Oef, dat is wel meer werk dan even alsnog een hulsje van een plugje op een kabeltje schuiven...

Lijm laten drogen
En snel beton erop

3 juni komt de smeervloer

EDIT: met beton.

En ja, hij ligt net niet diep genoeg eigenlijk, maar ik vind het wel best; er komt nog een smeervloer op.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (46%)]

Op zondag 25 mei 2025 10:37:00 schreef High met Henk:
Vanochtend schrok ik wakker dacht ik deze fout gemaakt te hebben..

[bijlage]

Je gaat knelkoppelingen inmetselen?

Op zondag 25 mei 2025 17:46:33 schreef blurp:
[...]

Je gaat knelkoppelingen inmetselen?

soldeerkoppelingen worden niet meer gebruikt en dan houd je alleen nog perskoppelingen over, en daar moet je een prijzige tang voor hebben of kunnen lenen ergens..

ik zou wel zeggen, dop het leidingwerk af en zet er druk op dagen voor er een vloer/tegels op komen. dat kan veel ellende schelen.

nadeel van die riool zo schuin door de vloer is weer dat de pot daar straks geboord moet worden. 2 bochtjes van 45 en langs de muur voorkomt dat. of een hangplee :P

Het wordt een hangplee en die is er ook al...
Ik heb op wel meer plekken snelkoppelingen ingestuct.

Mijn knelkoppelingen leveren minder problemen op dan mijn leiding soldeer werk

Op zondag 25 mei 2025 13:04:22 schreef High met Henk:
@lucky Luke: idd de afvoer vergeten!!

Ah, ook niet onbelangrijk. ;-)
Maar mooi opgelost!

Op zondag 25 mei 2025 18:05:00 schreef testman:
soldeerkoppelingen worden niet meer gebruikt

Wildkamp verkoopt ze nog gewoon. En je kunt er ook een perstang lenen.

Op zondag 25 mei 2025 23:02:07 schreef High met Henk:
Mijn knelkoppelingen leveren minder problemen op dan mijn leiding soldeer werk

Same here :-).. Daarom leen ik een perstang.

Maar ik heb nog nooit gehad dat een soldeerkoppeling na een jaar alsnog ging lekken. Met knelkoppelingen heb ik dat wel gehad. Geen probleem als je ze dan nog een slagje aan kan draaien.

Afijn YMMV....

Weer een pareltje in mijn sociale huurwoning gevonden. Bouwtechnisch is het huisje prima. De elektra? Dit is representatief helaas.

Dubbele schakelaar met verwijderde knopjes. Ik ga hem eens loshalen omdat geen van de twee knopjes wat lijkt te doen. Begint al mooi met twee verschillende schroeven

Ah kijk. het originele schroefje zit er nog in. Maar is dusdanig strak er in gedraaid dat het plastic is gescheurd. Ja, dan maar een schroef er naast in raggen dus.

Dit is alles wat er in zit - een steeklasdop met twee zwarte draden en een bruine.

De schakelaar zelf mist een ontgrendelknopje voor de steekverbinding.

Echt... Wow. Wat was hier in godsnaam de gedachte achter? Er had ook gewoon een blindplaatje over gekund.
Dit is dus in de keuken, er is één lichtpunt.

Dit is allemaal relatief recent gerenoveerd, nog geen 4 jaar geleden. Waarom al die moeite doen om zo'n ding er in te zetten als je het toch niet gebruikt?
In het huis waren er nog 3 andere lege inbouwdozen. Eentje in de badkamer (waar ik nu dus een stopcontact in heb gezet), eentje in een kledingkast, en eentje in de slaapkamer. Plaatje van die in de kledingkast heb ik gepikt en hier nu overheen gezet want ik kon het niet uitstaan dat er een schakelaar zat die niets doet.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (22%)]

wrs heeft er een armatuur gezeten waar een pir ingebouwd zat. dit word op kantoren ook vaak zo gedaan, schakelaar doorverbinden en weg, blindplaatje is te duur/niet nodig..

met die schakelaar is niets mis, je hebt maar 3 knopjes op een serieschakelaar. 4 knopjes is een 2 polige schakelaar of kruis schakelaar..

Op zondag 22 juni 2025 16:20:53 schreef Ledlover:
Ah kijk. het originele schroefje zit er nog in. Maar is dusdanig strak er in gedraaid dat het plastic is gescheurd. Ja, dan maar een schroef er naast in raggen dus.

Ah, als dat het ergste is... je hebt vast nog weinig ervaring met aannemers en kluslui? Alles moet er op een zo efficient mogelijke manier ingetrapt worden, d.w.z. in zo min mogelijk tijd. De enige spelregel: ALLES is toegestaan. Met name als het toch niet zichtbaar is in of aan het eindresultaat, zoals dit schroefje wat achter de knoppenplaat zit.

Nu ben ik benieuwd wat je dan normaal voor oplossing hebt voor z'n vastzittend schroefje. Schroefjes rotten heel soms wel een vast en zijn dan niet los te krijgen en breken soms zelfs af. Uitboren wordt te warm/smelt het plastik van en de bus die je dan uitboort is nu ook niet bepaald ruim opgezet in materiaal. Als je het echt heel netjes wilt doen; Een nieuwe doos ? "Ik moet even de tegels van de wand af halen en de doos vervangen." De klant/je baas ziet je aankomen. De gebruikte methode is dan, mijn inziens, niet netjes maar wel de beste oplossing. Ik heb daar speciaal zelf een doosje 3x30 spaanplaatschroef voor in de auto liggen en een paar in mijn gereedschapskist. Een hoekgat in de centraalplaat en een plugje S4 gebruiken kan ook, maar dan moet je weer gereedschap uit de auto halen en soms past de afdekking dan niet meer. Aangezien er nogal "neus ophalerig" over deze oplossing gesproken word en ik graag bijleer, ben ik dus bedieuwd hoe je het dan zou oplossen...

een inbouwdoos heeft meestal 4 gaatjes, links en rechts, en als dat niet gaat , dan een paar parkers erin boven en beneden.. Er is vast wel een oplossing voor te vinden..al moet je het Liboniseren..*

*) Liboniseren, iets met list en bedrog toch gerepareerd krijgen..

Op zondag 22 juni 2025 18:13:24 schreef Blauw Lampje:
Nu ben ik benieuwd wat je dan normaal voor oplossing hebt voor z'n vastzittend schroefje. Schroefjes rotten heel soms wel een vast en zijn dan niet los te krijgen en breken soms zelfs af. Uitboren wordt te warm/smelt het p

heel simpel, een schakelaar met "klauwen" nemen, of 2 schroefjes boven en onderin de doos draaien. die hebben geen ingegoten busje, maar past ook een m3 in.

ik zie ook wel dingen voorbij komen als de bouw klaar is en de garantie nog loopt. geen tussenvoeding gemaakt, of 30cm draad en dan niks meer? was zeker vrijdagmiddag en het was weer jagen voor oplevering. de wissel schakeling welke niet goed gemaakt is, ook een bekende. of laatst geen voeding in de keuken, was een doos die onder de keukenplint ( intussen achter de kastjes ) zat niet doorgelast. ik 1 hand en een collega 1 hand en het ging nog net.

je hebt een mooie bouw als er na oplevering geen storingen meer komen en niks mist, ofwel alles is nagemeten. ken ook wel gevallen waar de uitvoerend monteur zelf de ellende maar op mocht gaan lossen na teveel problemen in de eerste weken al. vond het al verdacht, 174 woningen gekeurd in 3 dagen tijd..

Voor mij ziet dit er uit als iets dat vrij recent in de muur gestopt is.
Bij mijn kookstopcontact (geheel nieuw aangelegd!) zat er in plaats van 2 metrische schroefjes, 1 correct schroefje en een spaanplaatschroef in. Gezien er in dit huis nog geen kookgroep was voordat ik er in kwam, denk ik dat dit niet een geval 'schroefje zit vast' is.

Nog een paar:

Te ver gestript of niet ver genoeg in de klemverbinder gedrukt?

1 schroefje is ook genoeg...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (18%)]

Op zondag 22 juni 2025 18:41:30 schreef Ledlover:
Bij mijn kookstopcontact (geheel nieuw aangelegd!) zat er in plaats van 2 metrische schroefjes, 1 correct schroefje en een spaanplaatschroef in. Gezien er in dit huis nog geen kookgroep was voordat ik er in kwam, denk ik dat dit niet een geval 'schroefje zit vast' is.

Nog een paar:
[bijlage]
Te ver gestript of niet ver genoeg in de klemverbinder gedrukt?

[bijlage]

huis van voor 1998 nog dan, anders was dit een geaarde geweest.. en 1 schroefje idd, maar met schroefkrallen, dus zit vast. meen dat in DE dit standaard zo is.

[Bericht gewijzigd door testman op (16%)]

Op zondag 22 juni 2025 18:41:30 schreef Ledlover:

Toch kan hij ook vastgezet zijn of worden met deze 2 "klembeugel"schroeven, dan klemt de WCD zich vast in de doos.

Op maandag 26 mei 2025 09:36:46 schreef blurp:
[...]

Wildkamp verkoopt ze nog gewoon. En je kunt er ook een perstang lenen.

[...]

Same here :-).. Daarom leen ik een perstang.

Maar ik heb nog nooit gehad dat een soldeerkoppeling na een jaar alsnog ging lekken. Met knelkoppelingen heb ik dat wel gehad. Geen probleem als je ze dan nog een slagje aan kan draaien.

Afijn YMMV....

Wat is het probleem met koperen waterleiding solderen? Met goed schoonmaken en vlammen trekt het soldeer mooi in de naad. En als je het niet vertrouwd vertin je beiden eerst voordat ze worden vastgezet.

edit: Solderen voor beginners https://www.youtube.com/watch?v=4E271rK6M74

pasta en S39 is nooit door mij gebruikt. Overbodige troep.

Niks mis mee, alleen dat (goed) solderen niet iedereen gegeven is.

solderen word amper nog gedaan idd, veel materiaal voor nodig, open vlam ondergrond die dat niet leuk vind enz. tegenwoordig is het meer gewoon perstang mee en koppelingen persen. knelkoppelingen zie je ook veel maar wel vaak opbouw. een juiste soldering van leiding vergt precies de lengte aan tin van de leiding aan doorsnede heb ik van een loodgieter. ook eerst s39 of soldeervet erop want als het niet goed vloeit krijg je lek op die plaats.

De belangrijkste 'truc' is het schoonmaken van de te solderen plaats, door het met een schuurpapiertje zuiver blank te schuren.

Maar dat soort voorbereiding kost tijd, en tijd is geld. Daarnaast is solderen een kunst en vakmannen zijn een uitstervend ras. Maar een knelkoppeling plaatsen kan vrijwel elke aap....

Toch koppelingen waar ik later niet meer bij kan die worden bij mij nog gewoon gesoldeerd.

Ik zie het maar te vaak dat er knelkoppelingen of perskoppelingen op onbereikbare plekken wordt toegepast.

Prima bij een ander maar bij mij hier gebeurd dat niet, ook niet als ik de opdracht krijg om fitwerk te plaatsen.

Heb het gezien met de douche van de overburen dat was gedaan door een zzp er.

Het water zeek langs de muur zo de huiskamer in dan heb je wat uit te leggen. 8)7

[Bericht gewijzigd door daandc op (21%)]

Deze jongen is ook nog van de "ouwe garde", heb op mijn 15e koper leidingwerk leren solderen.
Maar ook loden buizen en overgangen van lood naar koper. Ik heb nog altijd de tools in huis liggen.
Loodsoldeer, stearinekaars (ipv. S39), gas soldeerlamp, en het doekje (weet niet welk materiaal dit is) om je soldeer uit te smeren op loden buis.

Ik voel me plotseling heel oud :)

Er is geen probleem met knelkoppelingen, zolang het gedaan is volgens de "regels der kunst".
Gaat snel, het leidingwerk, zowel koper als alu buis, kan je afrollen, makkelijk en snel een aftakking maken... Proberen je verbindingen te maken op plaatsen waar je later nog bij kan. Lukt niet altijd, maar toch.

Op donderdag 26 juni 2025 21:10:10 schreef eSe:
Deze jongen is ook nog van de "ouwe garde", heb op mijn 15e koper leidingwerk leren solderen.
Maar ook loden buizen en overgangen van lood naar koper. Ik heb nog altijd de tools in huis liggen.
Loodsoldeer, stearinekaars (ipv. S39), gas soldeerlamp, en het doekje (weet niet welk materiaal dit is) om je soldeer uit te smeren op loden buis.

Ik voel me plotseling heel oud :)

Er is geen probleem met knelkoppelingen, zolang het gedaan is volgens de "regels der kunst".
Gaat snel, het leidingwerk, zowel koper als alu buis, kan je afrollen, makkelijk en snel een aftakking maken... Proberen je verbindingen te maken op plaatsen waar je later nog bij kan. Lukt niet altijd, maar toch.

Daar sluit ik mij bij aan, ik ben met bijna 18 ( in 1982) gaan werken bij een witgoed zaak, we verkochten ook gashaarden.
Heel veel leidingen gesoldeerd voor gas en water.
Inderdaad goed schoonmaken, ik gebruik daar liefst fijn schuurlinnen en/of staalwol voor.
En dan heel klein beetje S39 en bij waterleiding S65 er op.
Zonder vloeimiddel lijkt het een mooie soldering maar maak het maar eens los...
En het vloeimiddel er heel goed af spoelen.
Het meeste was buigwerk met buigijzer ( koper 15) dat gaat na een tijdje op de millimeter :)
Lood-koper verloop ook nog wel gemaakt bv als er een spijker in een vloerdeel een loden leiding had open gekrabd en er een stuk tussen moest.
Of lood- lood waarbij het vloeipunt helemaal cruciaal is.
Vegen met een stukje gewoon linnen, beetje vochtig aan een kant.
Ook dat is een handigheid.
Later , toen ik in de "telecom" kwam ook nog wel eens oude soldeerlassen hersteld bij een interne bekabeling.
Dan komt de soldeervaardigheid met lood mooi van pas.
Alles wat onder de stuc komt soldeer ik hoe dan ook.
En als het zeker moet zijn met tin/ zilver of zuiver zilversoldeer ( de laatste met gas zuurstof).
Alles is gewoon te koop om te solderen, kijk maar eens bij bv de TU in de rekken.

Op donderdag 26 juni 2025 21:10:10 schreef eSe:

En je vergeet een houten stok/klopper voor het op elkaar laten passen/slaan bij b.v. een splitsing van 1 loden buis naar twee loden buizen.
Een truuk/hulpmiddel daarvoor was een houten stoffer (van stoffer en blik) waarvan het "haar" werd verwijderd.
Die had een ronde en een vlakke kant.
ruud

Op donderdag 26 juni 2025 20:55:45 schreef daandc:
Toch koppelingen waar ik later niet meer bij kan die worden bij mij nog gewoon gesoldeerd.

Ik zie het maar te vaak dat er knelkoppelingen of perskoppelingen op onbereikbare plekken wordt toegepast.

Heb het gezien met de douche van de overburen dat was gedaan door een zzp er.

Het water zeek langs de muur zo de huiskamer in dan heb je wat uit te leggen. 8)7

daar heb ik ook ervaring mee helaas. in mn ouderlijk huis zat een lek in de douche, toen deze na 14 jaar werd vervangen bleek een koppeling achter de kraan van de douche nooit gesoldeerd te zijn geweest, leiding zat er koud in. die lek zag je vooral in de stuc aan de andere zijde van de muur.

en tja waterleiding, ken een geval van verbouwing waar loodgieter druk erop zette en in de avond is een aansluiting gesprongen. gevolg 2 verdiepingen zeiknat en voor tonnen aan schade, 1 plafond alleen al was dik een ton..