Laatst deed de verlichting van mijn aanhanger raar, achterlichten gingen knipperen als je het knipperlicht bediende.
Daardoor wist ik al gelijk dat ik het ergens in de massa moest zoeken.
In de 13 polige stekker zat inderdaad een massadraad niet goed.

Ik snap dat als de massa van een lamp niet goed is, dat de stroom een weg kan zoeken via de gemeenschappelijk massa zo door een andere lamp en dan weer naar de massa.

Maar ik vroeg mij af, hoe loopt deze route dan naar de massa, als deze los/zo goed als los zit in de 13 polige stekker?
Dan moet de stroom via de voedende draad terug lopen, maar die is toch niet verbonden met de massa?

Waren het wel de achterlichten? Kunnen ook de remlichten zijn die meeknipperen. Die zitten vaak vast aan de plus en worden bij het rempedaal tegen massa geschakeld.

gewone gloeilamp remlichten, dus geen led, zijn meer vermogen dan de achterlichten. Dus zullen de gewone achterlichten eerder oplichten in dit geval.

De 13 polige steker heeft meerdere massapunten, pen 3 en 13.
Deze zijn voor verschillende delen van de verlichting.
De massa zal dan via een andere lamp gelopen hebben.

Op donderdag 15 augustus 2024 12:28:48 schreef revado:
De 13 polige steker heeft meerdere massapunten, pen 3 en 13.
Deze zijn voor verschillende delen van de verlichting.
De massa zal dan via een andere lamp gelopen hebben.

Gedeeltelijk waar. In een 13-polige stekker horen 3 massadraden van 2,5mm² te zitten. Op 3 de massa voor de pennen 1 tot 8 (verlichting). Pen 11 massa voor pen 10 (geschakelde spanning voor bijvoorbeeld koelkast). Pen 13 als massa voor pen 9 (vaste spanning).

Aan aanhangerzijde mogen die niet met elkaar verbonden zijn. Zie ISO 11446 nota a.

Op donderdag 15 augustus 2024 12:04:26 schreef KlaasZ:
Waren het wel de achterlichten? Kunnen ook de remlichten zijn die meeknipperen. Die zitten vaak vast aan de plus en worden bij het rempedaal tegen massa geschakeld.

Het zou inderdaad ook heel goed remlichten geweest kunnen zijn.

gewone gloeilamp remlichten, dus geen led, zijn meer vermogen dan de achterlichten. Dus zullen de gewone achterlichten eerder oplichten in dit geval.

Dat snap ik maar ik doel erop dat als de massa los hangt er dus voor beide lampen die nu in serie staan geen weg naar de massa is (via de normale weg).
Dus ergens moet de voedende 12V kant aan de massa liggen als deze niet gebruikt wordt, zodat dit hier de stroom retour gaat.

Dus als het zo werkt als Klaas zegt dan snap ik nu hoe de stroom loopt.
Alleen vraag ik mij af waarom hij aan de massa ligt als er niet geremd wordt?