Gebruik Epropulsion batterijen als thuisbatterij

Hallo

Ik heb vanuit mijn boot die in de winter in de stalling staat 2 epropulsion e80 batterijen die niks te doen staan in de opslag, in totaal 8 KwH

Volledige specificatie
Specificaties E80 accu
Type: LiFePO4 (lithium-ijzer-fosfaat)
Nominale spanning: 51,2 V
Capaciteit: 4096 Wh / 80 Ah
Uitschakelspanning: 41,6 V
Maximale laadspanning: 57,6 V
Max ontlaadstroom: 80 A
Aansluitpunt (pool): M8

Gewicht: 53 kg
Afmetingen: 55,5 x 44 x 21,2 cm
Oplaadtijd: 3 uur met
Levensduur: 3.000 laadcycli bij 80% DOD
Celconfiguratie: 16S2P
Parallelle verbinding: Tot 16 stuks
Accu managementsysteem: Ja

Artikelnummer: EB-0080-00

Voor deze 2 batterijen leek het me handig ze in de winter dus gewoon te gebruiken in mijn huis dmv dynamische energie prijzen goedkoop op te laden en dan later te ontladen in mijn huis wanneer de energie prijs hoger is.

om dit aan te sluiten op mijn 3 fasen meterkast, begrijp ik dat een victron multiplus II zou kunnen gebruiken, heb ik daar voldoende aan of heb ik nog andere apparaten van victron nodig om gebruik te maken van dynamische energieprijzen?

Kan de victron op 1 fase aangesloten worden of moet deze over meerdere fasen aangesloten worden in de meterkast?

vergeten

Golden Member

Op vrijdag 11 oktober 2024 11:55:15 schreef Flinka:
Kan de victron op 1 fase aangesloten worden of moet deze over meerdere fasen aangesloten worden in de meterkast?

Als het een 1 fase omvormer is lijkt het me duidelijk, op 1 fase aansluiten.
Anders zal het een 3 fase uitvoering moeten zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Een multiueplus II is een lader/inverter. De 230V uitgang daarvan kun je volgens mij niet op het 230V net aansluiten tenzij je de hoofdschakelaar omzet zodat het spanningsloos is. Ik heb zo'n soort situatie aan board maar dan niet met een vicr=tron, zodra de walstroom wegvalt schakelt de boel automatisch over op de inverter.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Een 1-fase omvormer is voldoende, je saldeert toch over de fases.

Om eea te beheren heb je een Victron Cerbo nodig. Die kan dan alles regelen: Zonnepanelen monitoren zodat ze de accu opladen, terugleveren 's avonds en al naar gelang je wens dynamisch inkopen en verkopen.

Verder heb je een energiemeter nodig die dus je net monitored. De VM-3P75CT is het makkelijkst.

Met een MP 3000 kun je tot 2400W terugleveren, dat is voor een normaal huis meer dan voldoende. Pas als je >2400W komt zal het net bijspringen, maar dat gebeurt niet zovaak.

Met een grotere MP, of 3 stuks in 3-fase, kun je ook meer terugleveren en laden.
Met een MP 3000/35 kun je met max 35A laden. Bij zo'n 50V is dat ongeveer 1800W
Als je solar meer oplevert zul je dus een (deel) terugleveren omdat je simpelweg niet meer je accu's in kan krijgen.

Een MP 5000 zou een ruimere optie zijn, dan kun je max 3500W bij benadering je accu's in stoppen. Maar of die meerprijs nodig is en al zou je zoveel solar hebben, hoe realistisch is de opbrengst in de winter? (dan haal je sowieso je max toch al nooit)

@Fred: de MP kan gewoon netjes terugleveren als de country code correct staat ingesteld, via de AC in levert ie terug

De MP II is de meest logische keuze, want dan heb je ook alle voorzieningen om te stoppen met terugleveren bij een netstoring. Met een oudere of een Quattro moet je een externe anti-islanding box nemen.

Als je geen uitgebreide flows nodig hebt, geen accu's op termijn met CAN enz nodig hebt, dan kan een Multiplus GX een optie zijn: Daar zit een mini-versie van de Cerbo bij in.
Beperkt je wel een hoop in flexibiliteit als je tzt wilt upgraden, zou persoonlijk niet mijn voorkeur zijn met het oog op de toekomst, maar met je huidige usecase kan die wel voldoen.

Boodschappenlijstje: (basis, kun je later uitbreiden indien gewenst)
Victron Multiplus 48/3000/35
Victron VM-3P75CT
Victron Cerbo (optioneel de GXTouch)

Boodschappenlijstje als je minimaal wilt gaan
Victron Multiplus GX 48/3000/35
Victron VM-3P75CT

Boodschappenlijstje als je meer fancy code en flows wilt gaan draaien (Krachtigere CPU) en ook een mooi lokaal schermpje wilt.
Victron Multiplus 48/3000/35
Victron Ekrano GX
Victron VM-3P75CT
Victron Cerbo

Als je accus geen bms interface hebben dan is een batterijmonitor (smartshunt oid) ook ten zeerste aan te raden, anders weet je systeem niet wat de accustatus is.

Dank voor de antwoorden, ik had de specificaties van victron doorgelezen en dacht aan de victron Multiplus II GX 48v 5000va 70A

Ik had hier nog wat meer details over de batterijen:
https://www.epropulsion.nl/epropulsion-e-serie-accu-e80/
De batterijen hebben ingebouwde BMS dacht ik ergens te lezen en ze beschikken over CAN poorten, weet niet of het dan verplicht is deze te gebruiken?

Zit bij de multiplus II GX niet al Cerbo ingebouwd?

Ik dacht voor de metingen de bestaande P1 meter te gebruiken en het e.e.a te regelen aan te sturen via Home assistant, zou de Victron Energy VM-3P75CT Energiemeter dan nog nodig zijn?

Als je specificaties/pinouts kan vinden van die CAN kun je kijken of ie werkt met een Victron.

Maar misschien is het gewoon makkelijker om een shunt te plaatsen.

Via HA kun je ook alles regelen, dan verplaats je daar de slimmigheid naar toe. De VM-3P75CT is ook niet nodig als je het adhv de P1 doet.
Als je dynamisch/vlot wil regelen zou DSMR5 wel een pre zijn.

Er zijn meerdere manieren om te integreren met Victron, MQTT, Modbus TCP, net wat je wilt.

Dan gebruik je de Cerbo (GX Device) alleen als interface/gateway, zonder de eigen assistents.

Voordeel van de ESS binnen de Victron is dat het standalone draait en je ook dingen als solar forecast enz kan gebruiken. Met HA is dat toch wat meer zelf uitzoekwerk, maar het kan beide.

De grid setpoint als basis gebruiken is in principe al voldoende.

https://communityarchive.victronenergy.com/questions/305021/complete-s…

De GX is eigenlijk een MP met Cerbo superlite ingebouwd. Je mist dan wel diverse interfaces en vooral CPU power. NodeRED enz zou ik daar niet op draaien en hij heeft ook bv geen BMSCan poorten.

Maar voor jouw doel (Extern aansturen en alle intelligentie in HA) is dat meer dan voldoende

Waar is ie CPU power voor nodig? Met externe info stroom terugleveren en accu's op zonnestroom opladen klinkt (in theorie) niet bijster CPU intensief.

Thanks Flinka en DJSmiley en anderen: sommige vragen had ik ook en de antwoorden zijn zeer verhelderend!