Het vervolg van: https://www.circuitsonline.net/forum/view/146164
Een aardigheidje waar ik vandaag op kwam; ik kon zo snel niet vinden of het een nieuw idee is.
Een microcontroller pin als analoge schakelaar, voor bijvoorbeeld een audio signaal. Als hij High-Z is is de schakelaar gesloten, als hij laag is is de schakelaar open.
Werkt goed, ik meet bij een testje op breadboard op de A1 op 1 kHz ruw 50 dB verzwakking bij OFF en hoor dan vooral brom. THD+N ON bij +10 dBV is 0,04 %, verzwakking -8 dB. Arduino wel apart voeden.
Zou netjes uitgewerkt best eens bruikbaar kunnen zijn voor echte toepassingen.
En natuurlijk de code 
void setup() {
// put your setup code here, to run once:
digitalWrite(4, LOW);
// pinMode(4, OUTPUT); // switch off
pinMode(4, INPUT); // switch on
}
void loop() {
// put your main code here, to run repeatedly:
}Ik zie meer heil in een optokoppelaar als schakelelement. Dan heb je in ieder geval geen last van rommel op de +5V voeding van de logica en je hebt een galvanische scheiding tussen de audio en de microprocessor. Ledje knoop je aan de output-poort met eventueel een bufferversterker ertussen en met de collector en emittor van de optotransistor schakel je de audio. (R1 en R2 laat je weg en ipv R2 sluit je daar de collector en emittor van je fototransistor aan. Dan wel de audio-ground gebruiken en niet de 5V-ground.
Je kan dit proberen en dan maar hopen dat je geen vervorming of andere rommel in je audio injecteert.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat werkt minder denk ik.
Hier ontstaat bij "uit" gewoon een 4k7 - 50 ohm spanningsdeler: De output mosfet van de microcontroller heeft een weerstand van 30-50 ohm.
Met daar een optocoupler output, trek je hem DC naar 0.2V en vervolgens gaan de negatieve kanten van het signaal gewoon doorkomen.
Met een Open drain optocoupler als de VOO600T kan het wel (de output is vergelijkbaar met die van een microcontroller), maar dan heb je weer 5V nodig aan de analoge kant.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bij LCSC noemen ze 3.3mm vierkante behuizingen voor mosfets allerlei verschillende dingen, DFN(3.3x3.3) DFN-8(3.3x3.3), MLPAK(3.3x3.3) etc etc.
Wil je dan zoeken op die 3.3, blijkt dat de . een wildcard is. De zoekterm "3.3" matched ook SOT323.
Maar met een \ voor de . is het een litteral punt: Zoek op 3\.3 !
zo, een heftig zoekweekendje gehad deze week...
ik ben mijn tuinhuis aan het voorzien van electriciteit. vroeger stond er een compressor en de kabel met blauw-zwart-bruin-zwart ligt daar nog.
ideaal dus. aangesloten op een 4P diff van 30mA maar testknop die doet het niet. is al een oude, ik bestel nog wel een compleet nieuwe zekeringkast.
eens nagemeten 400V 400V 400V en 3x 230V met de blauwe. perfect.
vandaag wat kabels getrokken voor de verlichting, zodat ik na 17h nog verder kan werken.
voeding van de zekeringkast naar een toekomstig stopcontact. doorgelust met wago naar de schakelaar, doorgelust naar de 5 ledspots.
1e lamp eraan, werkt perfect, ik heb licht.
2de lamp aangesloten met wagos, alles gaat uit... 
300mA diff in de loods eruit
300mA diff in het huis eruit
de 30mA van tuinhuis is dus compleet kaduuk dus want reageerde niet.
alles weer aangezet, lamp eruit gedraaid. versta niet hoe een lamp met slechts 2 draden, zwevend in de lucht, de diff eruit krijgt. dus verdenk de lampvoet (oude bakeliet ding). draai de ledlamp eruit en probeer ze in de eerste lampvoet. alles weer uit
.
die lamp was 100% goed, en toch flitst ze 1x en haalt de diffs onderuit.
dus lamp in de kliko en neem een nieuwe ledlamp. draai ze in de lampvoet, heb licht.
draai de 2de in de lampvoet, alles weer uit.
.deze keer de
300mA van de loods eruit
300mA van het huis eruit
30mA van het huis eruit (die zit NIET in het circuit van tuinhuis, maar enkel het huis zit erop).
alles weer aan gezet, en toch ff in het haar zitten krabben, want dit is onlogisch.
zekeringkast open gegooid, alle tussendozen open gedaan en rara, blauw is NIET aangesloten in 1 van de tussenkasten.
ze vertrekken aan de zekeringkast met 5G6 (zwart-bruin-zwart-blauw-groen/geel) en ergens tussenin zit een 4G6 draad.
ze hebben de 3fases en aarding doorgelust, maar de blauwe adres als AARDING gebruikt en de NEUTER dus niet meer gebruikt. ik zit dus al mijn lampen tussen fase en aarding aan te sluiten, en vanaf 2lampen ging ik boven de 300mA.
verdikke zeg, daar zit je toch UREN achter te zoeken.
nu ik er over nadenk was het wel onlogisch dat die compressor vroeger zonder aarding was aangesloten. maar die zit met complete ijzeren buizen verbonden voor de perslucht waardoor ik langs daar de aarding vermoedde.
direct maar een nieuwe kabel van zekeringkast naar tuinhuis gelegd in 5G4.
en heb nu 2 werkende lampen.
Heel herkenbaar. Mijn huis heb ik 15 jaar geleden gekocht en in de berging maar eens een werkplaats(je) inrichten. De laatste huurders (foormalige sociale huurwoning) hadden een wirwar van draden aangelegd vanaf de centraaldoos. Er gingen zelfs via 2 kanten draden naar hetzelfde lichtpunt. Dit had ik nog niet door en had alleen van één kant de draden losgemaakt om aan het lichtpunt te werken. Bleek er dus nog steeds spanning op te staan. Toen vertrouwde ik het nog minder en ben alles goed gaan controleren. Bleek dat ze ergens anders een fasedraad te kort kwamen en er maar een aardedraad als fasedraad hebben gebruikt.
Toen maar alles vanaf de centraaldoos eruit getrokken en alles opnieuw aangelegd.
Dat er zo'n elektrische puinhoop kan bestaan in een ruimte van 2,5 bij 4 meter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo'n leuke met 4 aders en 400V kracht had ik met een storing onlangs nog. collega kwam er niet uit, sluiting in een krachtgroep maar snapte het niet helemaal. men had daar 25A op een oude installatie met 2,5mm2 van dik 100 meter gezet en in de nacht ging er 15kW aan last op. ik dacht meteen aan een las, iets wat ik daar al vaker had gehad. gokte op de juiste lasdoos en had meteen prijs ook nog. dus meten, 400V, zekeringen eruit en weg 400V op het wcd, maar de lasdoos onder de gare doos had nog 3f400V ?? blijken er 2 krachtgroepen 4x2,5mm2 in 1 doos gelast te zijn, van de ene groep word geelgroen als nul gebruikt en van de andere groep de geelgroen als aarde. 2 lasdoppen waren verbrand en tegen draden gesmolten, daarom sluiting. viel me mee dat ik die in een uur had opgelost want die installatie is me toch een bras daar. weer aangegeven dat het anders aangelegd moet worden, spanningsval is enorm en dit gaat brand veroorzaken als daar steeds gewoon 25A in gefrot word.
hier was alles nog redelijk aangesloten. af en toe wat gebeun met oud spul, maar correct.
behalve die ene draad dus waar de blauwe een aarding was. zolang er geen stroom door de nul liep, was er dus geen probleem. doordat ik nu ineens monofase begin te belasten, dan loopt het fout.
het leggen van een nieuwe kabel was maar 1uurtje werk (had gelukkig nog sloopkabels liggen van de oude 9KW accumulatoren).
maar het zoeken achter die foute aansluiting, koste me wel bijna een dag.
heb eigenlijk geen idee hoe ik het in de toekomst makkelijk kan uitmeten. null of aarding meten quasi gelijk met de DMM. ook naar aarde meten lukt bijna niet. kan het enkel testen door een belasting met fase aan te sluiten en zien of de diff triggert
testman
Op zondag 15 december 2024 20:49:44 schreef fcapri:
hier was alles nog redelijk aangesloten. af en toe wat gebeun met oud spul, maar correct.
behalve die ene draad dus waar de blauwe een aarding was. zolang er geen stroom door de nul liep, was er dus geen probleem. doordat ik nu ineens monofase begin te belasten, dan loopt het fout.het leggen van een nieuwe kabel was maar 1uurtje werk (had gelukkig nog sloopkabels liggen van de oude 9KW accumulatoren).
maar het zoeken achter die foute aansluiting, koste me wel bijna een dag.heb eigenlijk geen idee hoe ik het in de toekomst makkelijk kan uitmeten. null of aarding meten quasi gelijk met de DMM. ook naar aarde meten lukt bijna niet. kan het enkel testen door een belasting met fase aan te sluiten en zien of de diff triggert
nu ben je meteen die lasdozen kwijt en een nieuwe kabel erin. een werkende aardlek is ook wel fijn. maar neem aan dat die kast zo'n stuk bejaard ellende is die geheel vervangen gaat worden.
neee, had geen electra daar.
alleen een 3F kabel van de compressor.
ik heb een aantal zekeringskasten vervangen en heb nog wat kleintjes over. dus had er daar eentje gezet.
oude diffs had ik ook over, net als oude zekeringen.
die diff, nogthans werkende uit een kast gehaald, blijkt dus niet te werken.
ik heb al een nieuwe kast met diff en zekeringen besteld, maar nog geen tijd om omhoog te hangen. donker na 17h 
één van die kasten had ik hergebruikt (rechtse).
de nieuwe
met dat de oude diff niet reageerde op zijn testknop, had ik al die nieuwe kast besteld.
maar zelf bij een zware fout in de installatie, reageerd de diff ook niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Voor een mede-vrijwilliger moest ik even een ander batterijhoudertje aan een verlichte kerstster zetten. De eerst fout, ik moest een "stut" wegknippen om het mini PCB te kunnen plaatsen. Daarbij brak de houder in 2. Na het plastic met de soldeerbout te hebben "gelast" de boel ingebouwd en vast gesoldeerd. Batterijen erin en het werkte. Ik leg het , wat ik dacht, plastic geval net iets te enthousiast opzij en toen bleek het ding van glas te zijn......oeps
Niet echt een ontwerpfout maar wel een "Aha erlebnis" als je een TMS9980 schema probeert te reverse engineeren en de geheugen decodering lijkt voor geen meter te kloppen. Dan kom je na een paar maanden (print lag ook even aan de kant) dit tegen 
Note that at the time Texas Instruments labelled their address and data bus lines the opposite way round to the rest of the industry, so the low numbered processor address and data bus lines are connected to the high numbered EPROM and RAM address and data bus lines, and the high numbered processor lines are connected to the low numbered EPROM and RAM lines. The EPROM and RAM /OE (Output Enable) inputs are connected to the processor /DBIN output, which when active low indicates that the processor has disabled its data bus output buffers to allow external memory to output data onto the data bus.
Source :
http://www.stuartconner.me.uk/tms9995_breadboard/tms9995_breadboard.ht…
@bprosman: Ja dat is een leuke! Motorola (later Freescale (Later NXP)) had daar bij de POWERQuicc (MCP860 etc) processoren ook een handje van, "Wij doen Big-endian, dus nummeren we onze data en adreslijnen ook andersom"
Voor RAM maakte dat niet veel uit (je leest het toch op dezelfde pin als je het schrijft, en SDRAM heeft de adrescounter voor refresh al intern) maar voor Flash/EEPROM was het wel relevant, anders kreeg je heel aparte programmeer-routines.
rew
rew
Ik heb een chinese "schoenenwarmer" gekocht. Gaat direct op de 230.
Dan zit er een weerstand over de 230V en als je die goed thermisch geisoleerd zou opstellen, dan wordt het ontzettend heet en kan er brand onstaan....
Nope! D'r zitten PTC weerstanden in. M'n wattmeter zegt dat ze 45 watt doen als ze koud zijn en dat loopt terug naar iets meer dan 6W als ze warm zijn. Volgens mij doen ze het hierdoor ook gewoon goed op 115V in de states.
Interssant om in het achterhoofd te houden als je iets warm wil houden.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat is best netjes, een oplossing die inherent de temperatuur beperkt.
Als je zelf zoiets wilt toepassen, is natuurlijk wel de vraag of je PTCs kunt vinden met het gewenste verloop, zodat de gewenste temperatuur wordt vastgehouden. Je kunt het een beetje regelen met de spanning en door meerdere PTCs in serie te zetten, maar dat lijkt me vrij beperkt.
nonius
set SCE to AUX.
Interssant om in het achterhoofd te houden als je iets warm wil houden.
Hetzelfde principe van een PTC-verwarmingselement wordt ook toegepast in sommige hotglue-pistolen. Heb het in meerdere exemplaren gezien. Ook versies waarbij de enige isolate tussen aanraakbare metalen delen en spanningsvoerende delen slechts één of twee laagjes Kapton-tape is. Zelf zie ik liever wat meer electrische isolatie....
Maar het principe van een PTC als verwarmingselement is de laatste jaren redelijk gangbaar. Geloof dat het ook wordt toegepast in die kleine 'wonderkacheltjes' die je in het stopcontact kunt pluggen en beweren bijna gratis in een half uurtje het hele huis te kunnen verwarmen.... https://www.youtube.com/watch?v=sPnLnk35XsY&t=350
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PTC is een mooi principe en ik zal het spul ook zeker kopen als het zo uitkomt, maar het gaat wel vroeg of laat stuk. Bij koelkasten, TV's en monitoren toch regelmatig moeten vervangen, en mijn lijmpistool liet op een gegeven moment de stoppen doorslaan.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een clixon in serie met een verwarmingselement heeft ook niet het eeuwige leven. Ik denk dat bij die PTCs de verschillende materialen na een aantal thermische cycles van elkaar los scheuren door verschillende uitzettingscoëfficiënten.
rew
testman
ook bij vaatwassers een bekend probleem. een ptc zou juist afgezekerd moeten zijn. ben ze ook in kachels tegengekomen als element, meerdere tussen 2 strips in geklemd. echter als de fan filter verstopt raakt vallen die dingen dus in sluiting door oververhitting.
SparkyGSX
Apart, je zou juist verwachten dat dat bij PTCs niet gebeurd omdat de temperatuur beperkt wordt. Misschien dat dat niet genoeg is als ze echt helemaal geen koeling meer krijgen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 25 december 2024 04:24:57 schreef rew:
Ik denk dat bij dat failure model een fail-safe ontstaat. Het werkt niet meer, maar wel veilig.
Een gebruikelijke failure mode is doorslag/overslag en met een beetje geluk daarna open circuit.
rew
Dit keer geen domme-fout-verpakt-als-tip. Maar een echte tip:
JLCPCB kan tegenwoordig frontpanels maken. Ik wilde vandaag hier gaan vragen hoe ik een frontje met "window" voor een scherm kan maken. Maar ze kunnen gewoon PET inclusief "doorkijkgat voor een scherm" maken.
Voor mijn huidige project ga ik (na chinees nieuwjaar) een PET ding bestellen. Dan kan je knoppen er achter doen en dan sluit het PET de doos af zodat ie hopelijk waterdicht kan blijven.
Maar ook "acrylic" kan. Ik denk dat dan het knopje drukken door het ding heen wat lastiger wordt.