Wat de jouwe heeft, is totaal irrelevant De mijne heeft een blauwe through-hole, ook op de SMD verise.

Guys. Kunnen we even de "veiligheid", "isolatie afstanden" etc discussies kappen?

Waarom gaat ie kapot? wat kan ik er aan doen om hem heel te houden? Een TO220 (betere heat dissipatie 13003 er in zetten) denk je dat dit kans heeft?

Current sense weerstand verhogen? (die 0.5A is "wat veel" naar mijn idee).

Op zondag 1 september 2024 21:48:00 schreef rew:

Ik heb nu ook ingetekend dat de diode in de snubber een SR2100 is. Dat is een 100V Scottky diode. Die 100V lijkt me nogal krap op die plek.

Ben je niet een nulletje vergeten? 100V is veel te laag.
Zodra transistor Q2 in geleiding gaat staat er sowieso al 320V over de diode. Dan neem ik aan dat condensator C3 nog niet geladen is.
Zodra Q2 gaat sperren wordt condensator C3 opgeladen tot een onbekende spanning.
Zal wel een paar honderd volt zijn. Deze spanning komt bovenop de 320V gelijkspanning.
Als D1 echt kapot gaat, dan is het helemaal feest. Er staat over de condensator C3 een wisselspanning van 320Vpp. Dat verwacht transistor Q2 niet en die gaat dan hemelen. In zijn val neemt hij vast R8 en Q1 mee.
.
Ik mis in je schema een vrijloopdiode tussen de collector en emittor van Q1.
Zonder die diode komt er een onbekende sperspanning tussen emittor en basis van Q2. 0,6V sperspanning vind ik ruim voldoende.
Zie het Tjechische voorbeeldschema van HVinduction.
Ook R2 zou ik lager kiezen, 1MΩ. Dan start de oscillator sneller en krachtiger. Ook hier verwijs ik naar het schema van HVinduction. Let ook op de wikkelrichting van de spoelen. Ook hier verwijs ik weer naar het Tjechische schema. Daar staan de puntjes goed ingetekend.

Inderdaad, de wikkelrichting moet aan de primaire zijde gelijk zijn, aan de secundaire zijde omgekeerd. De snubber is ook heel belangrijk, bij mij had ik die ook eerst verkeerd waardoor de transistor direct doorsloeg, dit zijn pieken van wel 1000V. Je kan hiervoor een condensator en weerstand in serie gebruiken of een geschikte zener van ±200v tegen de 325V in samen met een diode.

De optocoupler moet je vergeten, die heeft niets met de oscillatie te maken, het is puur de hulpwikkeling met condensator die samen met de startweerstand de voeding uit zichzelf laat oscilleren, en volgens mij staat R6 verkeerd, stel dat de spanning van de hulpwikkeling 12v is en dat gaat via de opto zo direct de 8050 in, dat gaat never nooit goed werken natuurlijk...

Je hebt alle onderdelen verder nagemeten als ik het goed begrijp, dus een defect of verlopen onderdeel kun je uitsluiten. Dan moet het wel in het ontwerp zitten (alhoewel, dan zal je altijd zien dat de trafo gewoon doorslaat naar de hulpwikkeling en zo de transistor gaat hemelen of zo'n soort obscure faalmodus).

Ik denk dat een zwaardere tor wel kan schelen (hoewel dat ook een lapmiddel kan zijn om te grote schakelverliezen te verdoezelen), en die senseweerstand is misschien wel aan de lage kant (hoewel, piekstromen...).

In mijn beperkte ervaring met schakelende voedingen repareren, luisteren de hFE en de Vsat van de schakeltransistor vaak vrij nauw (hoge hFE, lage Vsat). Ook moet hij snel genoeg zijn (als de boel parasitair op een hogere frequentie dan bedoeld staat te oscilleren kan het misschien misgaan?)

Nou is die MJE helemaal geen ongebruikelijk type in dit soort schakelingen, dus lijkt me de kans eerder dat het ontwerp slecht is, dus geen rekening houdt met individuele toleranties van onderdelen. Als een switcher te lang tussen aan en uit staat te rommelen, gaat hij staan dissiperen en loopt hij al snel weg richting BOEM=HO.

Ik denk dan als eerste aan een steviger aansturing van de tor, de MJE moet steeds snel in en uit verzadiging worden getrokken, maar ook het stilvallen van de oscillator zou je kunnen onderzoeken.

Ik lees wat over de sperspanning op de basis van de MJE. Die moet in elk geval wel negatief gaan om hem snel uit verzadiging te trekken, maar hoe negatief die mag worden en wordt, is ook iets om uit te zoeken. Klakkeloos op -0,6V afklemmen heeft misschien een averechts effect.

P.S. Een schottky als snubber lijkt me tamelijk onzinnig. Wel snel genoeg maar niet erg spanningsvast. Ik zou er eerder iets als een UF4007 verwachten. En er zijn inderdaad fabrikanten die er iets zener-achtigs gebruiken en Philips gebruikte in televisies (verticale afbuiging) soms zelfs een VDR. Of zou die Schottky soms stiekum gaan staan zeneren? Dat overleeft hij toch niet lang dan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (16%)]

Op maandag 2 september 2024 17:53:57 schreef HVinduction:
..volgens mij staat R6 verkeerd, stel dat de spanning van de hulpwikkeling 12v is en dat gaat via de opto zo direct de 8050 in, dat gaat never nooit goed werken natuurlijk...

R6 (510Ω) staat goed. Die meet de gelijkspanning over R8 (1,1 Ω). Is deze te hoog, dan grijpt de stroombegrenzing in.
De (HF) stroom van de 12V hulpwikkeling gaat via R9 en C4 naar de basis van Q2 en via de emittor van Q2 en R8 terug naar de andere kant van de hulpwikkeling.
De (12V?) gelijkgerichte spanning gaat via de optokoppelaar direkt de basis van Q1 in. Dat zou geen probleem moeten zijn, want de stroom wordt begrensd door de CTR van de optokoppelaar en de stroom door R1 aan de laagspanningszijde.

Op zaterdag 31 augustus 2024 17:20:57 schreef rew:
X% kans dat het niet werkt en dan zit ik met NOG een stukke adapter..

Met een gloeilamp in serie verhoog je zijn overlevingskans.

@rew,
Je hebt toch geen partij adaptertjes gekocht die bedoeld is voor de Amerikaanse markt (120Vac)?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]

Op maandag 2 september 2024 18:36:46 schreef ohm pi:
[...]Met een gloeilamp in serie verhoog je zijn overlevingskans.

Haha het scheelt dat schakelende voedingen van dit formaat nauwelijks een afvlakcondensator hebben, tuurlijk voorkomt een gloeilamp dat er kortsluiting ontstaat maar ik denk bij een grote voeding dat de afvlakcondensator aan de primaire zijde ook wel de nodige schade kan veroorzaken bij een fout.

Op zondag 1 september 2024 22:23:19 schreef rew:

Ik heb een shitload van deze adapters. Er zijn diverse redenen waarom ik wil weten wat er mis gaat.
* Dat opent evt de mogelijkheid om ze te "upgraden".
* Dat biedt houwvast om "statisch" beter te kunnen beoordelen of een adapter goed of slecht is.
* Ik wil er van leren om in de toekomst eventueeel mijn eigen AC-DC ding te kunnen ontwerpen.
* worst case zijn het een leuke voorraad "onhandig verpakte 10W HF trafotjes", om eventueel mijn eigen adapters te maken.

Dat klinkt allemaal heel erg als trekken aan een dood paard.

Alleen al naar het schema kijkende is het al duidelijk dat dit kliko-voer is. En dan kijk ik vooral naar wat er niet is.
Dat schept ook een beetje inzicht in wat je verder kunt verwachten.
Een foto van het printje heb ik nog niet gezien, maar ik verwacht iets in de richting van wat arco liet zien.
En dat alles zegt ook wat over de trafo. En dan is aan jou de vraag wil/kun je dat vertrouwen?

Wat mij betreft is dit een gevalletje mv /dev/null

Op maandag 2 september 2024 12:30:45 schreef rew:
Wat de jouwe heeft, is totaal irrelevant De mijne heeft een blauwe through-hole, ook op de SMD verise.

Een Y-cap? of een blauw gekleurd keramisch C-tje? Daar zit ook nogal wat verschil in.

Het veiligheidsargument lijk je niet te willen horen, maar dat is bij die elcheapo's toch echt wel een dingetje om rekening mee te houden.

Idd mv /dev/null
Hier staan genoeg voorbeelden waarom dat de verstandigste oplossing is: https://www.youtube.com/@DiodeGoneWild/videos (met schema's en destructieve tests ;))

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

Op maandag 2 september 2024 19:24:35 schreef HVinduction:
[...]

Haha het scheelt dat schakelende voedingen van dit formaat nauwelijks een afvlakcondensator hebben, tuurlijk voorkomt een gloeilamp dat er kortsluiting ontstaat maar ik denk bij een grote voeding dat de afvlakcondensator aan de primaire zijde ook wel de nodige schade kan veroorzaken bij een fout.

Als de gloeilamp niet helpt, dan bespaart die lamp rew wel van een wandelingetje naar de meterkast.

Op zich lijkt het me wel interessant dit eens goed door iemand te zien uitwerken, dat is op zichzelf al goed leesvoer. Dit is alleen een lastige schakeling om goed te krijgen, en dat zal het blijven. Ik denk dat we hier op afstand niet makkelijk gaan kunnen ontdekken wat de fout is, het zou me niets verbazen als de schakeling met een andere transistor met hetzelfde nummer het probleem opeens op blijkt te lossen om een eigenschap die je thuis moeilijk kan meten. Het is wat Sine zegt: trekken aan een dood paard.

Op zondag 1 september 2024 22:23:19 schreef rew:
[...]Dat is een verifieerbare stelling. :-)
Ik heb tegen 22:00 even geen zin om de thermische camera en open-adapter-in-een plastic zak weer tevoorschijn te halen. Voor nu zit er 1 in de wattmeter in het stopcontact zonder belasting. (alleen ongeveer 10mA van de "ik ben aan" led. De wattmeter zegt 0.00A bij een power factor van 0.0. Het kan best zijn dat hij alles onder 5mA afrond naar nul om geen gezeik te krijgen met "de meter registreert wat als er niets aanzit". Dat zou betekenen dat ie nu onder de 1W verbruikt. Dat lijkt me haalbaar, zinnig en "niet slecht".

Dan heb ik de situatie niet goed begrepen: ik zie een OP waarin je zegt dat het ding stuk gaat en zo snel heet wordt dat hij nog 100°C is tegen de tijd dat je thermische camera is opgestart, en nu toont je thermische camera een koude adapter? Wat is dan het eigenlijke probleem? :?

Op maandag 2 september 2024 23:39:00 schreef Kruimel:
Op zich lijkt het me wel interessant dit eens goed door iemand te zien uitwerken, dat is op zichzelf al goed leesvoer.
Dit is alleen een lastige schakeling om goed te krijgen, en dat zal het blijven.

Ik heb er nog eentje (een nog werkende) bewaard zoals op de foto. Als je wilt experimenteren kan ik 'm opsturen... :)

Ghehe, nee dank u. Zeker interessant, maar imho zonde van de tijd. Liever kneed ik dan een nieuwe in elkaar uit losse onderdelen. Dan kan je wat mij betreft beter die schakeling van DiodeGoneWild die HVInduction linkte bouwen: https://danyk.cz/impulz2_en.html. Niet iets dat ik direct zou aanraden, maar het is een gedegen basis voor het begrip van zo een schakeling en makkelijker te fine-tunen.

Op maandag 2 september 2024 17:54:53 schreef maartenbakker:
Ik lees wat over de sperspanning op de basis van de MJE. Die moet in elk geval wel negatief gaan om hem snel uit verzadiging te trekken, maar hoe negatief die mag worden en wordt, is ook iets om uit te zoeken. Klakkeloos op -0,6V afklemmen heeft misschien een averechts effect.

Daar heb je wel een punt. Dat wordt dus meten of de negatieve spanning niet te hoog wordt. De BE-overgangen van de transistoren mogen naar mijn mening niet zeneren.
Ik zie ook een condensator C4. Die wordt in de positieve helft van de periode opgeladen via de BE-overgang van Q2, maar in de negatieve helft wordt hij ontladen door de stroom door R2?? Is dat genoeg?
Vandaar de extra diode. Om toch een voldoende negatieve spanning te krijgen kan je in serie met die diode een extra weerstand zetten.
Dat wordt dus lekker knutselen en meten.

Diode is niet nodig.
Die functie wordt overgenomen door de weerstanden R8, R6 en de BC-overgang van transistor Q1. Kan je nog mooi profiteren van de andere versterkingsfactor van transistor Q1.
Misschien kan je nog iets met een simulatieprogramma, maar dan moet je wel van te voren precies de elektrische eigenschappen van de gebruikte componenten weten.