Zet even een advertentie in de V&A.
Ik begrijp dat je deze monitor heel graag wilt repareren. Maar als dat nu niet gaat omdat omdat je geen trafo vinden kunt bijvoorbeeld kun je zoeken naar een oude LCD VGA monitor in de 4:3 verhouding. Gewoon bij de kringloop winkel ofzo. Ze kosten echt niet veel.
Koop er dan bij ome ali zo'n ding bij:
Op deze manier krijg je een prima monitor alternatief. Die CVBS > VGA omzetters werken echt heel goed. En tegenwoordig zijn ze heel goedkoop geworden blijkbaar.
Gaat nog een moeilijke worden om er één te vinden zonder type nummer van de lijntrafo zelf.
Hoe bent u tot de conclusie gekomen dat de lijntrafo defect is want het defect kan ook een andere oorzaak hebben.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Staat hier niks tussen?: https://www.donberg.co.uk/catalogue/line_output_transformers_tv/
Op donderdag 29 augustus 2024 14:34:38 schreef ronny530:
Gaat nog een moeilijke worden om er één te vinden zonder type nummer van de lijntrafo zelf.
Hoe bent u tot de conclusie gekomen dat de lijntrafo defect is want het defect kan ook een andere oorzaak hebben.
Is op dit moment bij een reparateur die mij vertelt heeft dat de lijntrafo stuk is en dat het een 1802 is en geen 1802d.
De 1802D heeft een Flyback-transformator MSH1FBL33, maar die zoek ik dus niet. Het juist nummer heb ik (nog) niet.
Het is een 50hz model
rob040
Golden Member
Wat is de relatie met Philips?
Want als je het originele typenummer weet vind je daarmee makkelijker een trafo.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op donderdag 29 augustus 2024 17:28:35 schreef ffeilers:
[...]
De 1802D heeft een Flyback-transformator MSH1FBL33, maar die zoek ik dus niet. Het juist nummer heb ik (nog) niet.
Dat nummer staat anders wel in de SM:
Vreemd, ik heb die monitoren vaak gerepareerd, maar trafo nooit kapot gezien, waren juist betrouwbaar!!
Dat is geen Philips! dat is een Japans baksel. 
Philips heeft alleen maar zijn stickertje erop geplakt.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Made in Korea. Service manual https://gona.mactar.hu/Commodore/monitor/schematics/Commodore_1802_Mon…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (77%)]
Op donderdag 29 augustus 2024 17:28:35 schreef ffeilers:
[...]Is op dit moment bij een reparateur die mij vertelt heeft dat de lijntrafo stuk is en dat het een 1802 is en geen 1802d.
De 1802D heeft een Flyback-transformator MSH1FBL33, maar die zoek ik dus niet. Het juist nummer heb ik (nog) niet.Het is een 50hz model
Op onderstaande site staat de 1802 met veel foto's in gedemonteerde toestand.
De site toont de foto van de Flyback Transformer welke het typenummer MSH1FBL33 heeft.
Waaraan kunnen we op de foto's op onderstaande site herkennen dat het nu wel of niet om een 1802(D) gaat?
Arco
Special Member
Het moet het juiste typenummer zijn.
De 1802D ziet er heel anders uit dan op de foto van TS. -> https://www.zimmers.net/cbmpics/mecomp2.html
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 29 augustus 2024 19:00:36 schreef ohm pi:
Dat is geen Philips! dat is een Japans baksel.
Philips heeft alleen maar zijn stickertje erop geplakt.
Een Commodore 1802D is door Daewoo in Korea gemaakt, maar ik begrijp dat de TS juist géén 1802D heeft maar een 1802.
Het lijkt erop dat er 3 verschillende 1802-varianten bestaan. Het zou dus kunnen dat er eentje uit Japan komt, maar die heeft dan weer niets met Philips te maken.
Die op de foto van de TS zou eventueel door Philips gemaakt kunnen zijn, ik kijk eens of ik er iets over kan vinden.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (10%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat lijkt niet te kloppen; Commodore maakte geen monitors. Op zijn minst in die periode niet, maar ik denk helemaal niet.
Als ik het uit het hoofd even op een rijtje moet zetten voor diverse modellen:
Japan: JVC
Korea: Daewoo, Goldstar
Singapore: Thomson
Taiwan: Philips
Er kunnen meer landen en fabrikanten bij betrokken zijn.
EDIT: Goldstar aangevuld. Deze wordt als andere mogelijke fabrikant van de 1802 genoemd. Zou aan de hand van de sticker achterop te onderscheiden moeten zijn van de Daewoo. De lijntrafo zal bij Goldstar wel beginnen met 154- tenzij ze die inkochten.
maartenbakker
Golden Member
Mogelijk niet van alle 1802 varianten... Maar om de verwarring nog wat te vergroten, is de eerste monitor die ik op Youtube tegenkom, een 1802 (zonder D) uit january 1986, die aan het binnenwerk duidelijk te zien door Daewoo gemaakt is (ondanks dat er dus geen D achter staat): https://www.youtube.com/watch?v=HHAvdV57naA en die heeft inderdaad een Orion buis.
nonius
set SCE to AUX.
Is het niet handiger gewoon eventjes wachten tot OP een paar duidelijke foto's van het inwendige van het apparaat plaatst, van de lijntrafo en van het typeplaatje? Dat gaat alle benodigde informatie bevatten....
maartenbakker
Golden Member
Jep. Een kleine voorbereiding ter orientatie kan handig zijn, maar dit is wel een bijzonder vaag model.
Nogmaals, op onderstaande site staat duidelijk de 1802 van TS afgebeeld met alle ingewanden incl. de Flyback Transformer met nummer MSH1FBL33.
Probleem opgelost.
De monitor is open gemaakt.
De gezochte lijntransformator is: MSH1FBL33 van Murata
de monitor heeft 2 problemen:
1e is: staat te hikken
maar het eerste probleem is waarvoor de lijntrafo wordt gezocht:
de horizontale breedte kan niet ingesteld wordenn (voor zover ik dat begrepen heb van de reparateur).
Pas als dat is opgelost heeft het zin om het probleem van het "hikken" aan te pakken.