Versterker NAD 3240PE: bij inschakelen "plof" in luidsprekers

Hallo CO'ers,

Ik heb een NAD 3240PE versterker gekregen.
Hij werkt op zich goed, maar bij inschakelen van de power hoor je een 'plof' in de luidsprekers.
Mijn eerste gedachte was: maar eens kijken naar het speaker-relais, misschien 'plakt' dat of zo.
Maar dat blijkt er helemaal niet in te zitten (!).
Met het volume op nul is de 'plof' niet te horen.OOK MET HET VOLUME OP NUL IS DE PLOF TE HOREN.

Op welke manier krijgt een versterker als deze het dan voor elkaar om een plof in de luidspreker te voorkomen? Iemand een idee?
(ik heb niet heel veel ervaring met versterkers ;-) )

Bij voorbaat dank!

Er zitten "breakers" in, deze gaan open bij een hoge stroom neem ik aan.

Wat je simpel kan doen is de speaker schakelaar op off zetten en dan de versterker aan, en dan de speakers inschakelen.

Volgens het schema zitten er pre-out uitgangen en main-in op.
Vermoedelijk zitten op de achterzijde twee doorverbindingsbruggen. Als je die verwijdert en de plop is weg, komt het in ieder geval door de voorversterker.
Juist voor de pre-out staat in het schema voor elke uitgang een FET. Die zal vertraagd ingeschakeld worden.
Het schema staat bij elektrotanya, maar dat is niet erg best te lezen.
Bij Hifi engine staat de docu ook, maar dan moet je even een account aanmaken. Die kopie is wel oké.
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/3240pe.shtml

Op woensdag 28 augustus 2024 17:55:52 schreef buzzy:
Bij Hifi engine staat de docu ook, maar dan moet je even een account aanmaken. Die kopie is wel oké.
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/3240pe.shtml

Helaas is registratie niet meer mogelijk: Sorry, but due to abuse of our free service, the registration system has been permanently disabled. While we work on a solution to this issue, the service remains open for existing members only.
Zou iemand die een account heeft hem willen posten? Bij voorbaat dank!
Het schema van Elektrotanya had ik inderdaad al, maar dat is bijna niet leesbaar inderdaad.

Op woensdag 28 augustus 2024 16:35:14 schreef nijhuisr:
Wat je simpel kan doen is de speaker schakelaar op off zetten en dan de versterker aan, en dan de speakers inschakelen.

Ja dat klopt, maar ik zou het liever repareren.

Op woensdag 28 augustus 2024 17:55:52 schreef buzzy:
Volgens het schema zitten er pre-out uitgangen en main-in op.
Vermoedelijk zitten op de achterzijde twee doorverbindingsbruggen. Als je die verwijdert en de plop is weg, komt het in ieder geval door de voorversterker.
Juist voor de pre-out staat in het schema voor elke uitgang een FET. Die zal vertraagd ingeschakeld worden.

Excuses voor de misinformatie in de eerste post, ik heb het net gecorrigeerd (was gebaseerd op 'horen zeggen', nu zelf getest ;-) ):
De plof komt OOK wanneer het volume op nul staat.
Ook met de bruggen verwijderd is de plop nog steeds te horen. Dus het moet in de voeding/eindversterker zitten.
Het geluid komt netjes pas 1,5 sec na inschakelen van de versterker, dus dat vertraagd inschakelen werkt op zich wel.

Ik heb het voor je, waar moet het heen?

Schema (blz. 6):

3240.pdf

e: Oh sorry @buzzy, ik zit door je heen te posten.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (46%)]

Allebei bedankt voor het schema!

In het schema zie ik wel de contacten van een anti-plop relais in beide kanalen vlak naast de eindtorren getekend. En op de onderdelen-opstelling zijn de blokjes ook te zien.
Maar ik heb nog niet gevonden waarvandaan de relaisspoeltjes worden aangestuurd.

Volgens het principeschema zitten er geen output relais in.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (12%)]

Ja, dat zijn de "breakers" (BK1, BK2) die @nijhuisr ook noemde.
Er staat op "AN-401", zullen dus dit soort dingen zijn: https://www.tme.eu/en/details/an-401/other-fuses/cliff/
Dus geen relais maar een 'resetable fuse'.
Zo te zien om een te hoge stroom tegen te houden. Maar de 'plop' in de luidsprekers is ook weer niet zo hard, dus ik denk niet dat deze zouden moeten ingrijpen in dit geval.

Nee, relais kon ik ook niet vinden ;-)

Ah, duidelijk, en logischer. Check!

Op donderdag 29 augustus 2024 11:19:37 schreef Roland11:
Er staat op "AN-401", zullen dus dit soort dingen zijn: https://www.tme.eu/en/details/an-401/other-fuses/cliff/
Zo te zien om een te hoge stroom tegen te houden. Maar de 'plop' in de luidsprekers is ook weer niet zo hard, dus ik denk niet dat deze zouden moeten ingrijpen in dit geval.

De plop kan ook onderdrukt worden, door de bias van de eindtransistoten van nul naar nominaal langzaam op te laten lopen. Als dat al zo is heb ik het mechanisme nog niet gevonden.

Vonkblusser C 521 kan ook de oorzaak zijn.
And

Capaciteit verschil in de voeding elco's, waardoor voeding niet symmetrichs start,ook sub voeding preamp elco's mogelijk oorzaak. Meten met dig. scoop, inschakel spanning. (door capaciteit verschil is een van de voeding spanning sneller aanwezig, waardoor plop geluid)

Ik zou het niet kapot repareren als ik jou was.

Die plop kan best wel eens iets normaals zijn, deze heeft het ook

https://www.youtube.com/watch?v=Uz-MnPgbq54&t=7s

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op (65%)]

Misschien een NTC in de primaire kant van de trafo monteren, soft start. (wel de juiste waarde kiezen!)

Op donderdag 29 augustus 2024 16:39:08 schreef nijhuisr:
Die plop kan best wel eens iets normaals zijn

Nee, ik heb zo'n versterker gebruikt (nu niet meer) en die plopte zeker niet!

Zonder een luidsprekerinschakelvertraging heb je bij deze versterkers altijd kans op een inschakelplop. De voedingen komen idd niet 100% tegelijkertijd op.

Het is een soort class H ontwerp, voedingspanning 43 en 71 VDC symm geschakeld.

Voor een 40 Watt op 8 ohm versterker vrij bijzonder te noemen

Op donderdag 29 augustus 2024 11:19:37 schreef Roland11:

Alleen de luidsprekerstroom loopt door BK1, BK2 (ze zijn 4 ampere) dus het zijn "overbelastings beschermers" bijv bij te lage luidspreker impedantie/kortsluiting.
Een plop kunnen en zullen ze nooit tegenhouden, zijn ze heel veel te traag voor.

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om het maar zo te laten en hem niet 'kapot te repareren' (zoals eerder gezegd werd ;-) ).
Het is dan ook maar een heel klein 'plofje'.

Op donderdag 29 augustus 2024 23:30:26 schreef nijhuisr:
Het is een soort class H ontwerp, voedingspanning 43 en 71 VDC symm geschakeld. Voor een 40 Watt op 8 ohm versterker vrij bijzonder te noemen

Inderdaad grappig. Als je het schema bekijkt, zie je dat hij twee afzonderlijke voedings'rails' heeft voor de eindversterker. Eén set werkt op plus/minus 43 V voor normaal muziek luisteren, en een andere op plus/minus 71 V voor als de muziekpiek, de 'Power Envelope', de voeding naar de eindversterker opvoert naar de hogere spanning.
Dit lijkt gebruikelijk te zijn voor alle NAD (en Proton) versterkers die het Power Envelope ontwerp gebruiken, en ook voor sommige Pioneer versterkers.
Vandaar ook 'PE' in het typenummer: NAD 3240PE.

Misschien mosterd na de maaltijd, maar ik heb er meerdere gerepareerd.
De 3240 heeft inderdaad geen relais.

De plop kan veroorzaakt worden door een dc offset. Omdat er geen protect schakeling in zit, wordt een eventuele dc offset aan de uitgang gewoon doorgegeven.

Kijk vooral ook het soft-clipping circuit bij de speaker aansluitingen goed na. Die weerstanden en zeners worden bij de 3240 en 7240 behoorlijk heet en zorgen voor problemen. Omdat aan de onderkant een kabelbundel over dit gedeelte van de print loopt, is een losse soldering niet goed te zien. Bij alle die ik gerepareerd heb, waren slechte solderingen aanwezig.

Mijn meest recente 3240 reparatie had een lekkende koppelcondensator in de linker eindtrap (er zitten 2x 1µF in) die ook plopgeluiden veroorzaakte.

Ook al is het besluit gevallen om er niets aan te doen, wellicht heeft een volgende wat aan deze info.

Werd vaker toegepast zoals in meerdere modellen van de Philips 900 serie en veel PA versterkers.

[Bericht gewijzigd door IJzerhersteller op (14%)]

Power FET's, de nieuwe methode van LSP schakeling. (dus in de plaats van relais's, wel wat elektronica om de schakeling)