Hoe lossen jullie een silkscreen tekening op waarbij er 2 onderdelen boven/onder elkaar zitten ?. Bijvoorbeeld een PCF8574 onder een LCD op de zelfde layer.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Gewoon over elkaar.
Zeker als het eerste component in de smd stap geplaatst word en de tweede tht of zelf handmatig.
Soms wat speciale instructies, met in noodgeval een foto met pijlen.
Het zijn nog altijd mensen die het proces inrichten
Technisch lukt dat ook wel maar hoe laat je het silkscreen er netjes uitzien ?. Ik zat te denken het onderste component (silkscreen) in een stippellijntje te doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Mijn mening is: De grote onderdelen zijn makkelijk. De silk van de kleinere componenten is belangrijker. ("heb ik soms R6 en R5 verwisseld bij het monteren, zit er wel 10 op R5 en 22k op R6 ?")
Dus indien stippelen: Dan de grote.
Ik ga zelden prutsen om dit goed te krijgen. Wordt maar een zooitje: Het zit toch achter een schermpje. Jij bent de enige die het ziet.
Tip: Zet de componenten aan de ANDERE kant dan het scherm. Zo kan je er nog bij voor debuggen als dat nodig is.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Als je het board laat produceren kijkt niemand naar dat silkscreen, dus het is echt alleen voor jezelf. Je kunt dus bedenken wat jij belangrijk vind, en ik ben het met REW eens, de kleine componenten zijn belangrijker.
Ik heb laatst een board getekend wat zo druk bezet was dat er echt geen ruimte was voor silkscreen, maar als ik ga debuggen heb ik toch mijn tekenpakket open staan, dus ik kan het gewoon aanklikken in het board design, en tegelijk zien waar een component in het schema zit.
Op woensdag 11 september 2024 10:18:04 schreef SparkyGSX:
Als je het board laat produceren kijkt niemand naar dat silkscreen, dus het is echt alleen voor jezelf.
Was dat maar waar... Ik heb ooit een bord ontworpen met een fout in het silkscreen: R23 en C24 verwisseld. Allebei 0603, stonden naast elkaar (maar niet parralel aangesloten!). Allen R23 stond bij C24 en omgekeerd op het silk.
Plaatsinsgfile (lijst met X-Y coordinaten) en plaatsingstekening (PDF met alle componenten+designator, eigenlijk gewoon een plattegrond) klopten wel.
Eerste (proto) run: Geen probleem, alles werkt.
Tweede (productie) run: Werkt niet.
Bleek dat de klant de tweede run doodleuk door een andere fabriek had laten assembleren, die "beter is in grote aantallen". En blijkbaar de plaatsingsmachine instelt vanaf het silkscreen....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb zo'n Pick and Place machine.
Ik heb gisteren een ontwerp bestukt wat ik al eerder had gedaan. Maar de layout was veranderd. Ik heb dan op de PNP machine "even" alle componenten aangeclickt om de boel te bestukken. Paar keer dom gedaan: de eerste keer druk ik op cancel (zo moet je terug naar het hoofdmenu) zonder op "save" te drukken. Alles weg. Daarna met de print niet op dezelfde plek t.o.v. de fiducials.
De eerste keer kostte me iets van anderhalf uur, tweede keer een halfuur, derde keer een kwartiertje.
Dat importeren uit een XY coordinaten file kan ook makkelijk lastig zijn / veel tijd kosten. Als je ervaren bent kan gewoon het aanclicken op de print best vlot!
Op woensdag 11 september 2024 08:31:57 schreef Arco:
Als je het lcd 'leeg' laat heb je toch geen probleem?
Ik heb bij een applicatie iets van 40 onderdelen onder een 20x4 lcd zitten...(onder het lcd zit ook nog een 4G module, met daaronder ook weer onderdelen...
)
[bijlage]
Dat zal inderdaad de oplossing worden, van de LCD alleen de buiten contouren op het silkscreen zetten.
Zoooo jammer van mijn mooie LCD footprint / silkscreen 
)