Ik wil een zender op 10kHz maken om een ander project te testen. Ik wil dat deze pulsen uitzendt, b.v. 1 per 5-6 seconden.

Dat andere project is een onweersdetector die reageert op 10kHz signalen.

Om deze te testen heb ik een 10kHz zender nodig.

Ik vind het concept van een pulsgenerator dermate interessant, dat ik daar enige aandacht aan ga besteden.

Ik vond een Elektuur ontwerp van April 1984. Ik heb een aantal van de cruciale IC's niet op voorraad, dus moet ik het simpeler aanpakken.

Het ontwerp van jul/aug. 1982 is onproblematisch, deze ic's heb ik.

Hoewel DIY leuk is, wie heeft een aanrader voor een kant-en-klare puls generator die pulsen van microMILLIseconden kan produceren, met een interval van minstens 10 seconden?

Kleine microcontroller? (wel zo simpel)

Dat zou (denk ik) kunnen met een dubbele NE555 (NE556??) 1 voor de 10 KHz en de andere 555 voor die 5 of 6 seconden.(Of gewoon 2 losse 555jes uiteraard..)

[Bericht gewijzigd door Hubie op (14%)]

Of men neemt het beste van twee werelden:
* de te produceren pulsen zijn erg kort, met een simpele controller kan dat niet, dus daarvoor een monoflop inzetten. 555 ligt inderdaad voor de hand, maar is niet de enige optie;
* het triggeren van de monoflop daarentegen is maar om de x seconden, dus dat kan makkelijk vanuit zelfs de simpelste controller. En als er dan toch een controllertje ingezet wordt, dan kan dat misschien ook omschakelen tussen tijdsbepalende componenten van de monoflop, bv. keuze uit 4 C's voor 4 verschillende pulsbreedtes - of nog heel wat meer als er ook C's parallel kunnen.

Maar nee, kant en klaar is dat niet, allesbehalve.

Op zondag 22 september 2024 00:08:25 schreef ronw:
Ik wil een zender op 10kHz maken om een ander project te testen. Ik wil dat deze pulsen uitzendt, b.v. 1 per 5-6 seconden.

Ik vind het concept van een pulsgenerator dermate interessant, dat ik daar enige aandacht aan ga besteden.

Ik vond een Elektuur ontwerp van April 1984. Ik heb een aantal van de cruciale IC's niet op voorraad, dus moet ik het simpeler aanpakken.

Hoewel DIY leuk is, wie heeft een aanrader voor een kant-en-klare puls generator die pulsen van microseconden kan produceren, met een interval van minstens 10 seconden?

Het is niet moeilijk om zoiets te maken met een paar NE555's of een microcontroler. Hoe stel jij je het voor om 10KHz te maken gedurende een microseconde?

In die microseconde past geeneens een 1 hele 10 KHz sinus. Hoogstens een honderdste deeltje van een hele sinus periode.

In het echt duurt een bliksemflits ook veel langer dan een microseconde. Voordat de grote bliksem ontlading op hoge snelheid plaatsvind wordt er eerst stapsgewijs een pad geëffend. En dat duurt seconden.

Ik zou die microseconden eis schrappen. En gewoon iets maken dat om de zoveel seconden een 10KHz puls geeft van een paar seconden. Je kunt gewoon een audio eindversterker gebruiken om een beetje vermogen te maken. In plaats van een speaker hang je er dan iets van een antenne aan ofzo

Het is mij alleen niet duidelijk wat dat dan voor antenne dat zou moeten worden. Staat dat ook in je beschrijving. Een antenne op 10KHz bepaald geen erg handig ding.

Misschien kun je makkelijker zoiets als in onderstaand plaatje kopen bij ome ali? Of zo'n moderne aansteker die je moet opladen en met een flamboog werken,

Correctie voor Arco. Dat sinus is inderdaad niet goed maar het feit blijft wel dat je 10mS never nooit in een microseconde kunt stoppen

Ik wil daar wel een programmaatje voor maken hoor...
(zou dan een 50uS puls zijn iedere 6 seconden...)

Sinus lijkt me niet nodig: bliksem doet daar tenslotte ook niet aan... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op (27%)]

Of 2 x een 4017 in serie,de eerste voor 10 kHz en de tweede voor de 5 seconden? Ik doe maar een gooi.. :)

Op zondag 22 september 2024 00:47:50 schreef Paulinha_B:
* de te produceren pulsen zijn erg kort, met een simpele controller kan dat niet

Wat is dat nou weer voor onzin, een simpele controller, zoals een STM32F407 kan zijn timers klokken op 168MHz, dus die kan pulsen maken in stappen van ongeveer 6ns.

Zelfs een simpele Arduino haalt een resolutie van 62.5ns, orders van grote beter dan de TS vraagt.

Als je zelf niet de kennis hebt om dat voor elkaar te krijgen, zeg dat dan, naar ga niet beweren dat een microcontroller dat niet kan.

Waarschijnlijk is het genoeg om een timer op 10kHz en 50% pulsbreedte in te stellen, en een draad aan de uitgangspin te maken. Als je ontvanger een spoeltje gebruikt in plaats van een antenne, kun je ook een spoeltje met een weerstand in serie aan de uitgang hangen.

Excuus, ik had het niet echt nageteld, het was een natte-vinger-reactie. Vinger niet nat genoeg, blijkbaar ;).

Bovenal ga ik mee met het punt van @Ex-fietser: de eis van een of enkele microseconden is niet erg realistisch, een enkele periode van een 10 kHz-signaal duurt 100 microseconden, bij eender welke golfvorm, dus een kortere tijd dan dat heeft geen zin.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (16%)]

Ik wil een zender op 10kHz maken om een ander project te testen. Ik wil dat deze pulsen uitzendt, b.v. 1 per 5-6 seconden. Dat andere project is een onweersdetector die reageert op 10kHz signalen. Om deze te testen heb ik een 10kHz zender nodig.

Een naaldpuls-generator genereert zowel harmonischen als sub-harmonischen. Dat kan mogelijk een probleem zijn, afhankelijk van hoe belangrijk het is dat uw ontvanger alleen (hoort) te ontvangen op 10kHz. Oftewel, hoe zuiver moet het uitgezonden 10kHz-signaal zijn?

Als die zuiverheid een vereiste is, dan zou ik aan een 'burst-generator' denken. Elektuur heeft ooit een simpel ontwerp voor zoiets gepubliceerd, om luidsprekers te testen. Ik heb dat simpele ontwerpje ooit gebouwd en het werkte goed. U zou er 10kHz uit een audio-generator in kunnen stoppen, waarna er 'bursts' van 10kHz uitkomen. Het ontwerp zal wel iets gewijzigd moeten worden om de lange puls/pauze-verhouding te verkrijgen die u wenst, maar dat is triviaal. De schakeling (zie foto's) lijkt me vrijwel perfect voor uw doel, als u de pauze-tijd vergroot. Werkt o.b.v. een LM311, 4024, 4011 en een 4066. Staat (o.a.) in 'Meten in de elektronica' (2e herziene druk), G.H. Nachbar. Printplaatnummer 85057.

Hoewel DIY leuk is, wie heeft een aanrader voor een kant-en-klare puls generator die pulsen van microseconden kan produceren, met een interval van minstens 10 seconden?

Volgens mij kan m'n Philips PM5193 programmable synthesizer/function generator dat standaard, die heeft in elk geval een burst-functie. (edit: net even uitgeprobeerd, nee, ik kan dergelijke lange pauze-tijden niet instellen; de maximale verhouding die het apparaat aankan is 1:200). Er zullen gegarandeerd modernere apparaten zijn die het door u gevraagde wel degelijk kunnen. Maar zoals gezegd, ik zou zelf eventjes een simpele toneburst-generator in elkaar prutsen.

Ha ronw,

Goed idee zo'n Marx generator om te testen, als je het goed wil doen dan zal je impuls aan bepaalde waarde moeten voldoen.
Volgens mij als je een stijgtijd van 1µs en een daaltijd van 50µs aanhoud dan simuleer je een mooie ontlading.

Hoeveel energie wil je opwekken de foto van @ Ex-fietser is een goede maar zoveel energie is helemaal niet nodig,
sterker ik denk dat je ontvanger misschien wel beschadigd.
En wil je airborne testen of is een impuls op de antenne ingang ook goed ?

Het idee van @Arco is een mogelijkheid maar vergt iets meer als alleen een puls je wil graag de golfvorm zo dicht mogelijk benaderen.
Dus een arbitraire functie creëren dat is te doen met een processor ik heb een macromodel geschreven voor Multisim van een Marx generator.
Dus ik kan tijdens het simuleren een Marx generator inzetten en zien wat de invloed is op de rest van de schakeling.
Dit geeft wonderlijke effecten van een versterker die vast loopt tot een processor die spontaan een reset genereerd....
Deze berekening kan @Arco ook in een programma verwerken.

Ik vraag me alleen af is het nodig ? een grote spanning hebt je niet echt nodig en airborne is volgens mij ook niet nodig.
Het enige wat je moet maken is een golfvorm 1/50 µs met een mooie pick tail.
Ik denk zelfs dat je helemaal geen transistor of ander actief component nodig hebt een 12 V spanning en een RC combinatie is voldoende.
Daar zal ik eens aan rekenen, hoeveel trapjes in de praktijk weet ik zo een twee drie niet maar in mijn model,
gebruik ik 5 trapjes tot 55 V aan de uitgang dat is niet nodig misschien zijn twee trapjes al voldoende !!

@nonius,

Dat is geen juiste impuls voorstelling maar is wel als stimulus te gebruiken.

Groet,
Henk.

Eens zoeken op VLF transmitter circuits en VLF receiver circuits, internet staat vol met schema's, voor elk wat wils.

Hoewel DIY leuk is, wie heeft een aanrader voor een kant-en-klare puls generator die pulsen van microseconden kan produceren,

Evt. zoeken naar een 'arbitrary waveform generator'. HP heeft een aantal van die apparaten gemaakt, en recent stond er hier ook eentje in vraag-en-aanbod. Dan kunt u de waveform geheel naar wens programmeren, met allerlei extra rariteiten, indien gewenst.

edit: advertentie gevonden https://www.circuitsonline.net/aanbod/32752/meten/hp-33120a.html

Het is een beetje mierenneukerij maar zenden op 10kHz is in principe gewoon net zo verboden als zenden op de omroepbanden. De kans dat je een officiële gebruiker stoort is extreem klein want je hebt enorme antennes nodig om zelfs maar milliwatts uit te stralen, maar als het íetsje lager mag qua frequentie zit je legaal.

Als 8kHz voor jouw doel ook geschikt is, kan je beter daar op werken, want beneden de 8,xxx kHz is het spectrum geheel vrij te gebruiken, met als kanttekening dat je alleen moet letten op de maximale veldsterkte waar het publiek aan mag worden blootgesteld. En die ga je uiteraard niet halen met hobbyapparatuur.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]

Hi,

Natuurlijk kan je met een handvol elektronica een burst signaal maken.
Maar ik heb voor jullie de Siglent SDG1032X generator weer even opgestookt om weer te laten zien wat je allemaal met zo'n moderne generator kan doen. :+

Dit is een plaatje dat laat zien hoe de generator is ingesteld voor “Burst” modes.
De Frequentie van het burst signaal is 10KHz en de signaal vorm is Sinus met 10 perioden, als voorbeeld dus iedere seconde één burst van 10 perioden van een 10KHz signaal

De generator met zijn instellingen, er is maar één kanaal gebruikt, maar je kan ook de twee kanalen mixen voor uitgebreidere instellingen.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-01.png
.

En dan nu twee scoop plaatjes gemaakt in de "Single Shot" modus van de gebruikte scoop.
Hier is zichtbaar dat iedere Seconde er een burst is, de burst zelf is natuurlijk niet te zien behalve het paaltje, misschien als de scoop een 8K schermpje had. :-)
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-02.png
.

Dus om de burst goed te kunnen zien moet de tijdbasis korter in tijd worden ingesteld en dan zijn de 10 perioden wel goed zichtbaar.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-03.png
.

En als laatste een single shot met meerdere 1-Seconde pulsen en gebuikt makend van de Zoom functie van de scoop.
Het plaatje kan scherper wat de ingezoomde trace betreft, maar voro nu duidelijk genoeg hoop ik.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-04.png
.

Waarom een Functie generator
Dit is weer een mooi voorbeeld hoe je een moderne functie generator kan gebruiken bij je ontwikkelingen van projecten.
Meerdere keren heb ik hier op het forum opmerkingen gehad waarom je zo’n “dure” generator zo kopen omdat het “zo en zo” ook kan.
Hiermee wil ik laten zien dat je voor zowel voor Audio, HF, DC enz. die zelfde functie generator kan gebruiken, het si ene zeer universeel instrument.

Voor mijzelf gebruik ik de generator deze week nog voor het doen van onderdrukkingen metingen
van een referentie schakeling met een opamp en een Ref Zener.
Dan stel ik de generator in op een “DC” spanning en daar op moduleer is dan een AC signaal.
Hoe goed onderdrukt de gebruikte opamp in die schakeling het AC signaal? Dat op het DC signaal staat.
Dat is dus nog een handige toepassing. ;)

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Dat is een mooie generator alleen de golfvorm is niet goed je kan de arb. functie gebruiken en,
misschien staat er in de bibliotheek een impuls die te gebruiken is anders via de math mogelijkheid er een samenstellen.
Een bliksem-overspanning impulsgolf kan worden gekarakteriseerd als een dubbel-exponentiële golf, gegeven door de volgende vergelijking

V=Vo[e(-αt)-e(-βt)]

Deze vergelijking vertegenwoordigt een uni directionele golf die snel stijgt tot een piekwaarde en langzaam daalt tot een nul waarde.
Voor de specificatie van impulsgolven is hun begin, val- of staarttijd tot 50% van de piekwaarde en piekwaardespanning nodig.
Impulsgolfvormen kunnen in het lab. worden geproduceerd door een combinatie van een serie R-L-C-circuit of door een combinatie van een R-C-circuit.
De keuze van de waarde bepaalt de stijg en daaltijd in relatie tot het 50% energie punt een goede benadering is,
een begin tijd van 1,2 µs en een staart van 50 µs.....
Als je de Marx generator van @Ex-fietser op de scope zichtbaar maakt dan hebt je zo'n impuls :D

Maar voor de toepassing van @ronw is dit totaal niet nodig veel te grof dan blaas je de ontvanger daar waar de bliksem vandaan komt _/-\o_
Die Marx generator is leuk om condensatoren of isolatie te testen maar niet of de respons van de ontvanger/detector zo'n impuls kan volgen.
Je hebt niet meer nodig dan een paar weerstanden en condensatoren, en uiteraard een voeding van zeg 12.....15 Volt en,
wat reken werk om de juiste combinatie te maken voor de impuls en energie inhoud.

PS: als je functie kiest en dan Arb, built in, type Surge dan heb je hem te pakken :P
Of je de instellingen zo kan manipuleren dat je redelijk voldoet dat weet ik niet even proberen....

Groet,
Henk.

Voor een snelle test van de ontvanger zou je, in plaats van een hardware 10kHz-generator te gebruiken, ook een geluidsbestand kunnen afspelen.
In de afspeler zet je dan 'repeat' natuurlijk aan (plaatje is van een pc, maar afspelen op de telefoon gaat ook heel prima).

Hieronder een voorbeeld van 800 Hz, 100 ms, om de seconde (om te horen wat ik bedoel),
en een van 10 kHz, 10 ms, om de vijf seconden (die kan ik zelf niet horen) (e: maar op de telefoon met de 'spectroid'-app wél zien).

800Hz100ms1s.wav

10000Hz10ms5s.wav

Ha Frederick,

Ja dat is op het andere draadje van @ronw ook aangegeven en is zeker een mogelijkheid maar omdat er nu specifiek een puls gevraagd wordt ?
Ik gebruikte buiten de smartphone voor het uitbellen gaat prima.....

Groet,
Henk.

Hi,

Henk, de door jouw opgegeven ARB golfvorm komt als zodanig niet voor.
Dan kan gewoon een "naam" probleem zijn.

Ik heb nog ene beetje zitten zoeken, misschien bedoel je deze golfvorm van het plaatje hieronder.
Die op mijn generatoren onder drie verschillende namen voorkomt. |:(

https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-05.png
.

Henk, als je toch iets anders bedoeld, laat dan de golfvorm even zien, dan probeer ik deze hier ook te genereren en een plaatje er van te posten.

Groet,
Bram

Ha blackdog,

Ik kan zo gauw geen foto maken maar ik heb nog een keer gekeken en ik was een stap vergeten Engine daar staat Surge.
Dus wordt de volgorde: Waveforms, page 2 Arb, Arb Type, Builde-in, Engine, 1e klom onderaan Surge..

Afhankelijk van de instellingen genereer je een puls die overeen komt met een Arc van de Marx generator prima voor low level testen.
Wij hebben geen 500 kV nodig om een ontvanger op te blazen ;) ik denk dat het @ronw meer gaat hoe reageert mijn systeem nu op zo'n puls.
Op een ander draadje van @ronw had ik al eens aangegeven of hij nog aandacht besteed aan een tijd slot waarbinnen gemeten wordt.....
Maar het antwoord is toen in de mist gegaan of naar de bliksem O-)

Groet,
Henk.

Hi Henk, :-)

Ik heb het gevonden!
Gewoon even goed kijken *grin*

Eerst een plaatje van de generator instelling betreffende de "Henk" puls.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-07.png
.

Ik heb bij deze instellingen ook een tweede kanaal aangezet, dit om beter te laten zien hoelang de puls ongeveer duurt.
Het roze kanaal laat een 10KHz sinus signaal zien en de burst is net iets korter dan een volle periode van het 10KHz signaal.

En dit is de scoop weergave van de ingestelde puls.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Siglent-10KHz-1Sec-Burst-06.png
.

Voor de goede orde, ik wil hier alleen aangeven wat mogelijk is met b.v. een functie generator.
Wat de "topic starter" echt nodig heeft, of wat het beste signaal is voor zijn project, dat weet ik niet.

Als men nog meer wil zien of dat ik wat moet proberen, laat het weten en ik doe mijn best. :-)

Groet,
Bram

Ik kwam deze rapportage tegen over bliksem en de manier waarop bliksem in elkaar steekt. Misschien handig dit?

Ha blackdog,

Ja dat is hem nu is het zo dat op de 50% amplitude punten het golffront stijgende flank 1 µs en de dalende flank 50 µs ongeveer moet zijn.
Er zit dus eigenlijk nog een stoepje voor van 50% amplitude naar 0.

@Ex-fietser,

Duidelijk document en laat mooi de curve zien van uit of naar de observator toe.
Nu is dit wat @ronw al heeft de ontvanger/detector het gaat nu om de generator maar wel met een golfvorm gelijk de arc....
De appendix daar kan ik wel iets mee om de component waarde RC te berekenen.
Ik kan de α en β in relatie met de weerstand en condensator brengen het punt is de α bepaald de stijgtijd en de β de daaltijd .
Deze wil je onafhankelijk van elkaar beïnvloeden eens kijken hoeveel secties er nodig zijn....

Groet,
Henk.

Bedankt voor alle goede suggesties!

uP-fans: ik ben een groot voorstander van technologische vooruitgang, maar ben daarin niet erg geïnteresseerd. Ik vind het vele malen leuker een hele berg onderdelen op een PCB onder te brengen, de beste layout te vinden, te solderen, en hopen dat het meteen werkt... (niet altijd dus)

Ik heb gekozen voor deze versie als instapmodel:

Ik heb op Ebay al eens gekeken naar signaal generators. Dat model van jou Bram, dat gaat me een paar Euro's te ver. Ik heb een aantal modellen gezien van meer richting €100,-. Zal reviews gaan lezen. Ik zie mijzelf nog niet zo snel behoefte hebben aan een exemplaar van meer dan 10MHz, dus mijn eisen zijn niet heel erg hoog.

Ik schreef in mijn openingsbericht "microseconden". Dat was uiteraard nonsens, en hier had "milliseconden" moeten staan.

MVG
Ron

Hoe gaat men het 10kHz signaal elektromagnetich uitzenden zodat het weer ontvangen kan worden?
Met een kilometers lange antenne of?