Ik wil voor in een sauna een 15min countdown-timer tonen zodat men ziet hoelang het kwartier nog duurt.
Ik heb een Fibaro domotica systeem draaien met o.a. een RGBW-module, gemaakt voor aansturing RGBW-LEDstrips.

Ik wil 1 RGBW-module ge/misbruiken hiervoor, omdat ik in LUA met een simpel script het power-relais aanstuur voor de IR-heaters en gelijk van die RGBW-module elke 10sec (bv) een output (R,G,B of W) waarde (0-255) kan geven.
Dit is een PWM (12V/277Hz) signaal.

Mijn 1e gedachte was 4 LEDs te gebruiken, waarbij LED 1 op de R zit en tijdens het 1e kwart van 0-255 laat oplopen, LED 2 op de G enz...
Dan zullen de LEDs 1 voor 1 langzaam steeds feller oplichten, tot voluit (255) waarna de volgende LED begint op te lichten, tot de 15min om zijn, dan branden zo alle 4 100% en schakelt LUA het relais af.

Dit geeft een hele grove tijdsindicatie (met 4 LEDjes). Beter is denk ik een PWM naar 0-10V converter te gebruiken (https://nl.aliexpress.com/item/10050062 ... pt=glo2nld)
Maar dan moet de 0-10V nog gevisualisseerd worden met misschien wel een VU-ledbar? 10 led is al beter dan 4...
(https://nl.aliexpress.com/item/10050064 ... pt=glo2nld)

Zijn 2 digitale 7-segment displays een mogelijkheid? om 0-10V om te zetten in 15-0 minuten?

Ik hoop op veel slimmere/eenvoudigere suggesties...

Ik wil voor in een sauna een 15min countdown-timer tonen zodat men ziet hoelang het kwartier nog duurt. [...] Ik hoop op veel slimmere/eenvoudigere suggesties...

Mechanisch keukenwekkertje? Zandloper?

Ik ben electronica-liefhebber zoals de meesten hier, maar dit (PWM, LUA-scripts, VU-LEDbars) klinkt me allemaal wel verdraaid gecompliceerd voor een heel simpel probleem waar men duizenden jaren geleden al een oplossing voor heeft bedacht.

Vele jaren geleden kwam ik heel veel in een groot sauna complex in Ahlen Duitsland. In de meeste sauna's hingen gewoon verschillende zandlopers. Iedereen die binnen kwam nam gewoon een zandloper die niet in gebruik was.

In 1 sauna hingen 3 lampen. Elke 5 minuten ging er een andere kleur aan. Veranderde de lamp snel als je binnen kwam, dan bleef je gewoon zitten tot dezelfde lamp terug uit ging. Zat je wat langer, dan wavhtte je wat nadat de vorige lamp uit ging. In een 40° komt het echt niet op een minuut.

2 4" 7 segment displays kunnen natuurlijk ook. Een ATtiny2313 met 2 4543 er achter, 14 transistoren en 14 weerstanden. Je hoeft dan alleen een puls naar de ATtiny te sturen. Met een ATmega8(8) kan het uiteraard ook. Dan kunnen de 4543 vervallen.

Een sauna is wel niet de meest vriendelijke omgeving om elektronica in onder te brengen.

Ik hoop op veel slimmere/eenvoudigere suggesties...

Eenvoudig is gewoon een klok. :).

Maar dan zijn er weer genoeg hobbyisten die klokken op allerlei verschillende manieren maken. JE ben niet de enige die een alternatieve klok aan het bedenken is.

Voor ideeën raad ik je dan aan op een te rond te kijken op bv youtube hoe anderen een klok hebben gemaakt.

Ik weet ook wel dat 15 minuten nog geen klok is maar volgens mij scheelt het qua wat je wilt maar heel weinig.

duizenden jaren geleden al een oplossing voor heeft bedacht.

maar toen hadden ze nog geen sauna uitgevonden ;). Hoewel volgens mij hadden de Romeinen dat al maar die hadden nog geen elektronische klokken uitgevonden.

Beter is denk ik een PWM naar 0-10V converter te gebruiken

Nee dat is alleen maar nog moeilijker. Bij PWM is het nog een soort van digitaal maar 0 - 10V dan is het al analoog. En dat zou je dan weer naar digitaal moeten omzetten, dat is niet de manier.

Ik heb zelf wel eens getekend aan vorm van binaire klok met heel weinig ledjes.

Om het voor een leek overzichtelijk te houden kan je 3 á 4 standen per led aanhouden:

Aan, langzame knipper (bv elke 3 seconde), korte knipper (1 sec), uit.

En dan tel je af:

15 minuten te gaan: 3 ledjes boven elkaar aan.
14 minuten te gaan: bovenste knippert langzaam, de rest nog aan.
13 minuten te gaan: bovenste knippert sneller
12 minuten te gaan: bovenste led blijft uit.

(de oplettende kijker ziet dat je bij 3 minuten resterend vast loopt, 4 ledjes kan ook, of wat schuiven 900s/12standen = 75s per stand.

Ik zou het knipperen niet te zenuwachtig maken, bijvoorbeeld een seconde uit en drie seconde aan is langzaam. 1 seconde aan en 1 uit is snel.

Het knipperen is wat je ook wel ziet bij batterijladers (dan andersom) of zelfs benzinemeters uit de jaren 80 ;). Het geeft een gevoel van 'tijdsindicatie' en is ook herkenbaarder dan 'faden' of 'gladde VU' want dat kan meer op een een thermometer lijken.

Zelf vind het opstarten van een modem wel grappig.

1 led gaat dan van langzaam naar steeds sneller knipperen. En dan gaat een 2de led mee knipperen en de eerste blijft dan aan of knippert nog langzaam mee en gaat dan uit.

Hoe je het maakt is je eigen artistieke vrijheid dus er is wat dat betreft geen goed of fout. Maar het moet niet te ingewikkeld zijn en men moet het wel begrijpen

[Bericht gewijzigd door benleentje op (30%)]

Op zaterdag 31 augustus 2024 19:35:10 schreef benleentje:
[...]Eenvoudig is gewoon een klok. :).

[...]maar toen hadden ze nog geen sauna uitgevonden ;). Hoewel volgens mij hadden de Romeinen dat al maar die hadden nog geen elektronische klokken uitgevonden.

Als je even googled op aftel klok vind je zat bruikbare meuk. Maar als graag ter lering en vermaak iets ingewikkelds voor iets simpels wil bouwen is dat ook leuk natuurlijk.

De Romeinen hadden naast een sauna trouwens een clepsydra Misschien ook leuk om in de sauna in te bouwen.

[Benleentje]Hoewel volgens mij hadden de Romeinen dat al maar die hadden nog geen elektronische klokken uitgevonden.

Electronisch niet, waterklokken wel: klepshydra (zie Ex-fietser). En in OP's sauna is een schaal met water mogelijk reeds aanwezig. Eigenlijk wel een elegante oplossing, gewoon een oude soeplepel met een klein gaatje erin geboord. Alleen kwestie van uitproberen en opruimen van het gat totdat hij 15 minuten blijft drijven. Heeft wel klasse, zo'n klepshydra. En hebt gelijk een gespreksonderwerp tijdens het uitzitten van de klok.

Als OP graag z'n creatieve lusten wil losvieren op electronica, dan is een electronische klok een leuk project en uitdaging. Een paar weken geleden heb ik een scope-clock gebouwd, ook niet echt een project dat je van veel praktisch nut kan betichten. Maar als het er OP alleen maar om gaat om zo snel en simpel mogelijk een indicatie van de nog te gane tijd, dan zou ik kiezen voor iets simpelers en mechanisch (zandloper van een paar euro, of een klepshydra voor extra stijl-punten)

En als het toch per sé electronisch en via PWM moet: evt. gewoon een analoog aanwijsinstrument, aangestuurd door het PWM-signaal, na integratie door een RC-netwerkje?

(zandloper van een paar euro, of een klepshydra voor extra stijl-punten)

Kan je dat niet combineren een zandloper gevuld met een vloeistof? En een mechanische (stappen motor oid) dat de waterloper steeds omdraaid.

Als je in de waterloper van bv kunststof dat wat gaatje boort maar dan tot de helft dan kan je daar ook nog leds in kwijt. Dat geeft zo in het kunststof en door de vloeistof een mooi effect

Top idee, thanks!

Op zaterdag 31 augustus 2024 20:26:07 schreef K7Jz:
Ik heb zelf wel eens getekend aan vorm van binaire klok met heel weinig ledjes.

Om het voor een leek overzichtelijk te houden kan je 3 á 4 standen per led aanhouden:

Aan, langzame knipper (bv elke 3 seconde), korte knipper (1 sec), uit.

En dan tel je af:

15 minuten te gaan: 3 ledjes boven elkaar aan.
14 minuten te gaan: bovenste knippert langzaam, de rest nog aan.
13 minuten te gaan: bovenste knippert sneller
12 minuten te gaan: bovenste led blijft uit.

(de oplettende kijker ziet dat je bij 3 minuten resterend vast loopt, 4 ledjes kan ook, of wat schuiven 900s/12standen = 75s per stand.

Ik zou het knipperen niet te zenuwachtig maken, bijvoorbeeld een seconde uit en drie seconde aan is langzaam. 1 seconde aan en 1 uit is snel.

Het knipperen is wat je ook wel ziet bij batterijladers (dan andersom) of zelfs benzinemeters uit de jaren 80 ;). Het geeft een gevoel van 'tijdsindicatie' en is ook herkenbaarder dan 'faden' of 'gladde VU' want dat kan meer op een een thermometer lijken.