Zorg ook dat de eigenaar weet dat projectorlampen soms maar 25 of 50 uur meegaan. De exacte levensduur verschilt per type maar is eigenlijk nooit de 1000 uur zoals we van gewone halogeenlampen gewend zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad. Projectorlampen zijn geoptimaliseerd op wit licht en hoog rendement. 25 uur komt regelmatig voor. 1000 uur voor gloei en 2000 uur voor halogeen zijn vuistregels met genoeg uitzonderingen. Een H4 autolamp gaat ook maar enkele honderden uren mee.
Zelfs als de lampspanning precies goed is, kun je een klein beetje beeldkwaliteit inwisselen voor een veel langere levensduur door de lamp op onderspanning te laten werken. De selector op 240V zetten is dus eigenlijk altijd een goed idee.
Daarna wel even meten om te weten wat je gedaan hebt. Inderdaad altijd belast meten nadat de eerste twijfel is weggenomen (zelfs als de spanning van 9V niet zou inzakken is er geen risico verbonden aan een korte meting; gedurende die paar seconden slijt hij wat harder maar brandt niet door).
Merk op dat halogeenlampen ook stuk gaan van te weinig spanning.
De gloeidraad wordt dan niet warm genoeg. Daardoor wordt de druk niet hoog genoeg en gaat de gloeidraad verdampen. Het materiaal van de gloeidraad slaat dan neer op de binnenkant van de lamp en de gloeidraad wordt steeds dunner
wtt
Golden Member
Wat @LuckyStrike meldt kun je zien aan het glas. Het verdampte metaal slaat dan neer op het (koelere) glas waardoor dit metaalachtig verkleurt.
Trillingen zijn trouwens ook ERG dodelijk voor brandende gloeilampen. Iets om ook rekening mee te houden (Bijvoorbeeld projectorhoogte afstellen met een brandende lamp moet heel voorzichtig gebeuren).
Krelis Vonketrekker
Golden Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Halogeenlampen veranderen inderdaad van halogeenlamp in "hallo, geen lamp" bij forse onderspanningen. 10% is doorgaans geen enkel probleem en zal de levensduur minstens verdubbelen. Ouderwetse halogeentrafo's voor 12V lampjes gaven doorgaans 11,nogwat volt.
Op dinsdag 24 september 2024 14:16:52 schreef Krelis Vonketrekker:
Is er niet een oplossing met een power led?? Zijn tegenwoordig heel krachtig
Klopt, maar dat is geen triviaal klusje omdat de gloeidraad en eventuele ingebouwde reflector op zeer nauwkeurig vastgestelde afstanden van de rest van het optische systeem moeten zitten.
Hoe een LED dat gaat doen - een straler waar meestal al een lens in zit ingebouwd - is vrij lastig te voorspellen.
Op dinsdag 24 september 2024 14:27:05 schreef Ledlover:
[...]Hoe een LED dat gaat doen - een straler waar meestal al een lens in zit ingebouwd - is vrij lastig te voorspellen.
idd, zo maar op goed geluk een led inbouwen geeft gegarandeerd een hotspot.
maar in principe is het wel mogelijk. bij filmscanners is het al een hele tijd zo.
Nou, je prikt er niet zo maar een andere lamp in hoor.
Er zit een Dr. Fisher ( wie kent 'm nog?) lamp in.
Voorlopig maar eens alle andere opties proberen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
zo'n lamp op minder spanning laten branden levert zeker meer levensduur op, alsmede de inschakelpiek kost levensduur. als je op z'n ding een slow turn on hebt zitten scheelt dat ook nogal. ineens ram aan is voor halogeenlampen slecht.
KGE
Golden Member
Op dinsdag 24 september 2024 17:52:06 schreef testman:
zo'n lamp op minder spanning laten branden levert zeker meer levensduur op, alsmede de inschakelpiek kost levensduur. als je op z'n ding een slow turn on hebt zitten scheelt dat ook nogal. ineens ram aan is voor halogeenlampen slecht.
Bij dit soort lampen kon dat wel eens averechts werken. Ook is de hoeveelheid stroom die de transformator kan leveren beperkt en dat begrenst automatisch de inschakelstroompiek.
Ombouwen naar LED kan wel een leuke uitdaging zijn, wat je waarschijnlijk wel kan gebruiken is een auto LED lamp (zo'n H4 vervanger bijv.) Die hebben ook een vrij scherp focuspunt.
testman
Op dinsdag 24 september 2024 17:59:28 schreef KGE:
[...]Bij dit soort lampen kon dat wel eens averechts werken. Ook is de hoeveelheid stroom die de transformator kan leveren beperkt en dat begrenst automatisch de inschakelstroompiek.
Ombouwen naar LED kan wel een leuke uitdaging zijn, wat je waarschijnlijk wel kan gebruiken is een auto LED lamp (zo'n H4 vervanger bijv.) Die hebben ook een vrij scherp focuspunt.
heb in het verleden vaak zat dergelijke lampen vervangen, 250W bij 24V en 100W bij 12V. die lampen hadden nooit zichtbare slijtage van de gloeidraad maar was bijelkaar gesmolten in het midden. dat is puur met opstarten waar dat door komt. de gloeidraad is erg dik ivm de hoge stroom en ligt erg strak langs elkaar. ineens gaat die draad enorm uitzetten als de voeding erop komt en komt dan tegen elkaar aan omdat de kern harder uitzet als de buitenkant. led vergeet maar in deze, die gaan als het al werkbaar is kapot omdat de warmte niet weg kan. dat is het punt met retrofit.
Maar als het door het opstarten komt, waarom zou dit dan gebeuren bij een apparaat dat het altijd goed heeft gedaan? Zit er in projectoren een soort opstart-schakeling of zo die het laat afweten? Ik vraag me ook af of er veel verschil in de weerstand van de gloeidraad zit tussen koud en op werktemperatuur.
maartenbakker
Golden Member
Er zit veel verschil in, kan best een factor 10 zijn.
Soft start is vrij ongebruikelijk voor dit soort projectoren, denk ik. Maar je kan kijken of je ergens zo'n schakeling tegenkomt in de projector.
Je zou ook kunnen controleren of de fitting nog in goede conditie is (kijk bij de oude lamp of de pootjes ingebrand zijn).
testman
koud is de gloeidraad weerstand een stukje lager natuurlijk. bewegen met een hete lamp is ook slecht. ding wat aanstaat en iemand tikt tegen het projectortafeltje bijv kan de oude lamp genekt hebben. of uitgezet en meteen al opruimen..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een lamp van 6A gebruikt koud bij start iets van 60A...
(de trafo werkt in dat geval als softstarter, want die kan die stroom nooit leveren en daardoor kakt de spanning in waardoor het vermogen begrensd wordt)
Op dinsdag 24 september 2024 21:36:55 schreef maartenbakker:
Er zit veel verschil in, kan best een factor 10 zijn.Soft start is vrij ongebruikelijk voor dit soort projectoren, denk ik. Maar je kan kijken of je ergens zo'n schakeling tegenkomt in de projector.
Je
Ik denk dat Testman met slow turn on de tussenstand bedoeld, waarbij de lamp op +- 1/3 van de normale spanning brandt. Het zou me sterk verbazen mocht deze projector dat niet zou hebben, zowat iedere projector heeft die tussenstand.
Die ken ik vooral als 'freeze frame' stand zodat je niet meteen je film opstookt.
Maargoed. Even de metingen afwachten dus. Meet de netspanning op locatie ook!
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Kan het iets te maken hebben met de lichtpunt hoogte afstelling? Ik weet nog van een diaprojector van mijn Pa dat dit redelijk nauw luisterde. De lamp kan zichzelf dan opbranden door de reflectie van de gloeidraad in het lenzen systeem.
testman
Op dinsdag 24 september 2024 22:20:33 schreef Paul Welther:
Kan het iets te maken hebben met de lichtpunt hoogte afstelling? Ik weet nog van een diaprojector van mijn Pa dat dit redelijk nauw luisterde. De lamp kan zichzelf dan opbranden door de reflectie van de gloeidraad in het lenzen systeem.
bij auto's is dat een bekende ivm afkeur op koplampen, de reflectoren zijn gemaakt op een bepaald type en merk lichtbron. een ander merk lichtbron kan een waardeloos lichtbeeld geven. puur vanwege de stand en richting van de gloeidraad en spiegel in geval dimlicht.
Het probleem is opgelost. Het middelste contact van de lamp ( soldeerpuntje) zag er op het oog nog goed uit. Bij het inschakelen maakte hij wel contact maar door de warmteontwikkeling werd de stroom onderbroken waardoor het leek of de lamp doorbrandde.
Overigens heeft deze projektor ook een soort opstartstroom. Als je hem aanzet gaat de lamp heel flauw branden, als je doorschakelt gaat hij op vol vermogen.
Op woensdag 25 september 2024 15:51:08 schreef josodl:
Overigens heeft deze projektor ook een soort opstartstroom. Als je hem aanzet gaat de lamp heel flauw branden, als je doorschakelt gaat hij op vol vermogen.
wel dat bedoelde we met slow turn on of freeze frame. de stand waar de lamp op +- 1/3 van de spanning brandt. Zowat iedere projector heeft dat. maar ik begrijp dat het hier geen tussenstand is?
goed dat het opgelost is. die voetjes zien af 
Nou tussenstand.. ik schat op 1/10 van de capaciteit, hij brandt heel flauw zo gauw je de stekker in het stopcontact doet, er zit geen aan/uit schakelaar op. De eerste stand vanuit 0 gaat de film lopen , de volgende stand gaat de lamp op volle sterkte.
Op donderdag 26 september 2024 00:13:15 schreef josodl:
ik schat op 1/10 van de capaciteit, hij brandt heel flauw zo gauw je de stekker in het stopcontact doet,.
1/3 vd spanning is ook 1/3 vd stroom, dat maakt 1/9 vh het vermogen. dat is dicht bij je geschatte 1/10
. .
de lichtopbrenst is dan wel niet lineair met het vermogen, maar het oog is dat ook niet.