Niks belet je om eens te experimentern met een lamp van 100W...
Weet je direct of de regeling nog werkt.
De lamp brandt wel maar zachtjes, ik weet niet wat die zou moeten doen, moet die reageren als ik van stand stand één naar zes ga ?
(Tja Bertus opzien Norton moet ook veel geduld opbrengen voor Tinus met zijn Birmingham Small Arms
)
Met een boormachientje, hitachi D6SH, reageet het toerental wel op regelaar !
dus ok denk ik
[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op (12%)]
Mss was 100W dan te weinig.
Als je de snelheid van de boormachine ermee kunt regelen is er weer een zorg minder.
Goed gezien...
Op woensdag 16 oktober 2024 13:33:25 schreef Tinus met de BSA:
[...]De lamp brandt wel maar zachtjes, ik weet niet wat die zou moeten doen, moet die reageren als ik van stand stand één naar zes ga ?
(Tja Bertus opzien Norton moet ook veel geduld opbrengen voor Tinus met zijn Birmingham Small Arms)
Met een boormachientje, hitachi D6Hs, reageet het toerental wel op regelaar !
dus ok denk ik
Als je de snelheid van de boormachine ermee kunt regelen is er weer een zorg minder.
Met een Fein slijptol lukt het ook , 1750-2000W ?
Mooi zou zijn als je met het nieuwe anker de metingen en testen zou overdoen en de resultaten overmaakt.
Ik verwacht bij de kacheltest een spanning rond 110V, alleszins hoger dan de huidige 34V en 42V.
Komt in orde, anker is besteld, € 327,31 verzendkosten in begrepen.
Die regelaar moet een draaiend magnetisch veld voelen of gaat anders niet verder dan zijn aanloopstroom. Als jou 16A zekering er al een paar keer uitging zal de regelaar toch al wat optaters gekregen hebben. Geen enkele triac overleeft een volle of bijna volle sluiting. Dat zijn pieken van honderden Amperes. De 12Volt test op ankers kan ook alsvolgt. Anker er weer uit. 2 spijkers in een plankje kloppen lichtjes schuin uit elkaar en daar de collector van het anker tussen laten. Omdat de spijkers een wig vormen klemt het altijd. Leg ver genoeg naar de wikkelingen toe daar waar de borstels niet lopen. 12V met 55Watt is serie als stroombegrenzer. Nu kan je op de 2Volt schaal meten van blokje naar naastliggend blokje. Beetje verdraaien, verder meten...enz tot je rond bent. Moet overal gelijk zijn, maar dan nog ben je er niet want er kan een wikkelsluiting zijn van N naar Z. Meet dan vanaf 1 spijker naar volgende blokje en ga zo verder tot tussen de 2 spijkers. Herhaal vanaf de andere spijker. Metingen moeten L en R gelijk zijn. Anker halve onwenteling draaien en herhalen. Opnieuw moet die meting gelijk zijn aan de vorige en dan kan je stellen dat het anker goed is, tenzij de doorslag ontstaat door centrifigale krachten van de wikkelingen onderling.
De 12Volt test op ankers kan ook alsvolgt. Anker er weer uit. 2 spijkers in een plankje kloppen lichtjes ….
Bedankt voor uw tip Jerome maar het anker is besteld of het oude nu gaar is of niet, na al de moeite die U , OXO, Testman, Nonius, Lambiek, pamwikkeling, GJ_, andere experts hier en ikzelf hieraan besteed hebben denk ik wel dat het oude anker terminaal is ….
Hallo, halleluja. Nieuw anker geplaatst en geprobeerd met 30v en draaide mooi, alles aangesloten inclusief regelaar en nu bolt alles fijn ook toerental regeling ! Nogmaals bedankt allen voor uw helpende kennis en geduld, heb weer t een en t ander geleerd. Moet nog gaan geloven dat men nooit te oud is om te leren 
Oei OXO, dat zal moeilijk zijn want daar heb ik deels het anker van kunnen betalen ! Waren trouwens prima schroevendraaiers van Facom en Wera, die grote van Hazet was ver versleten ( maar goed ook 2 hechtingen in mne kletskop) !

Sorry maar toch bedankt.