Hoi allen,
Zoals t onderwerp al zegt,
Kan ik een input van deze versterker gebruiken, voor een microfoon?
geprobeerd heb ik t, maar is dit de juiste methode?
Mic is en draadloze Lenco 863,5 Mhz.
ontvanger zit in de versterkerbox.
Martien.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Mmmm.
Het gaat dus eerder over "de uitgang van de ontvanger van een draadloze microfoon"? Zonder de specs van die ontvanger te hebben geraadpleegd, lijkt het me dat dit een uitgang zal zijn op lijnniveau. Dat zou kunnen werken op een instrumentingang, maar misschien is het signaal te sterk, het is vermoedelijk bestemd om aan een PA-systeem te worden toegevoegd.
Wees ook bedacht op het verschil symmetrisch/asymmetrisch. Wat voor plugs zijn er te gebruiken, aan elke kant?
Probeer het gewoon eens! Met enig geluk werkt het gewoonweg, met wat pech is het vreselijk overstuurd en dus geclipt. Dan zou een simpele verzwakker met enkele weerstanden nog kunnen helpen. Schade kan er nmbm niet aangericht worden, experimenteer dus maar wat! En houd ons aub verder op de hoogte.
Mocht het nodig zijn dat het versterkte resultaat verstaanbaar is: stop dan maar meteen. Een versterker voor elektrische gitaren klinkt gewoon niet goed met een microfoon op de ingang. Meestal geven ze maar van 100 Hz tot een paar kHz weer.
Probeer dan liever een akoestische (gitaar) amp. Fishman loudbox mini klinkt echt te gek en heeft gitaar- en XLR (mike) inputs.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@kojazz: dat lijkt me een beetje kort door de bocht. HiFi-kwaliteit zal men inderdaad niet behalen met een gitaarversterker, verstaanbaarheid wel, meestal, door de band, gewoonlijk. Zelfs de radios waarmee verkeersvliegers met de diverse controlediensten praten doen niet meer dan 300-3000 Hz en die beperking wordt niet in vraag gesteld, integendeel, men heeft enkele jaren geleden de bandbreedte teruggebracht van 25 kHz tot 8,33 kHz.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (41%)]
dank alvast voor de antwoorden,
maar er word gewoon en menselijke stem versterkt voor een lezing in een zaal.
bandbreedte van signaal 3khz of zoiets.
ik ga t morgen is proberen of iets fatsoenlijks uit te halen is.
Martien.
Paulinha_B
Honourable Member
Hm, voor zo'n toepassing ga ik toch wel een beetje mee met @kojazz: klank zal er wel zijn, mits voldoende volume zou de verstaanbaarheid kunnen meevallen, maar kwaliteitsweergave zal het zeker niet worden.
Maar nogmaals: probeer het, en als het voor u en voor de inrichter goed is, dan is het goed. Zo simpel, toch?
Op zaterdag 31 augustus 2024 22:04:28 schreef Paulinha_B:
Hm, voor zo'n toepassing ga ik toch wel een beetje mee met @kojazz: klank zal er wel zijn, mits voldoende volume zou de verstaanbaarheid kunnen meevallen, maar kwaliteitsweergave zal het zeker niet worden.
Maar nogmaals: probeer het, en als het voor u en voor de inrichter goed is, dan is het goed. Zo simpel, toch?
Ik was vandaag op een evenement waar uitleg werd gegeven met een microfoon en geluid. De set was full range en moeilijk verstaanbaar. Veel te veel lage tonen. Met de bas regelaar op 9 uur zou het al een stuk beter klinken, maar ja hé, het moet lekker vet klinken.
Op zaterdag 31 augustus 2024 22:25:22 schreef buzzy:
[...]Ik was vandaag op een evenement waar uitleg werd gegeven met een microfoon en geluid. De set was full range en moeilijk verstaanbaar. Veel te veel lage tonen. Met de bas regelaar op 9 uur zou het al een stuk beter klinken, maar ja hé, het moet lekker vet klinken.
Vaak beseffen sprekers niet dat je beter niet IN maar OVER de microfoon heen spreekt. Hoe dichter de microfoon bij de mond is, hoe meer laag er in het geluid komt.
@MartinusP: let op dat je de MP3 input probeert (3,5mm jack), en niet de gitaar ingang (6,3mm jack). Heel misschien maak je dan nog een kans.
Op zaterdag 31 augustus 2024 21:42:53 schreef Paulinha_B:
@kojazz: dat lijkt me een beetje kort door de bocht. HiFi-kwaliteit zal men Zelfs de radios waarmee verkeersvliegers met de diverse controlediensten praten doen niet meer dan 300-3000 Hz en die beperking wordt niet in vraag gesteld, integendeel, men heeft enkele jaren geleden de bandbreedte teruggebracht van 25 kHz tot 8,33 kHz.
Eigenlijk 300-3400 Hz (+1/−3 dB), voor de nog resterende 25kHz-kanalen althans
. Voor 8⅓ kHz kanaalspatie is de audiospecificatie 300-2500 Hz.
--
Dat een van nabij besproken microfoon extra bas produceert is bij zangers wel bekend en soms gebruikt. Dat kan werken, maar moet natuurlijk niet overdreven worden.
Het effect hoor je trouwens alleen bij richtingsgevoelige microfoons, zoals zulke met hartvormig ('cardioïde') of achtvormig (voor-achter) diagram.
Eenvoudige 'drukgevoelige' microfoons, zoals de goedkope elektreetjes, hebben dit effect niet. Ze zijn daardoor bijzonder goed bruikbaar als de handmicrofoon van bijvoorbeeld mobilofoons, omdat je ze van dichtbij kunt bespreken, waardoor omgevingslawaai minder storend is.
Op zaterdag 31 augustus 2024 22:25:22 schreef buzzy:
[...]Ik was vandaag op een evenement waar uitleg werd gegeven met een microfoon en geluid. De set was full range en moeilijk verstaanbaar. Veel te veel lage tonen. Met de bas regelaar op 9 uur zou het al een stuk beter klinken, maar ja hé, het moet lekker vet klinken.
Het standaard probleem bij PA en andere versterkte evenementen, veel te veel laag. Is een Volksziekte.
Ik zou het gewoon proberen, stuk zal het iig niet gaan bij normaal proberen.
Wat wel vaak vergeten wordt bij gitaarversterkers zijn juist de luidsprekers bij een gitaarversterker, die hebben een veel grotere invloed op het geluid dan de versterker, een gitaarluidspreker geeft sowieso geen bas en kan zelfs kapot gaan door teveel bas en hoge tonen komen er ook weinig uit.
Ze zijn puur voor het midden gebied dus het kan misschien juist voordelig werken voor alleen spraak, gewoon proberen dus.
Op zondag 1 september 2024 00:44:40 schreef pararuud:
[...]Het standaard probleem bij PA en andere versterkte evenementen, veel te veel laag. Is een Volksziekte.
Helemaal met je eens!
En dan het lieft met een zo hoog mogelijk vermogen van vele honderden watts terwijl dat vaak helemaal niet nodig is.
Zou een DI omgekeerd gebruiken hier een oplossing kunnen zijn? Ik heb geen idee of dat werkt eigenlijk.
Wat de vraag van TS betreft.
Wil je er wat aankondigingen mee doen, of zang bij een gitaar?
Het laatste is de versterker niet echt geschikt voor.
Maar gewoon wat aankondigingen of bij een vergadering zal best goed gaan.
Inderdaad gewoon proberen.
En wat die bas betreft.
Een basgitaar maakt wel een hoop laag, maar niet iedere gitaarversterker is heel breedbandig.
Gisteren heb ik een oude Yamaha gitaarversterker hersteld, ding uit 1974.
De reverb en wah-wah werkern niet meer.
Na herstel ( weerstand in de voeding los gekomen in de soldering) heb ik het getest met een muziekbron en er komt wel degelijk een berg laag en hoog uit.
Klinkt verbazend goed.
Maar dat is wel een "old fashion" apparaat natuurlijk.
Op zondag 1 september 2024 10:05:44 schreef MartinusP:
Ja gewoon aankondigen doen en een lezing,
is de opzet.Martien.
Je had het al getest toch schrijf je?
Als het goed werkt gewoon gebruiken.
Probeer het gewoon. Zolang je het mastervolume niet ver open hebt staan kan, moet je het echt heel bont maken voordat er wat stuk gaat.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (75%)]
Op zondag 1 september 2024 10:46:32 schreef MartinusP:
Ja die line ingang welke microfoon zou ik dan gebruiken?Martien.
Je hebt toch een lenco?
Op zondag 1 september 2024 10:13:17 schreef revado:
De MG10 heeft trouwens ook een line ingang voor cd en MP3 spelers, die kan je ook gebruiken.
Je hebt een draadloze microfoon schrijf je. De ontvanger daarvan heeft lijn nivo uit. Dat is een goed nivo voor de lijn ingang (mp3). Dus die microfoon proberen, zou ik zeggen. Een bedrade microfoon geeft te weinig signaal voor de lijn input. Die zou je dan nog op de gitaar ingang kunnen proberen maar meestal zit daar zo'n onvlakke frequentie response achter dat het niet goed gaat klinken. Kortom draadloos proberen.
Let op dat je de speaker niet achter maar voor of naast de spreker plaatst, anders kans op rondzingen. 10 watt voor een hele zaal, dat is waarschijnlijk heel weinig. Hoe groot is die ruimte? Hoeveel publiek zal er zijn?
Op zondag 1 september 2024 10:46:32 schreef MartinusP:
Ja die line ingang
Had je dat niet meteen kunnen vertellen?
Hoi,
Ben bezig geweest met de versterker,
met de ingang Line in kan ik er niks uit krijgen,
maar met de input gaat t lukken, dan zit er nog een knopje op van "channel",
in een stand meer lage tonen , dan in de andere stand.
het gaat lukken denk ik.
bedankt voor mee denken.
Martien.