Hallo,

Ik zou graag deze motor gewoon een kant willen laten opdraaien omdat waarschijnlijk de printplaat kapot is die de hoek verdraaiing moet meten en niet meer leverbaar is.
Deze motor draait momenteel links als rechtsom en wil dit graag een kant laten opdraaien.

Ik meet inkomend op L1 en N1 230v op de printplaat alleen nu ben ik niet zeker hoe ik deze verder naar de motor moet aansluiten met de condensator erbij om deze een kant op de laten draaien.

Staat er niks op het motorplaatje zelf? Van deze foto s worden we niets wijzer..

Maak even een foto van de aansluitingen op/in de motor zelf, zitten waarschijnlijk nog doorverbindingen in.
Kijk ook even of er een type plaatje op de motor zit, ook foto graag.
Waar wordt deze motor in toegepast ?

Als je maar 1 draairichting nodig hebt dan kan je het redden met een aan/uit schakelaar.
Om linksom en rechtsom te kunnen draaien heb je een ander type schakelaar nodig.

Printplaat zal 50 Hz omzetten naar 60 Hz . Sensor dient dan niet voor de hoekverdraaiing voor de richting maar voor het toerental te meten .

Daar zit geen frequentieomzetting in, dan had je een H-brug nodig, en die zit duidelijk niet op de print.

Dit is gewoon een motor met een condensator, die kan wel degelijk links en rechtsom. De regelaar is een frequentie sturing.

Aansluiten zoals onderstaand.
Is er nog wel de vraag of de C een aanloop- of bedrijfscondensator is.
De eerste hoort na aanloop uitgeschakeld te worden.

Even voor de goede orde... (kostte mij ook meer dan "heel even").

De rechthoeken getekend in het schema van OXO zitten in de motor, zijn ook op het aansluitding getekend.

Op dinsdag 27 augustus 2024 11:04:18 schreef OXO:
Is er nog wel de vraag of de C een aanloop- of bedrijfscondensator is.

Wordt die vraag niet beantwoord door het schema motoraansluitingen? Daar staat ie "permanent aangesloten" getekend.

Hmmm. Misschien toch niet. Dan zou er een dikke condensator op de print moeten zitten. Die zie ik op de tekening niet. Dus ik denk dat er "in het echt" een vaste condensator tussen U1 en V1 zit en dat er twee draden met dezelfde kleur op V1 en U1 zitten.

[Bericht gewijzigd door rew op (16%)]

Goh ja... ik had mss de "rechthoeken" beter zwart ingekleurd om te voldoen aan het symbool van een spoel.

Door grijs, rood en bruin van de motor naar de sturing te brengen kan vanaf deze laatste de motor ofwel rechtsom of linksom worden gestart.
En dan is het afwachten of de sturing de hulpwikkeling afschakelt (aanloopcondensator) of niet (bedrijscondensator)

De werkspanning van de condensator kan een indicatie zijn maar dan nog kun je een bedrijfscondensator gebruiken als aanloopcondensator maar niet omgekeerd

Maar als het een start-wikkeling is dan kan die ook begroot zijn op 2 sec starten en dan minimaal 5 minuten afkoelen. Dan is "aan laten" met een bedrijfscondensator, misschien ook niet goed...

Edit: Oeps, ja De condensator kan alsnog uitgeschakeld worden vanaf de stuurprint. Sorry.

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Hallo bedankt voor de reacties,
Deze motor is van een koe borstel.
Zodra de koe onder de borstel stoot registreert de printplaat denk ik een hoek verdraaiing.
Als de hoek verdraaiing 5 graden of meer wordt begint de borstel te draaien rechtsom en stopt naar 30 sec, zodra de koe er weer onder stoot begint de motor linksom te draaien en dan begint de cyclus weer opnieuw.
Nu wou ik de printplaat weg laten en een inductieve sensor plaatsen van 12 of 24v die een vertraagd afvallend tijdrelais aansluiten zodat die weer de de motor doet inschakelen.

Schemaatje van OXO aanhouden, en keuze maken voor 1 van de draairichtingen.
Als je de draairichting wil kunnen wisselen dan zul je iets moeten maken wat de aansluitingen Z1 en Z2 verwisseld.
Geen idee of dit voor de koeien belangrijk/nodig is.

zo'n ding heb ik weleens open gehad, trok aardsluiting als de koeien ertegen duwden. ook van rond deze leeftijd meen ik. heb het snoer ingekort dat was genoeg. het inschakelen werkt niet zo heel ingewikkeld, een contact schakelt als tegen de borstel word geduwd. is de print geheel dood of doet die nog iets? geheel dood kan de kleine trafo zijn welke overleden is, zeker als je veel zonnepanelen hebt liggen komt dat voor.

Of de printplaat dood is durf ik niet 100% te zeggen.
Ik meet 230v inkomend op de printplaat.
De glaszekering op de printplaat is ook goed.
Ook gaat het lampje op de printplaat niet meer branden zodra ik een hoek verdraaiing maak.
Waardoor ik ook niks op de motor meet

is het mogelijk om de trafo door te meten op weerstand of hoe moet deze doorgemeten worden en waar bevindt zich deze op de printplaat?
Tevens heb ik ook een nieuwe condensator besteld deze wat er nu in zit is 20uf ± 5% en ik kwam op een waarde uit van 15,75uf na het meten

En wat is de functie van dat bimetaal?
Omgevingstemperatuur of temperatuur beveiliging motor?
Of is het gewoonweg niet in dienst?

Zit er ook niet iets van beveiliging op die controller? Zodat bij overbelasting de motor van richting wisselt of stopt?

Dat ben je dan natuurlijk kwijt.

de trafo zal aan de uitgang een 6VAC moeten meten. als je dat al niet hebt kan het miss simpel te herstellen zijn. zo'n trafo doet een paar euro.

Heeft dit systeem ooit gewerkt ?

Heeft deze unit een softstart functie, motor start dan niet meteen plankgas.
Snap anders niet waarom er zo een grote koelplaat nodig is.

Op 1 van de foto's zitten er 2 witte draden die middels kroonsteen overgaan in een kabel, waar gaan die heen ?

Ook lijkt het alsof bimetaal niet is aangesloten.
Op 1 van de foto's is de aansluiting leeg.

Daar zal iets van faseaansnijding gedaan worden voor de start. Maar een "grote koelplaat" zou ik dit niet willen noemen. Daar verstook je hooguit een paar watt in.

Onder de koelvin zie je twee pootjes uitsteken. Dat zal een DPAK of DPAK2 transistor zijn. (die geeft z'n warmte af aan de onderkant (naar de print dus), de koelvin aan de bovenkant haalt weinig uit!).

Ik zie een atmega168 als bestuur-chip. Ik zag de 6pins connector en dacht: Dan zal die cpu wel een atmega328 zijn. Bijna goed. Het is inderdaad mogelijk dat er met het dpak ding een softstart gemaakt is. Ik zie twee optocouplers. D'r zal er 1 van de schakelaar naar de CPU gaan en 1 om het relais aan te sturen (linksom, rechtsom).

Oh,wacht. de schakelaar zit op die strook er naast. De button footprint zonder button op de print is om te testen.
Ik snap nog niet hoe er genoeg power aan de 230V kant kan komen om het relais aan te sturen.

De functie van het bi-metaal is als het goed is de beveiliging van de motor, de kabels lopen vanaf de printplaat via de 2 kroonstenen de motor in.
Dit systeem heeft altijd zo gewerkt HD13.

De kans is vrij groot dat er maar een kleinigheidje mis is met de printplaat (of sensor?), als het mijn apparaat was dan zou ik het proberen te herstellen.

Twee hele simpele testjes: blijft het relais hangen/plakken, werkt de voeding (zijn er secundair de juiste spanningen aanwezig). Elco's controleren. Met een beetje geluk heeft u dan al 50% van de potentiële problemen te pakken. Slechte connectors? (geoxideerde contactjes? Connectors een paar keertjes insteken en uittrekken kan mogelijk al voldoende zijn). Doorgebroken draadjes v.d. sensor o.i.d.? Sensor-venstertje schoon (als het optisch werkt tenminste, en niet inductief); hoeksensor een potmeter of rotary-encoder, of zelfs maar een gewone schakelaar? Schoonmaken en nakijken.

Zoek het niet direct in de moeilijkste richting (microprocessor).

(het duurde verbazingwekkend lang trouwens tot ik begreep dat het in de titel niet om een misspelling van 'koolborstel' ging, trouwens. Koolborstels staan iets dichter bij mijn belevingswereld dan 'koeborstels', in elk geval. Dat zoiets bestaat. Enfin. Een mens leert elke dag weer wat bij.)

koeien vinden dat een fijn toestel, loopt de ene na de andere langs die borstel af. toen ik bij zo'n ding storing aan het zoeken was, staande in koeienmest met links nog nageboorte en rechts werd net een kalf geboren. de borstel was net weer aan de gang en er was al een file van koeien aan het vormen bij die borstel, een soort van massageapparaat is het meer.

Zou het kunnen zijn dat de trafo kapot is die van 230 naar 6v moet omzetten ik meet namelijk nergens 6v achter de transformator.

[Bericht gewijzigd door Thierryh96 op (13%)]