Op zaterdag 17 augustus 2024 15:39:05 schreef smd: Worden de keurings instanties niet gekeurd zoals steekproeven bij APK van auto's????
APK is door de overheid geregeld, de installatiekeurders niet. En dan krijg je dit soort flauwekul. Ik zie het met wel meer keuringen, bv de ISO-9001 en zo maar ook NEN3140: veel "keurmeesters" die gewoon zelf hun regeltje er bij bedenken.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op vrijdag 16 augustus 2024 13:10:18 schreef keebrev:
[...]Uitgangspunt voor Scope keuringen is de complete NEN1010. Vandaar ook vaak de meningsverschillen tussen de diverse keurders en installateurs. (Nee, mijnheer, die aardingsdraad van het frame van de zonnepalen moet 6mm2 zijn, staat in de NEN1010:2015, en die is leidend in het Bouwbesluit.
Ja, maar in de NEN1010:2020 art. 712 zoveel, staat dat het 4mm2 mag zijn, omdat het een vereffeningsleiding is, en geen kortsluitstromen hoeft te verplaatsen.....)..
laatste trend in dit geval is dat de aard draad op dak een vertinde dient te zijn.
ik heb het ook gemerkt, elke 3 of 4 jaar komen die keuringen weer voorbij en zelden is het allemaal goed. er is altijd wel iets niet goed en meestal een veelvoud ervan. meestal was dat de keer ervoor ook al niet goed. immers is het steekproef gewijs. ik zie dingen die op zeker een puntje zijn met oplossen die niet in de rapporten staan, maar 3 jaar later wel. aarding bij bedrijven van de douche is een bekende idd. kun je vaak niks aan doen, eiland rvs wasbakken of douches en leidingen gaan naar onder via de vloer.
had er 3 jaar terug 1, kast aanpassen want er zaten 18mm china alamatjes in, dus helft aantal groepen eruit, want er was geen ruimte. was al een oude bakkelieten doos, zei toen al waarom geen nieuwe kast? nu komt de vervolgkeuruing en zegt men, vervang de kast maar. zonde van 15 hager alamats net 3 jaar oud.
bij twijfel bel de keurder of zijn werkgever maar eens, niet zelden kan dat punt gewoon vervallen als het al raar of nogal overdreven lijkt.
nonius
set SCE to AUX.
Worden de keurings instanties niet gekeurd zoals steekproeven bij APK van auto's????
Wie bewaakt de bewakers.... een probleem dat al zo oud is als de mensheid.
Op vrijdag 16 augustus 2024 14:05:00 schreef mel:
[...]Als je niet meer dan 4 groepen hebt, is 1 aardlek genoeg..Er mogen 4 groepen op 1 aardlek.
Die regel is in de laatste NEN1010 weer losgelaten, behalsve dat zoals gezegd niet alles achter 1 aardlek mag
Op vrijdag 16 augustus 2024 15:02:24 schreef High met Henk:
[...]ehhhm NEE
Gemengde kringen worden gedoogd en zijn niet verboden, maar men heeft het in de NEN 1010 wel degelijk over lichtgroepen.
Daar mag je dus wel WCD's op aansluiten, maar in basis zijn het lichtgroepen.heb me laten vertellen dat dat ooit gegroeid is uit de schemer en kamerlampen die men dan zo makkelijk mee kon schakelen. MAar of dat waar is...
In NL woonhuizen ga je niet veel anders vinden, "kracht" groepen sowieso al niet.
De enige puur-WCD groepen zijn die van grote verbruikers.
Op zaterdag 17 augustus 2024 18:07:23 schreef bprosman:
[...]
Die regel is in de laatste NEN1010 weer losgelaten, behalsve dat zoals gezegd niet alles achter 1 aardlek mag
Zover ik weet is vier groepen achter een ALS omgezet van een verplicht maximum naar een geadviseerd maximum.
Hoe dan ook, het lijkt een zinvolle regel.
Het oude arei was daarin ook wat vreemd, daar had je in de praktijk vaak 12 groepen achter een enkele aardlek.
benleentje
Golden Member
Worden de keurings instanties niet gekeurd zoals steekproeven bij APK van auto's????
Er zijn voor zover ik weet geen keuringsinstantie, maar enkel bedrijven die zelf geschoold personeel hebben die de keuringen uitvoerden.
Wel moet keurmeesters regelmatig weer opnieuw hun opleiding doen maar weet even niet meer om de hoeveel jaar.
En ja steekproeven die zijn er wel. Maar dat is pas achteraf als er dingen fout zijn gegaan
benleentje
Golden Member
Gemengde kringen worden gedoogd en zijn niet verboden, maar men heeft het in de NEN 1010 wel degelijk over lichtgroepen.
Daar mag je dus wel WCD's op aansluiten, maar in basis zijn het lichtgroepen.
behalve dat zoals gezegd niet alles achter 1 aardlek mag
Verlichting in een woning is in zekere zin het meest belangrijk en dat moet goed gewaarbocht zijn. Niet dat als 1 aardlek of 1 groep uit valt dat heel je huis in het donker zit. Naast verlichting is het dan handig dat er tenminste nog ergens een WCD werkt want dan zou je daar bv een staande lamp in kunnen steken. Daar zijn oa de algemene WCD's voor.
Dus deze regels zijn er niet voor veilheid maar voor bedrijfszekerheid.
OF de NEN1010 nu wel of niet verplicht is doet er vaak niet toe. Het is ook gewoon een handig handvat met regels. Ener zijn ook best wel regels waar je moet gezond verstand en verstand van zaken iets tolerant kan zijn zonder dat het gevaarlijk word. Maar als je helemaal geen set met regels zou hebben dan heb je ook geen basis om op terug te vallen.
Grote bedrijven als bv de Shell houden de NEN1010 ook als basis maar volgen die niet letterlijk op. Sommige regels zijn daar juist nog strenger en of uitgebreid. Aarding nemen ze daar heel heel erg serieus en die regels die ze zelf hanteren zijn veel strenger als in de NEN1010.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (31%)]
Op zaterdag 17 augustus 2024 15:54:08 schreef testman:
[...]laatste trend in dit geval is dat de aard draad op dak een vertinde dient te zijn.
...
Trend of niet, de niet vertinde aardedraden (koper) op een dak zien er naar een paar jaar in weer en wind niet meer uit. Dat koper oxideert als een malle.
Ik zou het eerder good-practice noemen een goede installateur gebruikt niet anders 
nonius
set SCE to AUX.
[Benleentje]OF de NEN1010 nu wel of niet verplicht is doet er vaak niet toe. Het is ook gewoon een handig handvat met regels.
... en het zou nog veel handiger zijn als dat handvat met regels ook gewoon openbaar en voor iedereen toegankelijk was.... (maar ik voel hier bij mezelf een tirade opwellen, dus ik ga beter zwijgen).
Op zaterdag 17 augustus 2024 20:27:25 schreef nonius:
[...].... (maar ik voel hier bij mezelf een tirade opwellen, dus ik ga beter zwijgen).
Dat is wel beter voor je bloeddruk. Er is tot aan de Hoge Raad over geprocedeerd en het is wat het is.
testman
Op zaterdag 17 augustus 2024 20:12:24 schreef help:
[...]Trend of niet, de niet vertinde aardedraden (koper) op een dak zien er naar een paar jaar in weer en wind niet meer uit. Dat koper oxideert als een malle.
Ik zou het eerder good-practice noemen een goede installateur gebruikt niet anders
met stugge blanke of vertinde koper maken, zoals bliksemafleiders al menig decennia worden gemaakt. gewone soepele aarddraad krijgt ook last van rotte mantel, die is niet net als pv kabels tegen de zon en weer en wind bestand.
Hier staan een paar regels uit de NEN1010 kan je het geheel ook in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag inzien (of lenen)?
Dat is wel een heel beknopte samenvatting, en alleen toepasselijk voor woningen. En een paar achterhaalde regels.
B.v. maximaal 4 groepen achter een ALS, is al opgerekt tot 8 als ik het goed heb.
Maximaal 5 draden in een lasdop: geldt voor draailasdoppen, daar kan met goed fatsoen niet meer in. Maar de tegenwoordige steeklasklemmen zijn er ook in 8-voudige uitvoering.
Op zaterdag 17 augustus 2024 18:10:41 schreef Sine:
[...]In NL woonhuizen ga je niet veel anders vinden, "kracht" groepen sowieso al niet.
[...]Zover ik weet is vier groepen achter een ALS omgezet van een verplicht maximum naar een geadviseerd maximum.
Hoe dan ook, het lijkt een zinvolle regel.
In nieuwe woningen wordt een warmtepomp geplaatst als vervanging voor gasinstallaties. Werkt zo'n warmtepomp op het koudemiddel R407C bijvoorbeeld, dan is zijn max temperatuur iets van 57°C. Om een legionella besmetting te voorkomen wordt er eens in de week de boilertemperatuur elektrisch opgestookt naar 60°C of meer. Daar is een driefasen aansluiting voor nodig.
Het loslaten van de max 4 groepen per aardlekschakelaar heeft meer te maken met de "bedrijfszekerheid" van de installatie. Ieder warmwater apparaat heeft een bepaalde lekstroom, zoals in de gebruiksaanwijzing te vinden zou moeten zijn. Staat die waarde er niet, dan wordt er uitgegaan van 3,5mA per apparaat.
Voor een bedrijfszekere installatie is 0,3 x I-lekstroom als maximum gesteld; bij een 30mA ALS is dat 9mA maximaal. Met andere woorden, je kunt twee warmwater apparaten waarvan de lekstroom niet bekend is, op één ALS plaatsen.
Anderzijds, je kunt je afvragen of de bedrijfszekerheid voor een huishouding in gedrang komt als dit niet zo is. Je kan beter de wasmachine en of-droger op een andere ALS plaatsen dan de verlichting van de ruimte waar deze machines geplaatst zijn, zodat je niet in het donker zit als er een wasmachine/ -droger moeilijk doet.
laatste trend in dit geval is dat de aard draad op dak een vertinde dient te zijn.
Ja, en dat vindt je dus niet terug in de NEN1010. Het moet een koperleiding zijn van min. 4mm2, geïsoleerd of niet, blank draad mag ook. Of dat slim is, is een ander verhaal...
Op zaterdag 17 augustus 2024 18:10:41 schreef Sine:
[...]In NL woonhuizen ga je niet veel anders vinden, "kracht" groepen sowieso al niet.
De enige puur-WCD groepen zijn die van grote verbruikers.[...]
Komt u rustig langs, zal u rondleiding geven;
Mijn huis dus wel!
Op zondag 18 augustus 2024 07:33:23 schreef High met Henk:
[...]Komt u rustig langs, zal u rondleiding geven;
Mijn huis dus wel!
Hier ook, al is het maar voor het kooktoestel.
Op zaterdag 17 augustus 2024 22:35:53 schreef keebrev
Het loslaten van de max 4 groepen per aardlekschakelaar heeft meer te maken met de "bedrijfszekerheid" van de installatie. Ieder warmwater apparaat heeft een bepaalde lekstroom, zoals in de gebruiksaanwijzing te vinden zou moeten zijn. Staat die waarde er niet, dan wordt er uitgegaan van 3,5mA per apparaat.
Voor een bedrijfszekere installatie is 0,3 x I-lekstroom als maximum gesteld; bij een 30mA ALS is dat 9mA maximaal. Met andere woorden, je kunt twee warmwater apparaten waarvan de lekstroom niet bekend is, op één ALS plaatsen.
+1
Veel woningen in BE hebben een 30mA hoofdaardlekschakelaar en 10mA in de badkamer. Was nooit een probleem tot een 10-tal jaren geleden. Vanwege verplicht regenwatergebruik (dompelpomp) en toestellen met ingebouwde FO heb je hiermee bij recente woningen wel wat meer gezeik.
Ja, en dat vindt je dus niet terug in de NEN1010. Het moet een koperleiding zijn van min. 4mm2, geïsoleerd of niet, blank draad mag ook. Of dat slim is, is een ander verhaal...
Waar komt dat dan vandaan? Iemand zuigt dat uit z’n duim en plots is dat een verplichting?
Op zondag 18 augustus 2024 09:17:45 schreef New Beetle:
[...]
+1[...]Waar komt dat dan vandaan? Iemand zuigt dat uit z’n duim en plots is dat een verplichting?
fabrikanten van kabels?
overijverige inspecteurs die voorbarige conclusies trekken?
Je zou de aansluiting op het draagframe ook onder de zonnepanelen kunnen maken, hoog en droog, voordat je de zonnepanelen plaatst, i.p.v. aan een uiteinde in weer en wind.
testman
het dient 6mm2 te zijn als de draad in de vloer en/ of wand gesmeerd zit en 4mm2 als het in buis zit. ik zie echter dat standaard alle aarding van badkamers in woningen op t werk 6mm2 is. veelal door pijp dus mag 4mm2 zijn. het is puur vereffening van die ene ruimte want de voeding is de centraaldoos op de badkamer welke maar 2,5mm2 is. vroegah had de badkamer een eigen 6mm2 aarde naar de meterkast.
Veel woningen in BE hebben een 30mA hoofdaardlekschakelaar en 10mA in de badkamer. Was nooit een probleem tot een 10-tal jaren geleden. Vanwege verplicht regenwatergebruik (dompelpomp) en toestellen met ingebouwde FO heb je hiermee bij recente woningen wel wat meer gezeik
.
dit klopt niet meen ik toch. een 300mA hoofdaardlek en een 30mA voor de badkamer/ natte groepen is de BE standaard.
als dat nu 30mA voor de hoofdaardlek is geworden zijn ze in BE nog verder van t padje geraakt als dat het was, alle groepen achter 1 aardlek van 30mA zetten is niet eens meer vragen erom maar gewoon zorgen dat de elektrieker werk houd..
[Bericht gewijzigd door testman op (45%)]
Op zondag 18 augustus 2024 18:01:16 schreef testman:
als dat nu 30mA voor de hoofdaardlek is geworden zijn ze in BE nog verder van t padje geraakt als dat het was, alle groepen achter 1 aardlek van 30mA zetten is niet eens meer vragen erom maar gewoon zorgen dat de elektrieker werk houd..
Nederland is precies toch wel erg lek. 
dit klopt niet meen ik toch. een 300mA hoofdaardlek en een 30mA voor de badkamer/ natte groepen is de BE standaard.
Standaard is er hier niet, enkel een wet die zegt dat ie maximum 300mA en maximum 30mA voor de “natte” dingen mag zijn.
testman
zag een huis in BE waar er 32 groepen achter 1 aardlek van 30mA zaten. een huis heeft tegenwoordig allerhande spul in de tuin, en een waterpartij met pompen ed. leuk als je bemierde opritlampjes tijdens het badderen ervoor zorgen dat het ineens donker overal is en je dus nat uit je badkamer glijd op zoek naar de meterkast. dan liever NL waar het licht op de overloop op de 1 van de andere aardlekken zit en nog wel aan is