Eens een gekke vraag in de categorie "ik wil het weten".
In het verleden al wel vaker gezien dat een Philips Android tv die met z'n eigen interne tuner werkt, bij het inschakelen niet meteen correcte EPG gegevens laat zien.
Onderaan het beeld komt het huidige programma met start en eindtijd en een balk die volloopt naargelang het programma vordert.
Als je die tv bvb 's avonds uitschakelt en de dag erop weer inschakelt, dan zie je nog heel even het programma dat de avond ervoor bezig was. Op zich geen probleem.
Nu ben ik met een 65OLED806 aan het experimenteren met IPTV. Er is een geweldig appje hiervoor: TiviMate. Men kan uit een EPG zijn uitzending kiezen die op te nemen valt en die naar een NAS of externe HDD sturen.
Zolang die tv ingeschakeld is werkt dat prima. Eens in standby valt het me op dat die opname gepland van 18u 's avonds tot 6u 's morgens altijd eerst begint in de ochtend. Je hebt dus een totaal verkeerd iets opgenomen, maar de lengte is altijd exact zoals het bedoelde programma.
In TiviMate kan men een configuratie backuppen en later terug zetten. Ik sloeg de configuratie van die tv op en zette ze in een Chromecast. Maak ik die opname daar ook, is het exact opgenomen zoals het hoort.
1 en 1 is twee, dus ik besluit dat die Philips tv zijn klok verdwijnt in standby.
Is daar iets aan te doen? Zal wel meer software oid zijn, maar wie weet een verborgen settinkje...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een work-around in goed Nederlands is misschien dat je de TV in radio modus zet. Beeldscherm gaat uit maar audio en tuner blijven aktief.
Misschien heeft die app niet genoeg rechten om tijdens (eco)standby modus de klok te bekijken. Stuur ze een mailtje: https://www.tivmate.com/contact/index.html
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik realiseerde me even niet dat het specifiek om die app ging die de klok niet ziet/niet actief is in standby. In Android kun je in principe rechten toewijzen aan apps, maar ik weet niet hoe ver dat op jouw toestel gaat.
Vreemd, ik heb in onze Pana 2 kaarten van Ziggo zitten: 1 voor TV kijken, 1 voor de recorder (ext harde schijf ) en gaat gewoon prima, geen last van Dementie gelukkig..
Wat wel kan dat klok bevriest bij de Philips?? Geen update voor??
Een TV in Radio modus zetten word een dure recorder qua stroomverbruik!
Dit gaat vervolgd worden, maar ik denk van wat op het spoor te zijn...
Google puilt uit van de topics waar men klaagt dat ELKE Android tv vanaf Android 8 zijn Wifi verbinding verliest in standby.
Ondanks bewust toestel aan vast LAN hangt klopt dat ook weer.
Op dit apparaat staat er Android 11. In het netwerk menu kan men de optie kiezen dat het apparaat wakker wordt om Chromecast te gebruiken. Die optie stond uit.
Zowel twee aparte Chromecasts als een oude nVidiaShield zijn gekoppeld in Google Home en blijven daar permanent zichtbaar. Juist die televisie verdwijnt als hij in standby staat.
Met die optie om Chromecast in standby te kunnen gebruiken blijft hij blijkbaar wel zichtbaar. Een geplande opname deze namiddag is perfect verlopen. Vannacht hem nog wat laten opnemen, erg benieuwd.
De optie om Chromecast te starten vanuit standby is idd sowieso nog niet aanwezig bij de Philipsjes met Android 8. Een xxPUS6551 is zo'n mooi voorbeeld. Al tonnen van hersteld met hun slechte leds...
@smd: dat was ik nog vergeten te vermelden: de OLEDxx6 reeks is de voorlaatste met opnamefunctie op externe HDD komende van de interne tuner. Als je zo wat instelt doet hij het goed. Dat schoot me na mijn initiële post in dit topic plots te binnen. Daarom dat ik het netwerkpad eens bewandelde.
Waarom de klok het dan goed schijnt te doen, lees: meteen correcte EPG gegevens is me nog een raadsel.
maartenbakker
Golden Member
Om in dezen nog eens even een terugmelding te geven: het probleem werd effectief verholpen door die functie in te schakelen.
Die opnames via de TiviMate app hebben nog wel andere nadelen blijkbaar. Men kan onmogelijk kijken wat men nog aan het opnemen is. Helemaal niet handig, want precies dat doen we wel vaker. Dus alles vrij snel terug standaard gezet.
We zijn weer wat slimmer geworden en voor de hobby is dat een mooie zaak.
MAAR
Na een weekje of drie dienst begint de IR receiver van dit ding gek te doen. Het lijkt wel of de communicatie via IR stopt af en toe.
Men drukt op een knop en er gebeurt niks en dan pakt hij plots datzelfde commando twee keer aan.
Ik heb op het Tweakers forum al eens gelezen dat een aantal mensen daarover kloegen sinds de laatste update, maar hier is het gisterenavond beginnen opspelen.
En ik die altijd dacht dat Philips tegenwoordig terug vrij goed spul maakt. Blijkbaar zolang je hem enkel maar als "monitor" gebruikt zoals de meeste van de klanten doen in de zaak waar ik werk.
Proberen goed te krijgen en dat ding asap de deur uit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de software is ellende bij philips, idd als je een lcd als monitor gebruikt dan is vrijwel elk toestel wel goed. heb ook al gehad bij een philips dat bij volume omlaag de tv op stby ging. bleek uiteindelijk dat er een update was gedaan en de tv had een power cycle nodig om dat te verhelpen. ook dat trage reageren op bediening is niet zelden veroorzaakt door de ECO functies. zet die ellende uit en vaak is het al meteen merkbaar.
Ik schaam me diep, heel erg diep...
Stukje lachen op zondagmorgen... lees dit en ga dubbel.
Vlak nadat ik mijn vorige post typte kwam m'n vrouw voorbij en ik zei ze van de vorige tv terug te zetten gezien dat IR euvel. Goed, maar laat ons dan eerst even het kastje en alle kabels en zooi errond poetsen als dat groot ding weg is.
Terwijl zij dat deed, die Philips op een andere tafel uit de weg gezet en nog eens getest. Het moest opgelost voor ie de deur uitging natuurlijk.
Probleem gewoon weg, niks aan gedaan, hoe kan dat? 
Kastje gepoetst, tv terug, probleem ook terug... kan niet hè.
Wat bleek nu: al tijden een afstandsbediening van een Apple TV onder tafel liggen. Nooit gebruikt, ligt daar maar voor het geval dat.
Het Apple TV kastje bedienen gaat via Bluetooth denk ik, met diens eigen afstandsbediening. En ja hoor, die zond continu IR signaal uit. Gelukkig ziet de camera van een smartphone dat. Daarvan werd die tv knettergek.
Dommerik dacht ik bij mezelf 
Op zondag 15 september 2024 09:30:23 schreef Beeldbuisje:
Ik schaam me diep, heel erg diep...Stukje lachen op zondagmorgen... lees dit en ga dubbel.
...
Dommerik dacht ik bij mezelf
Niet negatief praten tegen jezelf, dat is echt niet goed voor je. Bovendien vind ik dit helemaal niet dom of om voor te schamen, maar zo'n mooie technische anekdote. Het is een toevalstreffer zoals de kapotte tv of pc's die ik meemaakte. (bleek een uitschakelende koelkast of de radar van schepen, alleen met luxaflex open
)