Beste mensen,
Op de werkbank staat een Philips K12 met (optioneel tele text).
Nu is het namelijk zo dat ik de tv heb gerepareerd, ze speelt heel mooi.
Het enige jammere is dat de zender aanduiding (het schermpje rechts boven) niet werkt. Toen de het beeld wegviel werkte het wel, maar als ze terug beeld heeft werkt het niet meer. Soms komt er nog een klein beetje leven in het schermpje als je van post verwisselt maar zeer kortstondig en ook niet helder.
Weet iemand waar te zoeken?
Alvast bedankt.
nonius
set SCE to AUX.
Soms komt er nog een klein beetje leven in het schermpje als je van post verwisselt maar zeer kortstondig en ook niet helder.
Pin 1 van de SN29764 regelt de helderheid. Het kan best zijn dat het IC het 4-bit signaal goed decodeert, maar dat de helderheid om de één of andere reden op 'minimum' wordt geregeld doordat pin 1 'H' blijft? Evt. proberen door het brightness-signaal handmatig eventjes op 'maximum' te regelen door pin 1 'L' te maken (aan massa te leggen)?
Als door het 'L' maken van pin 1 het display wel goed begint te werken, dan transistor TS709, D707, D709 en R709 en R856 verdenken. Evt. ook R707 en R708 (pull-down weerstanden). Ook slechte contacten in de connector (W31-37, C21-27) is een mogelijkheid.
Ik zou ook de binaire ingangssignalen (A, B, C, D) op pin 2, 3, 4 en 5, controleren. Verandert dit netjes (L en H) bij omschakelen van de zenders, kanaal 1 t/m (hoogste kanaal)?
(Zie ook de waarheidstabel in de datasheet van de SN29764/LM1017 in bijlage)
Ik zou alles dat aangesloten zit op pin 1 goed controleren, net als de voeding (zener, elco, inkomende voedingsspanning). Ook misschien een koude las ergens in die hoek? N.B., in het schema staat dat op pin 16 -5.1V staat; volgens mij hoort dit +5.1V te zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Er zijn talloze bedieningssystemen geleverd in de K12. Heb je een typenummer van het toestel en/of naam/beschrijving van de bediening?
Bedieningen hebben rare namen zoals LONG, SONG, TRD, etc. Bij teletext denk ik aan een systeem met een paar rare IC's erin zoals een HML0xx. Ik weet even niet hoe dat heet, maar zal het op typenummer wel terug kunnen vinden. Het zou ook een SONG kunnen zijn.
@RAAF12: post(e) is Belgisch (zowel Vlaams als Waals) voor "zender" of "voorkeuzekanaal".
Aha weer wat geleerd. Ja, aan het typenummer zat ik ook te denken, K12 is tenslotte het chassis. Maar de LED uitlezing is wel redelijk standaard en ik ben ook benieuwd hoe die Teletekst eruit ziet bij dit toestel. Ik moest een RC5 AB kopen omdat de K30 een conversieprint heeft om van RC5 naar RC4 te gaan. De RC4 AB werd bij mijn weten niet met Teletekst knoppen geleverd. Hopenlijk laat de vragensteller nog wat horen, want dat vult dan een leemte in kennis weer op!
SONG was wel populair want in de nadagen van de K12Z stopte Eindhoven die ook in de K30.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik geloof zelfs dat er nog een K11 met een SONG is geweest...
Om het zeker te weten zou ik in de schema's moeten zoeken maar ik meen dat een SONG aan een teletextdecoder koppelen niet heel ingewikkeld was. Mogelijk was dat ook de reden om hem in de nadagen met een RC5-converter uit te rusten (als dat inderdaad een SONG was, ik weet het niet 100% zeker meer).
De displaysturing verschilt nog best een beetje tussen de bedieningsvarianten.
Er waren RC4 afstandsbedieningen met teletext in het K12 tijdperk, maar kennelijk wilde men toch wel van de RC4 af voor de wat duurdere toestellen (ik denk dat sommige KT3 modellen van 1982 de laatste waren).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 10 september 2024 13:57:02 schreef maartenbakker:
Ik geloof zelfs dat er nog een K11 met een SONG is geweest...Er waren RC4 afstandsbedieningen met teletext in het K12 tijdperk, maar kennelijk wilde men toch wel van de RC4 af voor de wat duurdere toestellen (ik denk dat sommige KT3 modellen van 1982 de laatste waren).
in mijn herinnering kon RC4 niet genoeg commando's aan voor aparte functies van menu's ed, daar kwam RC5 voor in de plaats.
maartenbakker
Golden Member
Menu's bestonden toen nog niet, maar het beperkte aantal codes was inderdaad een van de redenen om RC5 te ontwikkelen. Kennelijk wilde men de invoering ook niet te lang uitrekken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (21%)]
In grijs verleden gingen de Texas Instruments ICs geregeld defect, dus IDD decoder signalen meten alsmede voedingsspanning..
Die grote plak, de SONG1 was volgens mij een AMI die heb ik niet stuk gehad. Ik hoop dat de vroege Teletekst decoder nog langs komt want mijn herinnering aan TXT begint bij de SAA 5020, SAA 5030, SAA 5041 en SAA 5051. De TS heeft het over TXT voorbereiding, ik ben benieuwd naar het typenummer.
De Song 1 niet stuk gehad, maar de Display decoder/ driver wel. Yep, die TXT decoder ICs borrelen bij mij ook op..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wel vaker philips toestellen gehad waar af en toe de TT pagina 100 door het beeld kwam rollen, waren wel de nieuwere modellen als de cp90 en cp110 met die schuine tt insteekmodule. module wisselen loste dat op. zat een Texas instruments op, maar het geheugen ic was iets anders dacht ik.
edit: nu ik ff zoek kom ik een philips toestel tegen wat een tt printer aan boord had, een thermische printer. nooit 1 van gezien 
Staat me bij dat ook bij Viditel kon, printen ff zoeken: Jaa
https://forum-mfbfreaks.nl/viewtopic.php?t=3308
Alleen in de winkel gezien en erg kostbaar.
edit: Dit model deed alleen TXT
http://www.marcelstvmuseum.com/photoalbum49.html
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (22%)]
Tja de Ts is uitgel*ld wat moet je dan met zo'n topic? Draadje laten uitlopen, dichtbinden, you name it.
nonius
set SCE to AUX.
Ach, ik vermoed gewoon dat OP, dankzij alle hulp in deze thread, de TV al lang weer gerepareerd heeft en nu lekker zit te genieten van z'n retro-TV, inclusief werkend kanaaldisplay!
(Nonius neuriet 'always look on the bright side of life'...)
Het leuke aan een forum is dan ook als de TS zijn/haar probleem opgelost heeft, dan ook eventjes feedback geeft. Hebben we er allemaal wat aan 
Het antwoorden was mij even uit het oog gegaan.
Het probleem is dat ze geen voeding krijgt, de elko's en condensatoren moet ik nog bestellen. Zouden het ook de transistoren kunnen zijn? Het toestel is thuis aangekomen i.v.m. rollen van het beeld, z/w met kleuren ruisen en geen sneeuw als ze geen signaal krijgt. Dit is gemaakt. Voor de schoonheid van het toestel zou het beter zijn dat ook alles werkt.
"Veel kennen is mogelijk maar alles weten word moeilijk".
maartenbakker
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
Zal je altijd zien, die manual zit niet in de map die ik in de buurt had liggen
Misschien iemand anders?
Hoe dan ook denk ik dat je in geval van een ontbrekende voedingsspanning zult moeten gaan meten. Elco's vervangen en heel hard hopen, zal zeker in een toestel als de K12 grote kans op ellende geven - al heb je best kans dat er een aantal elco's niet zo goed meer is.
Ik denk dat je voor het chassis het schema voor het K12i chassis nodig hebt. Dat zal wel op freeservicemanuals.info staan. Met een beetje geluk kan je dan in elk geval de voedingsspanningen traceren. Let op, dit chassis verschilt subtiel van het K12 chassis zonder letter erachter.
Op maandag 16 september 2024 00:47:01 schreef maartenbakker:
Zal je altijd zien, die manual zit niet in de map die ik in de buurt had liggenMisschien iemand anders?
Hoe dan ook denk ik dat je in geval van een ontbrekende voedingsspanning zult moeten gaan meten. Elco's vervangen en heel hard hopen, zal zeker in een toestel als de K12 grote kans op ellende geven - al heb je best kans dat er een aantal elco's niet zo goed meer is.
Ik denk dat je voor het chassis het schema voor het K12i chassis nodig hebt. Dat zal wel op freeservicemanuals.info staan. Met een beetje geluk kan je dan in elk geval de voedingsspanningen traceren. Let op, dit chassis verschilt subtiel van het K12 chassis zonder letter erachter.
Schema van de K12i heb ik nog wel. kan eventueel het gedeelte wat nodig is wel in scannen.
Op maandag 16 september 2024 11:16:22 schreef aristonaboy:
[...]
Schema van de K12i heb ik nog wel. kan eventueel het gedeelte wat nodig is wel in scannen.
Dat zou fijn zijn.?
Op maandag 16 september 2024 12:07:21 schreef Blaupunkt CTV250:
[...]Dat zou fijn zijn.?
Ik zal morgen even voor u kijken!
maartenbakker
Golden Member
Freesm heeft zoals ik al dacht een K12i service manual. Die staat ook onder 26C993 maar ik verwacht dat de teletext en juiste bediening er niet bij zit.
https://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/2…