blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik had vorige week hier een "Brown Out" in mijn Server parkje...
De rede was niet de 230V energie leverancier maar de hier gebruikte EATON UPS.
Rede uitval
Deze UPS wordt op regelmatige tijden getest door de software of het systeem nog werkt, nauw... dat werkte niet correct meer.
De accu kan duidelijk de gewenste energie voor een seconde of 5 niet meer aan en alle servers werden gereboot nadat de UPS weer was overgeschakeld naar de netspanning.
Nu was bij het verbruik van mijn Serverperkje al opgevallen dat dit langzamerhand 10 a 12-Watt hoger was geworden op de pagina van Home Assistent.
De accu was schijnbaar zo slecht geworden dat er altijd een hogere laadstroom ging lopen.
Nu had ik bij klanten ook al eens wat vreemd gedrag gemerkt van plotselinge uitval van de servers, de e-mails zeggen dan dat de NAS niet normaal is afgesloten.
Dan bel ik meestal of er werkzaamheden waren geweest die de uitval zou kunnen hebben veroorzaakt.
Bij een klant begin dit jaar ging het steeds op de zelfde dag mis, bijna geen werknemers aanwezig op die middagen dat het gebeurde.
Ik heb zelfs geïnformeerd of de schoonmaak ploeg daar dan aan het werk was,
dat was ja, maar er werden geen stekkers verwijderd.
Het is een klein bedrijf, dus geen Server rek, maar een plank met Router, NAS, Printer Switch enz. bij elkaar, was zo meer voorkomt bij de kleinere zakelijke klant.
Onderzoek
Er was dus onderzoek nodig voor mijn eigen systemen en om mijn klanten van een stabiel energie te kunnen voorzien bij uitval van de 230V.
Een bijkomende "probleem" is dat ik de marketing blah, blah, blah, nu nog minder geloofde van de kleine UPS fabrikanten(hier meestal EATON en APC).
Dit heeft dus betrekking op de op de tijdsduur die de UPS kan draaien bij spanning uitval.
Bij mij komt het er op neer, dat ik de afschakeltijd bij spanning uitval meestal tussen de 10 en 20 minuten instel op de NAS, dit afhankelijk van wat er op de UPS is aangesloten.
Ik probeer als mogelijk, de Switch en de Modem/Router ook op de UPS aan te sluiten, is de Switch te hongerig, dan gaat de NAS direct op een ETH poort van de Modem/Router,
dan kan de switch gewoon uitgaan, maar dan kan de NAS gewoon zijn notificatie e-mail naar mij sturen.
Na mijn metingen die ik gisteren en vandaag gedaan heb, verlaag ik de tijd van de systemen naar 5-Minuten en dan wordt de NAS netjes uitgeschakeld.
Ik moet er rekening mee houden dat de spanning op een dag er 2 a 3x uit gaat en nog belangrijker, als de accu ouder wordt, dan kan hij helemaal niet meer de piekstromen leveren die nodig zijn.
Zover mijn kennis nu reikt door de gedane metingen, is 1,5 a 2 jaar echt de maximale leeftijd voor de accu in deze UPS systemen.
Wat metingen
Hieronder een plaatje van een meting gedaan met een Stroomprobe en Diff Probe, beide van Micsig.
Blauw is de uitgang spanning en die heeft bij UPS systeem in deze prijsklasse dus weinig te maken met een Sinus vorm.
In de blauwe meting onderin, is zichtbaar dat de RMS waarde bij deze zware belasting een nette 217V RMS is.
De RMS stroom uit de accu is op dit plaatje net onder de 30-Ampere gekomen en aan het einde van de meetregel is de piekstroom van de accu te zien welke hier nog 40,5-Ampere aangeeft.
Bij en volle accu is dit zeker 42-Ampere, en voor het inzicht, in deze kleinere UPS systemen zit bijna altijd een 12V 7AH accu.
Hier heb ik getest met twee verschillende Yuasa 12V 7AH (NP 7-12) accu van verschillende leeftijd.
250-Watt Load
Dit is de zwaarste test die ik met deze UPS type heb uitgevoerd en de belasting is rond de 250-Watt.
De belasting is een 300VA Ringkerntrafo van ILP en op de 30/60V wikkeling sluit ik dan mijn Heathkit Dummy Load aan,
deze Dummy Load heeft vier stuks 8-Ohm weerstanden zodat ik de belasting kan variëren.
Dit is trouwens de datasheet van de Yuasa NP 7-12 Accu.
www.bramcam.nl/Diversen/12V-Accutest/NP7-12SPEC_SHEET.pdf
Probeer alle variabelen eens mee te nemen die in de datasheet staan, dan pas krijg je een goed idee wat de echte levensduur zal zijn.
Deze b.v. bij 25C 3% capaciteitsverlies per maand!
Kijk nu eens bij de "Float Service Live" en dan bij 40C wat de accu makkelijk wordt in de behuizing ook als hij niet gebruikt wordt, bij 40C, dan is dit 1-Jaar!
Ik heb hier twee typen van EATON hier, het ECO model van 650VA heeft geen display en geen ijzer trafo, en de Pro uitvoering heeft wel een ijzer trafo en een display.
Het ECO model verstookt in rust ongeveer 12,5-Watt en de Pro versie ongeveer 5-Watt meer, daar komt de hoge temperatuur vandaan die de accu levensduur verlaagt.
De DMM geeft de accu spanning aan direct op de aansluitklemmen, in het oranje kader is de accu spanning te zien bij de ~250-Watt testbelasting.
De grafiek van de DMM heeft een schaal tussen 10 en 14V DC.
Voor het oranje kader is zichtbaar dat ik nog wat meer testen heb gedaan.
Verder kan je aa nde meting ook zien dat de accu spanning weer omhoog loopt bij een lage belasting en lading vanuit de UPS.

.
En wat is dit nu, dat is een meting dat ik de Heathkit Dummy load van de 300VA trafo heb losgehaald.
Dan denk je dus dat er geen belasting meer is, dat is dus niet helemaal correct zoals het plaatje al laat zien.
Er lopen nog steeds stroompieken van 28-Ampere en de rede is dat de golfvorm die de UPS genereerd nu niet direct mooi Sinus vormig is.
Bij de op en neer gaande flank van de uitgangspanning lopen er dus grote stromen door de accu door de inductie van de nog aangesloten trafo.
In het midden van de gele trace is een hobbeltje zichtbaar dat is de energie die weer in de accu geladen wordt.
Sorry dat de Cursor metingen niet iedere keer weer precies op de flanken staan, door de variatie van de accu spanning verloopt de instelling continu.
Maar het belangrijkste van de Cursor meting is goed te zien, de totale tijd is 20mSec wat gerelateerd is aan de 50Hz netfrequentie, maar er is ook een echte "dode tijd"
Welke 2x 5mSec is, het apparaat dat uit deze UPS gevoed gaat worden moet daar goed mee om kunnen gaan en daar komt ook nog de relais tijd bij die nodig is om om te schakelen
van de 230V netspanning naar de UPS spanning.
De belasting van de UPS moet dus voldoende buffer elco capaciteit hebben om goed te kunnen werken op een UPS.
Voor nu moet ik het hier even bij laten, heb wat last van een "Aura" en zie waar ik kijk op het scherm sidderende tandwiel achtige regenboog.
Dit is een onderdeel van migraine en voor ik een meisie ben is het over. 
Meestal een minuut of twintig en het helpt als ik niet naar beeldschermen staar en mijn hoofd rustig houd.
Dus ik ga nu even rustig wandelen en dan vanaovnd laat ik nog wat metinge nzien bij een "normale belasting" van deze UPS systemen.
Groet,
Bram
Die kleine ups-jes van eaton zijn bekend om uitvallen.
Met Apc eigenlijk nooit last van.
Ik heb zelf een dikkere accu naast de ups staan.
En wat die aura migraine, ook wel ooggriep genoemd betreft Bram.
Had ik vanmorgen ook.
Het weer is er, naast bepaalde voedingsstoffen, een trigger voor !
Kwartiertje inderdaad en het is over.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die 3% per maand.... Zoals het er staat moet dat een verlies van de capaciteit van de accu zijn. Dus na 30 maanden is ie HELEMAAL op. (niet "leeg" maar "op"! )
Maar ik vraag me af of ze "lading" bedoelen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zie standaard de chinese upsjes van de alarmboeren al in de meterkast zonder stekkers erin, want dat ding haalt ook de 4 jaar niet zonder dat de accu gaar is. daar zit dan een modem en of router op en dat is het wel, 400 of 600VA ups. die upsjes zijn al bagger en de accu's al helemaal.
wil je dat het betrouwbaar is en de accu de 4 jaar gewoon haalt dan belast je zo'n ding nog niet voor de helft, en neem een merk ups. dat de zelftest ontdekt dat de accu rot als kaf is is niet zelden, klik pieeeep en klik uit gaat het dan. echter zet het ding aan en alles lijkt weer te werken, tenzij de zelftest bij power on nog aanstaat, dan gaat ie weer door zijn knieen heen.
op t werk staat ook een apc, toen ik er begon vond men de toenmalige apc gaar, ding ging ook geregeld plat. dus kwam er een nieuwe. de oude kreeg ik, was niks mis met dat ding, er zat gewoon een 2 wekelijkse zelftest in, en nadien sloot de ups zich af ipv terug on line te gaan. puur een instelling dus. de opvolgende apc heeft ruim 10 jaar gedaan met de fabrieksaccu's tot er een server bij kwam en geen 4 maanden later was de accu gaar. de indicator kwam altijd maar amper op 1 streepje last.
hier is het niet zo'n punt, de accu's van de apc zijn vervijfvoudigd van capaciteit. ik test die accu's zelf jaarlijks, soms moet ik wat schuiven met accu's om de capaciteit van een serie set gelijk te houden. afgelopen week ging er net een agm uit, helaas deed die nog vrijwel de volle capaciteit maar was een belasting voor de lader aan het worden. 2 cellen bleven maar laadstroom trekken, inmiddels dikke 10 jaar oud dus het is een keer op. vond het nog knap, die accu was nog maar 1V toen ik die bekwam.
De APC smart ups 750 met 2 accu's hebben een veel te hoge laadspaninning en sloopt de accu's binnen 2 jaar.
Via een software hack moest de spanning naar 27,0 stond op 28,2.
benleentje
Golden Member
Zover mijn kennis nu reikt door de gedane metingen, is 1,5 a 2 jaar echt de maximale leeftijd voor de accu in deze UPS systemen.
Dat is inderdaad heel erg slecht. Met een beter beter accu management systeem zou een accu zeker 4 jaar mee moeten kunnen gaan.
En het is ook jammer dat je dat zelf moet meten en niet gewoon in de datasheet staat 
* benleentje oh wat zouden de verkopen dan ineens tegenvallen)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Nog wat info en morgen nog wat meer, ik ben nog niet helemaal fris. 
Als eerste twee .pdf documenten van UPS systemen die ik installeer bij de kleine zakelijke gebruiker.
APC de kleinere modellen, deze gebruik ik al jaren niet, meer ging te veel echt stuk, en dan heb ik het niet over de accu.
Deze vervangen voor de kleinere modellen van Eaton en daar is het meestal de accu die oud is geworden.
Meestal laat ik de UPS in zijn geheel vervangen, kan de klant zelf doen als hij het wil.
Als ik met een nieuwe accu naar de klant ga en het blijkt toch de UPS zelf te zijn, dan word het voor de klant wel erg duur. (ik zit in de kleine zakelijke markt)
OK dit is de wat info van de Eaton ellipse PRO UPS.
www.bramcam.nl/Diversen/12V-Accutest/Eaton-Ellipse-PRO.pdf
Deze info gaat over de Eaton Ellipse ECO de 650VA waar ik er een paar van heb, heeft geen ijzerkern trafo.
www.bramcam.nl/Diversen/12V-Accutest/Eaton-Ellipse-ECO-Userguides.pdf
Tijdens het lopen vanmiddag dat twee uur en een kwartier duurde en ongeveer 13KM lang was, was ik vergeten de accu weer op te laden...
Dus even geen belasting en andere plaatjes die ik nog wou laten zien, dat doe ik dus morgen.
Maar, wel wat plaatjes uit de telefoon over de meetopstelling, deze is gedaan op mijn tweede meetbank, vandaar dat het er een beetje anders uit ziet.
Hier Probeerde ik via de telefoon twee meetinstrumenten netjes te fotofraferen, dat was niet goed mogelijk door reflecties die ik niet goed weg kreeg.
Waarom dit zo proberen, ik had nog wat kleine netwerk probleempjes en dacht "Even Snel" het op te lossen met de telefoon.
Dus wat gegevens opgezocht betreffende het inloggen op een netwerkshare voor de Siglent scoop en uitgezocht waarom de 34461A geen IP kreeg(Of je stopt de stekker er in!
)
.
Hier is een goed overzicht te zien van de meetopstelling.
Links de 300VA trafo en de Dummy Load van Heathkit, de twee gebruikte probes zijn ook goed zichtbaar en deze zijn nodig voor een veilige meetopstelling.
Achter de Dummy Load is nog net een stekkerblokje te zien waar een energie meter ingeprikt zit, zodat ik ongeveer kan zien hoeveel het verbruik is als de belasting normaal op de 230V draaid.
.
En dit laat zien hoe weinig ruimte er is voor de stroomtrafo, de bedrading van de accu aansluitingen is nogal kort.
Natuurlijk steeds weer controleren of de stroomtrafo goed "Genult" is, als je op de 100-Ampere stand 1-Ampere laadstoom wilt bekijken ontkom je daar niet aan.
.
Voorlopige conclusie voor de eigen Server omgeving
Voor mijn eigen Server omgeving ga ik denk ik over van de Pro versie naar de ECO versie, dit scheeld op jaarbasis ongeveer 30€ aan energie en de accu blijft langer heel door de lagere temperatuur in de UPS behuizing.
Verder ga ik back-up en wat andere zaken op de drie Servers wat anders inrichten, dit omdat de harddisks dan sneller en langer in de slaapstand kunnen blijven.
Morgen dus nog wat meer metingen.
Groet,
Bram
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
UPS met loodaccu's is verouderde technologie, dat heb ik al eens eerder gezegd. Ik gebruik tegenwoordig een AllPowers R600.
https://iallpowers.eu/products/allpowers-r600-portable-power-station-6…
testman
de gekozen accu scheelt ook, heb bij diverse merken en leeftijden ups de accu's vervangen gehad, maar huismerk en standaard yuasa accu's halen geen 4 jaar heb ik gemerkt. zet je er goede in, bijv panasonic dan haal je heel wat meer jaren. veel 7Ah accu's hebben ook kleine 4,8mm fastons, die zijn niet gemaakt voor in een ups, ontlaadstroom te hoog. de juiste hebben 6,3mm fastons. wat zeker ook telt, is dat een agm bij hoge temperaturen een stukje minder laad eindspanning wil zien.
heb dat weleens opgelost door de lader in een ups eruit te mikken ( deze was toch kapot ) en zelf een lader in te bouwen die ik op een lagere laadspanning instelde.
edit: weinig goede ervaringen met lithium accu's die altijd aan de lader hangen in een warme omgeving, tevens de complexe bms die roet in het eten gooien, zie grasmaaiers en kruimelzuigers maar met lithium accus. die haken ook af door altijd op de lader te staan.
[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]
blackdog
Golden Member
Hi Roland, 
Zover mijn kennis reikt, is er geen communicatie mogelijk tussen Synology NASjes en de AllPowers R600.
Dat is nodig om de NASjes netjes uit te schakelen, want daar gebruik ik de UPS voor.
En dus niet om te kunnen doorwerken.
testman
Ik zal eens zoeken naar de Panasonic modellen, dank jullie voor de tips!
Groet,
Bram
Op zondag 1 september 2024 14:29:55 schreef revado:
Die kleine ups-jes van eaton zijn bekend om uitvallen.
Met Apc eigenlijk nooit last van.
Vreemd, ik heb net de omgekeerde ervaring. Ik heb een hele berg Eaton Ellipse ECO650 UPS-jes ingezet, altijd zonder problemen.
Daarvoor gebruikte ik APC Back-UPSjes. Niets dan ellende mee. En dan ook nog eens vreemde ellende in de vorm spontaan uitvallen, opnieuw aanzetten en dan weer maanden werken. Ofwel, gewoon onbetrouwbaar.
En alle APC UPS-en hebben wat mij betreft een ontwerpfout. Als de accu slecht is en je doet een zelftest dan gaat de hele UPS incluus achterliggende belasting door de knieën.
You had one job 
@Bram,
Panasonic had een model voor standby en hoge stroom (vertaling: UPS accu's) maar dat type (vraag me even niet naar het exacte modelnr) was een maand of wat geleden niet meer leverbaar.
Toen ben ik overgestapt op Yuasa REW45-12 'high rate' accu's
https://www.yuasa.co.uk/batteries/industrial/rew-vrla-high-rate/rew45-…
Heb vroeger ook een UPS tussen m’n server en NAS gehad, maar heb vaker storingen gehad dóór de UPS dan dat hij bij stroomuitval ellende heeft voorkomen.
Het stroomnetwerk is iig bij mij thuis zo stabiel dat ik in de 7 jaar die ik hier woon, nog nooit stroomuitval door invloeden van buitenaf heb gehad.
Wel zelf de groep/aardlek eruit getikt door een fout/werkzaamheden. Om dat te zoveel mogelijk uit te sluiten heb ik een aparte groep aangelegd in de meterkast voor m’n IT-gear. Deze zit via een aardlekautomaat rechtstreeks op de hoofdschakelaar. Bij kortsluiting in huis blijft de infra netjes draaien. Was een vrij goedkope ingreep toen ik toch al de groepenkast aan het renoveren was. ABB heeft mooi compacte aardlekautomaten van één module breed, de DS301C.
[Bericht gewijzigd door ThinkPad op (11%)]
Op zondag 1 september 2024 21:19:24 schreef Sine:
[...]Vreemd, ik heb net de omgekeerde ervaring. Ik heb een hele berg Eaton Ellipse ECO650 UPS-jes ingezet, altijd zonder problemen.
Daarvoor gebruikte ik APC Back-UPSjes. Niets dan ellende mee. En dan ook nog eens vreemde ellende in de vorm spontaan uitvallen, opnieuw aanzetten en dan weer maanden werken. Ofwel, gewoon onbetrouwbaar.
Het waren wel allemaal de zelfde van een bepaald model jaren terug, ik denk een stuk of 20 die ik voor 2 klanten overal plaatste, en die zijn ook allemaal redelijk achter elkaar ingezakt op een gegeven moment.
Meestal gebruik ik de grotere APC's, 2000 of 3000 VA en die werken goed.
2 weken geleden moest de spanning er uren af in een school vanwege omleggen van de hoofdvoeding.
De 3000XL met extra accupakket heeft tot mijn verbazing 2,5 uur gedraaid.
Daar zit li-ion in, ups en accus zijn bijna 4 jaar oud.
Er zitten 4 x 48 poorts switches op met ongeveer 40 POE gevoede accesspoints, een zooi POE telefoons en 2 bewakingkingsrecorders met POE camera's. en nog wat netwerkspul zoals routers.
Ik had verwacht dat het met een half uur wel plat zou zijn maar nee hoor.
Ik heb ook hele goede ervaringen met Hawker accu's.
Aan mijn APC 3000 hangen 4 Hawkers in serie en die zitten er zeker al een jaar of 6 aan en waren al gebruikt.
testman
Op zondag 1 september 2024 21:19:24 schreef Sine:
[...]Vreemd, ik heb net de omgekeerde ervaring. Ik heb een hele berg Eaton Ellipse ECO650 UPS-jes ingezet, altijd zonder problemen.
dat is tamelijk appels met peren vergelijken, de BACK reeks is huishoudelijke meuk, wrs inkoop spul. dat patsboem platgaan bij een rotte accu doen er wel meer, is puur omdat bij het omschakelen naar accu, accu valt ineens weg niet meer voldoende power kan geven om terug te schakelen. immers zonder accu start menig ups niet, het mains relais moet eerst inkomen, de benodigde DC komt uit de accu. vandaar tevens de nogal kollosale elco's ( voor hun capaciteit ) in de oude modellen. die leveren nog power zat om na een jaar liggen zonder accu's om het relais in te schakelen zonder accu.
als je in de server ruimten bij bedrijven komt, staat er toch vaak een apc te draaien.
hawkers sbs60 heb ik een set van 4 gehad, hadden een telefooncentrale gebackupt voor een jaar of 8. heb ze nog wat jaren gehad maar toen was het echt op.
blackdog
Golden Member
Hi,
Sine
Ja één ding moet hij doen en de UPs doet dan de test met de belasting die hij moet beschermen...
Vanmiddag tijdens het lopen dacht ik en nog aan dat het mogelijk moet zijn redelijk goedkoop een dikke weerstand op te nemen en de UPS daar op te testen en
dan de ingebouwde microcontroler het verloop van accuspanning te laten testen, dit samen met de geschiedenis b.v. van de laatste 24 uur(een afgetopte laad cyclus)
Dit natuurlijk als de voorwaarden zoals een volle accu beschikbaar is, ook dit is simpel te controleren door de software enz, enz.
ThinkPad
Het weghalen van de UPS had ik ook al aan gedacht voor mijn eigen Server parkje, ook hier in Amsterdam West, is de 230V zeer stabiel.
Maar...
Twee maanden geleden, door een andere oorzaak had ik een Server Crash bij een klant, ik had back-ups goed geregeld, maar het koste toch anderhalve dag voor ik de Basis Server instelling weer werkzaam had.
Nieuwe Server en dus ook nieuwe Certificaten, dus meerdere computers langs om OpenVPN bij te werken en de netwerk shares te testen, dus zeg maar twee dagen werk als het mis gaat bij een klein bedrijf.
Hier wordt een deel in de Cloud gedumpt en een deel op een andere Server buiten de deur, dus voor het meeste zit ik goed.
Nu kan ik wel wat werk gebruiken, maar dit is aardig stressvol werk en ik weet wel leukere klusjes.
Maar als hier twee servers corrupt raken door spannigs uitval, dan denk ik dat ik een kleine week bezich ben om het weer zo te krijgen zoals ik het wil.
Er draaien hier wat Dockers enz. en bij elkaar erg veel configuratie werk en controles er op, zit ik niet echt op te wachten.
Dus voorlopig ga ik door met een zuinige UPS en zet in de agenda dat ik zelf een UPS test ga uitvoeren, b.v. iedere 2 maanden, moet makkelijk binnen 30-minuten kunnen in mijn werkomgeving.
Groet,
Bram
Dat je het meest verkocht wordt wilt niet perce zeggen dat je de beste bent.
En die ellipse UPS-en zitten in hetzelfde klassement als die back-upsjes.
Dat aftaaien bij een zelftest is gewoon een ontwerpfout, hoe je het ook draait. Er is netspanning aanwezig, daar kun je van alles mee doen om uitval te voorkomen.
En van een UPS is dat wat mij betreft niet te veel gevraagd, het enige wat dat ding ALTIJD moet doen is de achterliggende belasting onder spanning houden.
[Bericht gewijzigd door Sine op (20%)]
testman
Op zondag 1 september 2024 22:10:04 schreef blackdog:
Hi,Dus voorlopig ga ik door met een zuinige UPS en zet in de agenda dat ik zelf een UPS test ga uitvoeren, b.v. iedere 2 maanden, moet makkelijk binnen 30-minuten kunnen in mijn werkomgeving.
Groet,
Bram
ik test de accu's niet in de ups, maar extern op een dummyload met 5 uurse ontlading. dat geeft beter de capaciteit weer als een wisselende last. tevens duurt 5x meer capaciteit een stuk langer om te laden met de ingebouwde ups lader, dat kan veel sneller. heb de accu's extern gemaakt met anderson stekkers op een kar met wielen, kan zo eronderuit gerold worden.
ondanks dat het net hier ook stabiel is, toch al 2x een uitval gehad in de afgelopen 2 jaar. mede dat natte weer had er oorzaak aan dat een 25KV mof uitfikte en de halve regio platlag.
blackdog
Golden Member
Hi testman, 
Misschien is dat wel een goede tip voor hier lokaal, maar niet voor mijn klanten.
Dat is een aparte accu aansluiting op de UPS te maken, zodat ik de accu direct kan testen met een van mijn DC Loads of wat power weerstanden.
Moet dat even laten indalen en wat testen doen met het UPS setje dat op mijn werkbank ligt.
Dank voor de tip.
Groet,
Bram
Die ellipse eco's zijn op zich al best zuinig.
Een van de grotere verbruikers is het relais wat de last met het net verbindt, in de normale situatie is dat relais altijd aangetrokken.
In mijn eigen UPS-je heb ik dat vervangen door een low-power finder relais. Meer voor de lol dan wat anders. Verder ben ik er niet mee gegaan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Sine dank voor de tip van het relais, ik heb er naar gezocht en wat metingen gedaan aan verschillende EATON kleine UPSjes.
Het bestellen van een relais speciaal voor deze toepassing is niet echt zinnig, ik laat zo zien waarom.
Verder hou ik het volgende accu type in mijn hoofd als vervangend model: Yuasa REW45-12
Nu weer wat plaatjes
Wel even opletten, 230V kabel er uit trekken bij het werken aan de accu! deze plaatjes zijn van het ECO model.
.
Let je niet op met de 230V kabel er nog in, dan is de kans groot dat je haar zo in de war zit...
.
Dit is de achterzijde van een 650VA ECO model welke geen USB poort heeft, dus deze is niet geschikt voor een NASje.
.
Dit is het printje met de beveiliging voor telefoon en Ethernet kabels, je kan zien dat hier de USB connector niet gemonteerd is.
.
Dit is de controler print van het model zonder USB poort, vrijwel zeker is de connector positie die niet gevult is aan de linker zijde bedoeld voor de USB poort.
.
Hier is zichtbaar dat de Pro 650VA versie heel anders van opbouw is, de trafo die er hier inzit is groter dan een CD doosje en
hij heeft een ventilator die aangaat als er op accu gewerkt word.
Zowel de ECO alsook de Pro versie van 650VA hebben een standaard 12V 7AH accu.
.
De volgende metingen die ik heb gedaan zijn voor mij intressant en dat is het energie verbruik als er gewoon 230V aanwezig is.
Dit is het verbruik bij een afgeladen 12V accu in de Pro 650VA versie.
.
Dit is het verbruik bij een afgeladen 12V accu in de ECO 650VA versie.
.
Via een online calculater kwam voor de jaarlijkse energie kosten het volgende uit de berekeningen met 0,33€ pr kWh.
De Pro versie voor 24/7/365 = 46€
De ECO versie voor 24/7/365 = 17€
Dus zo rond de 30€ per jaar is de ECO versie goedkoper.
De beslissing is dus snel gemaakt, ik wissel vandaag nog de Pro 650 om voor een ECO 650VA en zet de accutest een paar keer per jaar in de agenda.
Nu de bank leegruimen voor een ander projectje 
Groet,
Bram
Ik gok dat je accu nog niet helemaal vol is.
Bij mijn 650 kwam ik op iets van 3,5W (met dat andere relais)
testman
bij mn oude ups, een smart 1000VA van apc had ik een grote weerstand die over de uitgang zat losgehaald, en de displayleds niet meer continu laten branden maar middels een ingebouwde momentdrukker laten branden. daar kon ik ook enige watts mee besparen.
langer geleden had ik een apc, de sc1000 wat ook een eco model was. dat kon je al zien aan de "trafo" wat feitelijk een spoel was en dus kleiner als eenzelfde model met echte trafo. dit model deed echter 6,5W in stby, niet slecht voor een ding van intussen bijna 20 jaar. de trafo bij de meeste ups staat constant onder spanning en trekt best wat stby stroom weg. mede omdat de trafo ook de accu's bijlaad, maar daar veel te ruim voor is bemeten natuurlijk.
het nadeel van die sc1000 was dat deze op de accu ook 230V had staan, gezien het geen net gescheiden model is. tevens ging deze tot max 20min draaien op accu, grotere accu's hielpen niet.
dit valt nog mee tov een su3000rmi die ik eens had, dat ding deed 65W stby. niet gek ook met 2 enorme trafo's die in serie stonden om de 48V accu's te laden. toen zette ik heel dat ding nog aan/uit om de computer te schakelen. maarja, in 2002 was eco nog geen punt natuurlijk.
blackdog
Golden Member
Hi,
Net nog even gekeken naar het energie verbruik met Home Assistent.
Ik ben van ~141-Watt naar ~114-Watt gegaan, dit door de rotte accu te vervangen en de andere EATON ECO UPS, missie geslaagt! 
Groet,
Bram