In mijn badkamer is een IR plafondpaneel van 800 W aangebracht met ingebouwde verlichting die overigens onafhankelijk van de IR werkt. Het paneel is aangesloten op de 230 v aansluiting van de verlichting van de badkamer en het paneel wordt in en uitgeschakeld via een aparte schakelaar op de muur die draadloos verbonden is met het IR paneel. Op welke wijze het draadloos protocol werkt is niet bekend. De schakelaar wordt gevoed door batterijen en bij het inschakelen is op een oplichtend schermpje op de schakelaar te zien dat de IR wordt ingeschakeld. De verlichting van het schermpje gaat snel weer uit om de batterij te sparen. Werkt allemaal prima maar het probleem is dat vrijwel niet te zien is dat de IR is ingeschakeld omdat op het onverlichte schermpje vrijwel niets te zien is en daarom wordt regelmatig vergeten om het paneel na gebruik van de badkamer uit te schakelen . Met de huidige energieprijzen wil je dat toch voorkomen.
Graag zou ik daarom ergens een duidelijk zichtbare led aan willen brengen die aangeeft dat de IR is ingeschakeld. Zelf zat ik te denken om tussen het paneel en de netaansluiting een schakeling aan te brengen die ervoor zorgt dat boven een stroomverbruik van bv 1A een ledje wordt ingeschakeld. Bestaat een dergelijke schakeling of zijn er eenvoudigere methoden om dit te realiseren? Mijn kennis van electronica is basaal maar zeer gedateerd dus graag adviezen die ik kan begrijpen.
Er zijn stroomrelais die dat voor je doen, ik weet niet hoe klein & fijn je het weggewerkt wil hebben.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/eltako-ar12dx-stroomrelais-4178546
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (26%)]
Spog2
Honourable Member
Je hebt schakelaars waar een rood kleurend neonlampje in zit, zoals bijvoorbeeld vaak zit op stekkerdozen.
Je kan jouw schakelaar misschien door zo'n type vervangen.
Ze zijn ook wel als los onderdeel te krijgen, zoek op neon indicatielampje:
Ik heb hier precies dezelfde situatie. Maar mijn schakelaar is een klik-aan klik-uit AWST-8800, dus ook met een losse draadloze schakelaar op batterijen. Die heb ik zo ingesteld dat hij na een half uur vanzelf uitschakelt.
Dat kan ook met een shelly module, bijv 1-PM-Mini.
Die kun je via Wifi besturen, dus met je telefoon, en daar kun je ook een uitschakel-timer instellen.
Ik had ook al het idee om een klein 230V led spotje aan te sluiten op de kabel naar het paneel,dus na de schakel-module, maar dat was mij teveel werk.
[Bericht gewijzigd door deKees op (17%)]
Op maandag 30 september 2024 12:27:15 schreef deKees:
Ik heb hier precies dezelfde situatie. Maar mijn schakelaar is een klik-aan klik-uit AWST-8800, dus ook met een losse draadloze schakelaar op batterijen. Die heb ik zo ingesteld dat hij na een half uur vanzelf uitschakelt.Dat kan ook met een shelly module, bijv 1-PM-Mini.
Die kun je via Wifi besturen, dus met je telefoon, en daar kun je ook een uitschakel-timer instellen.Ik had ook al het idee om een klein 230V led spotje aan te sluiten op de kabel naar het paneel,dus na de schakel-module, maar dat was mij teveel werk.
Die 1-pm-mini lijkt mij een prima oplossing van mijn probleem. De ruimte tussen het paneel en het plafond is te klein voor een stroomrelais maar die kleine 1-PM-mini krijg ik wel tussen, bedankt.
Ook de K7JZ en Spog2 bedankt voor de reactie