Batterijlader Hitachi UC18YKSL doet het niet meer

Hoi allen,

Mijn batterijlader "Hitachi UC18YKSL" doet het niet meer.
Als ik de lader in het stopcontact steek brand er geen lampje.
Bij het insteken van een batterij hetzelfde.

Iemand ervaring mee?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 oktober 2024 21:08:21 (87%)

Henry S.

Moderator

Even kijken...

Nee, helaas.

Heb je al gekeken/gemeten?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Jawel, na de bruggelijkrichter en de hoofdelco heb ik 310Vdc.

Op dinsdag 1 oktober 2024 22:00:03 schreef hobbytist:
Jawel, na de bruggelijkrichter en de hoofdelco heb ik 310Vdc.

Oké, dat gedeelte werkt dus. Nu de volgende stap. Zal wel SMPS zijn. Werkt de oscillator?

vaak bij dit spul is er door vallen wat losgekomen van de print. check dus de zware componenten, vooral de smps trafo, die wil weleens wat pinnen breken. meen dat ik dit model al eens heb open gehad met zoiets, was niet heel moeilijk. btw, je hebt meerdere accu's getest en die accu's laten de schroeftol nog wel draaien?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hé Buzzy, ik denk dat de oscillator niet werkt. Omdat ik op de secundaire elco's nergens spanning meet.

Hoi Testman, ik heb de print gecontroleerd op slechte solderingen doch niks speciaal gevonden. Ook zou de led moeten branden zonder batterij heb ik gelezen. Maar dat is niet?

Heeft er iemand misschien een schema?

daandc

Golden Member

Het kan zo lijken maar op de foto zie ik toch twijfelachtige solderingen met doffe kringen.

Bij de dioden weerstanden R10 R82

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
fred101

Golden Member

Ik zie ook de nodige verdachte solderingen. Met de scoop kijken of de controller draait.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

de condensator onder D1 lijkt zwart aan 1 kant, maar dat kan schaduw zijn. D4 onderzijde lijkt ook een plekje te hebben. het valt me op dat de printsporen primair corrosie lijken te hebben, kan een lekke elco zijn.

Henry S.

Moderator

Capxon condensators sowieso vervangen. FET controleren, en even meten of de hoogohmige weerstand naar het SMPS ic nog goed is.

Oftewel de basic steps.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Het 14 pens smd ic ziet er verdacht uit op de foto.
Of is dit alleen vuil wat er op zit?

In dit soort voedingen neigt het nogal eens een probleem te zijn dat de kleine elco'tjes aan die de voedingsspanning van het schakel-IC stabiliseren opdrogen. De grote bufferelco's zijn vaak niet het probleem. Ik zou ook even kijken naar de weerstanden in de terugkoppeling. De soldering van R2 (<- misschien is het nummer langer, er zit wat smurrie voor) lijkt slecht, maar hoeft dat niet te zijn.

Heb nog van alles geprobeerd. Maar gezien de tijd dat ik er heb ingestoken tegen over de nieuwprijs ga ik eraan stoppen.
Ik heb de condensators rond het schakelIC eruit gehad, nagemeten, even vervangen door een hogere capaciteit. Geen verbetering.Ik denk dat het schakel IC'tje stuk is, of uitgang van deze.
Daar de voedingspanning van dit IC op en neer gaat van 9V naar ongeveer 12V.

dan check R2 van 1Mohm maar eens. die maakt die hulpvoeding aan voor de switcher, eenmaal opgestart neemt die zelf zn hulpspanning over.

veel meer sleutelen is het ding niet waard idd, een enkele lader van bekende merken doet nog een 40€ tegenwoordig..