Technics SA-100 (1979) mag een weerstand zo heet worden?

Beste allemaal

Ik heb uit nostalgische overweging een Technics SA-100 Receiver (1979) gekocht op Marktplaats,omdat ik deze zelf in bezit heb gehad,het was mijn eerste versterker/radio.

Deze gekocht als defect zijnde,rechter kanaal deed het volgens de verkoper niet,

Gecheckt ,zit een bromtoon op,met een dim bulb aangesloten met een 60 Watt lamp die ongeveer half oplichtte.

Volgens informatie op het www zou de hybride IC (STK459)de boosdoener zijn,maar eerst even de condensatoren van het versterker gedeelte vervangen,er was op het rechter kanaal een cap die veel afweek (2 keer capaciteit).

Maar het defect zat er dus nog steeds ,dus een hybride Ic aangeschaft , en nu werkt alles naar behoren.

Wat eigenlijk mijn vraag is ,is het normaal dat vermogen weerstanden (die lichtgroene) meer dan 100 graden heet mogen worden?(zitten op het versterker gedeelte),deze temperatuur was ook al voor dat ik het ging repareren ;)
Ik probeer nog wat afbeeldingen bij te voegen

Die weerstanden kunnen je vinger aanbranden idd, aan de nog mooie groene kleur te zien denk ik dat het wel goed is.

Kan je apparaat voor ingang op 240 Volt zetten?

Je zou de spanningen voor en na de weerstand kunnen meten en vergelijken met wat er in het servicedoc is aangegeven. Kloppen die waardes dan zal het niet zo'n probleem zijn. Als je de spanning voor en na de weerstand weet, weet je ook welke stroom er door de weerstand loopt en hoeveel vermogen er in opgestookt wordt. Daarmee kun je dan weer schatten of dat past bij het soort weerstand dat gebruikt is.

Groeten, Ron.

Op donderdag 3 oktober 2024 22:35:32 schreef Krelis Vonketrekker:
Kan je apparaat voor ingang op 240 Volt zetten?

Daar staat selector switch al op,waren al voorbereid denk ik :) in ieder geval bedankt voor de tip

Op vrijdag 4 oktober 2024 09:13:24 schreef Rontronix:
Je zou de spanningen voor en na de weerstand kunnen meten en vergelijken met wat er in het servicedoc is aangegeven. Kloppen die waardes dan zal het niet zo'n probleem zijn. Als je de spanning voor en na de weerstand weet, weet je ook welke stroom er door de weerstand loopt en hoeveel vermogen er in opgestookt wordt. Daarmee kun je dan weer schatten of dat past bij het soort weerstand dat gebruikt is.

Groeten, Ron.

De service doc van deze heb ik niet,ik gebruik de doc van de SA-80,dat is de Amerikaanse/Canadese model(na het primaire voedingsgedeelte lijkt mij de spanningswaarde die wordt vermeld hetzelfde,en dat klopt,het wijkt niet ver af met mijn DMM.
En de waardes van de weerstanden zijn hetzelfde die in de doc staan.
Lijkt mij dat het wel in orde is,en bedankt voor de informatie.

Op donderdag 3 oktober 2024 22:17:45 schreef nijhuisr:
Die weerstanden kunnen je vinger aanbranden idd, aan de nog mooie groene kleur te zien denk ik dat het wel goed is.

Bedankt,niks aan de hand dus.

Ze staan ook niet voor niks op die keramische afstandhoudertjes. Overigens zal de echte temperatuur lager zijn dan de camera aangeeft door het glimmen/reflecteren van die glasachtige laag.

Om dat uit te sluiten kun je de meting herhalen met een uitstaande koude versterker. Je ziet rechtsonder in beeld E 0,95 waarschijnlijk kun je die waarde aanpassen voor andere emissie waarden. In het manual staat meestal wel welke E waarde kleuren/materialen/mat/zijde/hoogglans/etc nodig hebben om correct te meten. Zowiezo kun je alles achter de komma vergeten, zo precies zijn die cameras niet.

De weerstand mat zwart maken (bv met een stift) of een thermokoppel gebruiken. Die kloppen meestal wel binnen een graad of 2 a 3 (Ligt aan TC en hoe goed je meter is in die functie)

Dankjewel voor deze uitgebreide informatie

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (91%)]