Laatst kreeg ik een IOMEGA zip drive 750MB. Er zit een vervangende adapter bij 5 Volt DC. De aansluitkabel heeft een los eindstukje, waarmee je de polariteit van het plugje kunt veranderen, zo'n concentrisch stekertje. Het stekertje zat er los bij. Ik wil niet de gok nemen waarbij de kans 50% groot is dat het verkeerd om zit. Op de drive zelf staat geen indicatie hoe het moet zitten. Heeft iemand nog zoiets en kan die dan aangeven of de pen of de huls van de drive de pluspool is.

Zit er geen elco op de ingang ? Ik volg meestal de ingang terug tot een elco ofzo. De gnd is vaak simpeler te vinden, bv de gnd/Vss van een IC, elco, etc

Evt. eventjes met een DMM doormeten met welke zijde van de voedingsconnector metalen delen van de ZIP-drive zijn doorverbonden?

Bijv. de afscherming van een DB9/DB25/USB-connector is meestal ook gelijk de massa-aansluiting van de voedingsconnector. Dan is het andere contactje hoogstwaarschijnlijk de +5V. (-5V is erg onwaarschijnlijk).

Da's wat ik altijd doe in dergelijke gevallen.

Op dinsdag 3 september 2024 19:35:54 schreef fred101:
Zit er geen elco op de ingang ? Ik volg meestal de ingang terug tot een elco ofzo. De gnd is vaak simpeler te vinden, bv de gnd/Vss van een IC, elco, etc

Probleem is dat er aan de buitenkant geen schroefjes zitten, of ze moeten onder de rubber plakvoetjes zitten. Ik wilde dat op voorhand niet lospeuteren.

Een snelle Google levert op 'centre positive'

Op dinsdag 3 september 2024 19:37:31 schreef nonius:
Evt. eventjes met een DMM doormeten met welke zijde van de voedingsconnector metalen delen van de ZIP-drive zijn doorverbonden?

Bijv. de afscherming van een DB9/DB25/USB-connector is meestal ook gelijk de massa-aansluiting van de voedingsconnector. Dan is het andere contactje hoogstwaarschijnlijk de +5V. (-5V is erg onwaarschijnlijk).

Da's wat ik altijd doe in dergelijke gevallen.

Dan is de centrale middenpen +5 V. Ik wacht nog wat reacties af. Ik wil het ding niet om zeep helpen. Er zit ook een doosje met disks bij en die zou ik op stick over zetten voor de gever.

Kan dit helpen?

Zoals KGE ook zegt 'centre positive'.

Op dinsdag 3 september 2024 19:47:25 schreef buckfast_beekeeper:
Kan dit helpen?

Zoals KGE ook zegt 'centre positive'.

Het plaatje laat niets aan duidelijkheid te wensen over.

Hopelijk werkt de drive nog, het feit dat er een dergelijke 'universele' adapter bij zat, doet me vrezen dat een vorige eigenaar reeds ook geprobeerd heeft deze adapter aan te sluiten.... met 50% kans op succes :)

Maar met een beetje geluk zit er wat beveiliging in de Iomega. Met wat pech is de magische rook reeds jaren geleden ontsnapt....

even meten van de buitenzijde DC jack naar de usb stekker buitenkant, vaak meet dat ohms laag door.

een zip drive, techniek van een 25 jaar terug intussen idd. heb nog een externe usb diskette drive liggen die wrs ook van die tijd nog is.

Hoera, de rook zit er nog in en het werkt

Meestal staat op het apparaat bij de aansluiting zelf ook hoe het gepolariseerd is. Dat staat toch ook zo op mijn IOMEGA SCSI JAZ drive. En inderdaad midden positief.