Hallo,

Ik heb hier een 10 jaar oude Miele G6165SCVIXXL staan die wat kuren geeft.

Nooit eerder problemen gehad, alleen de terugslapklep moeten vervangen vorig jaar.

We zijn in juli op vakantie geweest en toen (heel stom) per ongeluk wat vaat in de vaatwasser laten staan. Daar stond dus schimmel op. Geen idee of het gerelateerd is maar sindsdien hebben we af en aan last van storing F24. Meestal direct aan het begin het programma en heel soms als de vaatwasser al een half uurtje bezig is.

De meest recente storing was afgelopen vrijdag. Ik heb tot 4 keer toe het "intensief" programma gestart en direct (na een seconde of 15) error F24. Toen ik het de 5e keer probeerde liep hij wel door en maakte hij het programma ook af. Ik heb niet gewacht tussen de pogingen en ik heb ook geen water toegevoegd aan in de bak (dat heb ik ook al een paar keer geprobeerd maar dit lijkt niet direct invloed te hebben, soms helpt het, soms niet.). Verder is de aardlek er voorlopig nog niet uitgevlogen.

Sinds vrijdag hebben we alweer 3 keer de vaatwasser zonder kuren kunnen gebruiken op verschillende programma's.

Nu is de heersende mening (als ik eens wat rondpluis) dat het bij F24 meestal eerder de pressostaat is dan het verwarmingsrelais (alhoewel dat laatste volgens het boekje van Miele juist het probleem zou zijn)...

Nu kan ik best een pressostaat bestellen (moet de juiste nog zoeken) maar hoe groot zou de kans zijn dat het toch iets anders is?

Een pressostaat (en evt verwarmingrelais) zijn niet heel goedkoop maar het feit dat de machine over het algemeen WEL gewoon goed loopt (vaat komt er gewoon schoon en droog uit) doet me vermoeden dat er ook weer niet iets heels ernstig aan de hand is.. Als hij nou gewoon goed kapot zou zijn (motor ofzo) is de overweging voor reparatie of een nieuwe makkelijk te maken...

Iemand tips? Ik heb wel een multimeter maar daar ben ik niet zo bedreven in. En ik zag ook al posts (volgens mij hier) dat doormeten ook niet altijd tot de juist conclusie leidt...

Een verwarmrelais is eenvoudig te testen dus daar kun je mee beginnen. Wel wat knutselen maar met wat handigheid is dit niet onoverkomelijk. 230v op de ingang. Snoer met fastons voorzien. Aan de uitgang iets dat stroom trekt. Minimum een zware lamp maar een stuk kabel met aan 1 kant fastons en de andere kant een vrouwelijke stekker doet wonderen. Zo kan je bv een haardroger in pluggen. De relaisspoel kan je bekrachtigen met een adapter of batterij.
Ik persoonlijk gebruik de stekkers van een oude vaatwas. Plug je dus op 2 sec in de te testen pressostaat. Daarop heb ik een 20w12v lamp en een 12v/2a voedig aangesloten. Eenvoudig in het stopkontakt steken (een keer of 10-20).

De pressostaat is idd andere koek. Die durft wel eens verliesstromen geven door vet of water lekkage. Het uitmeten is niet betrouwbaar omdat je daar een goede isolatietester voor nodig hebt. Een megger dus. Op ali voor 30€ al te vinden.
Maar door het toestel te bewegen kan de meting ook al een fout beeld geven. Om bij de pressostaat te geraken moet het toestel op de rug gelegd worden. Het storend vet of water kan dan zich verplaatsen en als gevolg hebben dat je geen verliesstroom vaststeld maar die er bij rechtop staan wel is.

Het verwarmingselement kan ook verlies geven (weer megger nodig) of een bekabeling/printprobleem kan ook nog.

Statistisch meeste kans pressostaat of relais. Andere fouten kunnen ook maar zeldzamer.

Je hebt dus verschillende opties. Megger aanschaffen. Gokken. Basismetingen met multimeter proberen (verlies meten met Mohm stand) maar minder betrouwbaar.....

Deze diagnose lijkt op pressostaat, maar ik zou eerst de vaatwasser goed gebruiken of totdat fout weggaat of dat deze er in blijft. maar gezien leeftijd komt de pressostaat als eerste. Controleer of het een relais is met printje en 2 losse relais er op, deze sneuvelen soms ook.

Gisteren weer wat problemen.

intensief programma gestart, deze stopte na pakweg 10-15 minuten.

Even 10 minuten gewacht en programma weer gestart. Liep nu volledig door.

Is de pressostaat dan nog steeds de hoofdverdachte?

Controleer eerst verwarmings relais wat voor type er gemonteerd is.. Pressostaat komt dan niet terug na 10 min wachten, die blijft in fout komen

Gezien het feit dat ik geen zin had om de vaatwasser uit te bouwen en dan pas een diagnose te stellen (verwarmingsrelais of pressostaat) heb ik de gok genomen door beide items te bestellen.

6996821 Drukschakelaar 1100/700mm/WS
9053390 Elektr.besturing EZL 517-A

Rond de 180 euro kwijt dus was wel echt een pure gok. Maar ik vind 10 jaar toch net te jong voor een Miele van (toen) 1200 euro om zomaar af te schrijven. Bovendien had ik nog nooit een vaatwasser gerepareerd (wil graag leren) en vind repareren (mits mogelijk) sowieso beter dan meteen rucksichtloss vervangen.. Niet vanwege het geld maar meer omdat ik een hekel heb aan de huidige weggooi-maatschappij. Ik heb in 2019 ook mijn Panasonic Plasma TV gerepareerd. (draait nog steeds).

Vaatwasser uitgebouwd, bleek op blokjes te staan (2-en-3-tjes).. Ik heb geen idee hoe de monteur dat voor elkaar gekregen heeft, want zeker het blokje linksachter was nauwelijks bereikbaar met je armen..

Vaatwasser er toch maar uitgetrokken. Op zijn kant en opengemaakt. Op de bodemplaat lag een hoop rotzooi. Opgedroogd water maar ook wel een beetje wit/bruinig.. Dat eerst maar eens schoongemaakt... Overigens lijkt het water de "piepschuim vlotter" (weet niet hoe ik het anders moet noemen) niet/nooit bereikt te hebben. De rommel zat vooral ter hoogte van de pomp..

Anyways, bodemplaat schoon en inmiddels ook een plateau-tje gemaakt (stuk meubelpaneel van 60X60 op pootjes) zodat de vaatwasser iig weer makkelijker teruggezet kon worden (met plateau en al)..

Toen maar eens naar het verwarmingsrelais en pressostaat gekeken. Relais zag er eigenlijk prima uit maar toch preventief vervangen. Pressostaat was een drama, rubbers helemaal uitgelubberd. Dus ik verwacht dat die laatste toch echt de oorzaak was. Deze ook vervangen en inmiddels draait de vaatwasser alweer 4 weken zonder problemen.

Een leuk reparatie verslag! maar IDD meestal is de pressostaat de bekende probleem maker.. Ach relaisprint op reserve.. Veel afwas genot weer!