Hi,
Ik ben in het bezit van een Elan versterker PT-400. Deze heeft gedurende 2 jaar niet gewerkt.
Nu ik hem terug in gebruik wilde nemen, is er een probleem.
Na ongeveer 15 minuten spelen, begint hij te vervormen (gekraak in luidspreker). Deze vervorming wordt erger naargelang hij langer speelt. Er wordt niets warm in de versterker. De voeding blijft nagenoeg constant op + en - 63V DC (ook bij vervorming). Bij een signaal van 1000Hz is er geen vervorming te horen of te zien op de scoop. Op bijgaande scoop afdruk, kan U zien hoe de vervorming eruit ziet. Als de luidspreker (nu voor test een 8 Ohm van 4 Watt) wordt losgekoppelt, is er op de scoop geen vervorming meer te zien.
Weet iemand wat het probleem kan zijn ?
Groeten en dank bij voorbaat
Bruno Mols
Krelis Vonketrekker
Golden Member
Ja, duidelijk, terug werking of oscillatie probleem.Dacht, bij dig. versterker een ferriet clamp om de speaker leiding zetten? (voor terug werking Lsp leiding zelf inductie...)
Ik ken de versterker niet, maar zitten er transistoren in met verzilverde pootjes, dan zou oxide daartussen ook het probleem kunnen zijn.
Ter info: de eindtrappen zijn MOSFET's. Ik veronderstel dat hetzelfde geldt voor MOSFET's als voor transistoren in jullie antwoorden.
Groeten
Bruno Mols