Beste forumleden,

Ik heb een 65 inch Philips tv die kuren heeft. Het gaat om een Philips 58PUS8545/12 die aan gaat, het beeld blijft zwart maar licht wel enigzins op. Even later springt het ambilight aan. Het geluid werkt ook.

Aangezien er niets te zien lijkt op het scherm (ook niet met een zaklamp erop gericht) maar dit wel oplicht lijkt de backlight me nog in orde. Eenmaal opengemaakt kan ik met het blote oog geen onderdelen bespeuren die een probleem zouden kunnen vormen (geen bol staande of lekkende condensatoren, doorgebrande onderdelen etc).

Als ik het typenummer opzoek kom ik hetzelfde probleem een aantal keer tegen maar een andere oplossing dan gewoon een nieuwe tv kopen zie ik niet. Aangezien de tv verder nog netjes is lijkt weggooien zonde.

Wel kwam ik een youtube video tegen van FrugalRepair (https://www.youtube.com/watch?v=pfrRhw7-ZII) die het proberen waard leek. De kabels van het tcon board een voor een loshalen heeft resultaat. Niet direct een goed beeld, ongeacht welke zijde ik los haal, maar wel vooruitgang.

[attachment=2]

Daarna heb ik met wat plakband enkele lijntjes afgeplakt en uiteindelijk lijkt er een redelijk beeld te zijn. Helemaal succesvol gaat dat echter niet, er blijven donkere horizontale lijntjes in het beeld. Die lijken aan de bovenzijde meer aanwezig dan aan de onderkant van het beeld. het lukt me niet die weg te krijgen. Ook valt op dat de de rode kleur wat flets lijkt te zijn. Bij het starten van de tv is één van de bolletjes van de Android animatie naar mijn weten felrood, nu lijkt deze meer oranje achtig.

Nu loop ik een beetje vast wat ik nog zou kunnen doen om het apparaat te repareren. Het afplakken van de lijntjes heb ik een beetje op de gok gedaan. Een combinatie vinden waarbij de donkere lijntjes weg gaan of de rode kleur weer fel is me niet gelukt.

[attachment=0]
[attachment=3]

Als ik het typenummer van het tcon board opzoek kom ik op de bekende chinese websites deze tegen inclusief vervangende kabels. Voor nog geen 15 euro kan ik me niet voorstellen dat het wat is maar er is een setje onderweg (als ik het goed lees gaat om om gebruikte maar geteste exemplaren). Voor dat bedrag is het het proberen wel waard leek me. In het ergste geval is het lcd paneel zelf defect en kan ik iemand misschien nog blij maken met de overgebleven onderdelen.

Misschien ook nog het vermelden waard, als de tv is ingeschakeld voelt het onderdeel dat op bijgevoegde foto rood omcirkeld is warmer aan dan de meeste onderdelen.

[attachment=1]

Nu is mijn vraag, zijn er nog manieren om te achterhalen wat er precies stuk is? Ik heb een multimeter voorhanden maar zonder te weten wat de juiste waardes moeten zijn heeft meten niet veel zin lijkt me. Zonder enige aanwijzing onderdelen gaan vervangen lijkt me ook niet de meest efficiënte manier.

Een 58PUS8545/12 is geen 65 inch maar dat terzijde.

Probeer eens de aan andere kant de lijnen af te plakken, de lijnen die je nu hebt afgeplakt weer toegankelijk maken. Het is een kwestie van trail and error, blijven proberen tot er geen mogelijkheden meer over blijven. Die verkleuring in beeld duid er hoogstwaarschijnlijk op dat het panel een intern probleem heeft wat je niet kunt herstellen maar niet geschoten is altijd mis.

in het scherm zit erin de datalijnen intern sluiting en nu maskeer je dat DMV tape, maak tapeje echt smal en probeer opnieuw. Meestal is het maar 1 lijn die sluiting maakt.

Hartelijk dank voor de reacties! Helaas is het niet gelukt hier iets van te maken en hebben we een nieuwe tv gekocht. De TV die ik niet kon repareren is verkocht voor onderdelen.

In sommige gevallen ook beste optie, weer een Philips aangekocht??

Inderdaad weer Philips. Hoewel er uitstekende TV’s van allerhande merken zijn zou ik ambilight niet willen missen. Nogmaals hartelijk dank voor alle suggesties en hulp!

OK, hopend dat deze wel langer meegaat.. Brrr!