Versterker NAD 3240PE: bij inschakelen "plof" in luidsprekers

Hallo CO'ers,

Ik heb een NAD 3240PE versterker gekregen.
Hij werkt op zich goed, maar bij inschakelen van de power hoor je een 'plof' in de luidsprekers.
Mijn eerste gedachte was: maar eens kijken naar het speaker-relais, misschien 'plakt' dat of zo.
Maar dat blijkt er helemaal niet in te zitten (!).
Met het volume op nul is de 'plof' niet te horen.OOK MET HET VOLUME OP NUL IS DE PLOF TE HOREN.

Op welke manier krijgt een versterker als deze het dan voor elkaar om een plof in de luidspreker te voorkomen? Iemand een idee?
(ik heb niet heel veel ervaring met versterkers ;-) )

Bij voorbaat dank!

Er zitten "breakers" in, deze gaan open bij een hoge stroom neem ik aan.

Wat je simpel kan doen is de speaker schakelaar op off zetten en dan de versterker aan, en dan de speakers inschakelen.

Volgens het schema zitten er pre-out uitgangen en main-in op.
Vermoedelijk zitten op de achterzijde twee doorverbindingsbruggen. Als je die verwijdert en de plop is weg, komt het in ieder geval door de voorversterker.
Juist voor de pre-out staat in het schema voor elke uitgang een FET. Die zal vertraagd ingeschakeld worden.
Het schema staat bij elektrotanya, maar dat is niet erg best te lezen.
Bij Hifi engine staat de docu ook, maar dan moet je even een account aanmaken. Die kopie is wel oké.
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/3240pe.shtml

Op woensdag 28 augustus 2024 17:55:52 schreef buzzy:
Bij Hifi engine staat de docu ook, maar dan moet je even een account aanmaken. Die kopie is wel oké.
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/3240pe.shtml

Helaas is registratie niet meer mogelijk: Sorry, but due to abuse of our free service, the registration system has been permanently disabled. While we work on a solution to this issue, the service remains open for existing members only.
Zou iemand die een account heeft hem willen posten? Bij voorbaat dank!