Beste forumleden,

Kan ik een pptc zelfherstellende zekering tot 16v gebruiken voor 5v, deze heb ik nog liggen of moet dit 5v zijn ?

Dank u.

Dummy

Op maandag 16 september 2024 20:12:54 schreef dummy1:
Beste forumleden,

Kan ik een pptc zelfherstellende zekering tot 16v gebruiken voor 5v, deze heb ik nog liggen of moet dit 5v zijn ?

Dank u.

Dummy

Hangt er vanaf hoe ver je de stroom uit de voeding wil begrenzen. Een PTC onderbreekt de stroom miet, maar verlaagt die wel doordat de weerstand stijgt.
Als je weet wat de voeding maximaal kan leveren om heel te blijven, sluit je de ptc op de uitgang aan een meet hoe groot de stroom is als de ptc is opgewarmd.
De ptc reageert vrij traag, dus de voeding moet wel een tijdje kortsluitvast zijn.

Dergelijke beveiligingen worden wel gebruikt bij parallelle afnemers, als er een afnemer sluiting maakt, door bijv een defecte kabel, dan schakelt die afnemer af. Na het vervangen van de kabel werkt die weer.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (20%)]

Dat heten polyfuses of polymeer fuses. Die trippen bij overbelasting en de rest-stroom is vrij laag van die dingen. Niet echt vergelijkbaar met een gewone PTC.

Let wel op wat in de datastheets van die dingen staat: De specificatie is bij 20 graden of zo. Is je apparaat/kastje warmer moet je waarschijnlijk een maatje zwaarder type hebben.

Er zijn er nogal wat te koop, van kleine SMD tot heel groot in SMD en ook met pootjes in allerlei maten (stroomsterktes dus).

Het gaat om de stroom, niet de spanning. Je mag ze, net als bij een gewone zekering, niet boven de opgegeven spanning gebruiken, maar ze trippen boven de opgegeven stroom.

Dat wilde ik ook net gaan schrijven, maar tijdens het lezen van de rest van de posts bedacht ik me... Als de voedingsspanning niet hoog genoeg is, dan zou het kunnen dat de rest-stroom nog behoorlijk hoog is.

Als je een fysiek kleiner exemplaar neemt, dan kan die dezelfde weerstand hebben, zelfde temperatuur curve, maar als ie eenmaal gaat, dan krijgt ie weer een stabiele situatie bij hogere temperatuur en lagere stroom dan de fysiek grotere.

@dummy1: De raspberry pi 1 werd met zo'n ding beveiligd. Voor 5V. Zoek het schema op, zoek het ding op, zoek naar het datasheet en rapporteer link hier. Als de ontwerper van de raspberry pi denkt dat het gaat dan kunnen we dat als hint zien dat het gewoon kan...

(Die gast die de RPI-1 heeft ontworpen is niet "de beste die er is". Heeft een aantal fouten gemaakt in de vorm van: "mwah nu niet optimaal, maar fixen we voor versie 2". Wegens compatibilty is dat nooit meer veranderd kunnen worden. )

Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden.
Ik ga het voor mijn printplaten bij de klassieke glazen buis zekeringen houden.
Groeten.
Dummy

Als het vanwege de afmeting is:
Ik gebruik nog wel eens van die tonnetjes. Die zijn speciaal voor printen. Handig voor als je wel een zekering moet plaatsen, maar verwacht dat die nooit gebruikt gaat worden - want je hebt een soldeerbout nodig om ze te vervangen! Ze zijn een stuk kleiner dan glaszekeringen. Zoek op 'pcb zekering'.
http://de-onlineshop.nl/image/cache/data/tr5fuse-500x500.JPG

Op dinsdag 17 september 2024 22:45:20 schreef OPTOdesign:
Als het vanwege de afmeting is:
Ik gebruik nog wel eens van die tonnetjes. Die zijn speciaal voor printen. Handig voor als je wel een zekering moet plaatsen, maar verwacht dat die nooit gebruikt gaat worden - want je hebt een soldeerbout nodig om ze te vervangen! Ze zijn een stuk kleiner dan glaszekeringen. Zoek op 'pcb zekering'.
[afbeelding]

Die TR5 zekeringen zijn ook wel voetjes voor.
https://www.haje.nl/product_info.php/products_id/13611/language/en