Beste leden, techneuten.
Ik wil van deze motor een generator maken.
Ik wil door middel van een stationaire motor deze elektromotor aandrijven zodat hij stroom ( 230V, 50 hz) levert.
Ik weet dat je door de snelheid, Omwentelingen aan te passen dat ook de hz kan instellen.
Het e.e.a is mijn duidelijk.
Alleen is de vraag.
Welke condensators heb ik nodig en hoe aan te sluiten?
Kan iemand mij daarbij helpen?
Alvast hartelijk dank.
gewoon NIET.
dit is een asynchroon motor en die heeft slip nodig om te werken als motor: deze slip zorgt voor de sterkte van het magnetische veld en daarmee eigenlijk min of meer het koppel.
als je domweg aan de as gaat draaien heb je geen magnetisch veld (hooguit een beetje remanent magnetisme) en komt er niets uit.
je zult de rotor moeten wisselen met een rotor welke magnetisch is van zichzelf of je extern magnetisch kan maken, waarbij de laatste het mooiste is omdat je dan ook de uitgangsspanning prachtig kunt regelen naar je gewenste waarde.
nonius
set SCE to AUX.
[HighmetHenk] als je domweg aan de as gaat draaien heb je geen magnetisch veld (hooguit een beetje remanent magnetisme) en komt er niets uit.
Het kan wel degelijk werken, *als* OP de asynchrone motor aansluit op het lichtnet en op een over-synchroon toerental gaat aandrijven. Dus, nominaal toerental 1500 RPM, normaal als motor, met ca. 5% slip, draait hij op 1425 RPM.
Als OP nu de motor gaat aandrijven met een toerental hoger dan 1500 RPM, bijv. 1575 RPM (weer 5% slip, maar nu de andere kant op) zal de ongemodificeerde motor wel degelijk als generator gaan werken, en de juiste spanning met de juiste frequentie opwekken.
De enige caveat is dat OP z'n ongemodificeerde motor/generator wel op het (werkend) lichtnet moet aansluiten, zonder 'excitatie' gaat het niet werken. Dus bij een stroomstoring waarbij het lichtnet uitvalt, gaat de truc niet meer op. Of deze methode gaat werken hangt helemaal van de situatie/probleem van OP af, en daar vertelt hij verder niets over, dus kan ik er hier niets zinnigs over zeggen.
Met condensators kun je het zaakje evt. ook in resonantie/excitatie krijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik bouwde de motoren altijd om tot synchrone generator d.m.v. een nieuwe rotor met permanente magneten (NdFeB).
Het lijkt mij niet echt een oplossing.
TS wil een generator bouwen en dan is er meestal juist geen lichtnet aanwezig...
Kortom, zoals HmH ook zegt, kan niet.
een resonantie lijkt me een heel lastig verhaal.
ik ken wel een systeem waarbij ze een condensator om de rotor remanent magnetisch te houden. Werkt ook niet goed...
Maar je kunt volgens mij niet zo effcient terug op wekken: je aandrijving is vele malen groter dan hetgeen je terug opwekt. Dus je rendement is gewoon uiterst bedroevend en als stand alone werkt het al helemaal niet.
nonius
set SCE to AUX.
TS wil een generator bouwen en dan is er meestal juist geen lichtnet aanwezig...
Dat is een veronderstelling die vaak opgaat, maar niet altijd...
Ik ken mensen die die route wel degelijk hebben bewandeld (lichtnetgekoppelde asynchrone motor/generator), met een Petter/Lister/Indiase-kloon-ervan als brandstofmotor voor de aandrijving en frietvet-dieselolie als brandstof.... Ze meenden op die manier geld te kunnen verdienen door electriciteit terug te leveren. Technisch werkte het goed, maar v.w.b. het economische aspect zette ik er mijn vraagtekens bij.
Maar zonder verdere info over wat OP precies hoopt te bereiken blijft het gissen.
Wat ik me nog van dat verhaal met 'excitatie door condensatoren' herinner, is dat het werkte voor een vrij nauwe bandbreedte van toerental/spanning/Hz, maar zodra je daarbuiten kwam, dat de spanning en frequentie behoorlijk konden variëren. Er waren in elk geval redenen waarom ik die route niet bewandeld heb, ondanks de ogenschijnlijke simpele oplossing met een paar condensatortjes.
Eerst inderdaad maar eens afwachten of TS nog met meer info komt.
Nu is het speculeren ( en dat is wel vaker zo op dit forum door veel te weinig info ).
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik houd van afko's omdat het er zoveel zijn...
OP, is dat nou Original Poster, of was het Opening Post?
TS, is dat nou Topic Starter, of was het Topic Start?
Vooral de afko OP maakt het er niet helderder OP...
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op vrijdag 23 augustus 2024 18:54:13 schreef fatbeard:
Ik houd van afko's omdat het er zoveel zijn...OP, is dat nou Original Poster, of was het Opening Post?
TS, is dat nou Topic Starter, of was het Topic Start?Vooral de afko OP maakt het er niet helderder OP...
Ontopic Poster.
mvdk
Golden Member
Is een dingetje, idd.
Ik was gewend aan de afko ts.
Maar terug naar het verlangen van de topicstarter: wat wil die?
Terugkijken in z'n history levert geen aanknopingspunten op, jammer.
Maar meestal is zo'n vraag, naar waardes condensatoren, toch een verlangen om off grid te gaan.
nonius
set SCE to AUX.
Fatbeard, ik ken en gebruik de afkorting als 'Original Poster', het is de term zoals die gebruikt werd op de engelstalige fora die waar ik vroeger deel aan nam. Dit is het eerste nederlandstalige forum in m'n internetcarrière (die teruggaat tot BBS-en en een 300/300 baud modem... Viditel 1200/75 was z'n topsnelheid), en oude gewoontes slijten moeilijk. Excuses hiervoor.
</off-topic>
Hier is TS, van Topic Starter, inderdaad gebruikelijk.
OP is wat verwarrend inderdaad, maar voor mij ook duidelijk.
[Bericht gewijzigd door revado op (14%)]
Asynchrone motor als generator in eilandbedrijf:
https://pure.tue.nl/ws/portalfiles/portal/4366276/362169.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Induction_generator (stukje naar beneden scrollen)
Ik lees het al.
Dit gaat hem niet worden.
Zou het met zo motor wel lukken?
En zo ja, hoeveel watt kan ik eruit halen?
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m21490856…
Dat is dezelfde soort motor met dezelfde nadelen.
Koop een échte generator met veldspoel waarmee je de uitgangsspanning regelt. Zorg dat daar de regelelektronica al bij inbegrepen zit. Anders zie ik dit project niet tot iets goeds komen.
Wil je toch alles geheel zelf doen, doe dan een concessie aan de efficiëntie en ga voor een auto of vrachtwagen alternator met bijbehorende regelaar, 'n kleine accu, en een omvormer naar 230v.
Alhoewel dat systeem meestal niet in efficientie uitblinkt, heb je als voordeel dat je de motor bij lagere belasting ook langzamer kan laten draaien.
Oke helder.
Dus kan beter voor zoiets gaan.
En natuurlijk niet bij aliexress 
https://nl.aliexpress.com/item/1005003653876936.html?src=google&sr…
Nee, jij wil eentje voor wisselspanning, alles lijkt er op dat dit gelijkspanning is.
Merk ook op dat de 5kW gespecificeerde in de tekstbeschrijving daadwerkelijk als 1,8kW staat
maar in ieder geval zijn ze ietsje eerlijker geworden...
Op zaterdag 24 augustus 2024 09:14:46 schreef Bk Bernard:
Ik lees het al.
Dit gaat hem niet worden.Zou het met zo motor wel lukken?
En zo ja, hoeveel watt kan ik eruit halen?https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-zelf-en-verbouw/motoren/m21490856…
Heel eerlijk gezegd denk ik dat dit hele project niet echt iets gaat worden door gebrek aan kennis van de TS. Het bouwen van een generatorset is niet zomaar iets en als je die in eilandbedrijf wil gebruiken en dan waarschijnlijk naadloos de boel over kunnen nemen bij stroomuitval is een nog lastiger probleem.
Dan is de omschrijving van die ome ali generator ook werkelijk reuze onduidelijk. Is het het nu een DC of een AC generator? En waar slaat die opmerking over gloeilampen op. Is dat omdat het ding inderdaad een dc spanning levert? Bijvoorbeeld om accu's te kunnen laden. In dat geval zou je met een beetje knappe inverter een mooie wisselspanning kunnen gaan maken. Of geeft het ding wel wisselspanning maar is die zo beroerd dat je eigenlijk alleen gloeilampen ermee kunt voeden?
Ik kan de juiste info niet uit die bijgevoegde text halen. Voor mij zou dat een reden zijn om zoiets niet te kopen. En dat terwijl het apparaat in werkelijkheid niet eens slecht hoeft te zijn. Chinezen maken ook echt wel knappe spullen hoor. Maar met dit verhaal is de kans best wel groot dat je iets koopt voor een toepassing waar het helemaal niet geschikt voor is.
En als je dan zelf ook nog eens veel best wel essentiële motor gerelateerde dingen niet echt weet, wordt het wel erg lastig om zoiets zelf te gaan maken.
Maar alles kan geleerd worden natuurlijk en er zijn toch al wel een paar links geplaatst waarin heel veel wordt verteld over de werking van een elektromotor.
Maar als die kennis er echt niet is, zou ik hier niet aan gaan beginnen, maar gewoon een generator of thuisbatterij gaan kopen. Je hebt dan garanties en een stukje veiligheid.
De Ts verteld helemaal niets over wat hij ermee wil en waarvoor het is. Maar als het is om die ene minuut per jaar stroomuitval te compenseren en je gevoel van veiligheid en de trots van het offgrid zijn te koesteren? Dan denk ik dat het veel goedkoper en relax-ender is om die ene minuut stroomuitval lekker rustig met een kaarsje uit te zitten en na te denken over het leven ofzo.
Is het experiment ter lering en vermaak, dan is het een ander verhaal. Dan is het gewoon lekker knutselen, maar ook met je neus in de boeken gaan zitten om te leren hoe alles werkelijk moet werken en hoe je een echt goed systeem moet opbouwen. Dan koop je die zooi en ga je gewoon lekker iets bedenken. Uiteraard alle experimenten losgekoppeld van het net. Experimenteren betekend immers fouten maken. En wilt echt geen dingen van het elektriciteitsnet stukmaken. Maar het handigste is eerst een studie. Anders ga je het wiel opnieuw uitvinden.
Precies daarom het voorstel om gewoon 'n auto of vrachtwagen alternator te nemen. Als je de standaard laadregelaar en accu er bij neemt heb je een stabiele 12 of 24v bron, waar je een eveneens kant en klare 230v omvormer achter kan zetten - uiteraard niet netgekoppeld. Je kan er vrij weinig mee verkeerd doen, hooguit dat je niet iedere watt er uithaalt die er uit je motor komt.
Neem een LiFePO4 accu als je ook met stilstaande motor wat wil kunnen.
Wat die ali generator betreft gok ik dus dat het gewoon gelijkspanningsdingen zijn, omdat ze expliciet zeggen gloeilampen. Veel ledlampen zullen niet op DC draaien omdat de meeste een capacitieve dropper hebben, en 'huishoudelijke apparaten' hebben zeer regelmatig een transformator die gewoon uitfikt op gelijkspanning.
Beetje maffe keuze om die te gaan verkopen. Er kan in principe een omvormer achter die de 220v gelijk als ingang heeft, maar dan moet je weer gaan opletten dat je niet een MPPT zonnepanelen omvormer neemt die de generator onderuit trekt ofzo.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
nonius
set SCE to AUX.
[Exfietser] Heel eerlijk gezegd denk ik dat dit hele project niet echt iets gaat worden door gebrek aan kennis van de TS.
Tsja, het klinkt wat cru maar daar komt het wel op neer. Aan de hand van de vragen kun je een inschatting maken van het kennisniveau, en da's behoorlijk beperkt. Het goede nieuws is dan weer dat OP hier zelf iets aan kan doen door te lezen en leren. Bij weinigen is dergelijke kennis aangeboren, vrijwel iedereen heeft het door studie moeten leren.
Het ontwerpen van een goed generatorsysteem komt het één en ander bij kijken, al was het maar het matchen van de (brandstof?)motor met de generator. Iets bouwen dat 'wat stroom' opwekt, is op zich niet zo'n hele grote kunst. Dat doet zelfs de velgdynamo op m'n fiets al, zij het behoorlijk inefficiënt.
[Exfietser]en dan waarschijnlijk naadloos de boel over kunnen nemen bij stroomuitval is een nog lastiger probleem.
Naadloos, da's wel veel gevraagd inderdaad. En dan ook nog veilig, ook voor evt. lijn-werkers, is weer een ander paar mouwen. Er zijn relatief simpele oplossingen, met een 'speciaal' verlengsnoer, maar dan dient men zeer goed te weten wat men doet, om geen ongelukken te krijgen, of doden op z'n geweten. Maar er bestaan ook speciale omschakelkastjes voor die dat ook helemaal automatisch, en ook veilig, voor hun rekening nemen.
Maar enfin, ik ben hier weer aan het speculeren over grid-gekoppelde generatoren die 230Vac of zelfs 3-fase opwekken, terwijl OP nog steeds niet gezegd heeft wat hij nou eigenlijk werkelijk wil. Misschien alleen maar dat de diepvries niet ontdooit bij stroomuitval?
Ik heb nu een auto dynamo aan mijn motor hangen met een kleine accu.
Hier past ook een grote accu op met omvormer.
Maar dit wil ik niet ?
Ik zit net de denken.
Als ik nou een benzine generator koopt waar de motor kapot is of ontbreekt.
Maar de rest wel goed is.
Dan kan ik ook toch deze pakken?
Ja, zolang je het toerental in orde kan krijgen (kleine generatortjes draaien doorgaans op ca. 3600 toeren, je stationairmotor op een fractie daarvan) kan je de generator van een bestaand aggregaat nemen, inclusief alle regelelektronica.
Het best neem je dan een enkelfase aggregaat. Van die goedkope chinese niet al teveel verwachten, maar werken doet het wel. Je kan er prima een koelkast, klopboor, rits lampen e.d. op laten werken.
Ik gok dat je motortje niet meer dan 2pk levert, dus ik denk dat je met 1kW wel een beetje aan z'n max zit. Maar dat weet jij beter dan ik 
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]
nonius
set SCE to AUX.
Ja, zolang je het toerental in orde kan krijgen
Da's het simpele deel: groot aandrijfwiel op de motor, klein aandrijfwiel op de generator, aandrijfband ertussen.... 
Of met een V-snaar en poelies, als het wat minder 'old skool' mag.
Ik heb 1 dieselmotor motor van 3 pk.
Hier zit 1 grote vliegwiel op.
Als ik op de generator een kleine vlakriem poelie erop zet, dat dat wel goed komen, denk ik.
De dieselmotor kan max 1800 rpm leveren
Ik ga op generator jacht ?