Ik ben bezig heel mijn collectie blauwe Philips elco’s eens onder de schop te nemen, maar ik weet niet waar ik ongeveer de lijn moet trekken…

Heb al een hoop weg gedonderd, al die hele kleine dunne, de meeste meten allemaal dubbele capaciteit, soms een stuk, en ook een vrij hoge ESR ov VLoss…
De meeste meet ik met z’n Chinese tester ESR02Pro omdat deze gewoon rete snel werkt!
Bij twijfel pak ik de Peak ESR70, DE-5000 of mijn DC lekkage tester…

Maar op op dit punt loop ik een beetje vast…

Dan heb ik een Philips Elco van 47uF 40v, deze meet dan bijv tegen 60uF met een ESR van 0,12Ω. Dan zit al zo van hmmm dit is bijna tegen de 30% aan
Vervolgens doe ik een lekkage test/formeren en na ong 5a10 min meet ie ong. 6/8 micro
Wat acceptabel is naar mijn mening.

Maar op deze elco’s staat niks vermeld over de tolerantie…
Philips heeft zelfs elco’s waar zelfs de tolerantie-50/+100% op staat, al heb ik de praktijk zelden zulke grote afwijkingen gemeten.

Wat ik me nu afvraag is dat als de ESR redelijk laag is en de lekkage onder de 10micro zit, maakt de capaciteit dan uit als deze 10 tot 50/60% hoger ligt?

Of zijn er nog andere indicators of trucjes om te bepalen of de elco in de prullenbak kan?
Die iets grootere Philips elco’s meten meestal altijd wel goed, het gene waar ik nu mee bezig ben is z’n tusen maat, en vindt het lastig om het te beoordelen zo…

1. Datasheet zoeken
2. Meet op 100Hz met je DE5000 de capaciteit en D
3. Vergelijk D met de kolom onder tan δ
4. Vergelijk de capaciteit
5. Vergelijk de lekstroom

In de datasheet staat ook hoever al deze parameters mogen afwijken nieuw en wanneer ze vervangen moeten worden.
ESR speelt geen rol, deze wordt alleen bij sommige SMD elco's gegeven. In de datasheet vindt je vaak ook de impedantie op 100 kHz, dat is niet de ESR

[Bericht gewijzigd door fred101 op (21%)]

Bij mijn recap actie van 2 CD104's van Philips waren echt alle maar dan ook alle lichtblauwe axiale condensatoren stuk. Minstens gehalveerd kwa capaciteit of zelfs bijna niets meer (< 100pf). De waardes waren vanf 1u t/m 470u, maakte niet uit alles was crap.

Ik weet niet welke blauwe jij precies bedoeld (misschien de Vishay versies? Die waren net wat donkerder als die axiale) maar ik moet mijn voorraad oude axiale elcotjes nog nalopen, waarschijnlijk zijn die ook allemaal gewoon rot.

PS: Ook gemeten met mijn DE-5000.

-edit- Bijzonder was wel bij die CD spelers dat de radiale (van een ander, obscuur merk) wel goed waren. Ik had een steekproef gedaan op ca 30% van die elcos. Die erin zaten waren beter dan een zakje nieuwe die ik ook mee besteld had. Dus die heb ik mooi laten zitten. Anders zou het een gevalletje "kapot repareren" kunnen worden.

Die blauwe zijn na tientallen jaren allemaar gaar, bijna altijd alleen de kleintjes.
(schijnbaar was daarbij de seal niet goed en verdwijnt het electrolyt in de loop der tijd)

https://i.ebayimg.com/images/g/bzMAAOSwFNViyCZn/s-l400.jpg

Hoi Fred!

Ik gebruik de ESR als een soort indicator, voornamelijk als de ESR bijv. al een paar Ω of hoger is dan weet je al bijna zeker de elco rot kan zijn..

Elco’s meet ik vrijwel altijd op 100/120Hz

Het lastige bij de Philips elco’s is dat ze best lang geproduceerd zijn, en dat het lastig is om te bepalen welke datasheet erbij hoort.. Of zijn de vrijwel identiek?
Ik weet dat je 2 soorten blauwe axiale had, kleine en grootte types, maar dat zou ik eens op moeten zoeken in het jaarboek…

Maar kan er uit de ESR en lekkage zonder datasheet geen conclusie worden getrokken twn opzichte van capaciteit?
Eej soort vuist regel ofzo?

Henri,

De condensatoren die ik heb, zijn sowieso niet stuk, dan had ik ze er sowieso heel makkelijk eruit kunnen vissen…
Die hele kleine dunne blauwe axiale die kun je bijna standaard weggooien over het algemeen.
De genen waar ik nu mee bezig ben is z’n tussenmaat

Op maandag 23 september 2024 19:03:55 schreef Arco:
Die blauwe zijn na tientallen jaren allemaar gaar, bijna altijd alleen de kleintjes.
(schijnbaar was daarbij de seal niet goed en verdwijnt het electrolyt in de loop der tijd)

[afbeelding]

Ah okay!
Ja dat zou ook een goeie verklaring kunnen zijn ja!
Dacht persoonlijk omdat ze zo dun waren icm met hitte

Op die grotere zit gewoon wat meer vlees haha

Die seal is een bruingeel rubber rondje met een gat voor de draad.
Schijnbaar verteert dat rubber (zoals de meeste natuurlijke rubbers) en sluit het niet meer af. (rubbertje puilt ook vaak uit)

Men wist het schijnbaar wel, want de professionele versie (121 serie) had een rood epoxy seal en lekte niet... :+

Men wist het schijnbaar wel, want de professionele versie had een rood epoxy seal en lekte niet...

Planned obsolescence

Ik ben op een regenachtige middag ook eens door mijn NOS voorraad van elco's gegaan. Die kleine dunne blauwe axiale zijn allemaal het ronde archief in gegaan idd.

Op maandag 23 september 2024 19:16:27 schreef Dave013:
[...]
Op die grotere zit gewoon wat meer vlees haha

Ook die grotere zijn over het algemeen gewoon rot. Die ik bedoel zijn inderdaad dezelfde als Arco postte (met zo'n bijna afbladderend plastic laagje).

Heeft niks met planned obsolescence te maken. Ze haalden ruimschoots de levensduur uit de datasheet.

Die 121 serie met epoxy dopjes, zijn geen natte elco's maar solid alumium types. Ze kunnen dus niet uitdrogen, maar zijn wel een aardig eind duurder om te maken.

In tegenstelling tot veel tantaaltjes falen ze ook niet in sluiting als je er een keer verkeerd naar wijst.

Net als deze Arco, ja die rode seal werkt wel hoor, deze c101’s met seal hebben veel minden last van lekkage als die zonder die rode seal...

Ow Maarten die wist ik niet dat die versies droge elco’s waren… weer wat geleerd!

Btw nu je het over tantaal hebt, deze C’s zijn dit ook tantaaltjea? Axiale dan… zijn 3 verschillende, de eerste is van Philips, maar ken der niks zinnigs over vinden eigenlijk.

Henri, de meeste grotere types, zijn die ik tegen kom zijn meestap nog enigszins redelijk hoor, maar die apparaten die jij tegen bent gekomen, hebben die ‘s flink staan te bakken?

Deze hoorde er nog bij trouwens

C101 zijn dan weer papiercondensatoren. Beter dan teerknollen die op hun beurt beter zijn dan RIFA's, maar het blijft papier...

Ik vermoed inderdaad dat die kleine axiale types tantaal zijn. Philips liet die geloof ik in Amerika maken, maar dat weet ik niet helemaal zeker. C421 zou het reeksnummer kunnen zijn dat t/m de jaren '60 gebruikt werd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (12%)]

Op maandag 23 september 2024 19:55:26 schreef maartenbakker:
C101 zijn dan weer papiercondensatoren. Beter dan teerknollen die op hun beurt beter zijn dan RIFA's, maar het blijft papier...

Ik vermoed inderdaad dat die kleine axiale types tantaal zijn. Philips liet die geloof ik in Amerika maken, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Dat zou zomaar kunnen hoor dat Philips ze in Amerika liet maken…
Die axiale tantaaltjes kon ok zelden tegen eigenlijk, die radiale genoeg haha
Ja die c101 zijn papieren ja, die gaan binnenkort allemaal die prullenbak nog in…
Zou niet weten sat ik er nog mee zou moeten doen?
Na wat föhn testjes enzo schrok ik me een hoedje zeg.
Ben fel tegen de wegwerp maatschappij maar zou niet echt een toepassing hiervoor weten(
Te onbetrouwbaar naar mijn menig

Op maandag 23 september 2024 19:53:24 schreef Dave013:
Net als deze Arco, ja die rode seal werkt wel hoor, deze c101’s met seal hebben veel minden last van lekkage als die zonder die rode seal...

Zou kunnen kloppen dat ze niet lekken als Maarten z'n stelling: "het zijn droge dingen" correct is.

Op maandag 23 september 2024 20:05:03 schreef rew:
[...]Zou kunnen kloppen dat ze niet lekken als Maarten z'n stelling: "het zijn droge dingen" correct is.

Ging dat niet over die Elco’s van Arco?

Op maandag 23 september 2024 19:39:02 schreef maartenbakker:
Heeft niks met planned obsolescence te maken. Ze haalden ruimschoots de levensduur uit de datasheet.

Die 121 serie met epoxy dopjes, zijn geen natte elco's maar solid alumium types. Ze kunnen dus niet uitdrogen

Philips en rubber is altijd z’n goeie combo geweest haha
Heb vaak zat zitten vloeken met draaitafel, bandrecorders 8 cassettedecks van Philips
Zucht weer die zwarte plaktroep die niet uit je kleren gaat? En als je niet secuur te werk gast ziet alles zwart!
Sommige seals bij Philips C’s hadden het verkeerde recept gekozen ofzo? Mar dat geld ook voor de blauwe wikkels! Sommige verpulveren als je er al naar kijkt…
Philips heb een hoop goed spul gemaakt! Maar met rubber en kunststoffen enzo, bijv. tandwielletjes cassettedecks enzo… Amai amai

Beide C’s meten onder de 10micro lekkage

m
De ene is 32uF 64v, de andere is 470uF 25v
Wat zou jullie oordeel zijn zonder datasheet?

Zijn er nog andere testjes die ik zou kunnen doen om te bepalen of deze C in de prullenmand gaat of niet…

Nu ben ik benieuwd wat jou ESR meter er van vindt want deze elco's hebben een heel erg goede D. De capaciteit is vrij hoog. Dat zie ik zelden. Bijna altijd zijn ze lager dan de opdruk. Heb je de meter gekalibreerd met de zelfde meetsnoertjes als je nu gebruikte ? (Niet dat dat in het uF gebied veel zal uitmaken tenzij het echt heel erg fout was. Bij mijn DE5000 heb ik een paar keer kabelbreuk gehad. (Maar mijn DE5000 is overleden) Die meter kan overigens ook ESR meten (RSac meting en Cs+ESR) maar ESR is niet echt zinvol als je gewoon D kunt meten. ESR is een soort van paardenmiddel voor als je niet snapt hoe een LCR meter werkt ;-) of zo'n ding te duur vindt, dan is het beter dan niets.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (17%)]

Hoi Fred,

Ik de meter kaal gekocht zonder clips etc. en een kabel gekocht met fatsoenlijke calvin clips
Ik heb ff voor de zekerheid mijn kabel clips doorgemeten, maar die meten beide 0.1Ω.,,
Een paar weken geleden heb ik de meter nog gekalibreerd, dus als er een afwijking zal zijn, zal de minimaal zijn.. toen was het 10 graden ofzo, maar dat is te verwaarlozen lijkt mij

Maar ik vindt het zo apart dat ze capaciteit zo hoog is…
25 a 30%
Als ze dubbele capaciteit hebben dan weet je enigszins ook hoe laat het je is..
maar dus met een lekkage minder dan 10micro en deze D zouden het gewoon goed moeten zijn dan?

Nou ik snap er niks meer van hoor…
Deze elco van NSF 1000uF 35v met een DC lekkage van 8uA
Snap het ff niet meer met die capaciteit meer hoor?

Is de meter niet kapot? Wat wijst een nieuwe elco aan, klopt de waarde dan wel?
Ik heb de DE5000 meter, en nooit zoveel afwijking gezien in metingen...

Die elco kan flink gedeformeerd zijn. In principe zou een dunnere oxidelaag een hogere capaciteit en lagere ESR kunnen opleveren, al vind ik dit er ook wat extreem uitzien.

Hoi Arco!

Tja ik weet het ff niet meer hoor
nu meten al mijn Nichicons ammel 41/42uF??

Volgens mij hangt er een bad vibe hierzo, ik weet het ammel niet meer wat ik van mijn meters moet…
Bender klaar mee voor vandaag!

Op dinsdag 24 september 2024 23:52:25 schreef maartenbakker:
Die elco kan flink gedeformeerd zijn. In principe zou een dunnere oxidelaag een hogere capaciteit en lagere ESR kunnen opleveren, al vind ik dit er ook wat extreem uitzien.

ik
Weet ook ff niet meer welke logische conclusies ik eruit moet trekken hoor Maarten
Haha zucht

Ik vind die hoge C metingen nogal vreemd. Een enkele keer zal dat best voorkomen maar niet bij iedere meting. Tenzij jij alleen die uitschieters laat zien. Ik heb vreselijk veel elco's gemeten met al mijn LCR meters en meet-bruggen en hogere waarden dan de opdruk zijn zeldzaam. Maar oude elco's mochten soms zo'n 50% hoger zijn. Tegenwoordig is =/-20%-25% gangbaar maar meestal zitten ze wat lager dan nominaal.Tenminste dat is mij ervaring. Ik heb ook standaards om mijn apparatuur te checken.

Heb je de kalibratie (open en short) met de Kelvin meetsnoeren gedaan want die dingen zijn geweldig voor weerstand metingen maar om ze voor capaciteit te gebruiken moet je ze uit-kalibreren. Capaciteit meet je het beste met zo kort mogelijke en zo dun mogelijke meet-snoertjes. Zijn ze afgeschermd dan moeten ze guarded worden gebruikt anders wordt het waarschijnlijk een vrij hoge parasitaire capaciteit. Hoe heb jij ze aangesloten en verbouwd want de meter heeft maar 3 banaanbussen. De Kelvin aansluiting gaat via die sleuven. Dat zijn Kelvin "bussen", dus 2 contacten per gleuf.

De originele "4 draad" adapter voor deze meter is een 5 draad geval met heel korte draden. De afscherming van de meetsnoeren zijn guarded, tenminste, dat waren de mijne (Ik had de IET versie).