Is dit de juiste aansluitting bij een wisselstroom elektomotor met twee magneetwikkelingen, in serie wikkeling-borstels- wikkeling ?

Op basis van uw tekening is onmogelijk te zeggen hoe de wikkelingen verbonden moeten worden.

Je tekent twee koolborstels, dus veronderstel ik dat het anker twee polig is.
Dan moet het veld natuurlijk ook twee polig zijn.
Als je in de stator staat en naar de wikkeling kijkt, moet draad in een wikkeling met de klok mee lopen en in de andere wikkeling tegen de klok in.

Of de stator wikkelingen parallel staan (zoals je getekend hebt), of beide in serie, heeft geen invloed op de polariteit van de polen.
Het serie of parallel schakelen wordt voornamelijk bepaald door de stroom die er door loopt, (de aanwezige koperdraad diktes, de beschikbare plaats in de stator, ....)
Maar het is best mogelijk dat ze parallel staan.

Vergeet de tekening dan maar, ik bedoel of de aansluiting in serie moet, dus neutraa of fase naar wikkeling 1, door wikkeing1 naar anker(borstel1) door anker (bortel2) vandaar naar wikkeling2 door wikkeling2 naar faseof neutraal dus een simpele serischakeling.
Nog een vraag: Testman schreef ergens, ik kan het niet meer teruvinden,— het anker kun je ook doormeten ,van borstel tot borstel en dan aan de kop draaien , dan zou de waarde ( een paar ohm ) steeds ongeveer hetzelfde moeten blijven.— Bedoelde hij daarmee de testpennen op de borstels? Ik dacht dat hij ook de srieschakeling veldwikk-anker bescheef. Ik wou daarop reageren maar het topic was ouder dan 2maanden …

ter informatie, die magneetwikkeling heet veldwikkeling. Nou snappen we best wat je bedoeld, maar het kan je helpen als je gaat Googelen.

Op woensdag 9 oktober 2024 20:48:46 schreef Tinus met de BSA:
Is dit de juiste aansluitting bij een wisselstroom elektomotor met twee magneetwikkelingen, in serie wikkeling-borstels- wikkeling ?

Dit is een universele motor, de aansluitingen staan op het internet.
https://www.google.com/search?q=universal+motor+schematic&sca_esv=…

het anker kun je ook doormeten ,van borstel tot borstel...
Bedoelde hij daarmee de testpennen op de borstels?

Euh ja... maar dat zijn zo lage ohmse waarden dat je fijnsluitingen er niet uithaalt, daar heb je een grommer voor nodig.
De staat van de lamellen, borstels en vonkvorming zegt al veel over het anker.

ik bedoel of de aansluiting in serie moet,

Ik heb nog nooit anders gezien dan de serieschakeling van veldwikkeling 1, anker, veldwikkeling 2.
Belangrijk daarbij is dat je een begin en eindpunt van 1 veldwikkeling niet omkeert.
Enkel jij weet wat je opengedraaid hebt....

Als je in de stator staat en naar de wikkeling kijkt, moet draad in een wikkeling met de klok mee lopen en in de andere wikkeling tegen de klok in.

Neem ik mee, nog nooit op gelet..

Kan ik die veldwikkelingen doormeten en indien beide wikkelingen dan dezelfde weerstand hebben zijn ze dan ok ? De waarde dan zou moeten zijn:12,5X0,0175 /0,25 = 0,875 Ohm——- Dit is voor een wikkeling van ONGEVEER. 12,5 m en een draaddiameter van 1mm , sw koperdraad 0.0175

Op beide wikkelingen meet ik 07/08 Ohm Als de zekering doorslaat, ligt dat aan de wikk of het anker of beide ?

Op woensdag 9 oktober 2024 20:48:46 schreef Tinus met de BSA:

Zie hier:

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/5

Als ik het anker doormeet van borstel tot borstel heb ik altijd nul Ohm de volledige collector rond

Beste Tinus, zonder afbreuk te willen doen aan je kennis of kunde, mag je van mij aannemen dat je de weerstand van het anker niet correct meet.

Je meettoestel meet correct nul ohm, maar de weerstandswaarde van de ankerwikkeling ligt waarschijnlijk in de buurt van 0.01 ohm. Tenzij je een professionele 4 draads ohmmeter hebt en ervaring met het meten van lage weerstanden en je de overgangsweerstand van de collector-lamellen naar je meetpennen constant kan houden, ga je geen correcte meting kunnen uitvoeren.

Veel gemakkelijker is het om hier gewoon een paar duidelijke foto's te posten en dan zal er wil iemand zeggen dat het verloren tijd is of eventueel wat er verder kan gebeuren.

als het anker voor 230V is gewikkeld dan kun je ohms nog wel wat uitmeten, maar heb je een anker uit bijv een 18V accu gereedschap dan is de weerstand per wikkeling zo laag dat je weinig kunt meten idd. ik deed niet alleen ohms meten, maar ook op een labo voeding zetten lage spanning en dan langzaam draaien, stroom per wikkeling dient ook vrijwel gelijk te zijn. heb je ineens 2x zoveel stroom en de 2 lamellen erlangs ook, anker gaar. vaak zie je dat al, lamellen zijn wat zwart.

ik heb wel vaker een verdacht anker voor netspanning getest op DC tot 30V. niet zelden werkt zo'n anker dan wel goed. gaat de spanning omhoog dan slaat de isolatielak op een gegeven moment door en begint de rundfunk bij de koolborstels.

ook al gehad dat een machine een gaar anker had, gaf duidelijk doorslag dat kon je zien rond de borstels en horen. toestel was al oud, dus in het kader we zien wel hoe ver het nog komt heb ik er een muur mee uitgehakt, de doorslag had zichzelf opgelost, machine heeft nog enige jaren gewerkt zelfs.

maar heb je een anker uit bijv een 18V accu gereedschap dan is de weerstand per wikkeling zo laag dat je weinig kunt meten

Het gebruikelijke testapparaat daarvoor is een 'growler', maar dat heeft nu ook weer niet iedereen op het schap staan. Ik gebruik de mijne niet vaak, maar toch nét vaak genoeg dat ik hem niet zou willen missen.

Evt. is een growler ook wel zelf te maken, zie de diverse YouTube-video's daarover. Vraag is of dat allemaal wel de moeite waard is voor OP.

Veel gemakkelijker is het om hier gewoon een paar duidelijke foto's te posten

Als er 230 op gezet wordt slaat de 16A zekering af, waar duidt dat in de eerste plaats op ( ik heb ooit gelezezn dat er geen domme vragen kunnen gesteld worden :). )

we hebben het dus over een hand cirkelzaag, ten eerste heeft dat ding ooit gewerkt in het wcd waar de zekering van springt? zo niet kan het gewoon de aanloopstroom zijn. kwestie van lange dunne verlengkabel ertussen en testen. wrs heb je dan een B16 automaat in de meterkast, die gaan snel eruit bij aanloopstromen.

zo niet, het is een cirkelzaag, die worden nogal eens opgestookt door te hard duwen. pas 2e hands gekocht? want dan was er wrs al iets mee..

zoals de lamellen eruit zien klopt er iets niet iig, amper slijtage en toch veel kleurverschil tussen de lamellen. zeker weten het anker overigens? kan ook het snoer, schakelaar, ontstorings condensator zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op (19%)]

Zotte prijzen zie ik daar. Samen meer dan een nieuwe Makita. Het is niet mogelijk dat de veldwikkeling verkeerdom zouden liggen want elk spoel heeft een lange en een korte draad. Korte draad gaat naar de borstels. De totale weerstand van een seriemotor van 2kW zal tussen 3 en 4 Ohm liggen.

Beste Testman, de aanloopstroom is het niet, kan het aan het anker liggen ? Een nieuw anker heb ik geen probleem mee maar ik wil ook geen geld weggooien!

Kan het zijn dat er 380 V mee gemoeid is geweest ?

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op (15%)]

Vermoedelijk deze 2500W cirkelzaag
https://www.toolnation.nl/mafell-925401-mks130ec-timmermans-handcirkel…

We komen van een schematje, kan best dat we een belangrijk stuk van het verhaal missen...
Het ding ziet er mijn inziens zeeeer weinig gebruikt uit.
Tja ... als het de aanloop NIET is, er geen sluiting VOOR de motor zit, dan is er idd wat mis MET de motor...

[Bericht gewijzigd door OXO op (11%)]

Beste Jerome de wikkelingen iggen goed maar 2á4 Ohm is toch veel dacht ik zo (maar wie ben ik ?) Ik had ruw berekend voor1 spoel ,20 m draad met diameter 0.8mmm (sectie 0,502mm2)en sw koper 0,0175 is dan +_ 0,5 Ohm ——- BTW het is wel > 60 jaar geleden dat ik op een schoolbank zat, dus ..aub niet met stenen gooien ;)

Beste OXO, dat had ik ook wel begrepen daarom wou ik weten is het de veldwikk of het anker——————————- ( hoe plaarptst men hier een ‘quote’ ?)

aub niet met stenen gooien

Ok... als je liever schroevendraaiers hebt. >:)

Mss kan de L functie van een LCR meter je meer vertellen of er verschillen zijn tussen de 2 veldwikkelingen of tussen de
verschillende ankerwikkelingen?

Vergeet ook niet dat het in wezen een DC seriemotor is waar je eenvoudig ook een onafhankelijk bekrachtigde DC motor kunt van maken.
Je zou dus met een stevige DC voeding ook wat te weet kunnen komen.
De DC voeding zal wel in CC gaan maar als er stroom loopt moet het ding gaan draaien... wel niet aan 10000RPM...

Zou ik toch eens over nadenken voor je aan 500€ onderdelen bestelt...

Zou ik toch eens over nadenken

Ik doe niks anders als nadenken, lig er zelfs wakker van

En.. ik heb niks anders dan een multimeterke(en een gegooide schroevendraaier :). )

[Bericht gewijzigd door Tinus met de BSA op (29%)]

zoals de lamellen eruit zien klopt er iets niet iig, amper slijtage en toch veel kleurverschil tussen de lamellen. zeker weten het anker overigens

Testman, stel ik plaats een nieuw anker is het dan gevaarlijk het te plaatsen samen met de bestaande veldwikkelingen(die mss ook defect zijn, gevaarlijk in de zin van het niewe anker te beschadigen)
En kan ik dan de snelheidsregelaar er gewoon tussenuit laten ?

het is een prijzige handcirkelzaag, zag 4000€ voorbij komen. maar idd is de kans op veldwikkeling ook gaar aanwezig. soms is zelfs de veldwikkeling juist gaar en het anker niet. motor regeling kun je wrs niet zonder, want die zal de zaag langzaam laten aanlopen.

je kunt proberen de motor zonder regeling op 24VDC te laten lopen. dan zou er meer kans op draaien zijn in geval fijnsluiting anker. gezien de wikkelingen nog niet zwart zijn.

Alles kan, koffie kan, thee kan, ...
Dus het kan dat anker en beide veldwikkelingen eraan zijn maar acht de kans hierop net zo groot als dat je de loterij wint.
Zodra het eerste faalt moet je wat gaan merken: geluid, geur, vermogenverlies, kleur en staat van lamellen, borstels, wikkeling,...
Als je al deze symptomen hebt gemist is het idd moeilijk met een ohmmeter wat te achterhalen.

En kan ik dan de snelheidsregelaar er gewoon tussenuit laten ?

Zou jammer zijn als in deze prijscategorie geen softstart en rem aanwezig zou zijn.
Zeker dat het niet in deze elektronica zit?
Als je rechtstreeks 220 aan de motor legt heb je ook geen softstart en speelt misschien toch de aanloopstroom omdat jullie daar met B automaten zitten.