Op vrijdag 30 augustus 2024 15:53:35 schreef trix:
[...]
dat is toch altijd al zo ?
ik gebruik straks iets van 24 stuks (10 om te testen) ontvangers op de bus, ik stuur (ben ik van plan) een adres op de bus, en ik ga er van uit dat alleen die met het juist adres "luistert" en de verdere instructies volgt.

Nee normaliter met een rs485 achtig bus staat iedereen in ontvangst. En krijgt iedereen dus alle berichten. Enkel als het adres in dat bericht aangeeft dat het voor jou is, doe je er wat mee, maar dat moet je zelf allemaal maken.
Het hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Zorg dat je bericht begint met een gedefinieerde start (STX). Voeg een adres toe. Optioneel een lengte. Iets van het type commando. En vervolgens de data indien van toepassing. Sluit af met een gedefinieerd eind karakter (ETX)
Ik neem aan dat in jouw systeem de pi de master is en die moet aan al je (scanners denk ik) vragen om hun data. Dan moet de mega32 die een matchen adres heeft. Zijn max485 omschakelen van rx naar tx en dan verstuur je via de uart je bericht volgens je protocolletje.

Op vrijdag 30 augustus 2024 22:16:54 schreef Stijnos:
[...]
Ik neem aan dat in jouw systeem de pi de master is en die moet aan al je (scanners denk ik) vragen om hun data. Dan moet de mega32 die een matchen adres heeft. Zijn max485 omschakelen van rx naar tx en dan verstuur je via de uart je bericht volgens je protocolletje.

klopt helemaal.
ik ga er natuurlijk een beetje vanuit dat iedereen de UART gebruikt zoals ik dat doe, maar dat is natuurlijk niet zo.

kijk hier eens naar.

Ik weet dat je geen arduino doet, maar je kan wel zien wat ze doen. Beetje wat ik hierboven al schetste

https://github.com/rzeman9/Simple485