Stomst mogelijke vraag maar ik kom er niet uit: hoe activeer ik in KiCad 7.0.1 de 3d-viewer? Dat is toch ergens in de pcb editor? Ik zit me al een halfuur te pletter te zoeken, ook in de KiCad handleidingen. Het zal wel iets heel stoms of simpel zijn...

Alt+3

https://www.kicad.org/discover/3dviewer/

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (81%)]

Warempel! bedankt! Ik zat de hele tijd met F3 in mijn hoofd...

Als je dan toch bezig bent, een upgrade naar 8 is de moeite waard.

View -> 3D viewer

Wat een bizarre plaats om zoiets te verbergen?

Er staat ook een icoontje in de balk, toegegeven, de vorm daarvan is niet heel logisch.

Het lijkt me dat er iets schort aan die balken bij mij. De "view" had ik wel gevonden in de handleidingen, maar zo'n vakje/icoontje zie ik helemaal niet. Precies vandaar dat ik in wanhoop de vraag stelde, alhier.

@Sine: wat is er zo geweldig beter aan versie 8? Ik ben best tevreden met de 7, die doet alles wat ik nodig heb. En ik houd mijn O/S'en graag up to date wegens security, maar het gedurig upgraden van applicaties verveelt me al gauw...

Kicad 6.0.x -> 7.0.x -> "8.0.x" -> ...
Onzinnige versie nummeringen...

Op donderdag 15 augustus 2024 19:47:02 schreef Bobosje:
Kicad 6.0.x -> 7.0.x -> "8.0.x" -> ...
Onzinnige versie nummeringen...

Want ?

Op donderdag 15 augustus 2024 18:17:51 schreef Paulinha_B:
Het lijkt me dat er iets schort aan die balken bij mij. De "view" had ik wel gevonden in de handleidingen, maar zo'n vakje/icoontje zie ik helemaal niet. Precies vandaar dat ik in wanhoop de vraag stelde, alhier.

@Sine: wat is er zo geweldig beter aan versie 8? Ik ben best tevreden met de 7, die doet alles wat ik nodig heb. En ik houd mijn O/S'en graag up to date wegens security, maar het gedurig upgraden van applicaties verveelt me al gauw...

https://www.kicad.org/blog/2024/02/Version-8.0.0-Released/

Op donderdag 15 augustus 2024 18:17:51 schreef Paulinha_B:

Er zitten een hele berg kleine dingen in die het leven makkelijker maken, het even downloaden van een nieuwe versie meer dan waard. Zelfs in de laatste punt releases is er een hoop bij gekomen / verbeterd, zeker aan de routing kant.

Op vrijdag 16 augustus 2024 08:05:14 schreef bprosman:
[...]
Want ?

Mogelijks ergernis dat er enkel "major" releases gebeuren en geen "minor". Dus geen 6.1, 6.2, &c maar recht van 6.0 naar 7.0.

Mij maakt dat allemaal niet zoveel uit.

Ik update software thuis gewoonlijk voordat ik een nieuw project begin, met het idee van "dan hebben we dat maar weer gehad", en op een redelijk handig moment, ook als er een probleem of extra stuk leercurve is. Gewoon laatste versie, nooit beta's.
Of er moet echt een explicite reden zijn om even af te wachten, zoals in het begin met Arduino 2. Inmiddels wel helemaal over en tevreden.

De tijd vermorst aan gedoe met oude versies voelt echt als verloren.

Vroeger met betaalde licenties op closed source software, waar updates soms serieus geld kostten, viel die afweging anders uit.
Maar die ben ik na het verdwijnen van Eagle gaan vermijden. Das war einmal.

Op vrijdag 16 augustus 2024 08:05:14 schreef bprosman:
[...]
Want ?

Ergernis wil ik het niet noemen maar het is zoals Paulinha_B zegt dat er alleen maar "major" releases worden uitgebracht en geen "minor" updates en alleen maar verhoogde "build" updates alsof de nieuwe major release 100x beter is dan de oude major release.
Een verhoogt major release nummer doet mensen denken dat die versie zoveel keer beter is dan de oude en dat verkoopt goed.
Meer commercieel / reclame belang dan wat anders.

Dat scheelt want het is FOSS software. met een F als in: Free

En ze hebben blijkbaar van de laatste versies nooit genoeg iteraties gehad om tot een sub versie te komen voordat er een nieuwe major release uitkwam. Maar er is ooit een 5.1.8_1 geweest bijvoorbeeld.

Verder heeft het een hoog 'wat zeur je nou' gehalte als je het mij vraagt.

Zo kras wilde ik het dan weer niet stellen... :)

Maar als er inderdaad in 8.0 enkel wat aangename detailwijzigingen zijn dan had die wel eens 7.1 mogen heten.

De major releases zijn doorgaans wel groot verbeteringen, ik ben een paar jaar geleden met 5.0 begonnen, en sindsdien is er echt heel veel verbeterd.

Het is niet waar dat er alleen major releases worden gedaan, KiCAD heeft net aan me gevraagd of ik versie 8.0.4 wil downloaden, omdat ik op 8.0.1 zit.

Maar als jij op een oude versie wilt blijven kan dat gewoon, je kunt die meldingen met één Klik uitzetten. Je kunt ook alle major releases naast elkaar installeren, ze zitten elkaar niet in de weg, dus als je een nieuwere versie nodig hebt om files van iemand anders te openen is dat ook geen probleem.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (33%)]

Dat is inderdaad zo, versie 8 werkt een stuk prettiger dan 7, vooral kleine dingen als routing van spoortjes werkt een stuk prettiger. En wat kleinere bugfixjes.

Vandaar ook mijn advies om vooral te updaten.

Op vrijdag 16 augustus 2024 11:50:41 schreef Paulinha_B:
Maar als er inderdaad in 8.0 enkel wat aangename detailwijzigingen zijn dan had die wel eens 7.1 mogen heten.

Dat is wat ik bedoel.

https://dev-docs.kicad.org/en/rules-guidelines/release-policy/

Een vermoeden is dat het met een jaarlijkse major release de behoefte aan het tussentijds introduceren van nieuwe features niet zo groot is.

Ik heb hier nooit eerder naar gekeken, maar de policy maakt op mij wel een degelijke indruk. Deze mensen zijn niet blij wat aan het prutsen.

Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23:53 schreef Bobosje:
[...]

Dat is wat ik bedoel.

Ook die zijn er hoor.
Na 8.0 kwam 8.01, 8.02, 8.03 en inmiddels zitten we op 8.04
X.0X is meestal bugfixing, X.1X feature updates.

Op vrijdag 16 augustus 2024 10:59:58 schreef Bobosje:
[...]

Ergernis wil ik het niet noemen maar het is zoals Paulinha_B zegt dat er alleen maar "major" releases worden uitgebracht en geen "minor" updates en alleen maar verhoogde "build" updates alsof de nieuwe major release 100x beter is dan de oude major release.
Een verhoogt major release nummer doet mensen denken dat die versie zoveel keer beter is dan de oude en dat verkoopt goed.
Meer commercieel / reclame belang dan wat anders.

"Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasstel ?" ;). Kicad is gewoon Free Open Source, dus welke reclame ? En er worden niet alleen major releases uitgebracht

Op vrijdag 16 augustus 2024 12:23:53 schreef Bobosje:
[...]

Dat is wat ik bedoel.

Dat is dan een verkeerde aanname, 7 en 8 zijn flink verschillend.

Op vrijdag 16 augustus 2024 12:36:54 schreef bprosman:
[...]
Ook die zijn er hoor.
Na 8.0 kwam 8.01, 8.02, 8.03 en inmiddels zitten we op 8.04
X.0X is meestal bugfixing, X.1X feature updates.

Ze hadden ook net zo goed 7.1, 7.11, 7.12, 7.13 en 7.14 kunnen heten.

Waarschijnlijk ook de categorie, stomst mogelijke vraag 8)7
Van V5 naar V7 was (althans bij mij) een hele operatie. Ik moest alle libraries weer opnieuw aanmaken en dan vooral de eigen aangemaakte en/of geiomporteerde componenten. Ik heb geen eenvoudigere methode gevonden. Is dat van 7 naar 8 ook weer zo?

[Bericht gewijzigd door Eric21 op (11%)]