testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt ook een bipolaire elco zelf maken, 2x een elco in serie van 2x de benodigde waarde, hier dus 2x 33uf nemen om 15uf te verkrijgen. met de min aanelkaar solderen.
Voordat ik iets probeer aan te sluiten..
Is dit een beetje oke? Heb het snoertje per ongeluk wat verbrand maar t zit wel vast oeps
Geen schoonheidsprijs maar als je de isolatie niet zover hebt beschadigd dat je de koperdraadjes kunt zien en er geen kortsluiting kan ontstaan, zal het wel werken.
Op dinsdag 10 september 2024 14:12:07 schreef ZackDorian:
[...]Ben net even langs een elektronica winkel geweest en heb deze gekocht
Lijkt goed, er staat bipolair op. Maar spanning en waarde kunnen we op de foto niet zien, dus ik ga ervan uit dat het ook een 100V (of meer) en een 15uF is?
[Bericht gewijzigd door r-p op (19%)]
Op woensdag 11 september 2024 00:25:20 schreef r-p:
Geen schoonheidsprijs maar als je de isolatie niet zover hebt beschadigd dat je de koperdraadjes kunt zien en er geen kortsluiting kan ontstaan, zal het wel werken.[...]
Lijkt goed, er staat bipolair op. Maar spanning en waarde kunnen we op de foto niet zien, dus ik ga ervan uit dat het ook een 100V (of meer) en een 15uF is?
Spanning en waarde zijn precies hetzelfde
Ik had de oude meegenomen naar de winkel
Vond het alleen een beetje apart dat de draadjes niet uit 1 kant kwamen zoals bij de oude maar dat zal wel niet uit maken
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In de buurt zit een stenen winkel die ze nog heeft en verstuurd ook per briefpost, dus lekker goedkoop.
https://www.okaphone.com/artikelen.xhtml?groep=1075
OT/ Blijft natuurlijk goedkope rommel want in de betere merken luidsprekers zitten foliecondensators. En zijn in ruime mate te koop op bijv. Marktplaats of Katawiki. Geen model soundbar of 5+1 surround zoals in de moderne huiskamer gebruikelijk is. Ik ben tevreden met simpel stereo wat de illusie geeft voor het podium te staan of in een zaal te zitten.
Filtertje B&W DM7
nonius
set SCE to AUX.
Als het de mijne was zou ik de draadjes afknippen, inkorten en opnieuw solderen, maar gezien het soldeerresultaat is het waarschijnlijk beter dat u alles maar gewoon laat zitten, om verdere beschadiging te voorkomen.
Ik zou wel wat isolatietape rondom de beschadigde plekken van de individuele draden doen (3M electratape bijv.). In noodgeval desnoods plakband. Naast wat isolatietape zou ik de draden ook op de één of andere manier proberen mechanisch te ontlasten: soldeerverbindingen zijn mechanisch sowieso zwak, en specifiek deze mogelijk nog wat meer. Een tiewrap rond de kabels en evt. wat hotglue op de (ontvette) printplaat naast de soldeerverbindingen, verdienen geen schoonheidsprijs, maar kan wel het verschil maken tussen al dan niet loskomen van de draden op langere termijn (wat mogelijk sluiting en een versterkereindtrap kan kosten). Het tiewrapje verhindert daarnaast ook het weer langzaam loskomen van de isolatietape.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Echt uitgevloeid zijn ze ook niet maar, idd, blijf er verder maar af want de kans dat je zo meer molt is te groot.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als de isolatie zover is gesmolten heb je er wel lang op gestookt...
Waarschijnlijk geen of te weinig verse soldeer erbij gedaan?
Op woensdag 11 september 2024 12:29:08 schreef Arco:
Ja die stanng kwam er tegen aan haha
Op woensdag 11 september 2024 12:29:08 schreef Arco:
Ja die stang kwam er tegen aan haha
Het werkt volgensmij wel maar ik kom er nu achter dat het geluid heel dof klinkt
Kan dit komen door draadjes die op de verkeerde plek zitten?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Draadjes kunnen niet spontaan van plaats verwisselen. Maar als er los hingen en jij hebt ze zomaar ergens op gesoldeerd dan kan dat heel goed de oorzaak zijn. Maar mijn kristallen bol kan daar geen antwoord op geven. 
Dof geluid kan diverse oorzaken hebben, in een drieweg systeem zitten bijv. een tweeter, squawker en een bass luidspreker. Hou je oor eens héél dichtbij de tweeter/squawker, komt daar geluid uit? @Fred was het maar zo makkelijk.
Oke wacht even haha
Volgensmij had ik even een error waardoor het geluid slechter leek
Denk dat het nu opgelost is
Als er verder problemen zijn zal ik dr zelf wel even naar kijken of t iemand laten doen
Bedankt voor jullie hulp!
Het kan zijn dat er een draadje los zit (heb ik ook weleens) en dat draadje zit aan de achterkant van de conus. Daar waar de spreekspoel overgaat naar de + en - aansluiting op het chassis. De + is vaak gemerkt met een rode stip of de faston is van een andere maat, om verwisseling te voorkomen. Met een batterij en lampje in serie is heel makkelijk een bedradingsfout te vinden. Zet er een paar draden aan ga meten tussen twee punten als er geleiding is gaat de lamp *meestal branden.
* slag om de arm anders breekt de hel hier los 
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (29%)]
Wat wel een probleem is is dat ik alleen bij de subwoofer kan omdat de voorkant vast gelijmd is door de vorige eigenaar
Weet sowieso niet wat diegene allemaal in gedachte had aangezien er ook heel wat dingen zijn "vervangen" in de rechter speaker plus dat er ook nog eens schroeven missen
Maar het probleem zit in de linker dus dat maakt me niet heel veel uit
Dat wordt even verder zoeken waar de fout zit. Gaten in de kast kunnen luchtlekken zijn en dat gaat ten koste van de kwaliteit van geluid.
Als je de speakers links en rechts met elkaar omdraait op de aansluiting van de versterker luidsprekeruitgang, valt de versterker dan nog steeds uit?
Hoe gedragen deze speakers zich op een andere versterker?
Op vrijdag 13 september 2024 08:38:04 schreef WillemV2:
Als je de speakers links en rechts met elkaar omdraait op de aansluiting van de versterker luidsprekeruitgang, valt de versterker dan nog steeds uit?
Hoe gedragen deze speakers zich op een andere versterker?
Ik gebruik 2 versterkers en t ligt echt aan de linker speaker (dit is een van de eerste dingen die ik gecheckt heb)
Arco
Special Member
Op vrijdag 13 september 2024 11:09:43 schreef Arco:
Zo blijft het onduidelijk helaas...
Bedoel je de linker speaker, of het linker kanaal?
De linker speaker
Maar ik gebruik nu 2 oude pioneer speakertjes als vervanging
Ik laat er iemand wel n keer naar kijken
Bedankt iig 
je kunt nog overwegen om het filter van de twee speakers te wisselen; verhuist het probleem zit het in je filter, blijft het probleem in dezelfde speaker dan is een van je speakers gaar.
Maar gezien de soldeerkwaliteiten op bovenstaande foto's moet je misschien overwegen of iemand je daarbij kan helpen...