Ik zie op de socials best vaak dat mensen smd solderen op van die mini hotplates zoals de MHP30 of MHP50.
Ik was benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft, of met andere hotplates om te solderen.
Ik heb de luxe om een grote vapor phase te hebben thuis, maar eerlijk is eerlijk het ding staat in de garage te verstoffen en voor een eenvoudig proto printje vind ik het teveel gedoe.
Nu lijkt me de mph30 of mph50 wat aan de kleine kant. Ik zie op ali ook hotplates van 15x15 voor onder de 50.- Wordt hier doorgaans low temp soldeer pasta voor gebruikt, of is de reguliere solderpaste ook goed?
Graag jullie ervaringen

De hotplate zelf laten solderen lijkt me moeilijk. Maar ik meen wel eens gezien te hebben dat ze het ook deden in een koekenpan...

Mijn ervaring is schaars. Als bijverwarming scheelde het een flinke slok op een borrel toen ik ooit een paar dikke componenten moest losmaken en solderen.
Ik heb toen een omgekeerd strijkijzer gebruikt, die kon ik prima instellen op 120-140 graden.

Ook geen ervaring mee, maar het lijkt me wel wat. Bedenk wel dat dit niet gaat werken als er al through hole componenten op zitten.

Wat ik ook wel eens deed, 2 stukken din rails laten uitsteken van de tafel en daar het printje op leggen. Dan met een warme lucht blazer vanaf onder verwarmen. Dan pak je met een pincet de componenten er zo af. Dit was trouwens om een IC te lenen voor een testje, het leek me niet verstandig om die nog in te zetten voor productie. Ook was er wel wat schade aan plastic headers die op de pcb zaten.

Als je PCB glad is aan de onderkant lijkt mij zoon plaatje best praktisch. Ook om nieuwe printjes mee te maken lijkt me dat makkelijker dan een oven.

dat is ook precies de reden dat ik er geinteresseerd in ben.
Doe toch alleen nog maar smd. eventuele THT connectoren soldeer ik er later wel op, dat was met de vaporphase niet anders

Ik vind zo'n MPH50 te klein, maar er zijn ook grotere (b.v 150x150mm) voor dezelfde prijs bij ali. Wel even zelf controleren of de bedrading fatsoenlijk is aangesloten in zo'n ding.

Ik heb zelf een klein "worstenbrood opwarm oventje" staan en daar grotere verwarmings elementen bij gekocht 1.8kW voor een oventje van 180x160x220mm moet genoeg zijn, maar ik heb hem nog niet afgemaakt.

Een koekenpan (of b.v. zo'n elektrische "skillet") schijnt ook goed te werken, en met een laagje (schelpen) zand er in kun je er zelfs dubbelzijdige printen mee solderen. Ook kun je er een print met THT komponenten op leggen.

Als je alleen wilt voor verwarmen, Voor ong. EUR 6 heb je bij Ali een "PTC Heating plate", bestaande uit een aluminium behuizing en iets met siliconen aan de binnenkant, en silikonen snoer wat er uit komt. Er zijn zeer veel uitvoeringen van die dingen. Van 12V tot 230Vac, verschillende afmetingen, vermogens en temperaturen. Ik vermoed dat deze net niet heet genoeg worden om te solderen, maar voor voorverwarmen (op 150c ofzo) zijn ze denk ik wel geschikt. Er moet dan nog wel een temperatuur regeling bij want de PTC zelf is natuurlijk niet erg nauwkeurig.

Ik heb van Ali zo'n kleine hotplate (50x50mm): https://nl.aliexpress.com/item/1005006380068665.html
(die kostte ooit 12 euro incl verzenden, te gek voor woorden).
Je hebt wel een USB-C PD 65W lader+snoer nodig. Die zijn een stuk duurder.

Ik heb met Sn42Bi58 solderpasta daar eenvoudig E07-900m10s cc1101 modules mee gesoldeerd. Dit is echter wel "grof" spul, dat ook gewoon met de handsoldeerbout kan.

Geen ervaring met "normaal soldeer", maar los solderen werkt prima met deze hotplate. Ik heb zo'n e07-900m10s module van een sample pcb gedesoldeerd zonder al te veel problemen.

Werkt dus eigenlijk prima. (voor mij)

Ik heb zelf een hotplate gemaakt. Hij bevalt wel goed, nu een paar keer gebruikt om te solderen. Nog niet gebruikt om de desolderen, hiervoor gebruik ik hot air.

In actie: De klemmen zijn geplaatst omdat de print iets krom was, trekt.

Op maandag 30 september 2024 18:08:30 schreef marcob:
Ik heb zelf een hotplate gemaakt. Hij bevalt wel goed, nu een paar keer gebruikt om te solderen. Nog niet gebruikt om de desolderen, hiervoor gebruik ik hot air.
[bijlage]
In actie: De klemmen zijn geplaatst omdat de print iets krom was, trekt.
[bijlage]

Wat zit er onder de hot-plate ?

De onder plaat is van hardplastic. De heatplate komt van ali. Er zit ongeveer 10 cm ruimte tussen. De onderplaat wordt niet noemenswaardig warm tijdens gebruik. Ik moet 'ooit' er nog een behuizing omheen maken.
https://www.aliexpress.com/item/1005002115907055.html de 20x10 cm

De controller komt van: https://www.instructables.com/Tims-Hot-Plate/
De firmware is: https://github.com/Apehaenger/Another-HotPlate-Firmware

Wat is jullie mening dan over het afkoelen deel van het solderen ? Zo'n hotplate heeft toch te veel massa om snel te koelen om ook maar ergens in de buurt te komen van een standaard reflow profiel ?

Zelf zou ik liever voor een mini brood oventje gaan van de Blokker ofzo met een Ali PID regelaar SSD combi er aan.. Klein ventilatortje er op richten zodra klaar. Als alles klaar is doe je alles in (het deurtje van) de oven en het is nog enigszins opgeruimd ook.

Wat betreft afkoelen dacht ik zelf om een klein blowertje onder de hot plate door te laten blazen. Kijken of het koelen dan sneller gaat.

Nood brak wet.

Ik heb een ervaring van ongeveer 1000 10x16 pcb's waarbij wij met het probleem zaten dat de pcb leverancier geen microcontrollers meer op voorraad had. Wij hadden deze wel liggen en hebben deze zonder problemen kunnen monteren.

We gebruikten een Weller WHP1000. Om te voorkomen dat er problemen kwamen met de THT connectoren hebben wij een aantal aluminium freesstukken laten maken met verzonken gaten op de plaats van de connectoren en paspennen er op zodat de pcb op de juiste positie lag.

Resultaat is dat deze pcb's nu al vanaf begin 2021 24/7 goed functioneren. Geen connector problemen gehad.

Wat betreft het afkoelen hebben we de pcb's met aluminium freesstukken op een grote metalen plaat gelegd zodat de warmteoverdracht naar de metalen plaat ging.

Zelf zou ik liever voor een mini brood oventje gaan van de Blokker ofzo met een Ali PID regelaar SSD combi er aan.. Klein ventilatortje er op richten zodra klaar. Als alles klaar is doe je alles in (het deurtje van) de oven en het is nog enigszins opgeruimd ook.

Dat heb ik jaren geleden gedaan. Er zijn wat topics over waarin meerdere mensen dat toen deden met een setje van Bang-good.

Dat was mijn eerste ervaring met fake China troep. Die PID controller bleek gewoon een "domme" temperatuur regelaar te zijn. Absoluut niet programmeerbaar qua temperatuur traject. Het manual wat op hun site stond was van de echte en werkte niet voor e fake. Later kreeg ik zo'n echte PID van het type nummer wat op de fake stond, en de echte was 4x zo groot (en helaas kapot). Ik gebruik het oventje nog wel hier aan board om pcb's te drogen en om broodjes of pizzas te bakken. Daar maakt het traject en overshoot niet uit.

Ik soldeer alles met een bout en desoldeer met hete lucht. Ik heb het oventje gebruikt ivm reballen van een BGA. Als ik veel PCBs met SMD zou maken dan zou ik een betere oven bouwen maar voor reparaties heb ik er niks aan. Dan moet ik eerst connectors, elco's, trafo's, drukknoppen etc verwijderen om daarna iets vast te solderen wat ik binnen een minuut met een soldeerbout kan doen zonder stress voor het board. (drag solderen)

Die foto van dat (dunne) aluminium verwarmingselement is een van de voorbeelden die ik bedoelde. Als je aan het einde van het soldeer proces het element uit zet en een ventilatortje aanzet, dan vermoed ik dat het vlot genoeg afkoelt voor een hobbyist.