Ik wil een rolletje 'low melt alloy' soldeer van Chip Quick kopen. Ik wil het gebruiken om lastige componenten te desolderen.

Ik zie op Mouser diverse soorten low melt spul van Chip Quick, allen hebben een smeltpunt van 138°C, maar dit setje komt met soldeer met een smeltpunt van 58°C. Ik kan dat soldeer echter niet los vinden. Weet iemand welk spul dat is?

Zoek maar eens op 'bismut soldeer', dan vind je genoeg...

Na het desolderen wel ZEER goed reinigen en alle restjes van die legering verwijderen, anders heb je later een probleem met broze soldeerverbindingen...
Vraag maar niet hoe ik dat weet.

Op maandag 14 oktober 2024 12:01:51 schreef Thevel:
Zoiets?
https://www.eleshop.nl/low-melt-alloy-desoldeer-legering.html

Dat spul heb ik nu, maar zo'n kort stukje is relatief duur. Het werkt goed.

Ik vind dat dit rolletje spul op Mouser al een stuk beter geprijsd is, maar is dat spul eigenlijk wel geschikt om te desolderen? Het smeltpunt is met 138°C een stuk hoger dan de 58°C van het stukje soldeer dat eleshop verkoopt.

Ik heb hier nog een lijstje gevonden, maar dat is ook weer zo duur. Ja, je betaald voor kwaliteit, maar als je voor een stukje draad van 10M $180 moet betalen dan vraag ik me toch af of er ergens nog wat marge in zit.

Wel opletten met Bismuth legeringen, zeker niet mengen met lood.
Heb het spul jaren geleden ook gebruikt maar niet meer.

Als het is om "lastige" loodvrije componenten los te solderen kan bismuth helpen maar dan moet je bij terugsolderen ook weer loodvrij gebruiken.

Bismuth legeringen mengen met loodsoldeer kan resulteren in een smelttemperatuur lager dan 100c.

https://www.indium.com/blog/has-the-time-come-for-tin-bismuth-solders.…

[Bericht gewijzigd door Deusjevoo op (11%)]

Een laag smeltpunt is juist wat ik wil. Ik wil het gebruiken voor zowel loodsoldeer als loodvrij soldeer.

Is dit spul het goeie? Dat spul heeft een smeltpunt dat een stuk hoger is dan het desoldeerspul van eleshop.

Wat wil je lossolderen? Welk probleem heb je ermee?

Eleshop is wat vroeger voor loodsoldeer gebruikt werd.
49Bi/21In/18Pb/12Sn = Bismuth/Indium/Lood/Tin smeltpunt 58c.

Mouser is voor loodvrije toepassing.
Sn42/Bi57/Ag1 = Tin/Bismuth/Zilver smeltpunt 138c.

Beide hebben Bismuth en best niet mengen met lood.
Het hangt natuurljk ook af van de toepassing.
Vroeger met loodsoldeer was het vaak nog dubbelzijdig trough hole.
Daar had je veel steviger verbindingen en zullen er weinig problemen mee geweest zijn.
Ook SMD was toen relatief heel wat groter dan wat nu vaak gebruikt wordt en had veronderstel ik dan ook sterkere verbindingen waar dat minder een probleem was.

Maar bv een SMD connector waar vaak bv USB-sticks, USB(-C) laadkabels, HDMI, andere kabels in/uitgaan of iets dat veel trillingen, krachten of... ondergaat zou ik toch mee opketten.

[Bericht gewijzigd door Deusjevoo op (11%)]

Ik wil er mee lossolderen wat op dat moment nodig is :-D. Goed, dat heeft meer uitleg nodig. Ik wil het rolletje niet kopen voor een specifiek project, anders had ik nog wel genoeg gehad aan dat kleine stukje van eleshop.

Ik kom bij het desolderen af en toe componenten tegen die niet meewerken. Ik gebruik een desoldeerstation met (elektrische) vacuümpomp. Soms gebruik ik ook hetelucht en soms gebruik ik de strijkbout om voor te verwarmen. Dat is vooral handig als printplaten grote kopervlakken hebben, doorgemetaliseerd zijn en heel veel lagen hebben (waar dan ook weer kopervlakken in kunnen zitten). Verder heb ik ook flux en naaldvijlen.

Af en toe gaat het toch mis. Er gaat dan een pad van de printplaat los, of het component sneuvelt. Dat gebeurt bij tere componenten met plastic delen, componenten met veel kleine pootjes, of met "moeilijke" printplaten.

Wat is het probleem bij lossolderen als Bismuth en lood bijelkaar komen? Het goedje wordt toch weggeslurpt met het desoldeerstation en later gesoldeerd zonder bismuth? Of zijn voor het oog niet waarneembare restanten genoeg om je tin te verpesten?

Die 56 graden legeringen schijnen lood-bismuth-tin legeringen te zijn. Dus bismuth en lood kan een legering maken die in combinatie met tin heel snel al smelt.

Als je de boel gewoon goed schoonmaakt (mogelijk litze nodig bovenop dat zuigding) dan voeg je als het goed is al snel 100x meer nieuwe tin toe dus heb je max 1% bismuth en/of ongewenst lood. Dit kan het smeltpunt niet significant beinvloeden.

Wat voor hetelucht, (de)soldeerbout etc gebruik je?

Low melt kan een goeie hulp zijn en als jij dat liever wel gebruikt...
Heb enkel gezegd ik ermee gestopt ben en waarom.

Je mage cleanen zoveel je wil maar eens het gemengd is en de IML ermee vervuild is krijg je het nooit helemaal weg, zal altijd wel wat achterblijven.

Ga je daar sowieso problemen krijgen? Wrs niet maar als je eens low melt gebruikt en er achteraf problemen opduiken kan dat een oorzaak zijn.
Gewoon opletten wanneer je het gebruikt en niet standaard bij alles wat je los soldeert.

Zal op zich wrs best meevallen maar als je connectortjes van bv een smartphone, USB-C van bv een Nintendo Switch (kinderen) gaat vervangen toch best vermijden je dat smeltpunt gaat verlagen.

Btw, bovenstaande is dan weer niet zozeer de smelttemperatuur, tenzij in apparaten die erg heet worden waar het wel een probleem kan zijn.

Low melt is ook heel bros wat kan resulteren in veel zwakkere verbindingen. Zoals genoemde connectoren die bij onvoorzichtig of veelvuldig gebruik makkelijker kunnen afbreken.

Op dinsdag 22 oktober 2024 16:49:14 schreef necessaryevil:
Wat is het probleem bij lossolderen als Bismuth en lood bijelkaar komen? Het goedje wordt toch weggeslurpt met het desoldeerstation en later gesoldeerd zonder bismuth? Of zijn voor het oog niet waarneembare restanten genoeg om je tin te verpesten?

Er is geen probleem zolang je de soldeerpads/holes weer goed schoon maakt. 'We' gebruiken regelmatig ChipQuick voor het desolderen van grote koper/contact oppervlakten.

Ik ga het gewoon proberen met het spul van Mouser (Sn42/Bi57/Ag1 o.i.d.), smeltpunt 138°C. Ik koop niet gelijk de allergrootste rol, Het spul dat bij 58°C smelt vind ik te duur. Ik kan dat altijd alsnog kopen. Ik ga het testen op loodvrij en loodhoudend soldeer, ik zal vanzelf merken hoe het uitpakt. Ookal is het spul niet bedoeld om tin met lood te desolderen, ik kan bij het desolderen van loodvrij ook nog proberen om loodsoldeer toe te voegen. Ik zal de print (en/of het component) goed schoonmaken.

Mijn soldeergereedschap:

• Weller WE1010 soldeerstation
  • No Name ZD-915 desoldeerstation
  • No Name 858D (ebay)
  • Philips strijkijzer, HD 1171/D, 1 000W (gebruikt als preheater). Wordt op z'n kop vastgezet in de bankschroef of met een lijmklem.