We willen op school een nieuwe floppycontroller voor Z80 computers maken, en in voorbeelden kom ik verschillende smaken Z80 CTC tegen:
Mostek MK3882-N
Mostek MK3882-N4
Zilog Z8430
ST Z84C30
Weet iemand of die zondermeer inwisselbaar zijn, nog dingen om op te letten? Heb namelijk liefst een model dat nog goed in wat grotere aantallen te vinden is.
Op vrijdag 20 september 2024 12:01:58 schreef flash2b:
Mostek bestaat al jaren niet meer, dus die valt meteen af.
Nou nee, daar zijn best flinke partijen van te kopen "new old stock"
Op vrijdag 20 september 2024 11:35:52 schreef blanka:
, nog dingen om op te letten?
(Bus)snelheid
Ook bij Zilog zijn ze obsolete
[Bericht gewijzigd door bprosman op (10%)]
Op vrijdag 20 september 2024 15:58:09 schreef bprosman:
[...]
(Bus)snelheid
Is dat een max-snelheid, of moet het precies kloppen? Kan ik bijvoorbeeld een 6 MHz model in een 4MHz computer stoppen?
KGE
Golden Member
Op vrijdag 20 september 2024 17:02:41 schreef blanka:
[...]
Is dat een max-snelheid, of moet het precies kloppen? Kan ik bijvoorbeeld een 6 MHz model in een 4MHz computer stoppen?
Een chip voor een hogere snelheid werkt meestal prima op een lagere snelheid. Andersom is gokwerk.
nonius
set SCE to AUX.
Een maximum snelheid, zoals ook in de datasheet e.d. aangegeven staat:
http://www.bitsavers.org/components/mostek/_dataBooks/1982_Mostek_Micr…, zie p. VII-23.
Een dergelijke elementaire vraag verontrust me trouwens enigszins. Niet vervelend bedoeld, maar denkt u dat u het vereiste kennisniveau heeft voor een dergelijk project als de bouw (en het evt. ontwerpen en troubleshooten) van een floppy-controller? Indien niet, dan zou ik me zo nauw mogelijk aan een bestaand ontwerp houden, voor de grootste kans op succes.
Op vrijdag 20 september 2024 18:49:44 schreef nonius:
[...]Een maximum snelheid, zoals ook in de datasheet e.d. aangegeven staat:
[bijlage]
http://www.bitsavers.org/components/mostek/_dataBooks/1982_Mostek_Micr…, zie p. VII-23.
Een dergelijke elementaire vraag verontrust me trouwens enigszins. Niet vervelend bedoeld, maar denkt u dat u het vereiste kennisniveau heeft voor een dergelijk project als de bouw (en het evt. ontwerpen en troubleshooten) van een floppy-controller? Indien niet, dan zou ik me zo nauw mogelijk aan een bestaand ontwerp houden, voor de grootste kans op succes.
Het is een bestaand ontwerp, maar het exact gebruikte type is een stuk duurder en lastig leverbaar vergeleken bij een aantal anderen. Probeer er wel een paar uit.
KGE
Golden Member
Ik lees floppycontroller Z80 en CTC en grotere aantallen..
Er zijn/waren speciale floppy controller IC's die met veel minder omringende componenten kunnen werken. o.a. de WD177x serie. Ook Zilog heeft van de 765 floppy controller een variant gemaakt, de Z765..
Daarnaast, is het de bedoeling dat er echte floppies en drives gebruikt gaan worden? Wat voor formaat en dichtheid (density)?
Het is een vrij minimalistisch ontwerp, met WD9216 en CTC en nog 2 74xx jes voor het afvangen van de poort. Voor echte floppydrives inderdaad. Omgekatte 3,5" HD drives die als DD gebruikt worden, maar ook 5,25 inch drives. De WD1770 daar hebben we ook naar gekeken, maar die zijn slecht leverbaar en duur. Ik zit nu op 8€ aan componenten.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ben blij dat mijn kleinzoons niet op die school zitten.
Wat heeft het voor nut de leerlingen technologie van 40 jaar geleden bij te brengen? Okee, de principes zijn dezelfde, maar kunnen toch net zo goed aangeleerd worden met iets hedendaags??? Dan hebben de leerlingen er ook nog iets praktisch bruikbaars aan.
Op zaterdag 21 september 2024 14:21:31 schreef Paulinha_B:
Ik ben blij dat mijn kleinzoons niet op die school zitten.
Wat heeft het voor nut de leerlingen technologie van 40 jaar geleden bij te brengen? Okee, de principes zijn dezelfde, maar kunnen toch net zo goed aangeleerd worden met iets hedendaags??? Dan hebben de leerlingen er ook nog iets praktisch bruikbaars aan.
Wat heeft het voor nut zo'n opmerking te plaatsen als je géén idee hebt wat we doen.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Op zaterdag 21 september 2024 14:28:48 schreef blanka:
[...]
Wat heeft het voor nut zo'n opmerking te plaatsen als je géén idee hebt wat we doen.
Nochtans lees ik als eerste zin van het eerste bericht: "We willen op school een nieuwe floppycontroller voor Z80 computers maken", dus ik heb toch minstens een zekere mate van idee. Als ik althans op uw eigen woorden mag voortgaan - zoniet houdt het op, dat is wel zo. Zowel floppies als hun controllers als Z80's zijn compleet achterhaald door de tijd.
Mooi spul, overigens, daar niet van, daarmee kon men nog wat knutselen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat is er mis met kennis van embedded systems? Dat kun je sowieso het beste opdoen op iets dat je desnoods nog met de hand uit kunt tekenen, goed voor het begrip.
Paulinha_B
Honourable Member
Over de definitie van "embedded" zou men nog kunnen discuteren. Maar het gaat helemaal niet over embedded, het gaat over een dedicated floppy drive controller. Nogmaals, als we de openingspost mogen geloven.
En als inleiding/opvoeding inzake embedded toestanden lijkt een Arduino of ESP32 mij heel wat meer terzake, en bij de tijd. En dus een betere voorbereiding van onze schooljeugd op een beroep in informatica/elektronica, ook al zullen ze tegen die tijd alweer een volgende generatie tegenkomen, dat is een eeuwig probleem in het onderwijzen van snel-evoluerende materies, zoals vooral in de technologische hoek volop voorkomen.
KGE
Golden Member
Op zaterdag 21 september 2024 14:08:38 schreef blanka:
Het is een vrij minimalistisch ontwerp, met WD9216 en CTC en nog 2 74xx jes voor het afvangen van de poort. Voor echte floppydrives inderdaad. Omgekatte 3,5" HD drives die als DD gebruikt worden, maar ook 5,25 inch drives. De WD1770 daar hebben we ook naar gekeken, maar die zijn slecht leverbaar en duur. Ik zit nu op 8€ aan componenten.
Interessant, waar verwerk je de data mee uit de WD9216 ?