Op zaterdag 24 augustus 2024 21:56:44 schreef nonius:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik vind dat OP het wel makkelijk opgeeft.

Zelfs mij is het diverse malen gelukt om werkende RS232 verbindingen te maken. Meestal van computer naar een of ander meetapparaat. Dan gebruikte ik een terminal programma voor. (PuTTY onder linux) oa met een K2000 en een Secutest. Ik heb speciaal voor RS232 en Centronics nog een oude Toshiba laptop omdat deze die nog heeft. Ik ben meer van de analoge electronica

Ik ben wel benieuwd wat TS met die koppeling wil(de) gaan doen.
Data ( bestanden) overzetten, of alleen een terminalscherm?
Ik heb nog wel wat oude software, maar dan is het handig te weten wat het oorspronkelijke idee is.

Op zaterdag 24 augustus 2024 18:10:46 schreef SIMUL:
bedankt iedereen voor de vele raadgevingen en uitleg , maar ik denk dat ik de zaak en idee maar opberg

Jammer, je kan de kabeltjes gewoon kant en klaar kopen trouwens:
https://www.allekabels.nl/serile-d-sub-kabel/6329/1169568/serile-d-sub…

Dan gebruikte ik een terminal programma voor. (PuTTY onder linux)

Ja, inderdaad, putty is een zalig werktuig. Dat is installeren en werken, punt. Nooit ellende mee, alleen soms een upgrade nodig wegens toenemende securisatie van ssh; maar ook upgrades zijn op een wip en een flik gebeurd. En dat is een eenpersoonsproject, als ik het goed begrijp, enerzijds verdient die persoon een (al dan niet virtueel) standbeeld, anderszijds zou de opvolging wel moeten verzekerd zijn.

Ik heb speciaal voor RS232 en Centronics nog een oude Toshiba laptop omdat deze die nog heeft.

Dat heb ik al van meerderen gehoord, ook HP schijnt nog laptops op de markt te hebben met RS232, sommige zelfs redelijk recent. De dag dat die uitgestorven zijn, of onbetaalbaar geworden, zullen we zelf iets moeten brouwen met een Raspberry of zo.

je kan de kabeltjes gewoon kant en klaar kopen trouwens

Ja, dat zal wel, maar het is altijd wel iets met die handshake. Mijn standaardbenadering was om eerst met de breakoutbox de juiste pinning uit te vogelen - voor printers hield dat in dat enkele tientallen pagina's foutloos moesten doorkomen - en als die eenmaal was geweten dan de definitieve kabel te solderen. Er waren geen twee dezelfde!

Voor configuratiewerk aan een console is de handshake niet kritisch, dat zijn altijd maar kleine datavolumes, daar kan een "off-the-shelf" kabel wel okee zijn.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

Putty is geweldig!
Ik gebruik het vooral om ( HP / Aruba) switches te programmeren via de commandline.
Dat kan via IP maar ook via de RS232 poort.
Ik stem ook voor dat standbeeld!

En met de standaard max. 115200 bit/s van RS232 haalde je net geen 12KB per seconde aan transfersnelheid en dat duurde wel even bij het overzetten van meerdere grotere files... :)

Jawel, zeker, inderdaad, ik zegde het toch al?
1/ gelukkig waren toentertijd de bestanden minder groot dan vandaag, omdat nu eenmaal de disken kleiner waren, en (veel meer dan vandaag) duurder per megabyte;
2/ de grote cracks deden er wel eens iets aan om alles uit de beschikbare hardware te persen, ook voorbij de officiele specificaties. Dat wilde best wel eens lukken, soms. Het IT-equivalent van hot-rodding, zeg maar... Ik herinner me vaag dat ik wel heb meegedaan aan experimenten in die hoek, maar vraag me aub niet tot welke bitrates we geraakten. Wel herinner ik me dat men niet moest overdrijven, als men de bitrate al te hoog stelde werden de "retries" zo talrijk dat de effectieve transfersnelheid eerder lager werd. Zelfs met een correct afgeschermd en geaard kabeltje van nauwelijks een meter lang. Datacentres zijn niet bepaald storingvrij...

Vroeguh had je gewoon alles onder DOS draaien, het programma FX was daar goed mee, om bestanden over te zetten.

In de tijd dat

• Bestanden nog geen 1 MB waren
  • Je OS op een 5,25" floppy in de ene bay en je programma in de andere bay draaide
  • je pc in 30 seconde helemaal opgestart was
  • Je geen RSI kreeg, omdat alles met het toetsenbord ging
  • We nog printers hadden waarmee je jezelf ook kon tattooëren
  • Je bij een afgekoppeld/defect keyboard de melding kreeg: "keyboard error, press F1 to continue"

Volgens mij zat DOS in ROM niet op een floppy.

In het RAM.
Bepaalde instructies konden draaien zonder de DOS floppy.
Het OS zat iig niet in de hardware..

Nope. DOS zat in den beginne op een diskette, en later op de HDD.

En vanaf daar zoals hierboven staat inderdaad in het RAM geladen.

Uitzondering: Atari Portfolio. Die had wel een romchip voor DOS.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]

Ik gebruik altijd HTerm als terminal programma, werkt heel fijn...
https://www.der-hammer.info/pages/terminal.html

Op zondag 25 augustus 2024 08:26:35 schreef fred101:
Volgens mij zat DOS in ROM niet op een floppy.

Het bios zat in rom. In rom zaten die mooie bios programmaatjes en handlers die je met een functiecall kon aanroepen. Daar zat ook het programmaatje tussen waarmee je een harddisk moest installeren. Een heel gedoe met koppen, platen, sectors enz. En dos zat op een floppy van later 5,25 inch. Enkelzijdig van 180 Kb. Eerst was dat zelfs nog 8 inch ofzo. Je textversterker, compiler, linker, zaten meestal ook op dezelfde floppy. Tijdens het programmeren zat je meestal ook te kijken naar schermen zoals je in de films van bijvoorbeeld de matrix zag.
Al was dat wel beetje leuker gemaakt voor show natuurlijk.

Dat (MS)dos (Microsoft was er nog niet). maakte gebruik van die bios programma's. Ook de interrupt routines zaten in de bios. Die werden aangesproken via twee 8259 interruptcontrolers. Op pen twee zat meen ik de daisy chain. Interrupt twee kon je dus nooit gebruiken. De systeem timer zat ook op die 8259. Met die timer deed je altijd eerst een systeem snelheids meting omdat anders je programma niet goed werkte.

Zou hier nog iets van terug te vinden zijn in de huidige biossen? Hoeveel jonge programmeurs zouden nu nog weten van het bestaan van deze systemen. Misschien alleen nog lui die nu bij een moederborden fabrikant werken. En dat zijn er niet heel veel.

Gevonden: Dat deed je toen met het tooltje debug. Een soort kleine assembler.

Correctie: de MS in MSDOS is wel degelijk van MicroSoft.

Op zondag 25 augustus 2024 09:00:07 schreef Ex-fietser:
[...]

Het bios zat in rom. In rom zaten die mooie bios programmaatjes en handlers die je met een functiecall kon aanroepen. Daar zat ook het programmaatje tussen waarmee je een harddisk moest installeren. Een heel gedoe met koppen, platen, sectors enz. En dos zat op een floppy van later 5,25 inch. Enkelzijdig van 180 Kb. Eerst was dat zelfs nog 8 inch ofzo. Je textversterker, compiler, linker, zaten meestal ook op dezelfde floppy. Tijdens het programmeren zat je meestal ook te kijken naar schermen zoals je in de films van bijvoorbeeld de matrix zag.
Al was dat wel beetje leuker gemaakt voor show natuurlijk.

[bijlage]

Debug G=C800:5 :)
Maar dat stond niet in de Bios van de computer maar van de Harddisk controller.
Daarna low level format en dan onder dos pas de "gewone" format.

edit: Ex-fietser heeft intussen een voorbeeldje toegevoegd.
Dat dus.

Op zondag 25 augustus 2024 09:01:50 schreef fatbeard:
Correctie: de MS in MSDOS is wel degelijk van MicroSoft.

Het klopt dat dat MS voor MicroSoft staat. Maar op de eerste IBM pc zat geen MSDOS maar een dos (Disc Operating System)dat gemaakt was door IBM. Alleen wilde IBM toen geen software bedrijf zijn maar een harware bedrijf. Ze hebben het maken van die software na die eerst ibm pc uitbesteed aan een paar hele jonge hobbyisten die zelf een klein bedrijfje gestart hadden. Het verhaal van Bill kennen we dan wel verder.

Op die eerste IBM computer zaten ook nog helemaal geen floppy of harde schijven. Het kon wel maar dat had nog niemand omdat dat serieus onbetaalbaar was. Een 10MB harddisk voor tweeduizend gulden ofzo. Iedereen zat zich suf te sparen om zo'n ding te kunnen kopen. Verder zat er in die biosrom dacht ik ook gewoon IBM basic. En het geheugen was niet groter dan 256K en uitbreidbaar naar 640K. Het maximum van de processor. Wilde je meer dan moest je gaan bankswitchen. Daar waren speciale hele dure insteekkaarten voor.

Als je die eerste IBM computers aanzette kwam er ook een knipperende basicprompt. net als de toenmalige homecomputers. Met commando's als load kon je dan van een cassettebandje je programma laden. In deze computer zat overigens maar 1 8259 interruptcontroller waarbij je maar 8 interrupts ter beschikking had. Later kwam de tweede pas zodat je wel 15 interrupts kreeg.

Ik vind ook dat de TS het snel opgeeft. Wat hij wil is niet echt heel moeilijk. Een klein vloekje misschien.

Het verhaal wat ik destijds in 1987 ofzo (Ik werkte bij een IBM dealer), ik denk van IBM of onze IBM product manager hoorde, was dat IBM de PC had ontworpen maar een OS nodig had. Het management van IBM belden toen met de baas van een groot bedrijf(ik weet niet meer wat) maar die wilde niet komen want hij moest golven. Toen benaderde ze Bill Gates en die maakte toen MSDOS.

Wat het echte precieze verhaal is zullen we waarschijnlijk nooit weten.

Ik had een Toshiba T1000, daar zat DOS in ieder geval in ROM. Stom, ik heb in die tijd diverse PC's gehad, waaronder een echte IBM PC, en ik kan me niet meer herinneren dat die via een flop werden geboot. Ik zou zweren dat dat in ROM zat maar blijkbaar zit ik er naast want op de wiki van de T1000 staat

Unusually for an IBM compatible PC, the T1000 contains a 256 KB ROM with a copy of MS-DOS 2.11..

Ik had ook een Unicorn VME systeem met falco terminal. Die draaide onder Unix system V. Ik ben ooit bij een verhuizing mijn doos met computerspul kwijt geraakt (oa ZX-81 en ZX Spectrum maar daar zat ook mijn Unix bijbel in. Een telefoonboek dik naslag werk van AT&T over Unix System V. Het was niet deze maar waarschijnlijk is dat wel vergelijkbaar http://bitsavers.trailing-edge.com/pdf/att/3b1/999-801-312IS_ATT_UNIX_…

Ik gebruikte vroeger ook een programmatje "fastwire"
Heb het vast nog wel ergens.
Dat werkte via de centronics poort, maar kon volgens mij ook via serieel.
Ik heb een nog werkende Toshiba dos "laptop" uit die ik gebruikte in de "eerste serie telefooncentrale tijd".
Zo'n geval met amberkleurig scherm.
Een trijd geleden aangezet en na het opstarten van de "DC9 harddisk" deed ie het , alleen een melding dat de tijd niet klopte.
Staat het hele arsortiment PTT centrale software op en panasonic etc.
Daar zal vast ook fastwire en zo wel op staan.
Dus @Simul, er is genoeg hulp standby van een aantal mede forummers...

Op zondag 25 augustus 2024 09:24:32 schreef Ex-fietser:
[...]

Het klopt dat dat MS voor MicroSoft staat. Maar op de eerste IBM pc zat geen MSDOS maar een dos (Disc Operating System)dat gemaakt was door IBM. Alleen wilde IBM toen geen software bedrijf zijn maar een harware bedrijf. Ze hebben het maken van die software na die eerst ibm pc uitbesteed aan een paar hele jonge hobbyisten die zelf een klein bedrijfje gestart hadden. Het verhaal van Bill kennen we dan wel verder.

Ik lees hier een soort alternate universe versie van hoe het in mijn herinnering en die van diverse anderen gegaan is.

Om er niet ook naast te kleunen, ga ik geen exacte gebeurtenissen geven. In grote lijnen was het iets als:

- IBM wilde geen PC OS ontwikkelen maar Digital deed moeilijk over CP/M-86
- IBM benaderde MS omdat die als BASIC maker dit ook wel zou kunnen (een heel verhaal opzich, die deal liep nog bijna mis geloof ik)
- MS benaderde een paar hobbyisten die als Seattle Computer Products een "quick and dirty OS" geschreven hadden en kochten dat
- de rest is geschiedenis

Het management van IBM belden toen met de baas van een groot bedrijf(ik weet niet meer wat) maar die wilde niet komen want hij moest golven. Toen benaderde ze Bill Gates en die maakte toen MSDOS.

Het verhaal zoals ik het ken is dat IBM destijds op korte termijn en goedkoop een OS wilde, en 'via-via' (de moeder van Gates scheen een hoge pief van IBM te kennen) kwamen ze bij Bill uit. Die heeft 'even snel' een knock-off van CP/M in elkaar geflanst, en dat was het originele PC-DOS. IBM was aanvankelijk helemaal niet zo enthousiast over dat 'personal computing' (iedereen z'n eigen computer op z'n bureau), IBM zag liever de grote, centrale mainframes met vele terminals voor de gebruikers.

Later is Gates dat DOS ook aan anderen gaan verkopen, onder de naam 'MS-DOS'. Er waren trouwens ook andere DOS-sen, ik herinner me nog DR-DOS (van Digital Research, oorspronkelijk ook de maker van CP/M). Een paar jaar later heeft IBM nog geprobeerd om MS van de 'OS'-troon te stoten, door OS/2 te introduceren, een concurrent voor MS-Windows. Ik kan me nog discussies met kennissen herinneren over wat de toekomst zou gaan worden, Windows of OS/2....

DOS moest inderdaad eerst geboot worden (in RAM geladen) vanaf floppy, of zelfs cassettebandje. Zonder OS was (is) de PC feitelijk niet meer dan een presse-papier.

Ik kan me herinneren dat op mijn school destijds welgeteld één (echte IBM) PC stond, bij de conrector c.q. wiskundeleraar, om roosters te plannen. Die had één floppy, en ook nog een cassette-speler als back-up om software in te laden. Het waren destijds niet alleen de C64-gebruikers die hun software vanaf cassette-bandje laadden.... Trouwens, ook later, bij m'n eigen PC, heb ik nog software, op cassettebandjes opgenomen, in de computer geïmporteerd, d.m.v. Basicode. Elke week werd door NOS Hobbyscoop, over de ether, gratis software gedistribueerd. Met een simpele interface, aangesloten op de seriële poort (meen ik, heel misschien was het ook de parallelle poort), kon je op die manier de software in de computer inlezen en vertalen naar GW-Basic. Meestal was de software van Hobbyscoop behoorlijk nutteloos, voor mij in elk geval. Nam niet weg dat ik elke week braaf naar het programma luisterde en opnam.

Een paar jaar geleden heb ik m'n laatste 5 1/4" floppies weggegooid, nadat ik weer enkele jaren ervoor m'n laatste PC met 5 1/4" drive had weggedaan. Het deed even pijn, op enkele van die floppies stond m'n eerste, zelfgeschreven (Turbo-C) CAD-programma. En ook een ander programmaatje dat ik had geschreven maar waar ik toen de naam niet van wist, om de tekeningen via de parallelle poort te kunnen plotten op een (nooit afgebouwde) zelfbouwplotter. Pas later leerde ik dat dergelijke software 'CAM' heette... :) Omdat AutoCAD niet werkte op m'n Hercules/EGA-scherm (of omdat ik het niet werkend kreeg) heb ik toen maar m'n eigen variant geschreven. Helaas, het is nooit aangeslagen, 'Nonius-CAD' heeft AutoCAD nooit van de markt kunnen dringen....

Dat soort dingen zijn niet echt een geheim geloof ik, hier staat het hele verhaal:
https://en.wikipedia.org/wiki/MS-DOS

Het interlink kabeltje is wellicht nog wel een topic voor dit forum, de rest echt niet.