Bij mijn AKAI AM-U1 versterker valt soms een van de kanalen weg. Dit gebeurt onregelmatig, soms doen beide kanalen het weer, en dan weer niet. Dit gebeurt zowel als ik de pick-up gebruik als wanneer ik de CD gebruik. Bij het omwisselen van de aangesloten boxen (links -> rechts, rechts -> links) wisselt ook de storing om. Het draaien aan knoppen en schuiven van schuifregelaars helpt niet. Waar zou dit aan kunnen liggen, en loont het de moeite zoiets te repareren?

waarschijnlijk een slechte soldeerlas op een van de pinnen van de eindversterker (die STK blok die tegen de koelplaat geklemd zit...)

Als deze versterker een speaker relais heeft dan is dat ook nog een kandidaat.

Heb 'm nu open, en zie het STK blok ook zitten. Alleen wordt dat lastig om die pootjes opnieuw vast te solderen. Ik kan er slecht bij.

Ik zie geen relais, maar misschien kijk ik er overheen?

Hier zit geen relais in.

Op maandag 23 september 2024 12:17:17 schreef oude-onderzoeker:
Heb 'm nu open, en zie het STK blok ook zitten. Alleen wordt dat lastig om die pootjes opnieuw vast te solderen. Ik kan er slecht bij.

Ik zie geen relais, maar misschien kijk ik er overheen?

Als er geen bodem plaat is die eraf kan dan zul je de hele print eruit moeten halen, meer werk, maar is te doen

De onderkant van de behuizing kan niet los. De hele printplaat zou eruit moeten om erbij te kunnen. Is er een manier om vooraf te meten of het wel aan slechte soldeercontacten ligt, voordat ik het probeer te repareren? Het opnieuw solderen lijkt me nogal een precisiewerkje dat er ook toe kan leiden dat die het daarna helemaal niet meer doet...

Bij veel van deze Akai versterkers zit een soort service-luik aan de onderkant: kijk maar eens goed en maak er even een foto van.

Op maandag 23 september 2024 11:33:55 schreef oude-onderzoeker:
... Bij het omwisselen van de aangesloten boxen (links -> rechts, rechts -> links) wisselt ook de storing om. ...

Dan lijkt mij de storing in de speaker (kabel) te zitten. De storing verhuist mee naar het andere kanaal.Foutje. Nog vroeg op de morgen 8)7

Op dinsdag 24 september 2024 08:41:02 schreef oude-onderzoeker:
Is er een manier om vooraf te meten of het wel aan slechte soldeercontacten ligt, voordat ik het probeer te repareren?

Helaas.
Het zijn een soort "haarscheurtjes" in het tin rondom de component-pin(nen).
Dat is vaak alleen met een loep te zien.

Hier, als voorbeeld, bij alle drie de pinnen!

Het opnieuw solderen lijkt me nogal een precisiewerkje dat er ook toe kan leiden dat die het daarna helemaal niet meer doet...

Als je zorgvuldig te werk gaat is het geen probleem maar "we" kennen je soldeervaardigheden niet. :)

De onderkant van de behuizing kan niet los. De hele printplaat zou eruit moeten om erbij te kunnen. Is er een manier om vooraf te meten of het wel aan slechte soldeercontacten ligt, voordat ik het probeer te repareren?

Zelf gebruik ik daarvoor een huisschilderkwast, waarmee ik wat rondkwast over de slechte soldeerverbindingen. Op het moment dat je de juiste plek raakt hoor je dit vaak direct in de luidspreker.

Mogelijk dat het ook werkt door vanaf de componentenzijde te 'kwasten', maar dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd, ik had eigenlijk altijd toegang tot de soldeerzijde.

De kwast is een snelle methode om, zonder risico, snel grote printen te onderzoeken op slechte soldeerverbindingen.

NB, uw nickname doet me denken aan het tijdschrift DJO ('de jonge onderzoeker'), dat ik in mijn jeugd las. Zoals de meeste toenmalige lezers behoor ik nu niet langer meer tot de categorie 'jong'....

Inderdaad was "De Jonge Onderzoeker" de inspiratiebron voor mijn forumnaam. Maar dat "Jonge" is nu gezien mijn leeftijd op mij ook niet meer van toepassing. ;)

Dank voor alle tips iedereen! Zal eens kijken of ik iets met de kwast-tip kan.

De verkeerde pen van een STK even los kan fataal zijn voor de STK. Zou toch de moeite nemen om de print te demonteren.

Kwam vandaag een andere tweedehands versterker voor 12,50 eurootjes bij de Kringloop tegen, en heb die gelijk maar gekocht. Die ben ik nu aan het testen. Tegelijk zal ik ook goed opletten of het probleem van het geregeld uitvallende kanaal nu ook weg is. Als het probleem er nog steeds is dan ligt het waarschijnlijk ook niet aan de versterker (tenzij ze allebei hetzelfde gebrek hebben).

Helaas - ik heb nu met de gisteren aangeschafte versterker (Philips FA 630) nog steeds dat een kanaal veel harder klinkt dan het andere. Om even netjes te werk te gaan: wat is de correcte manier om luidsprekers aan te sluiten wanneer je de draden met klemmetjes vast zet? Is het dan zinnig de afgestroopte draadjes die je daarin steekt te vertinnen?

de Philips FA 630 heeft wel een relais..

Op woensdag 25 september 2024 19:38:35 schreef kris van damme:
de Philips FA 630 heeft wel een relais..

Wat gebeurt er als dat relais kapot is?

Op woensdag 25 september 2024 19:42:15 schreef oude-onderzoeker:
[...]

Wat gebeurt er als dat relais kapot is?

Dat relais zal niet kapot zijn. En dat is eenvoudig te testen door te luisteren of je ze hoor schakelen een paar tellen na het aanschakelen van de versterker. Je kunt de versterker ook openmaken en als je mazzel hebt heb je relais met een transparant huisje. Je kunt dan kijken of je de relais ziet schakelen.

Het probleem met die relais is bijna altijd contact problemen door oxidatie van de contactpunten. En dat merk je doordat op willekeurige momenten ineens een luidspreker uitvalt.

Het probleem is goed te verhelpen door de relais te vervangen door nieuwe of door de gewoon de contacten te reinigen. Dat reinigen doe je door de tussen de contacten een stukje (vloei)papier door te trekken terwijl je de contacten voorzichtig tegen elkaar drukt. Geen contactspray o.i.d. gebruiken. Dat is een tijdelijke oplossing die uiteindelijk de contacten vuiler achterlaat.

Ik hoor inderdaad even na het inschakelen een klik.

Als het relais het probleem is, dan lost een kortduren, hoger volume het probleem over het algemeen op tot de volgende keer dat de versterker uit/aan gaat. Blijft het probleem willekeurig de kop opsteken, zou ik toch eerder aan een slechte verbinding ergens denken.

Daarnaast: Henri S geeft aan dat er geen relais in dit type versterker zit, ik heb zelf niet in de service manual gekeken, maar lijkt mij zinvol dat te controleren voordat je iets gaat repareren wat er niet is of niet kapot is.

Op donderdag 26 september 2024 08:23:27 schreef WillemV2:

Daarnaast: Henri S geeft aan dat er geen relais in dit type versterker zit, ik heb zelf niet in de service manual gekeken, is.

ter info : het topic gaat intussen over twee versterkers..
er zit geen relais in de Akai (daar doelde Henri op), maar intussen is TS een Philips aan het testen die wel degelijk een relais heeft.

Op donderdag 26 september 2024 08:53:44 schreef kris van damme:
[...]

ter info : het topic gaat intussen over twee versterkers..
er zit geen relais in de Akai (daar doelde Henri op), maar intussen is TS een Philips aan het testen die wel degelijk een relais heeft.

Dat klopt.

- De eerste versterker (AKAI AM-U1) heeft geen relais en daarbij valt er op willekeurige momenten een kanaal uit.

Daarna zag ik bij de Kringloop een goedkope andere versterker, en die heb ik gelijk maar gekocht.

- Die tweede versterker (Philips FA 630) heeft wel een relais en dat hoor je even na het inschakelen van de versterker ook aanslaan. Maar vreemd genoeg lijkt het erop dat bij deze tweede versterker een kanaal blijvend veel zwakker is dan het andere. Ik moet de balansregeling dan ook ver uit het midden zetten om normale stereo te krijgen. Maar verder klinkt die vooralsnog goed. Ik zal die tweede versterker vandaag nog weer even verder testen.

Ook wil ik graag weten wat de correcte manier is om speakers met klemmetjes op een versterker aan te sluiten. Is het daarbij zinnig de afgestroopte draden te vertinnen?

Op donderdag 26 september 2024 10:25:29 schreef oude-onderzoeker:
[...]

Dat klopt.

- De eerste versterker (AKAI AM-U1) heeft geen relais en daarbij valt er op willekeurige momenten een kanaal uit.

Daarna zag ik bij de Kringloop een goedkope andere versterker, en die heb ik gelijk maar gekocht.

- Die tweede versterker (Philips FA 630) heeft wel een relais en dat hoor je even na het inschakelen van de versterker ook aanslaan. Maar vreemd genoeg lijkt het erop dat bij deze tweede versterker een kanaal blijvend veel zwakker is dan het andere. Ik moet de balansregeling dan ook ver uit het midden zetten om normale stereo te krijgen. Maar verder klinkt die vooralsnog goed. Ik zal die tweede versterker vandaag nog weer even verder testen.

Misschien zijn de bias regelingen verlopen. Maar andere mogelijkheden als slechte contacten in potmeters en schakelaars zijn er ook. Als alle voedingsspanningen goed bevonden zijn, kun je alle andere instelspanningen gaan meten. En dan de verschillen gaan zoeken tussen links en rechts. Ik zou trouwens eerst die STK verterker even solderen. Anders krijg je een hele stapel onaofgemaakte rommel waarvan je over een jaar ofzo de boutjes enzo kwijt bent. Vraag me niet hoe ik dat weet.

Ook wil ik graag weten wat de correcte manier is om speakers met klemmetjes op een versterker aan te sluiten. Is het daarbij zinnig de afgestroopte draden te vertinnen?

Gewoon de aders (eventueel dubbelvouwen) in elkaar draaien zodat je meer klemvlees krijgt en in het gaatje klemmen. Niet solderen. Beter is dan adereindhulsjes op de einden krimpen. Het resultaat van solderen is dat je een vrij zachte verharding in je draad krijgt die niet lang de veerkracht van een snijklemmetje kan weerstaan. Na verloop van tijd zal de klem los gaan zitten en krijgt corrossie de kans er tussen te kruipen. Gevolg slechte en vervelende contacten. Solderen geeft ook een samenstel van verschillenden metalen als (lood-koper-tin-ijzer-enz). Ook dat is iets dat in combinatie met vocht en electrische spannings verschillen corrossie bevorderend werkt.

Vroeger, toen m'n vader me op m'n 7e leerde solderen aan de keukentafel, leerde hij het me zoals hij het ook weer geleerd had: draadjes eerst vertinnen voor je ze in een kroonsteentje/lampschakelaar/stekker/etc. monteert.

Voortschrijdend inzicht heeft geleerd dat dat niet verstandig is omdat 1) de draadjes vaak afbreken net achter de, relatief stijve, vertinde draad (waar alle buigbelasting a.h.w. geconcentreerd wordt) en 2) dat soldeertin 'kruipt', d.w.z. onder een constante lichte belasting 'vloeit', waardoor de mechanische spanning van de klemschroef over tijd vermindert en het electrisch contact zo slechter kan worden. Dit speelt m.n. een rol bij lichtnet-toepassingen (schemerlampschakelaars, stekkers e.d.) Dus een adereindhulsje is voor dergelijke toepassingen het moderne, betere alternatief boven vertinnen van de draadeindes.

Dat gezegd zijnde....

Voor een luidspreker-kabel is het geen probleem om de draadjes te vertinnen om te voorkomen dat ze uitrafelen tijdens het monteren en evt. kortsluiting met elkaar gaan maken. En door de luidsprekerconnectorveerklemmetjes die constante mechanische spanning handhaven is kruip ook geen issue. Dus hier zou ik vertinnen zelf best durven toepassen, hoewel ik in de praktijk zelf adereindhulsjes toepas (met kunststof isolatiemof).