Ha Frederick E. Terman,

Dat is zeker een mogelijkheid als je in het audio gebied blijft, ik had op de diverse draadjes van Ron gekeken,
met ontvangertjes en zo.
Vandaar iets verder in frequentie gebied, ik weet niet wat @ronw zijn computer aankan ?
Afregelen is niet nodig klopt bijna altijd en juist dat bijna daar gaat het om de controle op montage foutjes |:(

Ik meet zelf ook met de computer van 1 mHz tot 200 kHz dat is uiteraard een speciale kaart 32 bit 125 Ms/s.
Met de diverse adapters die ik er voor ontwikkeld heb kan ik impedantie meten R,L,C een,
impedantie analyzer is zoals je weet heel iets anders dan een standaard netwerkanalyzer maar dat alles met de geluidskaart....

Groet,
Henk.

Of gewoon met de hand het filter doormeten...

Sinus functiegenerator op 1Vrms op de ingang van het filter aansluiten.
Een True RMS DMM op de uitgang van het filter aansluiten.
Functiegenerator op de gewenste meet-frequenties instellen en de DMM aflezen, noteren en klaar.

De DMM moet wel True RMS zijn over het hele audio frequentie spectrum en liefst nog daarboven.

Noodgedwongen pauze...noodzakelijk werk aan het huis...

@FET
Het punt is het kunnen onderscheiden tussen bliksem en niet-relevante signalen. De theoretische onderbouwing die in de referenties van het Elektuur artikel beschreven wordt, lijkt overtuigend. De beste frequentie en polarisatie is 10kHz horizontaal. Dat zal mij er niet van weerhouden ook verticaal te testen.

@Henk
Nee, ik heb uitsluitend een laptop als je dat bedoeld. Ik geen enkel USB uitbreidingen aansluiten.

Wat de rest van de aanbevelingen betreft, dat moet wachten tot volgende week. Ik weet ook niet of het mij lukt deze allemaal ook werkelijk te realiseren. Voor mij geldt, des te eenvoudiger, des te beter. Ik heb bij lange na niet de hoeveelheid apparatuur die sommigen van jullie hebben staan.

Ron

Ha ronw,

Geen probleem je kunt als je het filter niet vertrouwd kun je altijd de aanbeveling van @Bobosje toepassen.
Als ik tijd vrij kan maken zal ik een ontwerp in elkaar zetten van een simpele sweeper.
Op jou lokatie kan je ook mooi het noorderlicht analyseren magnetische sensor er op en de versterker en filter kan je waarschijnlijk gebruiken.

Groet,
Henk.