Sony TV is ongeveer 3 jaar oud en sinds een paar dagen geeft hij een tikkend geluid, ongeveer om de 30sec, en dit zelfs meer dan een half uur lang nadat de stekker is uitgetrokken. Dit geluid is vooral hoorbaar na het afschakelen maar ik merk nu ook op dat er een getik is tijdens het spelen.
Het geluid komt wel degelijk van de TV zelf want alle randapparatuur werd in een aparte kamer gezet met hetzelfde resultaat.
De verkoper heeft nog nooit van zulk probleem gehoord en wil de TV terugsturen naar Sony. Heeft iemand een gelijkaardige ervaring?

Wring eens aan de kast tijdens het tikken om mechanische problemen uit te sluiten.

Wring eens aan de kast tijdens het tikken om mechanische problemen uit te sluiten.

Inderdaad, ik vermoed ook een mechanisch probleem ('stick-slip' of 'stiction') bij temperatuursverandering tijdens het gebruik, dus bij opwarmen en afkoelen. Twee onderdelen die tegen elkaar geklemd zitten maar met een verschillende thermische expansie. Beetje vergelijkbaar met platen-tectoniek in de aardkorst: mechanische spanning bouwt zich op, op een gegeven moment wordt het te groot, ontlaadt zich (tik of aardbeving), waarna het fenomeen zich telkens weer herhaalt, met een bepaald tijdsinterval.

Als u het kunt localiseren dan kan een beetje teflon-spray mogelijk uitkomst bieden (geef het wel een paar dagen de tijd om in de kier door te dringen). Of een bevestiging vaster aandraaien, of juist wat losser.

Overigens, bij m'n Brother printer/copier hoor ik tot ca. 5 minuten na het uitzetten inderdaad een, om de ca. 15s, tikkend geluid. Dat is met de mechanische schakelaar in de 'uit'-stand. Blijkbaar heeft een opgeladen elco dan nog voldoende energie om, om de zoveel tijd, een motor o.i.d. eventjes kort te activeren.

Productie jaar van een KDL-32WD759 is vanaf maart 2016 dus 3 jaar klopt niet.
De verkoper kan de tv terug sturen naar Sony maar dan maak je alleen maar kosten die je nergens op kunt verhalen omdat er geen garantie en of coulance op gegeven wordt.
Als de klacht met warmte te maken heeft dan kun je proberen wat schroeven losser te draaien of om te testen de achterkap verwijderen, indien het geluid dan weg blijft weet je een richting om te zoeken.

Als het ritmisch is, dan zou ik denken aan iets wat laad/ ontlaad op moederbord of voeding, kan beginnende issue zijn van loszittende BGA?? Wie weet is de TV 3 jaar geleden als oude voorraad verkocht?? Maar als Verkoper er wat aan wilt doen is het goed toch??

Ik heb de TV kast enkele keer door elkaar geschud en ook de schroeven gecontroleerd op vastheid (misschien had ik ze losser moet zetten?). Het getik blijft echter en ik blijf proberen het te lokaliseren.
Wat gisteren wel leek te helpen is de TV na uitschakelen plat/horizontaal te leggen - geen getik meer !?
Het is inderdaad zo dat de verkoper zelf niet zal proberen het probleem op te lossen maar onmiddellijk naar Sony te sturen wat onvermijdelijk grote kosten zal geven voor (waarschijnlijk) een klein probleem.

Alle materiaal zet uit bij verhitting, dus als je je TV gebruikt warmt die je gehele TV op. Schakel je hem uit dan koelt alles af en krimpt weer, das het getik dat je hoort zoals bij een auto of kachel, net hetzelfde. Met het warmere weer wordt alles ook warmer, het kan best zijn dat in de winter dit getik verdwijnt.

Er is niks mis met je TV zelf, het kan wel een losse schroef zijn of iets dat na een schok net op een iets andere plaats zit. Dat uitvissen kan soms moeilijk zijn. Ik zou niet aan het toestel prutsen en dit gewoon zo laten, er is niks stuk tenslotte.

Voor wat getik ga je natuurlijk geen nieuwe TV krijgen, dat valt niet onder garantie, immers de TV doet wat hij moet doen. Dus hier kunnen ze moeilijk over doen. Wat de ene storend vind, vind de andere dit juist niet...

Mijn oude Samsung TV in de slaapkamer doet dit ook, wat getik na het uitzetten, maar het stoort me helemaal niet in mijn geval. De TV doet het perfect, zelfs nu na meer dan tien jaar! Gekocht zodra ze met LED reclame begonnen te maken, en was in die tijd echt peperduur.

Als je lang leven wilt van je TV, begin dan met contrast en helderheid te verminderen, de meeste merken zetten alles op Max, en dan gaat je TV zeer snel achteruit natuurlijk. Zwart moet zwart zijn op de TV en niet zo een mist-achtig zwart, dan staat de helderheid teveel open.

En tenslotte je TV niet dichtbij een verwarming of bij het raam in de zon zetten, ook dit kan getik veroorzaken en vooral korte levensduur.

Ik herinner me vaag dat er ook modellen van Sony geweest zijn waar een service bulletin bestond over dergelijke klachten. Misschien de moeite waard om achter proberen te komen.

Als de TV in een slaapkamer staat en het getik meer dan een halfuur aanhoudt met dezelfde sterkte en frequentie, is dat niet houdbaar.
Ik heb nu Sony Support aangeschreven en hopelijk komen ze met meer dan verwijzingen naar hun FAQ.

Sony zend me steeds dezelfde link, nu met de tekst:

Wij willen u graag informeren wat u ervaart is normaal en valt binnen de specificaties van uw televisie zoals in de link staat.
https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors-lcd-tvs…
U kunt de tv aanmelden voor een reparatie door middel van de onderstaande link mocht u dat toch prettiger vinden.

Ik weet niet welke 'specificaties' ze bedoelen maar blijkbaar is het normaal dat een Sony TV na een jaar of drie/vier na uitschakelen een tikkend geluid geeft gedurende meer dan een half uur.

Ja en nee. Als het heel zacht is, dan is dat normaal. Als het hard is (ik bedoel ook als je er niet op let) dan is het soort van een mankement.

De vraag is... Waar komt het vandaan. Ik ken het verhaal van een werkende kast, dat was ook Sony, en daar is wel wat aan te rommelen met demping of vilt band of schroefjes minder vast aandraaien, etc.

Als het electronisch is, dus een voeding die standby staat, dan is de kans groter dat het gewoon een technische eigenschap van het ding is en dat het na verloop van jaren erger wordt door een elco die slijt of een spoeltje dat wat los gaat zitten.

Ik denk in dat geval dat je bij een onafhankelijke techneut beter af bent dan bij Sony.

Maar het belangrijkste is dus de oorzaak vaststellen en de ernst. Alsnog heb je dan in principe niet met Sony te maken (daarom doen ze het ook zo makkelijk af) maar met de dealer waar je het toestel gekocht hebt. Hebben die zelf geen monteur?

Bedankt voor de extra feedback Maarten. Mijn dealer heeft/is spijtig genoeg geen technieker en wil de TV onmiddellijk naar Sony verschepen. En voor de repair shop in Deinze waar Sony naar verwees lijkt dit de eerste keer te zijn dat ze van dergelijk probleem horen...

Ahhh OK, dat word een dure zonder garantie.. Ik zou zelf eens gaan opsporen..

Eerste keer hoeft geen probleem te zijn als de reparateur kundig is en er zin in heeft.