spanning of je wel verbinding hebt met de motor en de stekker. Gewoon op ohm zetten en je weet het per direct of de stroom aankomt of de schakelaar het wel doet.
Met WD40 kan je helemaal niks doen, want deze motor is een inductie motor, dus zonder borstels. Gewoon watergekoeld en helemaal afgesloten.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]
Geert111
Golden Member
@vergeten: het toestel staat nog bij onze dochter, ik heb haar een foto gevraagd van het plaatje maar ze vond het niet direct.
Er staat enkel K5.85 vooraan op het toestel.
Ik zal zelf nog eens kijken als ik volgende week bij haar ben.
@CrossFireX: volgende week zal ik hem eens openschroeven en testen met de multimeter.
Wordt vervolgd... 
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Dit voorbeeld is wat ik bedoel. Er staat meer technische info op!
In dit geval was de 1.421-204 belangrijk, dat leidde naar de exploded view en onderdelenlijst.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (37%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op woensdag 14 augustus 2024 17:04:18 schreef CrossFireX:
[***]
Die draaischakelaar wil ook wel eens stuk gaan op het apparaat zelf. Met een multimeter kan je snel uitmeten zonder spanning of je wel verbinding hebt met de motor en de stekker.
Een goede drie jaar geleden kreeg ik van mijn buurvrouw twee defecte Kärchers, een K390M (compleet) en een oudere K570 (horizontaal model maar zonder de slang/lans).
De K390M deed niets meer, de K570 werkte maar had te weinig druk.
Van de K570 had ik het complete 'Service Handbook' gevonden maar ik begreep al snel dat ik specifieke tools nodig had voor het testen/afregelen.
Dus wijselijk afgevoerd.
De K390M heb ik opengegooid en beginnen doormeten (netsnoer, draaischakelaar, drukschakelaar, motor), allemaal correct.
De 2OµF startcondensator meette nog 20µF.
Ik had Ohmse verbinding van de stekker tot aan de connector voor de motor.
Het probleem was dat het (metalen, ook de drie drukkleppen) pomphuis en de motor onderling verbonden waren door lange schroeven/bouten en dus na montage één geheel vormden (bij het monteren/aanspannen werdt tevens de aanvoerconnector voor de motor en de connector op de motor in elkaar gedrukt (dus lastig/onmogelijk na montage op de motor zelf te meten.
Ik had wel opgemerkt dat de connector op de motor (gelogeerd in een uitsparing) nogal veel speling had en dus waarschijnlijk geen contact maakte.
Bij gebrek aan (op dat ogenblik) tijd èn plaats in de garage heb ik de K390M dan ook maar afgevoerd.
Ik heb toen geprofiteerd van een voordelige promotie bij Brico bouwmarkt voor een K4 Power Control met alle accessoires (waaronder drie spuitlansen en een T-Racer).
Zal waarschijnlijk niet veel metaal meer in te vinden zijn...
In 2003 had ik voor mijn firma een (loodzware) K720MX aangekocht die slechts een paar maal gebruikt is.
Rond 2010 heb ik deze doorverkocht aan mijn jongste zoon die hem tot volle tevredenheid zéér intensief gebruikt heeft tot een paar maand geleden (ook dood).
Heeft nu een K7 aangeschaft maar ik twijfel of deze het ook zo lang zal uithouden.
Geert111
Golden Member
Ik heb de klus ondertussen met mijn Kaercher geklaard maar morgen ben ik terug bij onze dochter en probeer ik het toestel te openen en doe ik enkele testen aan snoer, schakelaar,.... en geef ik door welke waarden ik gemeten heb.
Geert111
Golden Member
Vandaag heb ik de Kaercher open geschroefd en vlug weer gesloten want er valt niets te zien voor een leek
.
Ik had gehoopt om ergens aan de motor een spanning te kunnen meten maar alles zit veilig afgeschermd (logisch met water en elektriciteit)
Ik heb wel even aan de stekker de weerstand gemeten met schakelaar on en off. Deze was in beide gevallen oneindig.
Weet niet of dit iets betekent maar vanavond doe ik thuis even hetzelfde bij mijn toestel.
CrossFireX
Dat betekend dat de netspanning niet tot aan de motor raakt binnenin. Ook met de schakelaar op aan stand dan is ofwel de schakelaar stuk of een draad los binnenin. Of gewoon de motor die slecht contact heeft, maar ik denk dat de schakelaar zelf stuk is.
Geert111
Golden Member
Ik heb nu mijn toestel thuis doorgemeten en in de uitstaand meet ik oneindig op de 2 pennen van de stekker en bij 'aan' 0 ohm.
Mijn toestel is wel veel ouder (nog zonder wielen) en heeft misschien een andere opbouw.
CrossFireX
Goed dan komt dus op het kapotte toestel geen stroom aan op de motor zelf.
Je zal moeten beginnen met de schakelaar uit te meten, en daarvoor moet het toestel helemaal open tot je de draden kan zien.
Ik meet trouwens 5 Ohm op mijn Karcher met de schakelaar aan, zeker geen nul want dat zou een kortsluiting betekenen.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (23%)]
Op zondag 18 augustus 2024 18:12:57 schreef Turbokeu:
Heeft nu een K7 aangeschaft maar ik twijfel of deze het ook zo lang zal uithouden.
Kärcher is niet geschikt voor professioneel gebruik. Ik heb enkele klanten die over zijn op andere merken. De handel geeft ook aan dat Kärcher niet geschikt is voor zeer intensief en langdurig gebruik.
Geert111
Golden Member
@CrossFireX:ik had dat snel met een analoge meter gedaan maar met mijn digitale kom ik op 2,5V.
@GJ_: bij onze dochter en bij mij worden die maar af en toe gebruikt en dan voor lichte en korte klussen. Terrastegels reinigen, 'sneeuwzout' van de auto spoelen na de winter,...
Geen zware klussen.
Ik schat dat mijn toestel 30-40 jaar oud is en 1 keer een klein defect had maar ik geef je helemaal gelijk:
veel toestellen waren vroeger veel duurzamer. Onze eerste koelkast, wasmachine en kookfornuis hebben meer dan 30 jaar zonder problemen gewerkt. Ondertussen zijn we zelfs al aan de derde wasmachine en nochtans allemaal 'A-merken'.
vergeten
Golden Member
Op donderdag 22 augustus 2024 19:30:06 schreef GJ_:
[...]Kärcher is niet geschikt voor professioneel gebruik.
Ze hebben ook een "professionele lijn" die is grijs, met andere prijzen.
Zijn die ook (zo)slecht dan?
Geert111
Golden Member
Mijn echtgenote heeft ooit een grijze Kaercher stoomreiniger met strijkijzer gehad en die was na een paar jaar defekt (lekte overal water uit) maar die werd wel frequent gebruikt in tegenstelling tot mijn hogedrukreiniger.
Grijs is dus inderdaad ook geen garantie. ?
CrossFireX
Wij hebben hier zelf een Karcher die al eeuwen oud is, alleen eens de koolborstel vervangen, doet het nog steeds. Mijn nieuwer model ook, nu 5 jaar oud en geen defecten. Je moet altijd kiezen voor pomphuis in metaal en inductiemotor. Dan zit je goed, maar natuurlijk flink duurder dan basismodel.
Het is nu niet omdat er een grijs model stuk is, dat ze allemaal slecht zijn... We gebruiken er zo eentje op ons werk, 5 hebben we er eigenlijk. Wat die allemaal hebben gezien in hun leven... En doen het nog steeds!
Het frequent gebruiken is meestal de oplossing voor langere lensduur. het wegzetten en niet vorstvrij bewaren is snel het einde..
vergeten
Golden Member
Op vrijdag 23 augustus 2024 21:42:57 schreef Geert111:
Mijn echtgenote heeft ooit een grijze Kaercher stoomreiniger met strijkijzer gehad en die was na een paar jaar defekt (lekte overal water uit) maar die werd wel frequent gebruikt in tegenstelling tot mijn hogedrukreiniger.
Grijs is dus inderdaad ook geen garantie. ?
Dat is niet best. Wel een beetje manke vergelijking, je gaat toch geen strijk-stoomreiniger vergelijken met een hogedrukreiniger van 100+ bar?
Geert111
Golden Member
@smd:mijn Kaercher is destijds defect geraakt omdat ik de gewoonte had om op het einde van een klus de waterkraan dicht te draaien en dan te spuiten tot de toevoerslang leeg was.
Ik deed het niet om vriesschade te vermijden (staat in kelder) maar dan kon ik de slang makkelijker op de haspel opbergen. 
De hersteldienst vertelde me nadien dat dit het slechtste is wat je kan doen omdat het toestel dan droog draait.
@Vergeten: ja een beetje mank maar ik wou enkel zeggen dat we met onze grijze (professionele) toch geen geluk hadden ondanks frequenter gebruik.
Doe ik ook altijd, na de klus kraan dichtdraaien, motor uit, lans indrukken om druk van de slang te halen, slang van de kraan afkoppelen, motor weer aan, lans indrukken, motor zuigt water uit de slang, wachten tot de lans geen water meer spuit en daarna onmiddelijk de motor uitzetten.
Dit levert geen enkel probleem op als je de motor maar meteen uitzet nadat de lans geen water meer spuit.
Karcher met metalen pomphuis en motor, beide zijn nooit defect geweest (en de Karcher is al vrij bejaard). 
De ervaring leert dat Kärchers vaak slecht tegen langdurig gebruik kunnen. Een uur aan een stuk of met heel korte pauzes vinden ze niet leuk. De leveranciers die ik ken adviseren in die gevallen andere merken.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb hier een K520 met metalen pomphuis, defect. Ik heb alle kleppen & seals al vervangen maar krijg er geen druk meer uit, ik doe nog een schoonmaak poging zo niet->weg ermee.
Een leverancier die gesproken had was ook niet meer te spreken over karcher en adviseerde mij een ander merk.
ik hoorde zelfs met het Bekende Lidl merk Parkside het helemaal niet gek doet.. Kaercher is meer Playmobil geworden..
CrossFireX
Als je een beetje zorg draagt voor je materiaal gaat het best lang mee. Wij hebben in elk geval nog nooit problemen gehad met die toestellen. Als je ziet hoe sommige toestellen eruit zien na twee keer gebruik, je houd het niet voor mogelijk. 
En mijn buur is dan weer niet te spreken over Parkside...
2 jaar geleden een nieuwe Karcher K7 gekocht. Heel voorzichtig open gemaakt en bij het uitpakken was al een connector gebroken. Deze connectors hebben we zelf dus een eigen gepakt. Een uurtje gebruik gemaakt van de Karcher toen we erachter kwamen dat de karcher intern lekt.
De K7 is geen professionele maar toch zeker geen goedkope.
De vorige K5 is ook al na een jaar of 6/7 stuk gegaan. Heel tevreden ben ik er ook niet meer over.
De K7 teruggestuurd en een Kranzle gekocht (na het lezen van veel “professionele” reviews). Kan nog niet vertellen hoelang deze goed blijft maar na 2 jaar nog totaal geen problemen mee gehad. O.a de lans is van rvs ipv kunststof etc...