Ervaringen (vooral slechte) met SMD weerstanden.

Toch maar eens hier vragen: Wat zijn jullie ervaringen met SMD weerstanden wat betreft breuk?

Ik kom de laatste tijd bij reparaties regelmatig onderbroken weerstanden tegen. Mechanisch NIET defect. Niet overbelast nada, gewoon stuk!

Het ergste wat ik gezien heb is 1 bord waar maar liefst 11 weerstanden defect bleken te zijn. Dat was een bord uit een frequentieregelaar waar lang niet alle inputs gebruikt waren en dus een aantal defecten onopgemerkt bleven tot er iets defect ging wat er wel nodig was.

"Vroeger" meette ik weerstanden bij defecten eigelijk bijna nooit na. Nu doe ik dat in elke verdachte hoek van een schakeling voortaan altijd want die smd troep is niet te vertrouwen.

Bij normale (leaded) weerstanden heb ik zolang ik in mijn leven allerlei meuk repareer eigenlijk nooit een onderbroken weerstand gevonden/hoeven te reparen, behalve uitgebrandde hier en daar.

Nu zijn er dikke en dunne film weerstanden wat zijn de voordelen / nadelen? Dunne film zijn vaak precisie weerstanden zo te zien, dikke film "normaal". Maar is er ook kwaliteitsverschil?

Zijn we met allerlei SMD weerstanden fors achteruit aan het boeren?

Welk merk heeft nog goede kwaliteit weerstanden?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Let wel op dat er verschillende versies in bijv. 0603 zijn: 1/16, 1/8, 1/4, 1/2W... (als je 1/16W hebt is het al snel overbelast)
Ook zorgen dat printen niet onder mechanische stress staan. Onderdelen willen dan snel (los)breken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat weet ik allemaal, maar het zijn bestaande apparaten waar ik niks aan kan doen behalve reparen.

De weerstanden zijn ook echt defect en niet los van de print gekomen. Enkele er netjes afgehaald en gemeten: onderbroken. De "endcap" ook meestal nog gewoon aanwezig.

De meeste weerstanden zitten gewoon in een signaalpad zover ik heb kunnen constateren op verscheidene boards of pullups etc. Dus geen overbelasting.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 6 april 2020 19:18:51 (22%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Onderdelen zijn tegenwoordig nogal wisselend van kwaliteit tegenwoordig heb ook ik gemerkt.
In een toepassing gebruikten we fusible TH resistors van 1W. Nooit problemen gehad.

Toen we overstapten op die van Vishay gingen ze bij bosjes kapot. Bij de kortste piek van > 1W is de weerstand meteen overleden.
(lastig, want hij zit voor een kleine SMPS, met opstarten overlijdt de weerstand dan vaak al...)

Andere merken geven nooit problemen. (en in de datasheets staat niets over dingen als 'fusing time'... :( )
(Meeste merken gedragen zich als gewone 'plofvaste' weerstand, Vishay als een snelle zekering)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm, ik kom dat ook wel tegen. Maar zie ze ook vaak sneuvelen door mechanische stress. Vrij grote en dunne pcb's die heel erg goed krom kunnen staan. Veel componenten breken dan los van de print. Lange smd connectoren zie zo ook wel eens los op de print zitten.

benleentje

Golden Member

Maar waarom dan alleen bij weerstanden en niet al die andere 2 poters?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Keramische condensatoren gaan ook bij bosjes kapot.

Meestal mechanische stress, montage in de buigrichting van de PCB, verkeerde temperatuurprofielen en geen thermal relief.

VFD's staan nou meestal niet in de meest schone omgeving. Ik ga er van uit dat er micro scheurtjes zijn ontstaan door een combinatie van factoren, wat Hoeben ook zegt. Dat gecombineerd met ontwerpers die geen rekening houden met trillingen (of juist wel...) zorgt er voor dat ze kapot gaan. Wel een leuke vraag welke vorm nu beter is. Ik zou op mechanische eigenschappen zeggen de dunnere. Als de buigradius gelijk is voor beide, heeft de dunne minder stress te verduren.

Trillingen geven buiging van de PCB en als de componenten in die buigrichting staan ondervinden ze mechanische stress.

Repeterende stress geeft dan ook nog eens vermoeiing van metalen.

Opstelling is belangrijker dan dik of dun zijn. Een component buigt niet.

Wat wel kan helpen is een soft termination.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op maandag 6 april 2020 23:43:23 (25%)

Die ene print waar 11 weerstanden stuk waren (ik dacht dat die 0805 waren) is op 6 plaatsen vastgeschroefd. Kan eigenlijk niet kromtrekken.

Ook vorige week nog een controller print met pulse encoders waarvan een 0603 onderbroken was van 1k. Ongeveer eurokaart formaat, geen warme onderdelen en het component zat redelijk in de hoek.

Ook een jaartje terug een 120mm fan op 24V die ik moest reparen omdat ik geen fatsoenlijke vervanger kon vinden: 2 weerstandjes stuk op een printje van 3 cm rond (+ transistor).

Nog veel langer geleden een controller board van een landbouw machine, op de CAN transceiver zit een Rset pin naar GND: Onderbroken. Zelfde print een tijd (jaar) later: breuk in het meetcircuit die de voeding bewaakt.

Kortom, geen peil op te trekken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Traktoren zijn niet bepaald de meest vriendelijke omgeving voor elektronica. Stof, chemische dampen, warmte, koude, .... De TH componenten hadden er minder last van. Rek, krimp en trillingen werden voor een stuk opgevangen door de draadjes. Componenten worden ook steeds dunner. Ergens gaat het wel stoppen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Het komt er bijna op neer dat je eigenlijk allen SMD weerstanden kunt gebruiken in consumenten producten die op kamertemperatuur. :(

Zouden MELF weerstanden beter bestand zijn?

Op 6 april 2020 23:42:42 schreef Hoeben:
Wat wel kan helpen is een soft termination.

Ik had er nog nooit van gehoord. Blijkbaar zowel voor C als R te krijgen.
Panasonic heeft dat o.a. maar ik kan er moeilijk op zoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 6 april 2020 19:30:53 schreef Arco:
Onderdelen zijn tegenwoordig nogal wisselend van kwaliteit tegenwoordig heb ook ik gemerkt.
In een toepassing gebruikten we fusible TH resistors van 1W. Nooit problemen gehad.

Toen we overstapten op die van Vishay gingen ze bij bosjes kapot. Bij de kortste piek van > 1W is de weerstand meteen overleden.
(lastig, want hij zit voor een kleine SMPS, met opstarten overlijdt de weerstand dan vaak al...)

Andere merken geven nooit problemen. (en in de datasheets staat niets over dingen als 'fusing time'... :( )
(Meeste merken gedragen zich als gewone 'plofvaste' weerstand, Vishay als een snelle zekering)

Assumption is the mother of all...

Als je een een bepaald gedrag verwacht maar dit gedrag is niet gespecificeerd dan weet je nooit wat de uitkomst zal zijn.

Er zijn zelfs weerstanden te koop die specifiek bestendig zijn tegen stroompieken Er zijn ook weerstanden te koop die een specifieke faalmodus laten zien bij gegeven I*t karakteristiek en men noemt deze onderdelen zekeringen.

This is the world we know best, the world of madness

Op 7 april 2020 11:02:14 schreef henri62:
Het komt er bijna op neer dat je eigenlijk allen SMD weerstanden kunt gebruiken in consumenten producten die op kamertemperatuur. :(

Zouden MELF weerstanden beter bestand zijn?

Ik heb slechts 1 maal te maken gehad met het probleem dat er SMD weerstanden na verloop van tijd defect raakten nadat ik van fabrikant gewisseld had.
SMD weerstanden zijn over het algemeen heel betrouwbaar, zeker de producten van gerenomeerde merken.
Het probleem met defecte SMD weerstanden ligt vermoedelijk in het misbruiken van de onderdelen buiten de specificaties.

This is the world we know best, the world of madness

Op 7 april 2020 13:56:54 schreef Blackfin:
[...]
SMD weerstanden zijn over het algemeen heel betrouwbaar, zeker de producten van gerenomeerde merken.

Dan wordt er blijkbaar veel bagger gebruikt, ik kan het anders niet verklaren.

Het probleem met defecte SMD weerstanden ligt vermoedelijk in het misbruiken van de onderdelen buiten de specificaties.

Hoe verklaar je dat een normale 0603 van 1k die van een encoder (via een flex verbinding) naar een CPU input pin loopt (op 3V3) spontaan defect is? Daar kun je weinig aan verprutsen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Arco

Special Member

Vaak komt 't ook doordat een print te weinig steun/bevestigingspunten heeft.
Dan krijg je vroeg of laat problemen doordat alles beweegt t.o.v. elkaar (ook al zijn het minime bewegingen)
Voor printen met switches houd ik minimaal 8cm aan tussen bevestigingen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Tot nu toe nog geen kapotte SMD weerstanden gezien. (anders dan opgerookt)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 6 april 2020 23:45:14 schreef henri62:
Die ene print waar 11 weerstanden stuk waren (ik dacht dat die 0805 waren) is op 6 plaatsen vastgeschroefd. Kan eigenlijk niet kromtrekken.

Ook vorige week nog een controller print met pulse encoders waarvan een 0603 onderbroken was van 1k. Ongeveer eurokaart formaat, geen warme onderdelen en het component zat redelijk in de hoek.

Ook een jaartje terug een 120mm fan op 24V die ik moest reparen omdat ik geen fatsoenlijke vervanger kon vinden: 2 weerstandjes stuk op een printje van 3 cm rond (+ transistor).

Nog veel langer geleden een controller board van een landbouw machine, op de CAN transceiver zit een Rset pin naar GND: Onderbroken. Zelfde print een tijd (jaar) later: breuk in het meetcircuit die de voeding bewaakt.

Kortom, geen peil op te trekken.

Juist bij schroeven gaan SMDs kapot die in de richting van de schroef staan. De PCB trilt, bij de schroeven staat hij stil dus daar buigt hij.

Ook kan SMD niet goed tegen overbelasting. Er zit wel een groot verschil in puls- maar ook continue-belastbaarheid tussen verschillende merken en types. En als dan bij productie voor een goedkopere weerstand wordt gekozen krijg je dit soort problemen wel eerder. Maar trillingen zijn erg. En je hebt het over tractoren etc, vast trillingen.

Op 7 april 2020 11:02:14 schreef henri62:
Het komt er bijna op neer dat je eigenlijk allen SMD weerstanden kunt gebruiken in consumenten producten die op kamertemperatuur. :(

Wat een vreemde bewering.
Ik weet niet wat er in het door jou gerepareerde apparaat aan de hand was, misschien een slechte batch of een slecht ontwerp.

Wij hebben in allerlei toepassingen altijd en overal SMD weerstanden zitten, van industrie tot railway tot aerospace. Eigenlijk is een weerstand juist hetgeen je zelden defect ziet (uitgezonderd rare situaties, zoals 230V op een 12V input gezet, etc).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 april 2020 17:44:43 schreef Jochem:
[...]Wat een vreemde bewering.
Ik weet niet wat er in het door jou gerepareerde apparaat aan de hand was, misschien een slechte batch of een slecht ontwerp.

Als je goed gelezen hebt is het niet een apparaat maar veel meer!
Verschillende merken, verschillende apparatuur noem maar op.

Wij hebben in allerlei toepassingen altijd en overal SMD weerstanden zitten, van industrie tot railway tot aerospace. Eigenlijk is een weerstand juist hetgeen je zelden defect ziet (uitgezonderd rare situaties, zoals 230V op een 12V input gezet, etc).

Daarom post ik het ook hier, omdat ik het ook raar vind. En ik repareer ook geen 100-den dingen/jaar. Maar iemand die dat wel doet zou dit ook moeten tegen komen.
Meer dan 20 jaar geleden kwam ik dit verschijnsel ook vrijwel niet tegen, terwijl we op het bedijf waar ik toen werkte tussen de 50.000 en 100.000 borden deden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik ben één keer een onderbroken SMD weerstand tegen gekomen, in een klasse-D eindversterker module.

Net weer zo ver, weer een ACS600 drive, maar nu een andere die ik al een 1/2 jaar of zo thuis heb liggen: 7 weerstanden defect op het onderste I/O board.

As we speak, net gerepareerd en lijkt het weer te doen. Alleen nog effe een test motor eraan hangen, maar dat wordt pas zaterdag of zo.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik vermoed dat er gewoon een designfout in zit. Mechanisch of elektrisch. Zo vaak en repeteerbaar kunnen ze niet kapot gaan.

Of ze hebben ontzettend slechte weerstanden gekocht in China.

Ik hou het even op het laatste. Vooral de laagohmige waarden gaan stuk. (22/100/220)
Maar zoals ik al zei ook andere apparaten hebben er last van.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.