Inductiekookplaat aansluiten op 3x230V

Hallo iedereen

Alvast m'n excuses voor de zoveelste topic over het aansluiten van een kookplaat (= ik heb dus wel al één en ander opgezocht maar geraak er niet uit).

Ik ben een recent gescheiden vrouw (42j) die haar intrek heeft genomen in een nieuw appartementje.

Nu ben ik wel wat handig en probeer ik zoveel mogelijk klussen zelf uit te voeren maar bij het aansluiten van de kookplaat loopt het voorlopig niet zo vlot.

Ik heb een 3x230v zonder nul (volgens keuringsverslag en ondertussen ook zelf eens kunnen meten) en probeer een kookplaat aan te sluiten waarvan ik onderstaande schema's heb:

Zou dit uberhaupt kunnen met mijn installatie of zoek ik best een andere kookplaat (deze heb ik kostenloos gekregen van een kennis...).

Uiteraard schakel ik best een professional in maar zou het op z'n minst toch eens zelf willen proberen O-)

Alvast bedankt
Katia

Voor de volledigheid even wat meer info geven betreffende de automaat in je zekeringkast en het type van kookplaat (merk en vermogen).

Ik heb een vermoeden dat dit een situatie in Belgie is. Zoja zal er vermoedelijk een 4# van uw zekeringskast naar uw aansluitpunt (neusdoos) lopen. Deze kabel zal waarschijnlijk beveiligd zijn met een 3 fasige automaat van 25A.

Zoja (afhankelijk van het vermogen van de kookplaat) kan je het middelste schema nemen.

mel

Golden Member

het middelste schema is voor 380 met nul.
Als et idd 3 keer 220 is, dan gewoon als 1 fase aansluiten, tussen 2 fasen, eerst meten!

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Middelste schema.
Je sluit fase 1 en Fase 2 aan volgens schema
Je derde fase doe je op de Nul.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op vrijdag 11 oktober 2024 11:14:40 schreef mel:
het middelste schema is voor 380 met nul.
Als et idd 3 keer 220 is, dan gewoon als 1 fase aansluiten, tussen 2 fasen, eerst meten!

Op een oud net 3x230V zoals aangegeven en reeds gemeten is functioneert dat middelste schema even goed. Op de N aansluiting komt dan gewoon L2

In NL hebben we 3x230V met nul.
Dat betekent dat er 230V staat tussen elk van de fase en nul.
Tussen de fasen onderling krijg je dan 400V tgv het faseverschil.

In Belgie is dat anders. Daar kennen ze 3x230V zonder nul. En dat betekent dat er dan 230V staat tussen de fasen onderling. Dat kun je nameten met een spanning-meter.

Deze kookplaat heeft 2x230V nodig om te kunnen werken. Dus dan kun je inderdaad het middelste schema aanhouden. Eén van de fase-draden van de aansluiting koppel je dan aan de N van de kookplaat.
Je mag zelf kiezen welke van de 3 fasedraden je als L1,L2 of N gebruikt.

En dan natuurlijk ook de randaarde aansluiten op de daarvoor bestemde klem.

Op vrijdag 11 oktober 2024 11:22:01 schreef deKees:
In NL hebben we 3x230V met nul.
Dat betekent dat er 230V staat tussen elk van de fase en nul.
Tussen de fasen onderling krijg je dan 400V tgv het faseverschil.

Dat heet dan 3x400V + N.

Idd, middelste schema, L2 aan N klem van de kookplaat. Klaar is Kees.

Op vrijdag 11 oktober 2024 11:21:01 schreef Robbe de Smet:
[...]
Op een oud net 3x230V zoals aangegeven en reeds gemetenis functioneerd dat middelste schema even goed. Op de N aansluiting komt dan gewoon L1

NEE!

In dat schema worden L1 en L3 al genoemd. Waar "N" in het schema staat moet JIJ "L2" lezen.

Je kan het doen als Robbe en Toet aangeven maar dan moet er veel meer "hernoemd" worden in het schema.

New beetle heeft hetzelfde idee als ik: zo min mogelijk "hernoemen" in het schema.

De andere aanwijzingen zijn niet "FOUT" in dat als iemand weet wat ie moet doen dat ook in een werkende opstelling resulteert, maar TS vraagt om hulp en dan is achteraf "oh, maar dan moet je dat ook nog anders doen" niet zo handig.

Dus Katia: Middelste schema L2 = N. Het schema geeft aan dat je een dubbele draad zou moeten gebruiken. Dat is technisch NIET nodig. (mag wel, maar niet nodig).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op vrijdag 11 oktober 2024 12:16:06 schreef rew:
[...]NEE!

typfoutje van mij, maar voor de werking maakt het niks uit waar onderling L1, L2 en L3 komen. Maar goed, als er een schematje bij is met naamgeving, is het beter om het schematje correct te volgen... Heb inmiddels het typotje recht gezet.

@Robbe: Jij begrijpt dat je de overgebleven fasedraad op N moet gebruiken. Voor de TS, die met duidelijke aanwijzingen/schema de schroevedraaier kan hanteren om het te implementeren niet. Die doet letterlijk wat er staat.

We kunnen hier "beginners cursus wisselspanning" gaan lopen geven zodat de TS kan begrijpen waarom ze moet doen wat ze doet, maar dat is nu niet zo efficient.

Nu ben ik groot voorstander van "begrijpen waar je mee bezig bent", maar TS wil gewoon dit ding aansluten zodat ze vanavond haar eigen maaltje kan bereiden. Dus uit dat oogpunt: Gewoon Schema 2, met als enige wijziging dat waar links "N" staat je "L2" moet lezen.

---------------------

Basis cursus wisselspanning.
Wat je moet weten om je kookplaat aan te sluiten in Nederland en Belgie.

Spanningen zijn nooit "absoluut". Je meet altijd een spanningsverschil tussen twee punten.

Bij gelijkspanningen zijn dingen simpel. als je een 1.5V en een 3V batterij in serie aansluit (met plus van de ene aan de min van de andere) meet je de som van de twee spanningen tussen de twee uiteinden.

Bij wisselspanningen is het soms niet zo simpel. Als je twee 230V wisselspanningen in serie zet (of aangeleverd krijgt van het elektriciteitsnet) dan is de som niet zomaar de optelling van die twee spanningen. Die kan in theorie namelijk varieren van het verschil tussen die twee spanningen (230V - 230V = 0V): helemaal niets, tot de som van de twee spanningen (230V + 230V - 460V): behoorlijk veel. Maar ook, zoals wat jij van het elektriciteitsnet krijgt: 230V.

Jou kookplaat bestaat uit drie 230V "sub-apparaten". D'r zijn op de kookplaat twee "N" aansluitingen en drie "fase" aansluitingen. Er zijn twee van die subapparaten die "het koken" doen en vrijwel de max stroom van 1 draad kunnen trekken. De derde is hooguit "de besturing" die heel weinig nodig heeft en makkelijk op 1 van de andere er bij kan.

Jou net-aansluiting heeft L1, L2, L3 en alle L1-L2, L2-L3, L3-L1 spanningen zijn 230V. Om dus 230V op alledrie de subapparaten te krijgen, sluit je een fase (L1, L2 of L3) aan op de "N" aansluitingen. De andere twee op de voeding van de drie subapparaten waarbij de fabrikant aanraad om de "kleine" (middelste) bij de linker te trekken.

In Nederland hebben we meestal L1-L2, L2-L3, L3-L1 spanningen zijn 400V, maar de N-L1, N-L2, N-L3 spanningen zijn alledrie 230V. DAN moet je dus letterlijk dat 2e schema volgen.

Voor de volledigheid:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op vrijdag 11 oktober 2024 12:38:10 schreef rew:
@Robbe: Jij begrijpt dat je de overgebleven fasedraad op N moet gebruiken. Voor de TS, die met duidelijke aanwijzingen/schema de schroevedraaier kan hanteren om het te implementeren niet. Die doet letterlijk wat er staat.

Inderdaad, soms gaan we er te vlug vanuit dat iedereen zomaar technisch mee is of aangelegd is. Terechte opmerking.

Hoi iedereen

De kookplaat werkt intussen als een zonnetje !

Dank je wel allemaal _/-\o_ :>

Op zaterdag 12 oktober 2024 12:36:41 schreef KatiaB:
Hoi iedereen

De kookplaat werkt intussen als een zonnetje !

Dank je wel allemaal _/-\o_ :>

Kook je dan ook iets voor ons :p