Hallo,
Voor een projectje dat ik wil doen zou ik een servotje willen laten drukken op een knop wanneer er 5V binnen komt, deze zou na het drukken (ongeveer 1 second) terug naar oorspronkelijke staat moeten gaan ook al blijft de spanning er op, wanneer de spanning weg is en weer terug komt zou hij weer moeten drukken en terug gaan.
Is hier een simpele schakeling voor, welke componenten zou ik nodig hebben?
Een mg996 servo heb ik nog liggen
Klein micro-processortje is het gemakkelijkste (voor mij dan). Ook kwa schakeling. Naast de micro-processor alleen nog een ontkoppel condensatortje. Maar dat wordt wel lastig als je daar geen ervaring mee hebt. De eerste is dan best een uitdaging.
Solenoid is lastig, want die heeft veel stroom nodig om genoeg kracht te zetten, maar dat hangt ook wel af van het druk-knopje.
MGP
LDmicro user.
Dit is ook zoiets, wel met een controller.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/159845/last#highlight=klep+s…
Vertel eens wat meer over dat "projectje". Misschien kan het veel simpeler.
Een servo lijkt me nogal omslachtig. Kan het niet met een relais in plaats van die drukknop?
Je zou het met relais kunnen doen.
Het is een telsysteem.
0: Ruststand
Na indrukken van drukknop tijdens toestand "0" gaat het systeem over in toestand "1"
1: Servomotor wordt bekrachtigd.
Na bereiken van eindtoestand (eindschakelaar!) tijdens toestand "1" gaat het systeem over in toestand "2"
2: ---
Systeem kan alleen uit toestand "2" komen als de spanning wegvalt.
Eenvoudigste methode is dat alle relais vanzelf afvallen.
Het zijn drie toestanden, dus met twee relais moet het mogelijk zijn.
Op donderdag 10 oktober 2024 11:27:07 schreef siimsimsiim:
Is hier een simpele schakeling voor, welke componenten zou ik nodig hebben?Een mg996 servo heb ik nog liggen
Hier heb je nog wat info, misschien kun je er iets mee.
nonius
set SCE to AUX.
Ik zet mijn geld op een 'useless box'. Heb ik jaren geleden ook eens gebouwd, maar dan gewoon met een gelijkstroommotortje (met vertraging), één twee relais en een schakelaar twee schakelaars. Alles puur mechanisch.
(Net even gezocht op YouTube. Verbaasd over hoe mensen erin slagen het te ver-compliceren, terwijl het in essentie toch van een elegante eenvoud is.) https://www.youtube.com/watch?v=jUcXcUmjbso
[Edit: verdraaid, dat zal me leren eerst de thread te lezen voor ik een antwoord schrijf. GJ was me voor!]
Kijk ma, zonder handen Arduino!
Op donderdag 10 oktober 2024 12:24:51 schreef KlaasZ:
Een servo lijkt me nogal omslachtig. Kan het niet met een relais in plaats van die drukknop?
Als er spanning op het stekkerblok komt moet mijn Playstation2 automatisch opstarten, dus dacht ik, om een kleine schakeling te solderen die dus wanneer er spanning op komt automatisch gedrukt wordt op het knopje van de playstation (omdat ik de playstation niet wil open maken).
Zo'n useless box is toch gewoon een DPDT schakelaar die op die manier de motor doet terugkeren? Hoe kan ik de schakeling aanpassen dat wanneer er in eerste instantie spanning op komt (en blijft) en hij toch terug gaat na het drukken van de PS2 knop?
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 18 oktober 2024 10:22:10 schreef fatbeard:
de linker diode is nodig ...
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zonder de linker diode loopt hij ook wel leeg door de weerstand en de voeding, maar iets langzamer.
Voor de voeding kun je een losse adapter gebruiken, maar die PlayStation zal ook wel een standby voeding hebben die je zou kunnen gebruiken. Een losse adapter is wel de veilige optie, omdat je niet weet hoeveel stroom die standby voeding kan leveren.
Op donderdag 10 oktober 2024 11:55:02 schreef deKees:
Klein micro-processortje is het gemakkelijkste (voor mij dan). Ook kwa schakeling.
Die servo is een analoge servo. Hou er rekening mee dat de servo bij het aanschakelen van de voedingsspanning even geen ingangssignaal krijgt tot de microprocessor opgestart is en het programma uitgevoerd wordt. Bij een Arduino bijvoorbeeld kan de opstarttijd wel wat uitlopen door o.a. de Arduino bootloader. Zonder signaal kunnen analoge servo's oncontroleerbaar gaan bewegen. Digitaal is dan beter omdat die zonder ingangssignaal niet zomaar gaan bewegen.