SIMUL
Golden Member
Ik zou graag eens iets proberen nl 2 computers met elkaar verbinden via de 2
RS232,van elke computer als het al gaat . Kan er mij iemand iets er over zeggen , of dat gaat , wat er voor nodig is (software )
Dit is nu vraag , moest het al kunnen en lukken dat zou voor mij een verrijking zijn En weet ik weer wat meer wat mogelijk is , of een goede tip waar ik zoiets kan vinden via literatuur . ik heb ermee geen speciaal doel , maar iets meer weten en kunnen is al heel wat . Met dank
Daarvoor heb je volgens mij alleen een kabel nodig (nulmodem kabel). In de netwerk instellingen kun je die verbinding configureren.
Zit "interlnk" niet meer standaard in de command line ? Misschien is "Laplink" (software) nog ergens te vinden
[Bericht gewijzigd door bprosman op (33%)]
Zat er ook geen hyperterminal in Win98
Kan me nog herinneren dat ik met een kabel en een modem aan het klooien ben geweest
2 pc`s heb je dan een crosskabel nodig?
[Bericht gewijzigd door tuxie op (15%)]
je moet een 3draad kabel solderen via de RS232
RX aan TX
TX aan RX
GND aan GND
dan één of ander programma (windows/dosbased) voor data transmissie
nonius
set SCE to AUX.
Met een null-modem kabel zou het moeten lukken. Deze is ook evt. eenvoudig zelf te maken.
Misschien is "Laplink" (software) nog ergens te vinden
Ik meende dat Laplink via de parallelle poort werkte (ik heb hier in elk geval nog een parallelle kabel van/voor Laplink liggen), maar mogelijk dat er ook een mogelijkheid voor de seriële poort in zat, dat kan ik me niet meer herinneren. 't Is allemaal wel erg lang geleden dat ik nog seriële poorten aan elkaar heb geknoopt en weet nog dat het af en toe best wel even duurde voor ik het geheel werkend kreeg. Meestal lag het aan de software-instellingen....
(trouwens, m'n HP-plotter praat nog steeds met de CAD-computer via de seriële poort. Niet slecht voor een plotter uit 1984. Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad voor ik het geheel werkend heb gekregen.)
Edit: de bare-bones kabel van Fcapri zou best al eens goed kunnen werken, in de praktijk gebruikte ik wat meer draadjes en cross-over verbindingen. 5&6 4&5 geloof ik ook nog. Even zoeken op het internet naar 'null modem cable diy build' levert een hoop resultaten op, deze bijv.: https://schematicdbslattered.z5.web.core.windows.net/null-modem-cable-…
Het verschil zit hem in de handshaking. Geen idee wat & hoeveel Win98 nodig had, maar hoe uitgebreider de bedrading, hoe groter de kans dat het op meer systemen goed gaat werken. Even uitproberen. Software moet er bij de vleet zijn. Kermit, Xmodem, ...
Null-modem was 'vroeger' eigenlijk de enige manier om computers met elkaar te laten praten. De naam zegt het al, voor de beide computers lijkt het of ze via een 'modem' met elkaar spreken.
En een 'break-out box' of seriële tester, met LED-indicatie, was af en toe een handig hulpmiddeltje om te kijken wat er nou precies misgang als het geheel niet goed met elkaar communiceerde. Zie foto in bijlage als voorbeeld, maar ik heb de mijne destijds zelf gebouwd. Het ding heeft me heel wat gemopper en verloren tijd bespaard 
Op zaterdag 24 augustus 2024 10:58:54 schreef nonius:
Met een null-modem kabel zou het moeten lukken. Deze is ook evt. eenvoudig zelf te maken.Ik meende dat Laplink via de parallelle poort werkte (ik heb hier in elk geval nog een parallelle kabel van/voor Laplink liggen), maar mogelijk dat er ook een mogelijkheid voor de seriële poort in zat, dat kan ik me niet meer herinneren. 't Is allemaal wel erg lang geleden dat ik nog seriële poorten aan elkaar heb geknoopt en weet nog dat het af en toe best wel even duurde voor ik het geheel werkend kreeg. Meestal lag het aan de software-instellingen....
Ik dacht dat het programma laplink in de eerste instantie alleen met de parallelle of centronics poort werkte, en bedoeld was om heel snel bestanden van de ene computer naar de andere computer te kunnen sturen. Ik meen 4 bits van de poort heen en 4 bits van de poort terug. Je moest dacht ik ook de interne pullups aanzetten om de poort als ingang te kunnen gebruiken. Die centronics poort was ook nooit bedoeld om mee te kunnen lezen. Die was alleen om de data er uit te kunnen knallen naar een printer ofzo. Centronics was ook gewoon een merknaam net als Baco dat bijvoorbeeld is.
Later had laplink de extra functionaliteit om het ook via een seriële poort te kunnen doen en nog later kon het dacht ik zelfs ook via het etternet(coax) gebeuren.
De printerpoort werd op een bepaald moment bi-directioneel. Als je dan een printer had die bi-directioneel was en je printerpoort op het mainboard niet, kon je of een insteekkaartje met wel die mogelijkheid kopen of een nieuwer mainboard. Dat bi-directioneel kwam met win95 of win95se al op.
Op sommige mainboards kon je de bi-directionele functie met jumpers of in het bios aan-uit en adress, irq, dma e.d. instellen.
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
In Total Commander zit nog steeds de functie om twee computers via parallel te verbinden. Op de wel bekende Hirens bootdisk staat ook een gelijkwaardige tool.
Volgens mij zoals fcapri noemt moet je een nulmodem kabel maken. Ik weet niet of de CTS/RTS achtige aders dan nog iets bijzonders willen (niet speciaal verbinden tussen PCs maar lokaal in de stekker).
Hyperterminal was volgens mij een Win98 applicatie, ook zou je bijvoorbeeld het gratis Putty kunnen installeren. Allebei de PCs instellen op de juist COM (seriele) poort met bijvoorbeeld 9600 bps, No parity, 1 Stop bit. Als je dan op de ene PC iets in het schermpje tiept dan wordt het zichtbaar op de andere.
Echt bestanden oversturen deed je dan met een protocol zoals Xmodem of Zmodem. Als ik even google kan je die bijvoorbeeld met 'XtraPutty' gebruiken:
https://sourceforge.net/projects/extraputty/
Je had toen iets van Direct Cable Connection
Daarmee kon je via een seriele verbinding gewoon 'netwerk'shares benaderen (mappen delen)
Het kan inderdaad met een null modem. Op een 9p SUBD zijn de verbindingen 2-3 / 3-2 / 5-5 tussen de de twee connectoren (resp. RX-TX/TX-RX/GND-GND).
Dan kun je met Hyperterminal (op beide computers) een sessie op die seriele poort openen (Zelfde settings gebruikenaan beide zijden. Ik zou beginnen met 9600-8-n-1)
en dan kun je over en weer typen/bestanden sturen.
Er kan nog veel meer, maar dat is de basis. Wat wil je precies bereiken?
Communicatie via de seriële rs232 kan al heel erg lang. Ik heb het nog wel gedaan op CP/M machines. Dat was dus nog voor het DOS tijdperk. Met een techniek die destijds pipelining genoemd werd kon je zo een bestand overzetten naar een andere computer. Het commando om dit te doen heette pip. In dos had je later het commando copy dat een beetje als pip werkte. Ook het pipelinen ging in dos een stuk minder goed als in CP/M. Pip werkte ook andersom t.o.v. het copy commando in dos.
Maar dat was allemaal met de 25 polige seriële poort waarbij ook de handshake belangrijk was. Deze poort was ook echt bedoeld voor de communicatie met printers, ponsbanden, teletypes enzo. Als ik het me goed herinner waren er ook speciale pennen gereserveerd voor de cariage return (wagen terugloop), newline (nieuwe regel) en de bel (Het belletje dat je hoort als de wagen van een ouderwetse schrijfmachine naar het einde loopt.).
Die poort is eigenlijk een van de eerste stappen geweest om de mechanische typemachines te automatiseren en om te zetten naar een invoerorgaan voor een computer. De spanningen op die RS232 poorten waren in het begin ook erg hoog. Ik dacht zelfs +12V voor een 1 en -24 volt voor een nul. Genoeg om een ouderwets relais zoals die destijds gebruikelijk waren in een ouderwetse elektromechanische telefooncentrale.
Op de zelfde soort manier is de centronics interface geboren. In het begin alleen maar een outputpoort naar een printer ofzo. Later werd de poort bidirectioneel met behulp van extra toegevoegde pullup weerstanden. Omdat deze poort met 8 parallelle (in sommige gevallen zelfs 10) draden kon werken ging dit veel en veel sneller dan met de toenmalige rs232 poorten kon. 10 draden had men door de hardware handshake draden ook te misbruiken als data draden.
Maar ja allemaal vergane glorie nu.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb het nog wel gedaan op CP/M machines. Dat was dus nog voor het DOS tijdperk.
Herkenbaar
. De allereerste keer dat ik bij een schoolvriendje een DOS-computer in levende lijve zag (nota bene een Philips! NMS9xxx), was m'n eerste reactie, "hé, da's net CP/M!". Alleen heette 'PIP' plots 'COPY'. Het duurde dan ook niet lang voor ik op zijn DOS-PC de weg kende, dankzij m'n (weliswaar beperkte) CP/M voorkennis.
Maar ja allemaal vergane glorie nu.
Soms komt die kennis nog wel eens van pas in het leven, bij het aansluiten van oude freesmachines op een netwerk. Of wanneer iemand op CO twee antieke computers met elkaar wilt laten praten....
Ook m'n plotter en EPROM-programmer praten nog steeds elk met hun eigen computer via RS-232.
Na het schrijven van de vorige post realiseerde ik me trouwens dat ik nu eens niet nostalgisch hunker naar de 'goede oude tijd' van RS-232 communicatie.... Want mijn herinneringen aan RS-232 zijn overwegend die van gemopper en krachttermen omdat het niet werkte.
Op zaterdag 24 augustus 2024 14:58:08 schreef nonius:
[...]
Want mijn herinneringen aan RS-232 zijn overwegend die van gemopper en krachttermen omdat het niet werkte.
En daarom wordt het ook niet meer gebruikt.
In de tijd van Win98 hadden we al PCI dus ram er gewoon 2 netwerk kaarten van 5€ in met een touwtje er tussen en gaan
Op zaterdag 24 augustus 2024 15:09:45 schreef LuckyStrike:
[...]
En daarom wordt het ook niet meer gebruikt.
In de tijd van Win98 hadden we al PCI dus ram er gewoon 2 netwerk kaarten van 5€ in met een touwtje er tussen en gaan
Volgens mij had je nog geen euro's in 1998.
Maar krachtermen en veel ongeduld had je ook zeker met die netwerkkaarten. Zeker als een of andere ##$$#figuur weer alles met die afsluitweerstandjes had fout gedaan.
Er zijn maar 3 touwtjes nodig,RX,TX en GND, handshake e.d.kan maar is niet echt noodzakelijk.En een simpel terminal prg.uiteraard.Als je bestanden over moet zetten zou ik PCanywhere gebruiken,daarmee kan je ook gewoon RS-232 poorten aansturen.
Edit\Netwerkkaarten waren 'vroegah' helemaal niet simpel.3 handboeken en 40 jumpers en een dozijn dipswitches.... 
[Bericht gewijzigd door Hubie op (20%)]
SIMUL
Golden Member
bedankt iedereen voor de vele raadgevingen en uitleg , maar ik denk dat ik de zaak en idee maar opberg
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
RS232 is verre van vergane glorie. Behalve dan de spanningsniveaus die van +/-12 V of liever 15V (dat is plus én min) naar 0 en 5V gegaan zijn, soms 3V3. Veel embedded tools werken nog steeds met dit protocol.
Ik heb in het verleden ook veel data op die manier overgepompt. Het stelt weinig voor, met een beetje software kan het met slechts 3 draadjes: in (tx), uit (rx) en gnd. En logica de uitgang tx van een apparaat gaat naar de ingang rx van het andere, en de gnd verbind je. Dat is alles.
Je kunt zelfs kopiëren naar de COM: poort als device in een DOS prompt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meeste problemen had je met de vroege 'plug and play' kaarten. (werd niet voor niks 'plug and pray' genoemd...
)
ik had er vroeger toch zo geen problemen mee.
laplink was één van de latere programmas dat ik nog gebruikte
daarvoor was het nog iets dosbased.
gewoon mode en copy programma bv (niet vergeten op binairy te zetten), maar er waren ook andere.
kon total commander dat ook niet? heb daar vroeger toch nog op zitten zoeken.
kende iemand op school die zijn eigen programma had geschreven om data over te sturen. heeft zijn programma dan nog geschreven voor dos en linux.
seriele poort, parallele poort, zelf vroeger nog de infra rood poort gebruikt om data over te pompen van pc naar pc (meestal een laptop^) als één ervan bv geen diskette station had.
waar is de tijd dat laptops en printers nog infra rood poorten had om draadloos te communiceren.
netwerkkaarten, en zeker onder win98 eerste editie ging ook niet van een leien dak. alles verwijderen van netwerk en dan opnieuw toevoegen door de windows98SE cdrom te gebruiken loste veel ellende op. (gelukkig dat windows ALTIJD opnieuw de cd vroeg).
win95 of NT4 in een netwerk zetten was helemaal ellende
nonius
set SCE to AUX.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vind dat OP het wel makkelijk opgeeft. Uitproberen is een kleine moeite, een null-modemkabeltje is zo in elkaar gesoldeerd.
Hopelijk heeft hij zich niet al teveel laten intimideren door de 'horrorverhalen' over RS-232. Uiteindelijk kwam het altijd wel werkend, alleen vielen er onderweg af en toe wat harde woorden. Zoals gezegd, was altijd een kwestie van instellingen (baudrate, parity, wel/geen start-en stopbits, etc.) Soms werden veranderende instellingen pas herkend na rebooten.
Maar werkend is het uiteindelijk altijd toch wel gekomen.
Een uart blijft het makkelijkste om te communiceren.
Je kunt er Dan een 232 levelshifter gebruiken, maar ook rs422 of 485 als het over langere afstand moet of sneller.
Simpelste blijft 232..
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
RS-232: Repeated Soldering, from pin 2 to 3 and back to 2.
Hehe, grappig!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vind dat OP het wel makkelijk opgeeft. Uitproberen is een kleine moeite, een null-modemkabeltje is zo in elkaar gesoldeerd.
Mijn gedacht! Trouwens ooit was dit basiskennis, toen er nog geen luxes waren zoals ethernet, nfs, rsync, ... was dit de voor de hand liggende manier om bij een servermigratie de data over te brengen. Gelukkig waren toen de datavolumes nog beperkter. Ik herinner me van verre nog experimenten met niet-gedocumenteerde niet-officieel-gesupporteerde baudrates om het toch een beetje te doen vooruitgaan. Spannend was dat! Ach, die tijden komen niet weer.
was altijd een kwestie van instellingen (baudrate, parity, wel/geen start-en stopbits, etc.)
Dan nog gezwegen van de handshake-lijnen, vooral pen 20 van de DB-25 was berucht. Als ik het nog goed heb werd ze wel verbonden met pen 6 of pen 8, maar of dat dan aan dezelfde kant was, dan wel aan de overkant, dat zou ik niet meer weten.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (20%)]