Hoe komt het dat smd weerstanden na jaren plots hoogohmig
meten in een circuit op print (dus open liggen).

Door hun constructie, veroudering, hoe worden deze gemaakt, hoe wordt de weerstandswaarde bepaald?

De true hole draadgewonden weerstanden hebben dit probleem niet zoals de smd versies.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhcPfMw_uddLKuzyWyXrrqJHrC-prYm5KN0tZr12H8bogw8yVOtY942yBn84BNrOOtyEa4QkpMUVSm2VkIBbXP9ozEQjFpvt7WWCfI8atG8Ni_1YzRzUjWRjT9zt76YG0Ccp3vpNjUV9EXNoLS7tJ1xcF1M4CQRoYGpdWeb2PWZMYtqNNtPkAVlNshH/w640-h266/SMD-weerstanden-13.JPG

En hier het bij behorende verhaal
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/smd-weerstanden.html

Mijn gok is dat als je SMD weerstanden relatief warm worden ze sneller breukjes en schuurtje zullen vertonen dan een th-weerstand waar de draden dan de krimp en rek kunnen opvangen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (33%)]

Ik heb ook de nodig ervaring/ellende gehad met onderbroken weerstanden. Op pth-borden eigenlijk vrijwel nooit gezien, behalve verbrande weerstanden.

Op SMD borden met bosjes. Zie een van mijn posts hierover een tijd terug.
Zie Ervaringen (vooral slechte) met SMD weerstanden.

Gebeurt meestal bij te zware belasting (een standaard 0603 weerstand mag maar 0.062W hebben)
Verkeerd gemonteerde printen is ook een oorzaak: een pcb met SMD's mag niet flexen of anderszins bewegen, dan gaat de boel kapot...

Ik heb ooit 1 defecte SMD weerstand gehad, mogelijk omdat ik aan de weerstand ernaast gewerkt had. Wel vroeger zo nu en dan loszittende exemplaren tegengekomen in het CRT tijdperk.

Ik heb diverse spontaan defecte TH weerstanden gehad.

Maar ik neem zonder meer aan dat er een bepaalde faalmodus is die bij SMD problematisch is.

Nu ik er zo over nadenk, ik zie een vrij klein maar hoger dan normaal uitvalpercentage aan 22u X7R ceramische SMD condensatoren. Maar ook daar is dat vrijwel zeker door mechanische spanningen veroorzaakt door soldeerwerk (patchboard bovenop de condensatoren solderen, op honderden exemparen 2 keer uitval gezien na eigen soldeerwerk, 1 keer bij fabriekssoldeerwerk). Van een producent van kleine series andere apparaten hoor ik dat hij sowieso een >0 uitval heeft van ceramische condensatortjes in hoge waardes. Mogelijk ook het soldeerproces niet 100% onder controle.

Daaruit durf ik heel voorzichtig de hypothese te ontlenen dat de kans op problemen met mechanische oorzaak bij SMD groter is, en dat die kans bij hoge dichtheid condensatoren groter is dan bij weerstandjes. Gezien de constructie kan ik me dat ook voorstellen.

Soms ook dat weerstanden van vb 100R die dan 120R meten enz.

Maarten: Ik heb ooit 1 defecte SMD weerstand gehad, mogelijk omdat ik aan de weerstand ernaast gewerkt had. Wel vroeger zo nu en dan loszittende exemplaren tegengekomen in het CRT tijdperk.Ik heb diverse spontaan defecte TH weerstanden gehad.

Ik heb 3 kapotte Melfs gehad, die waren kapot door over belasting. Ik heb wel de nodige verbrande TH weerstanden gehad maar nog geen open waar niks aan te zien was (Muv fusable) Wel de nodige in waarde verlopen TH weerstanden gezien. Dat waren wel allemaal carbon composiet weerstanden.

Maar ik werk alleen aan professionele electronica. Ik kan me voorstellen dat zo'n groot, van karton gemaakte flapperplaat, vast gezet met te weinig schroeven, zoals in veel low budget electronica, de weerstanden en Ctjes breken.

Ik heb wel defecte R en C's gezien op PCBs met waterschade. De eindkapjes waren weggerot.

Je hebt smd weerstanden in thin en thick-film, mogelijk maakt dat verschil ?

Zoals ook in de eerdere discussie aangegeven herken ik het probleem ook niet.

Een vermoeden is dat de ervaren problematiek sterk contextgevoelig is, dus bepaalde series / toepassingen / constructies waarin het mis gaat. Als een apparaat hier problemen mee heeft lijkt het mij al snel economischer een alternatief te zoeken dat deze niet heeft, om een of andere fundamentele fout in het ontwerp achteraf goed op te lossen lijkt duur.

Het is niet onwaarschijnlijk dat SMD componenten wat lastiger betrouwbaar toe te passen zijn dan trough hole.
Maar de kennis hoe het moet is er, er zijn nette (b.v. IPC-) standaarden en je daar aan houden, of dat uitbesteden, is niet ondoenlijk.
Voor specifieke lastigere en kritische toepassingen zoals automotive bestaan passende oplossingen die werken, anders zou onze wereld niet zo betrekkelijk soepel meer draaien.

Op dinsdag 1 oktober 2024 21:29:52 schreef fabrice:
weerstandswaarde bepaald?

De true hole draadgewonden weerstanden hebben dit probleem niet zoals de smd versies.

Ik heb toch al wat schakelingen met smd weerstanden gezien, ik loop al een tijdje mee. de brede inzet van smd weerstanden begon in 1984, in de duurdere portable producten. bvb de NV-M1 (een camcorder met nog een opnamebuis, kun je nagaan wat een tijd dat was :-) )

eigenlijk nooit enig probleem mee gehad. In de beginjaren zat er bij ontwerpen nog wel eens een weerstand teveel in de hoek van een print, en die kon wel eens breken door de stress als het toestel gevallen was, maar eerder zelden.
weerstanden met aansluitdraden die onderbraken of opliepen in waarde daarentegen heb ik genoeg gezien.

Op woensdag 2 oktober 2024 19:14:00 schreef fabrice:

Ja, die ervaring heb ik ook.

Op woensdag 2 oktober 2024 19:43:59 schreef fred101:
gehad maar nog geen open waar niks aan te zien was (Muv fusable) Wel de nodige in waarde verlopen TH weerstanden gezien. Dat waren wel allemaal carbon composiet weerstanden.

Maar ik werk alleen aan professionele electronica. Ik kan me voorstellen dat zo'n groot, van karton gemaakte flapperplaat, vast gezet met te weinig schroeven, zoals in veel low budget electronica, de weerstanden en Ctjes breken.

Op m'n werk maak ik het geregeld mee. De ergste zijn de exemplaren die doormidden gebroken zijn. Dat zie je waarschijnlijk vooral door de coating echt NIET. Mogelijk dat het met de röntgenmachine opvalt, maar tot op heden zijn we nog niet op dat punt gekomen. Vaak eerst doorsolderen, nee, probleem is nog aanwezig, weer doorsolderen, nope, probleem is er nog steeds. Uiteindelijk neem je dan, van de 160 onderdelen of zo, de laatste 20 onder handen en uiteraard bij het plaatsen van de bout bij de allerlaatste weerstand komt de boel in z'n geheel los bij het raken van slechts 1 aansluiting en blijkt 'ie gewoon doormidden.

Ook SOIC-IC's heb ik al wel in meerdere stukken van printen gehaald, geen idee hoe dat gebeurt.

Andere faalmodus: het loslaten van het aansluit 'U'tje van het weerstandslichaam. Hebben we (tot nu toe) ook niet op röntgen kunnen zien omdat we tot dan toe op andere zaken af gaan en het vaak met doorsolderen aan het licht komt.

Weerstanden die sterk in waarde oplopen komt ook voor, maar minder.

Vaak ook weerstanden die onder silicone/ kit zitten die het begeven.

Op woensdag 2 oktober 2024 19:14:00 schreef fabrice:

Ik zat even te denken.
Stel dat de weerstand van de laag 130 ohm is. Om een 100 ohm weerstand te maken moeten de kapjes dan van een bepaalde lengte zijn en dan als de weerstand goed gemonteerd is dan is de waarde 100 ohm.
Als de kapjes dan gaan schuiven word de weerstand hoger. Lager kan niet omdat de kapjes er niet verder op kunnen.

Het is maar een idee ;). Geen idee hoe de productie op dit gebied exact
verloopt.

Op donderdag 3 oktober 2024 19:44:54 schreef fabrice:
Vaak ook weerstanden die onder silicone/ kit zitten die het begeven.

Siliconen kit isoleert warmte een beetje. Dan als de weerstand steeds warm word en weer afkoelt kan dat op den duur fout gaan. Lijkt me dan ook een verkeerd weerstand die te klein is voor het vermogen icm de laag siliconen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (26%)]