Hallo,
hier de vraag :kleinzoon heeft een bestuurbare auto,en nu heeft hij bij het verwisselen van de accu dit verkeerd gedaan(hoe krijgt ie het voor elkaar),maar nu weigert het apparaat ,dus defect?.
Nu vanmiddag de truck uit elkaar gehaald,en eerst de solderingen hersteld(was niet je van het).daarna de motor en de besturing apart getest en dit werkte dus ,met de handzender wil hij wel besturen maar motor draait niet ,nu denk ik dus dat de ontvanger toch een tik heeft gehad.Proberen te achterhalen om eventueel een ander ontvanger er in te plaatsen,maar ik heb niets kunnen vinden(helaas).Nu zat ik te denken om er een ontvanger in te plaatsen die je ook voor model vliegen etc gebruikt,mijn vraag is dit mogelijk als ik de juiste freqeuntie heb(2.4 gHz en aantal kanalen),of is dit een verkeerde gedachte van mij.Zal de aansluiting volgens mij moeten veranderen ,maar dat is te overzien denk ik.
Heb foto,s bijgevoegd,misschien iemand een idee/cq oplossing.
weggooien vind ik jammer ,en ja Alie heeft genoeg andere aanbiedingen,maar is niet de opzet hierin.
Op maandag 23 september 2024 18:50:56 schreef madmax5:
Nu zat ik te denken om er een ontvanger in te plaatsen die je ook voor model vliegen etc gebruikt,mijn vraag is dit mogelijk als ik de juiste freqeuntie heb(2.4 gHz en aantal kanalen),of is dit een verkeerde gedachte van mij.
Geen idee. We weten in het geheel niet over wat voor ontvanger je hethebt en over wat voor voor auto je het hebt. We kunnen er dus niets van zeggen. Ik zie ook geen foto's of zo.
Het meest waarschijnlijke defect na ompolen van de accu (aanname, ja) is een H-brug die kapot is: de MOSFETS of de power transistoren. Om meteen een nieuwe ontvanger te kopen is te vroeg: misschien is de schade eenvoudiger te repareren.
Mosfets defect waarschijnlijk van de brug die de motor aanstuurt.
Alleen een ontvanger heb je weinig aan.
Er zal ook een motorsturing in moeten zitten.
Bij een vliegtuig besturing zal deze alleen vooruit aansturen en niet achteruit, de propellor draait maar een kant op.
En om te manoeuvreren en remmen is achteruit wel handig in zo'n auto.
Wat voor merk is het, de auto, de zend/ontvanger en de regelaar? Is de motor een type met borstels of borstels?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Er zijn tegenwoordig tientallen verschillende systemen die op diezelfde 2.4Ghz werken. Die frequentie is onder voorwaarden voor "wifi-achtige" dingen "licentie-vrij" bruikbaar. Dus een compatible ontvanger regelen voor de bestaande zender: Ik zie het niet snel success hebben.
Wat wel kan is dat je een zender-ontvanger combo koopt samen met een ESC voor de motor die er in zit. (Sturen gaat met een servo?).
Maar dat gaat je dus rond de 100 euro kosten, en tenzij de truck een veelvoud daarvan heeft gekost gaat dat dus niet rendabel zijn.
Als je de ontvanger vervangt, dan zal je de zender ook moeten vervangen.
Het is een setje wat bij elkaar hoort. Ze zenden wel op 2,4GHz uit, maar je weet niet welke codes de zender uitzendt.
Je kan op Alie Express kijken of er bij elkaar passende setjes te koop zijn die de juiste stuurcombinaties hebben.
Gaat het om ompoling?
Soms is een printje beveilgd met een diode, maar bij accuvoeding legt die vaak het loodje. Daarom heb je kans dat er een insoldeerzekering op de print zit, of een smal printspoortje dat doorbrandt. In dat geval is het nog wel te herstellen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 23 september 2024 19:11:50 schreef revado:
Bij een vliegtuig besturing zal deze alleen vooruit aansturen en niet achteruit, de propeller draait maar een kant op.
Je meent het...echt..? 
Hall0,
bedankt voor jullie reacties op de vraag.is iets verkeerds gegaan met het uploaden van de foto,s,ja dan kun je ook niets zien.Is een klein printplaaje en daar heb ik het gereedschap niet voor,dus lijkt voor mij dan de keuze om een nieuw stel te kopen.
Heb nog eens de foto,s erbij gedaan.
Is het dan wel mogelijk om een nieuw setje en dan met name de ontvanger hier in te zetten.
Nog even een aanvulling,zal vandaag betere foto,s proberen te plaatsen,zodat het geheel iets beter in beeld komt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
Op maandag 23 september 2024 21:56:20 schreef Frederick E. Terman:
Gezien de startpost is het anders een waardevolle tip.
Al blijft het grappig.
Zo was het ook bedoeld, gezien de openingstopic, maar ik zie de humor er ook wel van in natuurlijk 
Ik geef Q3 t/m Q6 de meeste kans op defect, dat is een H brug met
4 transistoren ( SS8050).
Misschien even een oproepje in V&A of iemand buurt in de het voor je wil vervangen.
SMD vraagt wel wat handigheid met vervangen zonder grote schade te maken.
Heb nog even een vraag ,als ik dit zelf zou willen doen ,welk gereedschap heb ik speciaal nodig,of moet je hier een heater voor gebruiken.
In ieder geval handigheid met solderen, en een goede niet te grote soldeerbout /soldeerstation, heb je dat?
De print is zo gesloopt met die kleine eilandjes.
Pootjes een voor een warm maken en met een speld of iets dergelijks optillen doe ik nog wel eens.
Met een heater is de halve print leeg voor je het weet...
En dan hopen dat het alleen die 4 transistoren zijn en er verder niets defect is.
Die transistoren zijn te meten.
Zonder ervaring zou ik er niet aan beginnen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Die H-brug (Q3 t/m Q6) stuurt alleen de stuurmotor/servo aan, dat is duidelijk te zien op de overzichtsfoto. En die besturing werkt gewoon, volgens de openingspost...
De aandrijving wordt volgens mij met de relais en die 0.5Ω gedaan, Q1 en Q2 zijn de relais-sturing; die relais klikken tamelijk hoorbaar als dat deel van het circuit correct werkt.
Hoewel onwaarschinlijk, een storing in het motor circuit is mogelijk; het is alleen niet uit te sluiten dat er een bedradingsfout is ontstaan bij het herstellen van het soldeerwerk...
Op dinsdag 24 september 2024 17:07:11 schreef fatbeard:
De aandrijving wordt volgens mij met de relais en die 0.5Ω gedaan, Q1 en Q2 zijn de relais-sturing; die relais klikken tamelijk hoorbaar als dat deel van het circuit correct werkt.
Mee eens!
Ik hou het erop dat Q1 en Q2 zijn overleden. De ontvanger is in orde, want de links/rechts-besturing werkt. Het kan zijn dat de vrijloopdioden D2 en D3 defect zijn geraakt.
Hoor je de relais tikken als je het 'vooruit' of 'achteruit' stuurcommando geeft? Dat zou wel moeten.
Op welke spanning werkt de auto?
De relais werken op 5V
nonius
set SCE to AUX.
Tsja, als OP niet over de kennis en meetapparatuur om de fout op een nette manier op te sporen, dan is er ook nog een botte methode: batterijen in de auto doen en proberen de auto te gebruiken (ook al zal hij niet rijden), net zo lang tot het defecte onderdeel hopelijk warm wordt of begint te roken. Een thermische camera is ideaal hiervoor, maar met de lippen voelen werkt ook goed (geen grap, lippen zijn erg gevoelig. Wel oppassen dat u ze niet verbrandt....)
't Is niet bepaald een gesofisticeerde methode, maar het kan werken. Geen garantie op succes.
(Zelf zou ik een Polar ToneOhm 550 en 580 kortsluitingsdetector gebruiken omdat ik die heb. En anders een stroom door de print sturen en met de warmtebeeldcamera kijken welk onderdeel warm wordt. Maar als je zulke apparatuur niet hebt, dan moet je toch wat.... dus een rooktest dan maar?)
Ik heb dit even gevolgd en als je een nieuwe zender plus ontvanger wil aanschaffen moet je eens bij Hobbyking kijken.
Die hebben leuk spul voor een klein prijsje.
En wat de zender betreft,:
Alle 2.4ghz zenders hebben hun eigen protocol, dwz dat ze alleen communiceren met hun eigen ontvanger.
Als je kleinzoon best fanatiek lijkt te zijn met dat soort speelgoed kan je misschien overwegen om 'door te sparen' voor een echte Arrma of Traxxas wagen. Die zijn niet voordelig (€200-300), maar oersterk, snel (vaak met instelbare limiet voor kinderen), onderdelen zijn los te bestellen en te verbeteren.
Dat gaat zonder een centje pijn met 40km/u tegen een muur of 3 meter hoog door de lucht.
Hallo ,
nog even een reactie,leer als hobbyist steeds weer iets.
De bedrading is 1 voor 1 los gemaakt en 1 voor 1 hersteld,maar hoor de relais niet klikken.
Vwb het solderen zal ik me hier mee redden heb dus soldeerstation en nog wel soldeerpunten van klein (0,5-1,0)tot iets groter,dit moet dan wel lukken.
Ja dat manneke vind het idd wel mooi om te doen,maar zijn de ouders die dit moeten beslissen voor nieuw oid.
Vraagje nog :die transistoren zijn het zelfde als die van Q3-Q6 want zover gaat mijn kennis dus niet ,heb wel de codes opgezocht etc ,is interressant.
Nu zag ik ook dat er dan(zou je nieuwe nemen)er y1 y2 etc opstaat ,nu heb ik gelezen dat dit een marking is,maar vraag ik me af wat dit inhoud.
Welke temp van de soldeerbout moet je instellen voor het beste resultaat,en zou ook graag weten wat ik voor onderdelen moet kopen zodat het apparaat weer werkt.
Ja zijn wel wat vragen,maar van vragen wordt je wijs zegt men.
toch bedankt voor de reacties op dit topic,en vind dit wel een leuke uitdaging.
Max,
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha madmax5,
Ik heb je draadje niet helemaal gelezen maar, je laatste vraag gaat over een component in SMD.
Even kijken uit het hoofd de Y code is gereserveerd voor zener diodes maar, er zijn uit zonderingen wel in een andere behuizing.
Weet u zeker dat de Y1 en Y2 waar u het over heeft transistoren zijn ?
Je kunt het opzoeken ik denk ook wel online let dan ook op de behuizing SOT23 of SOT323 de eerste heeft 1e brede lip de 2e heeft alle drie smalle lippen.
Groet,
Henk.