Sinds een jaar is er bij mij operatief een CI (Cochleair Implantaat) geplaatst, waardoor mijn gehoor, na flinke slechthorendheid, geleidelijk aan vooruit gaat.
Ik kon 2 jaar niet varen omdat ik voordien de marifoon niet kon verstaan. Middels Audiolink (een apparaatje waarmee geluidssignalen via BlueTooth naar mijn CI kunnen worden gezonden), zou ik m'n marifoon wel weer kunnen gebruiken.
Maar ... er moet een draadverbinding gemaakt worden tussen Audiolink en m'n marifoon. Er kunnen eenvoudig, middels meegeleverde kabeltjes, verbindingen met allerlei geluidsapparatuur gemaakt worden maar niet met m'n marifoon want die heeft daarvoor geen uitgang. M'n marifoon heeft wel een mogelijkheid voor een extra luidspreker.
M'n marifoon is een Icom IC-M401E.
Is hier een, liefst eenvoudige, oplossing voor?
nonius
set SCE to AUX.
verbindingen met allerlei geluidsapparatuur gemaakt worden maar niet met m'n marifoon want die heeft daarvoor geen uitgang. M'n marifoon heeft wel een mogelijkheid voor een extra luidspreker.
Het lijkt erop dat de Icom IC-M401E aangesloten kan worden op een externe luidspreker. De luidsprekers die Icom hiervoor aanbiedt hebben allemaal een 3.5mm mono-stekker (https://icomuk.co.uk/ic-m401e-compact-submersible-fixed-vhf-transceive…). Dus het lijkt me dat er achterop die marifoon wel degelijk een 3.5mm connector moet zitten. En als de Audiolink standaard met allerlei verbindingskabeltjes geleverd wordt, dan ga ik er van uit dat er toch zeker óók een 3.5mm stereo-kabeltje bij zit?
Ook in de handleiding https://icomuk.co.uk/files/icom/PDF/productManual/IC-M401EURO_Instruct… staat op p.17 vermeld dat een externe speaker kan worden aangesloten. Dus dat lijkt me de aangewezen route, een 3.5mm stereo-kabeltje te gebruiken tussen marifoon en Audiolink?
Misschien ook handig te vermelden wat uw lokatie (ongeveer) is, mogelijk zijn er forumleden in uw buurt die een handje willen helpen, als u het zelf niet kunt.
En vermeld misschien ook best even welke kabeltjes meegeleverd worden met de Audiolink (of plaats een goede foto van de kabeltjes in deze thread).
[Edit: na verificatie blijkt Audiolink inderdaad standaard een 3.5mm stereo-kabeltje mee te leveren. https://www.allesvoororen.nl/en/audiolink-kit.html Dus ik zou dit kabeltje gewoon gebruiken om verbinding tussen de twee apparaten te maken. Dit lijkt me zo overduidelijk, dat er vermoedelijk een ander probleem is waarom dit niet werkt en u op dit forum deze vraag stelt?]
Op dinsdag 8 oktober 2024 13:28:34 schreef nonius:
[...]
Het lijkt erop dat de Icom IC-M401E aangesloten kan worden op een externe luidspreker.
Klopt. De handleiding https://www.handleidi.ng/icom/ic-m401euro/handleiding is zeer uitgebreid.
Dus het lijkt me dat er achterop die marifoon wel degelijk een 3.5mm connector moet zitten.
Helaas, de mijne heeft slechts 2 draden (rood en zwart) om met een extra luidspreker te kunnen worden verbonden, maar DAT is het probleem niet. De AudioLink is namelijk niet simpel een extra luidspreker maar dient in het daarbij behorende oplaadstation geplaatst te worden, dat met een draadverbinding aan de marifoon gekoppeld dient te zijn.
En als de Audiolink standaard met allerlei verbindingskabeltjes geleverd wordt, dan ga ik er van uit dat er toch zeker óók een 3.5mm stereo-kabeltje bij zit?
Ook DAT is het probleem niet.
Ook in de handleiding https://icomuk.co.uk/files/icom/PDF/productManual/IC-M401EURO_Instruct… staat op p.17 vermeld dat een externe speaker kan worden aangesloten. Dus dat lijkt me de aangewezen route, een 3.5mm stereo-kabeltje te gebruiken tussen marifoon en Audiolink?
DAT lijkt mij ook, maar niet of dat zomaar kan, gezien het specifieke van het AudioLink-oplaadstation.
Misschien ook handig te vermelden wat uw lokatie (ongeveer) is, mogelijk zijn er forumleden in uw buurt die een handje willen helpen, als u het zelf niet kunt.
Mijn schip ligt in Dordrecht, maar ik verwacht het zelf wel te kunnen. Mijn vraag is vooral een inhoudelijk technische vraag.
En vermeld misschien ook best even welke kabeltjes meegeleverd worden met de Audiolink
Elk mogelijk kabeltje wat je maar kunt verzinnen en DAT is het probleem ook niet (zie eerder).
[Edit: na verificatie blijkt Audiolink inderdaad standaard een 3.5mm stereo-kabeltje mee te leveren. Dus ik zou dit kabeltje gewoon gebruiken om verbinding tussen de twee apparaten te maken. Dit lijkt me zo overduidelijk, dat er vermoedelijk een ander probleem is waarom dit niet werkt en u op dit forum deze vraag stelt?]
Zie mijn eerdere opmerkingen over de kans op problemen bij marifoon/AudioLink-oplaadstation.
nonius
set SCE to AUX.
Helaas, de mijne [marifoon] heeft slechts 2 draden (rood en zwart) om met een extra luidspreker te kunnen worden verbonden, maar DAT is het probleem niet.
De rode en zwarte draad lijken mij de voedingsdraden, niet de aansluitingen voor de luidspreker-aansluiting, maar een foto zou meer uitsluitsel/zekerheid kunnen geven.
De AudioLink is namelijk niet simpel een extra luidspreker
Dat was me duidelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet gewoon aangesloten kan worden op de marifoon alsof het een luidspreker is.
maar dient in het daarbij behorende oplaadstation geplaatst te worden, dat met een draadverbinding aan de marifoon gekoppeld dient te zijn.
En wat is het probleem dan? Kabeltje aansluiten tussen marifoon en het oplaadstation. Of zie ik iets over het hoofd? Zo ja, wat dan?
U herhaalt tig keer wat het probleem NIET is, maar het zou handiger zijn om te specificeren wat het probleem dan WEL is, volgens u.
Als ik het manual van die Audiolink lees (jammer dat de TS daar niet direct een linkje van bij doet) kan er gewoon een 3.5mm jack in het oplaadstation. Een TV wordt immers ook zo verbonden. Een TV heeft geen speciale uitgang.
De marifoon heeft volgens de plaatjes in het manual een draad met een 3,5 mm contra jack. Mocht dat een ander soort plug zijn deze dan vervangen door een 3,5mm jack of verloop kabeltje.
Op dinsdag 8 oktober 2024 16:03:18 schreef nonius:
[...]
En wat is het probleem dan? Kabeltje aansluiten tussen marifoon en het oplaadstation. Of zie ik iets over het hoofd? Zo ja, wat dan?
Het probleem is NIET "een kabeltje aansluiten tussen marifoon en het oplaadstation" maar of dat zomaar kan, zonder problemen met/voor marifoon/oplaadstation.
U herhaalt tig keer wat het probleem NIET is, maar het zou handiger zijn om te specificeren wat het probleem dan WEL is, volgens u.
Dat dacht ik gedaan te hebben in mijn openingsbericht, namelijk: "er moet een draadverbinding gemaakt worden tussen Audiolink en m'n marifoon. Er kunnen eenvoudig, middels meegeleverde kabeltjes, verbindingen met allerlei geluidsapparatuur gemaakt worden maar niet met m'n marifoon want die heeft daarvoor geen uitgang. M'n marifoon heeft wel een mogelijkheid voor een extra luidspreker.". Ik meende middels het hiervoor geciteerde overduidelijk te zijn geweest, maar dat (b)lijkt niet zo, gezien jouw (tutoyeren is wat mij betreft geen probleem, al ben ik de jongste niet meer) reacties en dat nog duidelijker te maken toen dingen aan de orde kwamen, die mij niet relevant leken.
Ik ben een leek op elektronicagebied maar weet bijvoorbeeld wel, dat je niet elke luidspreker aan elke versterker kan hangen. Daarom vermoed(de) ik, dat je ook niet simpel een AudioLink-oplaadstation aan een luidsprekeruitgang kan hangen.
De ICOM levert maximaal 2W in 4 ohm.
De Audiolink geeft geen ingangsspecificatie in het manual. Wellicht is het handig de fabrikant/importeur te raadplegen om uitsluitsel te geven.
Ik zou het gewoon aansluiten en de marifoon sowieso niet te hard zetten.
Op dinsdag 8 oktober 2024 16:14:01 schreef Hugo Welther:
Als ik het manual van die Audiolink lees (jammer dat de TS daar niet direct een linkje van bij doet) kan er gewoon een 3.5mm jack in het oplaadstation.
Klopt.
Een TV wordt immers ook zo verbonden. Een TV heeft geen speciale uitgang.
Ik heb geen TV (geen tijd voor (over)), maar wel een ouderwetse geluidsinstallatie waar op de versterker 2 sets luidsprekerboxen kunnen worden aangesloten en een koptelefoon via een aparte uitgang. Ook dit versterkt het idee, waar anderen (op een electronicaclub) mij op attendeerden, dat je niet simpel de marifoon via de extra luidsprekerdraad met het AudioLink-oplaadstation kunt/mag verbinden zonder risico op schade. Men stelde o.a. dat ik anders de volumeknop van de marifoon op een lager volume zou moeten blokkeren.
De marifoon heeft volgens de plaatjes in het manual een draad met een 3,5 mm contra jack. Mocht dat een ander soort plug zijn deze dan vervangen door een 3,5mm jack of verloop kabeltje.
DAT is inderdaad geen probleem.
Op dinsdag 8 oktober 2024 16:33:39 schreef Hugo Welther:
De ICOM levert maximaal 2W in 4 ohm.
De Audiolink geeft geen ingangsspecificatie in het manual.
Klopt. De informatie is uiterst miniem.
Wellicht is het handig de fabrikant/importeur te raadplegen om uitsluitsel te geven.
Vanmorgen gedaan. Wanneer ik meer weet, geef ik dat door.
Ik zou het gewoon aansluiten en de marifoon sowieso niet te hard zetten.
Dat laatste duidt er, volgens mij, ook op dat er een risico aan kleeft om zonder meer de marifoon met het AudioLink-oplaadstation te verbinden, toch? En wat is "te hard"? Mij lijkt het beter om 'hardware'matig een risico uit te sluiten. Maar HOE, dat weet ik niet.
nonius
set SCE to AUX.
dat je niet elke luidspreker aan elke versterker kan hangen. Daarom vermoed(de) ik, dat je ook niet simpel een AudioLink-oplaadstation aan een luidsprekeruitgang kan hangen.
Ok, nu begint het duidelijk te worden. Inderdaad, wat Hugo Welther zegt, het zou geen probleem mogen zijn. De audio-ingang van de Audiolink zal hoog-ohmig (> 10 kohm)zijn en de laag-ohmige luidspreker-uitgang van de marifoon niet beschadigen. Inderdaad kan een (te) laag-ohmige luidspreker sommige versterkers beschadigen, maar dat is in uw geval allemaal niet aan de orde.
En als u toch nog twijfelt, dan inderdaad bij de importeur te rade gaan. Maar als het mijn apparaten waren (marifoon en Audiolink) zou ik me geen enkele zorg maken. Mogelijk zult u wel het volume van de marifoon wat bij moeten regelent (met de volumeknop) om een prettig, onvervormd geluid uit de Audiolink c.q. cochlear implant te verkrijgen. Kwestie van eventjes experimenteren met de volumeknop wat de prettigste stand is. Maar over mogelijke defecten, aan de marifoon c.q. Audiolink, zou ik me geen zorgen maken.
Op dinsdag 8 oktober 2024 16:53:27 schreef GerardX:
[...]
Dat laatste duidt er, volgens mij, ook op dater een risico aan kleeft om zonder meer de marifoon met het AudioLink-oplaadstation te verbinden, toch? En wat is "te hard"? Mij lijkt het beter om 'hardware'matig een risico uit te sluiten. Maar HOE, dat weet ik niet.
Dan een weerstandsdeler maken. Bijvoorbeeld weerstand van 10 ohm en 100 ohm in serie aansluiten op de marifoonuitgang en het signaal over de 10 ohm afnemen naar de Audilink.
nonius
set SCE to AUX.
Zo'n weerstandsdeler is een mogelijkheid, maar geeft weer een hoop extra rommel aan boord. Twee weerstandjes (van het juiste vermogen), twee kabels die er binnen komen, en het geheel vervolgens omwikkeld met waarschijnlijk veel electratape om het te isoleren en trek-ontlasten. Ik acht het risico op schade juist groter door zo'n schakelingetje (omdat dergelijke dingen juist vaak erg amateuristisch worden uitgevoerd), met risico op kortsluiting in de eindtrap van de marifoon, of een haperend signaal richting Audiolink.
Maar indien netjes en degelijk geconstrueerd, zou zo'n weerstandsdeler OP misschien gemoedsrust kunnen geven. Indien slordig geconstrueerd, gaat het meer problemen en risico opleveren dan het wegneemt. Less is more, keep it simple, etc., en boten c.q. het water zijn martelwerktuigen voor alles wat mechanisch en electrisch is. Wat er niet is op een boot, kan ook niet kapot gaan. En het gaat juist kapot op het moment dat het ongelegen komt.
Ik blijf erbij dat de Audiolink een evt. te hoog audio-signaal zonder problemen zou moeten kunnen weerstaan. Zo niet, dan verdienen de ontwerpers een flink standje, omdat het in de lijn der verwachting ligt dat zo'n apparaat vroeg of laat gewoon een keertje een te groot audiosignaal aangeleverd krijgt. In elk geval, als het mijn apparaten waren, zou ik ze zelf, met een gerust hart, zondermeer direct aan elkaar durven koppelen met het 3.5mm stereo-kabeltje, ondanks het feit dat ik de materialen, kennis en vaardigheden heb om zo'n weerstandsdeler (die electrisch niets voorstelt) mechanisch goed en betrouwbaar te construeren.
OP zal voor zichzelf moeten uitmaken hoe hij zijn risico's inschat.
Op dinsdag 8 oktober 2024 16:55:29 schreef nonius:
[...]
Ok, nu begint het duidelijk te worden. Inderdaad, wat Hugo Welther zegt, het zou geen probleem mogen zijn. De audio-ingang van de Audiolink zal hoog-ohmig (> 10 kohm)zijn en de laag-ohmige luidspreker-uitgang van de marifoon niet beschadigen. Inderdaad kan een (te) laag-ohmige luidspreker sommige versterkers beschadigen, maar dat is in uw geval allemaal niet aan de orde.
Helder. Dit stelt me gerust. Nu durf ik aan de gang te gaan. Zo'n inbouw contra 3,5 mm jackplug op de kop zien te tikken, die inbouwen en de luidsprekerdraadjes inwendig oppikken en daaraan solderen en klaar is Kees.
En als u toch nog twijfelt, dan inderdaad bij de importeur te rade gaan.
De reactie daarvan wacht ik nog even af.
Maar als het mijn apparaten waren (marifoon en Audiolink) zou ik me geen enkele zorg maken. Mogelijk zult u wel het volume van de marifoon wat bij moeten regelent (met de volumeknop) om een prettig, onvervormd geluid uit de Audiolink c.q. cochlear implant te verkrijgen. Kwestie van eventjes experimenteren met de volumeknop wat de prettigste stand is. Maar over mogelijke defecten, aan de marifoon c.q. Audiolink, zou ik me geen zorgen maken.
Bedankt. Ik beschouw hiermee het antwoord op mijn vraag gegeven. 
Op dinsdag 8 oktober 2024 18:14:34 schreef nonius:
Zo'n weerstandsdeler is een mogelijkheid, maar geeft weer een hoop extra rommel aan boord. Twee weerstandjes (van het juiste vermogen), twee kabels die er binnen komen, en het geheel vervolgens omwikkeld met waarschijnlijk veel elektratape om het te isoleren en trek-ontlasten.
Wanneer zoiets nodig zou zijn, zou ik dat inwendig willen, maar of daar plaats voor zou zijn?
Maar indien netjes en degelijk geconstrueerd, zou zo'n weerstandsdeler OP misschien gemoedsrust kunnen geven.
Ik ben wel een Pietje Precies met dat soort dingen.
'Less is more, keep it simple', etc., en boten c.q. het water zijn martelwerktuigen voor alles wat mechanisch en elektrisch is.
Mee eens, maar deze marifoon doet het al jaren buiten en is daarvoor ook geschikt.
Ik blijf erbij dat de Audiolink een evt. te hoog audio-signaal zonder problemen zou moeten kunnen weerstaan. Zo niet, dan verdienen de ontwerpers een flink standje, omdat het in de lijn der verwachting ligt dat zo'n apparaat vroeg of laat gewoon een keertje een te groot audiosignaal aangeleverd krijgt. In elk geval, als het mijn apparaten waren, zou ik ze zelf, met een gerust hart, zondermeer direct aan elkaar durven koppelen met het 3.5mm stereo-kabeltje, ondanks het feit dat ik de materialen, kennis en vaardigheden heb om zo'n weerstandsdeler (die elektrisch niets voorstelt) mechanisch goed en betrouwbaar te construeren.
OP zal voor zichzelf moeten uitmaken hoe hij zijn risico's inschat.
Geen idee waar de letters OP voor staan maar wel, dat ik daarmee bedoeld wordt en ik heb inmiddels het volste vertrouwen om aan de slag te gaan. Dus .. nogmaals bedankt beiden.
Wil je ook eventuele problemen met 'zwevende' audio luidspreker uitgangen voor zijn is een klein scheidingstrafotje nog een idee.
Op dinsdag 8 oktober 2024 20:58:17 schreef harry64:
Wil je ook eventuele problemen met 'zwevende' audio luidspreker uitgangen voor zijn is een klein scheidingstrafotje nog een idee.
Ik schreef al dat ik en behoorlijk leek ben, dus wat ik mij bij een "zwevende luidsprekeruitgang moet voorstellen? Geen idee. Overigens, een marifoon levert alleen maar spraak en wanneer die verstaanbaar is, is dat voldoende.